Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18
L 8 Bilag 6
Offentligt
1824894_0001.png
Til lovforslag nr.
L 8
Folketinget 2017-18
Betænkning afgivet af Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget den 0. december 2017
Udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om forsikringsformidling
[af erhvervsministeren (Brian Mikkelsen)]
1. Ændringsforslag
Erhvervsministeren har stillet 18 ændringsforslag til lov-
forslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 4. oktober 2017 og var til
1. behandling den 12. oktober 2017. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Erhvervs-, Vækst- og
Eksportudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og erhvervsministeren sendte den 26. juni
2017 dette udkast til udvalget, jf. ERU alm. del – bilag 223
(folketingsåret 2016-17). Den 3. oktober 2017 sendte er-
hvervsministeren de indkomne høringssvar og et notat her-
om til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
skriftlige henvendelser fra Finans og Leasing og Forsikring
& Pension.
Erhvervsministeren har over for udvalget kommenteret
de skriftlige henvendelser til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 12 spørgsmål til erhvervsministeren
til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger <og politiske bemærkninger>
<>
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret
med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til
at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i be-
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
erhvervsministeren,
tiltrådt af <>:
Til § 1
1)
I
stk. 2, nr. 2,
ændres »600 euro« til: »4.476 kr.« og
»200 euro« til: »1.492 kr.«.
[Beløb i euro ændres til beløb i danske kroner]
2)
I
stk. 4
ændres »§ 4, stk. 2« til: »§ 4, stk. 4« og »§ 5,
stk. 2-4,« udgår.
[Korrektion af henvisning og konsekvens af ændringsforslag
nr. 6 og 7]
3)
Efter stk. 5 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 6.
Loven finder ikke anvendelse på forsikrings- og
genforsikringsdistribution i forbindelse med risici og for-
pligtelser uden for Unionen, medmindre Unionen har indgå-
et en aftale med det pågældende land på det finansielle om-
råde.«
[Præcisering af anvendelsesområdet]
DokumentId
Journalnummer
L 8 - 2017-18 - Bilag 6: Udkast til betænkning
1824894_0002.png
2
Til § 2
4)
I
nr. 8, litra c, nr. i,
ændres »6,2 mio. euro« til: »46,3
mio. kr.« og i
nr. 8, litra c, nr. ii),
ændres »12,8 mio. euro«
til: »95,5 mio. kr.«.
[Beløb i euro ændres til beløb i danske kroner]
5)
Efter nr. 12 indsættes som nyt nummer:
»13)
Forsikringsdistributør:
En forsikringsformidler, en accessorisk forsikringsfor-
midler eller et forsikringsselskab.«
[Tilpasning af definitionsbestemmelsen]
Til § 4
6)
Stk. 2
udgår, og i stedet indsættes:
»Stk. 2.
En virksomhed kan blive registreret, når virksom-
heden dokumenterer, at den opfylder betingelserne i § 3, stk.
2, nr. 1 og 3-6, og stk. 3. Virksomheden skal endvidere ind-
sende oplysninger til brug for Finanstilsynets vurdering af,
om den eller de ansatte i virksomheden med ansvar for di-
stribution af accessoriske forsikringer opfylder betingelserne
i § 10, stk. 1.
Stk. 3.
Finanstilsynet træffer afgørelse om registrering se-
nest tre måneder efter, at Finanstilsynet har modtaget samtli-
ge oplysninger, der er nødvendige for at behandle ansøgnin-
gen. Finanstilsynet giver straks ansøgeren meddelelse om
afgørelsen.«
Stk. 3 bliver herefter stk. 4.
[Præcisering af bestemmelsen og manglende implemente-
ring af artikel 3, stk. 5, i forsikringsdistributionsdirektivet]
Til § 5
7)
Stk. 2-4
udgår.
[Forenkling af bestemmelsen om registrering]
Til § 7
8)
Stk. 3
udgår.
