Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18
L 8 Bilag 5
Offentligt
1824414_0001.png
Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2018-18
L 8 Bilag XX
Offentligt
xx. november 2017
Ændringsforslag
til
Lov om forsikringsformidling
(L 8)
Af
erhvervsministeren
tiltrådt af [XXX]:
Til § 1
1)
I
stk. 2, nr. 2,
ændres »600 euro« til: »4.476 kr.« og »200 euro« til: »1.492 kr.«.
[Konsekvens af udvalgsspørgsmål nr. 3 stillet i forbindelse med folketingsbehandlingen]
2)
I
stk. 4
ændres »§ 4, stk. 2« til: »§ 4, stk. 4« og »§ 5, stk. 2-4,« udgår.
[Korrektion af henvisning og konsekvens af ændringsforslag nr. 6 og 7]
3)
Efter stk. 5 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 6.
Loven finder ikke anvendelse på forsikrings- og genforsikringsdistribution i forbindelse
med risici og forpligtelser uden for Unionen, medmindre Unionen har indgået en aftale med det
pågældende land på det finansielle område.«
[Præcisering af anvendelsesområdet]
Til § 2
4)
I
nr. 8, litra c, nr. i,
ændres »6,2 mio. euro« til: »46,3 mio. kr.« og i
nr. 8, litra c, nr. ii),
ændres
»12,8 mio. euro« til: »95,5 mio. kr.«.
[Konsekvens af udvalgsspørgsmål nr. 3 stillet i forbindelse med folketingsbehandlingen]
5)
Efter nr. 12 indsættes som nyt nummer:
»13)
Forsikringsdistributør:
En forsikringsformidler, en accessorisk forsikringsformidler eller et forsikringsselskab.«
[Tilpasning af definitionsbestemmelsen]
Til § 4
6)
Stk. 2
udgår, og i stedet indsættes:
»Stk. 2.
En virksomhed kan blive registreret, når virksomheden dokumenterer, at den opfylder be-
tingelserne i § 3, stk. 2, nr. 1 og 3-6, og stk. 3. Virksomheden skal endvidere indsende oplysninger
til brug for Finanstilsynets vurdering af, om den eller de ansatte i virksomheden med ansvar for
distribution af accessoriske forsikringer opfylder betingelserne i § 10, stk. 1.
Stk. 3.
Finanstilsynet træffer afgørelse om registrering senest tre måneder efter, at Finanstilsynet
har modtaget samtlige oplysninger, der er nødvendige for at behandle ansøgningen. Finanstilsynet
giver straks ansøgeren meddelelse om afgørelsen.«
Stk. 3 bliver herefter stk. 4.
L 8 - 2017-18 - Bilag 5: Ændringsforslag fra erhvervsministeren
Side
2
af
9
[Præcisering af bestemmelsen og manglende implementering af artikel 3, stk. 5, i forsikringsdistri-
butionsdirektivet]
Til § 5
7)
Stk. 2-4
udgår.
[Forenkling af bestemmelsen om registrering]
Til § 7
8)
Stk. 3
udgår.
[Lovteknisk korrektion, hvor stykket i stedet bliver indsat som § 8, jf. ændringsforslag nr. 9.]
Til § 8
9)
§ 8
udgår og i stedet indsættes:
Ȥ 8.
En forsikringsformidler skal senest 1. juli hvert år indberette virksomhedens omsætning og
antal formidlede forsikringspolicer.«
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 7 og 8, herunder ændring som konsekvens af høringen, der ved
en fejl ikke var blevet medtaget i det fremsatte lovforslag]
Til § 10
10)
I
stk. 2
ændres »den ansvarlige for registreringen, jf. § 5, stk. 1-3,« til: »den accessoriske forsik-
ringsformidler«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 7]
Til § 13
11)
I
stk. 4
ændres »overenskomst.« til: »overenskomst, som iagttager principperne i stk. 1 og 2.«.
[Præcisering af bestemmelsens anvendelsesområde]
Til § 30
12)
»§ 5, stk. 1« ændres til: »§ 5«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 7]
Til § 31
13)
Stk. 9
affattes således:
»Stk. 9.