[Lovteknisk korrektion, hvor stykket i stedet bliver indsat
som § 8, jf. ændringsforslag nr. 9. ]
Til § 8
9)
Paragraffen
udgår og i stedet indsættes:
Ȥ 8.
En forsikringsformidler skal senest den 1. juli hvert
år indberette virksomhedens omsætning og antal formidlede
forsikringspolicer.«
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 7 og 8, herunder æn-
dring som konsekvens af høringen, der ved en fejl ikke var
blevet medtaget i det fremsatte lovforslag]
Til § 10
Til § 13
11)
I
stk. 4
ændres »overenskomst.« til: »overenskomst,
som iagttager principperne i stk. 1 og 2.«.
[Præcisering af bestemmelsens anvendelsesområde]
Til § 30
12)
»§ 5, stk. 1« ændres til: »§ 5«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 7]
Til § 31
13)
Stk. 9
affattes således:
»Stk. 9.
Videregivelse af fortrolige oplysninger i medfør
af stk. 4, nr. 2, 5, 6 og 10, kan alene ske, hvis de myndighe-
der eller organer, som har afgivet oplysningerne, eller de
myndigheder i det medlemsland, hvor kontrolbesøget eller
inspektionen er foretaget, har givet deres udtrykkelige tilla-
delse, og hvor oplysningerne er modtaget enten fra Den
Europæiske Banktilsynsmyndighed, Det Europæiske Udvalg
for Systemiske Risici, Den Europæiske Tilsynsmyndighed
for Forsikrings- og Arbejdsmarkedspensionsordninger eller
Den Europæiske Værdipapir- og Markedstilsynsmyndighed
og organer etableret under disse samt i henhold til denne
lov, bestemmelser udstedt i medfør af denne lov, artikel 15 i
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr.
1092/2010 af 24. november 2010 om makrotilsyn på EU-
plan med det finansielle system og om oprettelse af et euro-
pæisk udvalg for systemiske risici, artikel 31, 35 og 36 i Eu-
ropa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1093/2010
af 24. november 2010 om oprettelse af en europæisk tilsyns-
myndighed (Den Europæiske Banktilsynsmyndighed) samt
artikel 31 og 36 i forordning (EU) nr. 1095/2010 om opret-
telse af en europæisk tilsynsmyndighed (Den Europæiske
Værdipapir- og Markedstilsynsmyndighed) eller fra myn-
digheder, der har ansvaret for tilsynet med virksomheder
omfattet af denne lov, myndigheder og organer, som er an-
svarlige for at opretholde det finansielle systems stabilitet
gennem anvendelse af makroprudentielle regler, myndighe-
der eller organer, som har til formål at sikre den finansielle
stabilitet, organer, der medvirker ved likvidation eller kon-
kursbehandling af virksomheder omfattet af denne lov, eller
lignende procedurer, og personer, der er ansvarlige for den
lovpligtige revision af regnskaber for virksomheder omfattet
af denne lov.«
[Lovteknisk korrektion]
Til § 42
14)
I
stk. 1
udgår »§ 8,«, og i
stk. 2
ændres »§ 7, stk. 3«
til: »§ 8«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 8 og 9]
Til § 44 og 45
10)
I
stk. 2
ændres »den ansvarlige for registreringen, jf. §
5, stk. 1-3,« til: »den accessoriske forsikringsformidler«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 7]
15)
Paragrafferne
udgår og i stedet indsættes:
Ȥ 01.
Erhvervsministeren fastsætter tidspunktet for lo-
vens ikrafttræden. Erhvervsministeren kan herunder fastsæt-
L 8 - 2017-18 - Bilag 6: Udkast til betænkning
1824894_0003.png
3
te, at forskellige dele af loven træder i kraft på forskellige
tidspunkter. Erhvervsministeren kan endvidere fastsætte
overgangsregler.«
[Ændring af ikrafttrædelsesbestemmelsen og overgangsreg-
lerne]
Til § 46
16)
det under
nr. 2
foreslåede
§ 43, stk. 6,
indsættes efter
»ansatte«: », der er direkte beskæftiget med forsikrings- el-
ler genforsikringsdistribution«.
[Præcisering af bestemmelsens anvendelsesområde]
17)
Nr. 3
og
4
udgår og i stedet indsættes:
»01.
§ 57 a
ophæves.«
[Ophævelse af bestemmelse]
18)
Nr. 8
udgår og i stedet indsættes:
»02.
§ 362, stk. 3,
ophæves.
Stk. 4 bliver herefter stk. 3.
03.
I
§ 362
indsættes som
stk. 4-6:
»Stk. 4.
Forsikringsformidlere, jf. lov om forsikringsfor-
midling, betaler årligt 3,0 promille af deres provision og an-
dre vederlag, jf. dog stk. 5 og 6. Der betales altid en mini-
mumsafgift på 2.000 kr.
Stk. 5.
En forsikringsformidler, jf. lov om forsikringsfor-
midling, der betaler afgift efter §§ 363 eller 363 a, skal ikke
betale afgift efter stk. 4.
Stk. 6.
En forsikringsformidler, jf. lov om forsikringsfor-
midling, som er det administrerende selskab i et forsikrings-
administrationsselskab, skal ikke betale afgift efter stk. 4.««
[Ændring af reglerne om afgift for forsikringsformidlere]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringsforslaget er en konsekvens af spørgsmål 3 til
lovforslaget, hvor der bliver spurgt, om ministeren vil stille
ændringsforslag, der sikrer, at de steder i lovforslaget, hvor
man har oplyst beløb i euro, ændres til beløb i danske kro-
ner.
Til nr. 2
I det fremsatte lovforslags § 1, stk. 4, henvises til § 4, stk.
2. Henvisningen skulle rettelig have været til § 4, stk. 3.
Med det fremsatte ændringsforslag rettes henvisningen til §
4, stk. 4, hvilket er den korrekte henvisning. Det skyldes det
foreslåede ændringsforslag nr. 6, hvor det fremsatte lovfor-
slag § 4, stk. 3, med ændringsforslaget bliver stk. 4.
Den øvrige del af dette ændringsforslag er en konsekvens
af ændringsforslag nr. 7, hvorfor henvisningen i § 1, stk. 4,
til § 5, stk. 2-4, udgår.
Til nr. 3
Ændringsforslaget er en konsekvens af manglende imple-
mentering af artikel 1, stk. 6, i forsikringsdistributionsdirek-
tivet. Ændringsforslaget præciserer, at lovforslaget ikke fin-
der anvendelse på forsikrings- og genforsikringsdistribution
i forbindelse med risici og forpligtelser uden for Unionen,
medmindre Unionen har indgået en aftale med det pågæl-
dende land på det finansielle område.
Hvis en virksomhed alene udøver forsikringsdistribution
i forbindelse med risici og forpligtelser uden for Unionen og
uden for lande, som Unionen har indgået en aftale med på
det finansielle område, vil virksomheden ikke være omfattet
af lovforslaget. Udøver en virksomhed forsikringsdistributi-
on i forbindelse med risici og forpligtelser både i og udenfor
Unionen vil virksomheden kun være forpligtet til at overhol-
de kravene i lovforslaget, for så vidt angår den virksomhed,
der vedrører risici og forpligtelser i Unionen og i lande, som
Unionen har indgået en aftale med det pågældende land på
det finansielle område.
Til nr. 4
Ændringsforslaget er en konsekvens af spørgsmål 3 til
lovforslaget, hvor der bliver spurgt, om ministeren vil stille
ændringsforslag, der sikrer, at de steder i lovforslaget, hvor
man har oplyst beløb i euro, ændres til beløb i danske kro-
ner.