Videregivelse af fortrolige oplysninger i medfør af stk. 4, nr. 2, 5, 6 og 10, kan alene ske,
hvis de myndigheder eller organer, som har afgivet oplysningerne, eller de myndigheder i det med-
lemsland, hvor kontrolbesøget eller inspektionen er foretaget, har givet deres udtrykkelige tilladelse,
og hvor oplysningerne er modtaget enten fra Den Europæiske Banktilsynsmyndighed, Det Europæi-
ske Udvalg for Systemiske Risici, Den Europæiske Tilsynsmyndighed for Forsikrings- og Ar-
bejdsmarkedspensionsordninger eller Den Europæiske Værdipapir- og Markedstilsynsmyndighed
og organer etableret under disse samt i henhold til denne lov, bestemmelser udstedt i medfør af
denne lov, artikel 15 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1092/2010 af 24. no-
L 8 - 2017-18 - Bilag 5: Ændringsforslag fra erhvervsministeren
Side
3
af
9
vember 2010 om makrotilsyn på EU-plan med det finansielle system og om oprettelse af et europæ-
isk udvalg for systemiske risici, artikel 31, 35 og 36 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EU) nr. 1093/2010 af 24. november 2010 om oprettelse af en europæisk tilsynsmyndighed (Den
Europæiske Banktilsynsmyndighed) samt artikel 31 og 36 i forordning (EU) nr. 1095/2010 om op-
rettelse af en europæisk tilsynsmyndighed (Den Europæiske Værdipapir- og Markedstilsynsmyn-
dighed) eller fra myndigheder, der har ansvaret for tilsynet med virksomheder omfattet af denne
lov, myndigheder og organer,
som er ansvarlige for at opretholde det finansielle systems stabilitet gennem anvendelse af makrop-
rudentielle regler, myndigheder eller organer, som har til formål at sikre den finansielle stabilitet,
organer, der medvirker ved likvidation eller konkursbehandling af virksomheder omfattet af denne
lov, eller lignende procedurer, og personer, der er ansvarlige for den lovpligtige revision af regn-
skaber for virksomheder omfattet af denne lov.«
[Lovteknisk korrektion]
Til § 42
14)
I
stk. 1
udgår »§ 8,« og i
stk. 2
ændres »§ 7, stk. 3« til: »§ 8«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 8 og 9]
Til §§ 44 og 45
15)
§§ 44
og
45
udgår og i stedet indsættes:
Ȥ 01.
Erhvervsministeren fastsætter tidspunktet for lovens ikrafttræden. Erhvervsministeren kan
herunder fastsætte, at forskellige dele af loven træder i kraft på forskellige tidspunkter. Erhvervsmi-
nisteren kan endvidere fastsætte overgangsregler.«
[Ændring af ikrafttrædelsesbestemmelsen og overgangsreglerne]
Til § 46
Til nr. 2
16)
I
nr. 2
indsættes efter »ansatte«: », der er direkte beskæftiget med forsikrings- eller genforsik-
ringsdistribution«.
Til nr. 3 og 4
17)
Nr. 3
og
4
udgår og i stedet indsættes:
»01.
§ 57 a ophæves.«
Til nr. 8
18)
Nr. 8
udgår og i stedet indsættes:
»02.
§ 362, stk. 3,
ophæves.
Stk. 4 bliver herefter stk. 3.
03.
I
§ 362
indsættes som
stk. 4-6:
Stk. 4.
Forsikringsformidlere, jf. lov om forsikringsformidling, betaler årligt 3,0 promille af deres
provision og andre vederlag, jf. dog stk. 5 og 6. Der betales altid en minimumsafgift på 2.000 kr.
L 8 - 2017-18 - Bilag 5: Ændringsforslag fra erhvervsministeren
Side
4
af
9
Stk. 5.
En forsikringsformidler, jf. lov om forsikringsformidling, der betaler afgift efter §§ 363 eller
363 a, skal ikke betale afgift efter stk. 4.
Stk. 6.