Til nr. 5
Ændringsforslaget definerer begrebet forsikringsdistribu-
tør. Ændringen gennemfører artikel 2, nr. 8, i forsikringsdi-
stributionsdirektivet. Begrebet forsikringsdistributør er en
samlebetegnelse for de aktører, som er omfattet af direkti-
vet. Der henvises til bemærkningerne til definitionen af en
forsikringsformidler i det fremsatte lovforslags § 2, nr. 3, og
definitionen af en accessorisk forsikringsformidler i det
fremsatte lovforslags § 2, nr. 5.
Til nr. 6
Ændringsforslaget er en præcisering af § 4, stk. 2, i det
fremsatte lovforslag.
Når en virksomhed anmoder om at blive registeret som
accessorisk forsikringsformidler, skal virksomheden doku-
mentere, at virksomheden opfylder betingelserne i § 3, stk. 2
og 3, i det fremsatte lovforslag, med undtagelse af egne-
theds- og hæderlighedskravene i § 3, stk. 2, nr. 2. Virksom-
heden skal endvidere indsende oplysninger til brug for Fi-
nanstilsynets vurdering af, om den eller de ansatte i virk-
somheden med ansvar for distribution af accessoriske for-
sikringer opfylder betingelserne i § 10, stk. 1.
Afhængig af virksomhedens organisation kan flere ansat-
te i en accessorisk forsikringsformidler have ansvaret for di-
stribution af accessoriske forsikringer, jf. det fremsatte lov-
forslags § 10, stk. 1. I forbindelse med anmodning om regi-
strering skal virksomheden indsende relevante oplysninger
til Finanstilsynet om den eller de ansatte, der på ledelsesni-
veau er ansvarlige for distribution af accessoriske forsikrin-
ger i virksomheden. Er ansvarsområdet placeret hos en di-
rektør, skal virksomheden indsende oplysninger til brug for
Finanstilsynets vurdering af, om direktøren lever op til kra-
vene i § 10, stk. 1.
I praksis kan § 10, stk. 1, opfyldes ved, at formidleren
indsender de ansattes straffeattest, oplysninger om de ansat-
L 8 - 2017-18 - Bilag 6: Udkast til betænkning
1824894_0004.png
4
tes eventuelle tidligere konkurser og eventuelt andre oplys-
ninger, der kan have betydning for Finanstilsynets vurdering
af, om de ansatte har et godt omdømme. Finanstilsynet vil
udarbejde et skema, der kan anvendes ved afgivelse af op-
lysninger til brug for Finanstilsynets vurdering af, om betin-
gelserne i § 10, stk. 1, er opfyldt.
Forslaget om at indsætte et nyt stk. 3 i det fremsatte lov-
forslags § 4, er en konsekvens af manglende implementering
af forsikringsdistributionsdirektivets artikel 3, stk. 5, for ac-
cessoriske forsikringsformidlere.
Ændringsforslaget medfører, at Finanstilsynet træffer af-
gørelse om registrering senest tre måneder efter, at Finans-
tilsynet har modtaget samtlige oplysninger, der er nødvendi-
ge for at behandle ansøgningen. Finanstilsynet giver straks
ansøgeren meddelelse om afgørelsen. Fristen for registrering
løber, når Finanstilsynet har modtaget samtlige oplysninger,
der er nødvendige for at behandle anmodningen. De oplys-
ninger, som Finanstilsynet skal modtage, er oplysninger be-
skrevet i det nye stk. 2.
Til nr. 7
Ændringsforslaget indeholder en forenkling af bestem-
melsen om registrering af accessoriske forsikringsformidle-
re. Ændringsforslaget indebærer, at alle accessoriske forsik-
ringsformidlere, der er omfattet af lovforslagets anvendel-
sesområde, skal registreres hos Finanstilsynet.
Det vil være den enkelte accessoriske forsikringsformid-
ler, der selv er forpligtet til at indgive anmodning om regi-
strering til Finanstilsynet, mens det forsikringsselskab eller
den forsikringsformidler, der benytter ydelser fra en acces-
sorisk forsikringsformidler omfattet af forslaget til loven,
skal sikre sig, at den accessoriske forsikringsformidler er re-
gistreret, jf. det fremsatte lovforslags § 4, stk. 3, som med
dette ændringsforslag bliver stk. 4.
Formålet med at lade alle forsikringsformidlere, genfor-
sikringsformidlere og accessoriske forsikringsformidlere bli-
ve registreret i Finanstilsynets register og samtidig lade hver
enkelt virksomhed være ansvarlig for registreringen er at
forenkle registreringsprocessen og undgå dobbeltregistrerin-
ger.
Til nr. 8 og 9
Ændringsforslaget er en lovteknisk korrektion, hvor stk.
3 udgår af § 7 i det fremsatte lovforslag og bliver indsat som
en ny § 8 med nærværende ændringsforslag. Derudover er
der en indholdsmæssig ændring i selve bestemmelsen, som
ved en fejl ikke var taget med i selve det fremsatte lovfor-
slag.
Ændringsforslaget medfører, at en forsikringsformidler
senest den 1. juli hvert år skal indberette virksomhedens om-
sætning og antal formidlede forsikringspolicer til Finanstil-
synet.
Som det fremgår af høringsnotatet side 24, angiver artikel
12 i forsikringsdistributionsdirektivets, at der skal udpeges
en kompetent myndighed, der skal have alle beføjelser, der
er nødvendige for at varetage dens opgaver efter direktivet. I
lovforslaget udpeges Finanstilsynet som tilsynsmyndighed,
og det forudsættes, at Finanstilsynet på dette område, i lig-
hed med det øvrige finansielle område, skal føre et risikoba-
seret tilsyn.
For at det risikobaserede tilsyn kan være faktabaseret og
ikke tilfældighedspræget, er det en forudsætning, at Finans-
tilsynet har et vist kendskab til de virksomheder, der er
under tilsyn og mulighed for løbende at følge udviklingen i
den enkelte virksomhed med henblik på at kunne identifice-
re de virksomheder, som tilsynsaktiviteterne bør koncentre-
res om. Rigsrevisionen har således fokus på, at offentlige til-
synsmyndigheders tilsynsaktiviteter tilrettelægges og gen-
nemføres på basis af data.
Finanstilsynet har en generel hjemmel til at kræve alle
oplysninger af en virksomhed, som tilsynet finder nødvendi-
ge, og denne hjemmel ville kunne udnyttes til at indsamle
data til brug for tilrettelæggelsen af tilsynet med forsikrings-
formidlerne. Imidlertid skønnes det mere transparent og for-
bundet med mindre administrative byrder for virksomheder-
ne, at det i loven fastsættes hvilke data, der skal indberettes
til brug for tilrettelæggelsen og udførelsen af det risikobase-
rede tilsyn, og hvornår disse skal indsendes, fremfor at tilsy-
net indkalder data ved brug af den generelle hjemmel.
Forsikringsmæglere er efter den gældende lov om forsik-
ringsformidling forpligtet til årligt at indberette en række da-
ta, herunder virksomhedens omsætning, og hvor kundernes
forsikringer er placeret, hvorimod forsikringsagenter, herun-
der agenter for udenlandske forsikringsselskaber, ikke fore-
tager indberetninger. I lovforslaget foreslås det, at alle for-
sikringsformidlere, men ikke accessoriske forsikringsfor-
midlere, årligt skal indberette ganske få nøgletal. Disse data
vil blandt andet kunne vise, om virksomheden har hurtig,
kraftig vækst, hvilket kan være en indikation for, at der er
behov for særlig tilsynsmæssig bevågenhed.