En forsikringsformidler, jf. lov om forsikringsformidling, som er det administrerende selskab
i et forsikringsadministrationsselskab, skal ikke betale afgift efter stk. 4.«
[Ændring af reglerne om afgift for forsikringsformidlere]
L 8 - 2017-18 - Bilag 5: Ændringsforslag fra erhvervsministeren
Side
5
af
9
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringsforslaget er en konsekvens af spørgsmål 3 ad L 8 stillet af Erhvervs-, Vækst- og Eksport-
udvalget, hvor der bliver spurgt, om ministeren vil stille ændringsforslag, der sikrer, at de steder i
lovforslaget, hvor man har oplyst beløb i euro, ændres til beløb i danske kroner.
Til nr. 2
I det fremsatte lovforslags § 1, stk. 4, henvises til § 4, stk. 2. Henvisningen skulle rettelig have væ-
ret til § 4, stk. 3. Med det fremsatte ændringsforslag rettes henvisningen til § 4, stk. 4, hvilket er den
korrekte henvisning. Det skyldes det foreslåede ændringsforslag nr. 6, hvor det fremsatte lovforslag
§ 4, stk. 3, med ændringsforslaget bliver stk. 4.
Den øvrige del af dette ændringsforslag er en konsekvens af ændringsforslag nr. 7, hvorfor henvis-
ningen i § 1, stk. 4, til § 5, stk. 2-4, udgår.
Til nr. 3
Ændringsforslaget er en konsekvens af manglende implementering af artikel 1, stk. 6, i forsikrings-
distributionsdirektivet. Ændringsforslaget præciserer, at lovforslaget ikke finder anvendelse på for-
sikrings- og genforsikringsdistribution i forbindelse med risici og forpligtelser uden for Unionen,
medmindre Unionen har indgået en aftale med det pågældende land på det finansielle område.
Hvis en virksomhed alene udøver forsikringsdistribution i forbindelse med risici og forpligtelser
uden for Unionen og udenfor lande, som Unionen har indgået en aftale med på det finansielle om-
råde, vil virksomheden ikke være omfattet af lovforslaget. Udøver en virksomhed forsikringsdistri-
bution i forbindelse med risici og forpligtelser både i og udenfor Unionen vil virksomheden kun
være forpligtet til at overholde kravene i lovforslaget, for så vidt angår den virksomhed, der vedrø-
rer risici og forpligtelser i Unionen og i lande, som Unionen har indgået en aftale med det pågæl-
dende land på det finansielle område.
Til nr. 4
Ændringsforslaget er en konsekvens af spørgsmål 3 ad L 8 stillet af Erhvervs-, Vækst- og Eksport-
udvalget, hvor der bliver spurgt, om ministeren vil stille ændringsforslag, der sikrer, at de steder i
lovforslaget, hvor man har oplyst beløb i euro, ændres til beløb i danske kroner.
Til nr. 5
Ændringsforslaget definerer begrebet forsikringsdistributør. Ændringen gennemfører artikel 2, nr. 8,
i forsikringsdistributionsdirektivet. Begrebet forsikringsdistributør er en samlebetegnelse for de
aktører, som er omfattet af direktivet. Der henvises til bemærkningerne til definitionen af en forsik-
ringsformidler i det fremsatte lovforslags § 2, nr. 3, og definitionen af en accessorisk forsikrings-
formidler i det fremsatte lovforslags § 2, nr. 5.
Til nr. 6
L 8 - 2017-18 - Bilag 5: Ændringsforslag fra erhvervsministeren
Side
6
af
9
Ændringsforslaget er en præcisering af § 4, stk. 2, i det fremsatte lovforslag.
Når en virksomhed anmoder om at blive registeret som accessorisk forsikringsformidler, skal virk-
somheden dokumentere, at virksomheden opfylder betingelserne i § 3, stk. 2 og 3, i det fremsatte
lovforslag, med undtagelse af egnetheds- og hæderlighedskravene i § 3, stk. 2, nr. 2. Virksomheden
skal endvidere indsende oplysninger til brug for Finanstilsynets vurdering af, om den eller de ansat-
te i virksomheden med ansvar for distribution af accessoriske forsikringer opfylder betingelserne i §
10, stk. 1.