Til nr. 10
Ændringsforslaget er en konsekvens af ændringsforslag
nr. 7, hvorefter henvisningen til den ansvarlige for registre-
ringen, jf. § 5, stk. 1-3, ændres til den accessoriske forsik-
ringsformidler, så det stemmer overens med forslaget til æn-
dring af det fremsatte lovforslags § 5.
Til nr. 11
Ændringsforslaget præciserer bestemmelsens anvendel-
sesområde, således at undtagelsen i § 13, stk. 4, i det frem-
satte lovforslag, alene finder anvendelse i det omfang, den
kollektive overenskomst iagttager principperne i stk. 1 og 2.
Udgangspunktet efter stk. 4 er fortsat, at stk. 1-3 ikke fin-
der anvendelse for forhold omfattet af kollektiv overens-
komst. Ændringsforslaget har til formål at sikre, at aftaler
omfattet af kollektiv overenskomst, der ikke iagttager prin-
cipperne i § 13, stk. 1 og 2, ikke kan undtages alene med
henvisning til, at forholdet er omfattet af kollektiv overens-
komst. Arbejdsmarkedets parter forventes at iagttage stk.
1-2 i forbindelse med indgåelse af landsdækkende overens-
komster. I forhold til indgåelse og indhold af lokale kollekti-
ve overenskomster indgået under de landsdækkende kollek-
tive overenskomster forventes arbejdsmarkedets parter desu-
den at holde sig orienteret om deres medlemmers overens-
L 8 - 2017-18 - Bilag 6: Udkast til betænkning
1824894_0005.png
5
komster med henblik på at påse, at medlemmerne iagttager
stk. 1 og 2.
Tilsvarende regler om aflønning vil blive indført for for-
sikringsselskaber, som udøver forsikringsdistribution i be-
kendtgørelsen om lønpolitik og aflønning i forsikringssel-
skaber og forsikringsholdingvirksomheder.
Til nr. 12
Ændringsforslaget er en konsekvens af ændringsforslag
nr. 7, hvorfor henvisningen til § 5, stk. 1, konsekvensrettes,
da der efter det fremsatte ændringsforslag alene vil være et
stykke.
Til nr. 13
Ændringsforslaget er alene af lovteknisk karakter, hvor-
efter stykket med den foreslåede ændring ikke længere vil
være inddelt i to numre. Indholdsmæssigt foretages der in-
gen ændringer.
Til nr. 14
Ændringsforslaget er en konsekvens af ændringsforslag
nr. 8 og 9, hvorefter § 7, stk. 3, i det fremsatte lovforslag ud-
går og i stedet vil blive en ny § 8. Det fremsatte lovforslags
§ 8 vil udgå.
Til nr. 15
En række medlemslande har anmodet Kommissionen om
at vedtage et direktiv, der ændrer ikrafttrædelsesdatoen for
gennemførelsen af forsikringsdistributionsdirektivet. På
tidspunktet for dette ændringsforslags fremsættelse er det
fortsat uvist, om Kommissionen vil imødekomme anmod-
ningen.
For at imødegå en eventuel udsættelse af forsikringsdi-
stributionsdirektivets ikrafttrædelse foreslås det med nærvæ-
rende ændringsforslag at lade §§ 45 og 46 udgå af det frem-
satte lovforslag. De to bestemmelser vedrører lovens ikraft-
trædelse og overgangsregler.
I stedet foreslås det at indsætte en ny bestemmelse, hvor-
efter erhvervsministeren kan fastsætte tidspunktet for lovens
ikrafttræden, hvilket kan ske i bekendtgørelsesform.
Desuden foreslås det, at erhvervsministeren kan fastsætte
overgangsregler. Bemyndigelsen vil blive anvendt til at fast-
sætte overgangsregler enslydende med dem, som fremgår af
det fremsatte lovforslags § 45 med de nødvendige tilpasnin-
ger af datoer, som måtte forekomme.