Afhængig af virksomhedens organisation kan flere ansatte i en accessorisk forsikringsformidler
have ansvaret for distribution af accessoriske forsikringer, jf. det fremsatte lovforslags § 10, stk. 1. I
forbindelse med anmodning om registrering skal virksomheden indsende relevante oplysninger til
Finanstilsynet om den eller de ansatte, der på ledelsesniveau er ansvarlige for distribution af acces-
soriske forsikringer i virksomheden. Er ansvarsområdet placeret hos en direktør, skal virksomheden
indsende oplysninger til brug for Finanstilsynets vurdering af, om direktøren lever op til kravene i §
10, stk. 1.
I praksis kan § 10, stk. 1, opfyldes ved, at formidleren indsender de ansattes straffeattest, oplysnin-
ger om de ansattes eventuelle tidligere konkurser og eventuelt andre oplysninger, der kan have be-
tydning for Finanstilsynets vurdering af, om de ansatte har et godt omdømme. Finanstilsynet vil
udarbejde et skema, der kan anvendes ved afgivelse af oplysninger til brug for Finanstilsynets vur-
dering af, om betingelserne i § 10, stk. 1, er opfyldt.
Forslaget om at indsætte et nyt stk. 3 i det fremsatte lovforslags § 4, er en konsekvens af manglende
implementering af forsikringsdistributionsdirektivets artikel 3, stk. 5, for accessoriske forsikrings-
formidlere.
Ændringsforslaget medfører, at Finanstilsynet træffer afgørelse om registrering senest tre måneder
efter, at Finanstilsynet har modtaget samtlige oplysninger, der er nødvendige for at behandle ansøg-
ningen. Finanstilsynet giver straks ansøgeren meddelelse om afgørelsen. Fristen for registrering
løber, når Finanstilsynet har modtaget samtlige oplysninger, der er nødvendige for at behandle an-
modningen. De oplysninger, som Finanstilsynet skal modtage, er oplysninger beskrevet i det nye
stk. 2.
Til nr. 7
Ændringsforslaget indeholder en forenkling af bestemmelsen om registrering af accessoriske forsik-
ringsformidlere. Ændringsforslaget indebærer, at alle accessoriske forsikringsformidlere, der er om-
fattet af lovforslagets anvendelsesområde, skal registreres hos Finanstilsynet.
Det vil være den enkelte accessoriske forsikringsformidler, der selv er forpligtet til at indgive an-
modning om registrering til Finanstilsynet, mens det forsikringsselskab eller den forsikringsformid-
ler, der benytter ydelser fra en accessorisk forsikringsformidler omfattet af forslaget til loven, skal
sikre sig, at den accessoriske forsikringsformidler er registreret, jf. det fremsatte lovforslags § 4, stk.
3, som med dette ændringsforslag bliver stk. 4.
Formålet med at lade alle forsikringsformidlere, genforsikringsformidlere og accessoriske forsik-
ringsformidlere blive registreret i Finanstilsynets register og samtidig lade hver enkelt virksomhed
L 8 - 2017-18 - Bilag 5: Ændringsforslag fra erhvervsministeren
Side
7
af
9
være ansvarlig for registreringen er at forenkle registreringsprocessen og undgå dobbeltregistrerin-
ger.
Til nr. 8 og 9
Ændringsforslaget er en lovteknisk korrektion, hvor stk. 3 udgår af § 7 i det fremsatte lovforslag og
bliver indsat som en ny § 8 med nærværende ændringsforslag. Derudover er der en indholdsmæssig
ændring i selve bestemmelsen, som ved en fejl ikke var taget med i selve det fremsatte lovforslag.
Ændringsforslaget medfører, at en forsikringsformidler senest 1. juli hvert år skal indberette virk-
somhedens omsætning og antal formidlede forsikringspolicer til Finanstilsynet.
Som det fremgår af høringsnotatet side 24, angiver artikel 12 i forsikringsdistributionsdirektivets, at
der skal udpeges en kompetent myndighed, der skal have alle beføjelser, der er nødvendige for at
varetage dens opgaver efter direktivet. I lovforslaget udpeges Finanstilsynet som tilsynsmyndighed,
og det forudsættes, at Finanstilsynet på dette område, i lighed med det øvrige finansielle område,
skal føre et risikobaseret tilsyn.