Til nr. 16
Ændringsforslaget er en præcisering af § 46, nr. 2, i det
fremsatte lovforslag. Forslaget medfører, at bemyndigelsen i
lovforslagets § 11, stk. 3, og bemyndigelsen i § 43, stk. 6, i
lov om finansiel virksomhed er identiske for begge persong-
rupper.
Erhvervsministeren bemyndiges herefter til at fastsætte
nærmere regler om kompetencekrav og krav til et godt om-
dømme for ansatte, der er direkte beskæftiget med forsik-
rings- eller genforsikringsdistribution hos en forsikringsfor-
midler eller genforsikringsformidler, jf. § 11, stk. 3, og hos
et forsikringsselskab eller genforsikringsselskab, jf. § 43,
stk. 6, i lov om finansiel virksomhed.
Til nr. 17
Med § 46, nr. 3 og 4, i det fremsatte lovforslag ændres
der i § 57 a, i lov om finansiel virksomhed.
Ved en nærmere gennemgang af § 57 a i lov om finansiel
virksomhed er bestemmelsen fundet overflødig, da det frem-
satte lovforslags § 3, stk. 6, og § 4, stk. 3, regulerer samme
forhold som § 57 a, i lov om finansiel virksomhed. § 57 a i
lov om finansiel virksomhed foreslås derfor i stedet med
nærværende ændringsforslag ophævet.
Til nr. 18
Det foreslås med nærværende ændringsforslag at ophæve
§ 362, stk. 3, i lov om finansiel virksomhed, således at det
gældende stk. 4 bliver stk. 3. Dette er en følge af, at der ved
nærværende ændringsforslag foreslås indsat to nye stykker i
§ 362 i lov om finansiel virksomhed. De to nye stykker ud-
gør undtagelser til den regel, der i dag fremgår af stk. 3, og
som med ændringsforslaget bliver indsat som et nyt stk. 4,
med de ændringer, som i øvrigt fremgår af det fremsatte lov-
forslags § 46, nr. 8. De to nye stykker fremsættes ved nær-
værende ændringsforslag som stk. 5 og 6.
Forslaget til det nye stk. 5 medfører, at forsikringsfor-
midlere, der betaler afgift som eksempelvis et pengeinstitut,
ikke tillige skal betale afgift som forsikringsformidler. Pen-
geinstitutter betaler efter § 363, stk. 1, i lov om finansiel
virksomhed, 49,4 pct. af differencen mellem Finanstilsynets
udgift og afgifter betalt efter §§ 361 og 362 i lov om finan-
siel virksomhed. Da disse virksomheder således allerede be-
taler afgift, er det ikke vurderet nødvendigt, at de også skal
betale afgift som forsikringsformidler efter det foreslåede §
362, stk. 4.
Virksomheder underlagt et forsikringsadministrationssel-
skab, som får tilladelse som forsikringsformidler, skal betale
afgift efter det foreslåede § 362, stk. 4. I de tilfælde, hvor et
administrerende selskab i et forsikringsadministrationssel-
skab, ligeledes får tilladelse som forsikringsformidler, men
som alene varetager administrative opgaver for forsikrings-
selskaber ved at agere administrationsselskab i et forsik-
ringsadministrationsfællesskab, vurderes det ikke nødven-
digt, at sådanne selskaber også skal betale afgift som forsik-
ringsformidler. Derfor foreslås med det nye stk. 6, at sådan-
ne selskaber undtages fra at betale afgift efter det foreslåede
§ 362, stk. 4.
Hans Kristian Skibby (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Jan Rytkjær Callesen (DF) Merete Dea Larsen (DF)
Tilde Bork (DF) Dorthe Ullemose (DF) Torsten Schack Pedersen (V) Preben Bang Henriksen (V) Eva Kjer Hansen (V)
Jacob Jensen (V) Erling Bonnesen (V) Jane Heitmann (V) Villum Christensen (LA) Joachim B. Olsen (LA)
nfmd.
L 8 - 2017-18 - Bilag 6: Udkast til betænkning
1824894_0006.png
6
Anders Johansson (KF) Erik Christensen (S) Karin Gaardsted (S) Peter Hummelgaard Thomsen (S) Kaare Dybvad (S)
Morten Bødskov (S)
fmd.
Rasmus Horn Langhoff (S) Thomas Jensen (S) Henrik Sass Larsen (S) Pelle Dragsted (EL)
Henning Hyllested (EL) René Gade (ALT) Ida Auken (RV) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Karsten Hønge (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
1
1
1
1
L 8 - 2017-18 - Bilag 6: Udkast til betænkning
1824894_0007.png
7
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 8
Bilagsnr.
1
2
3
4
Titel
Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Henvendelse af 10/11-17 fra Forsikring & Pension
Henvendelse af 13/11-17 fra Finans og Leasing
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 8
Spm.nr.
1
2
3
Titel
Spm. om kommentar til henvendelsen af 10/11-17 fra Forsikring &
Pension, til erhvervsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelsen af 13/11-17 fra Finans og Lea-
sing, til erhvervsministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren vil stille ændringsforslag, der sikrer, at de steder
i lovforslaget, hvor man har oplyst beløb i euro, ændres til beløb i dan-
ske kroner, til erhvervsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan ministeren vurderer fremtidsudsigterne – herunder
de konkurrencemæssige aspekter - for de mindre virksomheder inden
for forsikringsformidlere og forsikringsmæglere set i lyset af de sti-
gende tilladelseskrav, til erhvervsministeren, og ministerens svar her-
Spm. om, hvordan den nye lov sikrer, at det ikke kun er kommercielle
pensionsselskaber, som deltager i og vinder udbudsrunder om pensi-
onsordninger til ansatte på en virksomhed, til erhvervsministeren, og
ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan den nye lov sikrer, at mæglere ikke reelt kan holde
de bedste og billigste arbejdsmarkedspensionsselskaber fra at vinde
udbudsrunder ved at stille særlige tekniske krav, til erhvervsministe-
ren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan den nye lovgivning sikrer, at der ikke indgås aftaler
mellem mæglere og virksomheder, der betyder krydssubsidiering af
priser mellem forskellige udbud, som mægleren varetager for virk-
somheden, til erhvervsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan mæglere reelt kan agere uvildigt i lovens forstand,
når de på en og samme tid, både skal tjene en virksomhedskunde, som
hyrer dem til et udbud, som er i virksomhedens interesse, til erhvervs-
ministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om mæglere med den nye lovgivning på samme tid vil kunne
varetage både udbud af ansattes pensionsordning på vegne af en virk-
somhed samt efterfølgende betjene de samme ansattes pensionsord-
ning med service og rådgivning i stedet for pensionsselskabet, til er-
hvervsministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om der ifølge lovforslaget og den efterfølgende udfærdigelse af
bekendtgørelsen om god skik for forsikringsdistributører vil ske en
svækkelse af forbrugerbeskyttelsen på området set i forhold til gæl-
dende regler, til erhvervsministeren, og ministerens svar herpå
4
5
6
7
8
9
10
L 8 - 2017-18 - Bilag 6: Udkast til betænkning
1824894_0008.png
8
11
12
Spm., om ministeren kan bekræfte, at tillægsforsikringer - som f.eks.
elektronikforsikringer som forbrugerne får tilbudt i forbindelse med
køb af elektronik – i praksis vil være undtaget fra de oplysningskrav
m.v. der gælder for øvrige forsikringer, jf. den foreslåede beløbsgræn-
se, til erhvervsministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren vil oplyse, hvilke øvrige former for tillægsforsik-
ringer/accessoriske forsikringer, der vil blive undtaget, herunder som
følge af den foreslåede beløbsgrænse, til erhvervsministeren, og mini-
sterens svar herpå