For at det risikobaserede tilsyn kan være faktabaseret og ikke tilfældighedspræget, er det en forud-
sætning, at Finanstilsynet har et vist kendskab til de virksomheder, der er under tilsyn og mulighed
for løbende at følge udviklingen i den enkelte virksomhed med henblik på at kunne identificere de
virksomheder, som tilsynsaktiviteterne bør koncentreres om. Rigsrevisionen har således fokus på, at
offentlige tilsynsmyndigheders tilsynsaktiviteter tilrettelægges og gennemføres på basis af data.
Finanstilsynet har en generel hjemmel til at kræve alle oplysninger af en virksomhed, som tilsynet
finder nødvendige, og denne hjemmel ville kunne udnyttes til at indsamle data til brug for tilrette-
læggelsen af tilsynet med forsikringsformidlerne. Imidlertid skønnes det mere transparent og for-
bundet med mindre administrative byrder for virksomhederne, at det i loven fastsættes hvilke data,
der skal indberettes til brug for tilrettelæggelsen og udførelsen af det risikobaserede tilsyn, og hvor-
når disse skal indsendes, fremfor at tilsynet indkalder data ved brug af den generelle hjemmel.
Forsikringsmæglere er efter den gældende lov om forsikringsformidling forpligtet til årligt at indbe-
rette en række data, herunder virksomhedens omsætning, og hvor kundernes forsikringer er place-
ret, hvorimod forsikringsagenter, herunder agenter for udenlandske forsikringsselskaber, ikke fore-
tager indberetninger. I lovforslaget foreslås det, at alle forsikringsformidlere, men ikke accessoriske
forsikringsformidlere, årligt skal indberette ganske få nøgletal. Disse data vil blandt andet kunne
vise, om virksomheden har hurtig, kraftig vækst, hvilket kan være en indikation for, at der er behov
for særlig tilsynsmæssig bevågenhed.
Til nr. 10
Ændringsforslaget er en konsekvens af ændringsforslag nr. 7, hvorefter henvisningen til den ansvar-
lige for registreringen, jf. § 5, stk. 1-3, ændres til den accessoriske forsikringsformidler, så det
stemmer overens med forslaget til ændring af det fremsatte lovforslags § 5.
Til nr. 11
L 8 - 2017-18 - Bilag 5: Ændringsforslag fra erhvervsministeren
Side
8
af
9
Ændringsforslaget præciserer bestemmelsens anvendelsesområde, således at undtagelsen i § 13, stk.
4, i det fremsatte lovforslag, alene finder anvendelse i det omfang, den kollektive overenskomst
iagttager principperne i stk. 1 og 2.
Udgangspunktet efter stk. 4 er fortsat, at stk. 1-3 ikke finder anvendelse for forhold omfattet af kol-
lektiv overenskomst. Ændringsforslaget har til formål at sikre, at aftaler omfattet af kollektiv over-
enskomst, der ikke iagttager principperne i § 13, stk. 1 og 2, ikke kan undtages alene med henvis-
ning til, at forholdet er omfattet af kollektiv overenskomst. Arbejdsmarkedets parter forventes at
iagttage stk. 1-2 i forbindelse med indgåelse af landsdækkende overenskomster. I forhold til indgå-
else og indhold af lokale kollektive overenskomster indgået under de landsdækkende kollektive
overenskomster forventes arbejdsmarkedets parter desuden at holde sig orienteret om deres med-
lemmers overenskomster med henblik på at påse, at medlemmerne iagttager stk. 1 og 2.
Tilsvarende regler om aflønning vil blive indført for forsikringsselskaber, som udøver forsikringsdi-
stribution i bekendtgørelsen om lønpolitik og aflønning i forsikringsselskaber og forsikringshol-
dingvirksomheder.
Til nr. 12
Ændringsforslaget er en konsekvens af ændringsforslag nr. 7, hvorfor henvisningen til § 5, stk. 1,
konsekvensrettes, da der efter det fremsatte ændringsforslag alene vil være et stykke.
Til nr. 13
Ændringsforslaget er alene af lovteknisk karakter, hvorefter stykket med den foreslåede ændring
ikke længere vil være inddelt i to numre. Indholdsmæssigt foretages der ingen ændringer.
Til nr. 14
Ændringsforslaget er en konsekvens af ændringsforslag nr. 8 og 9, hvorefter § 7, stk. 3, i det frem-
satte lovforslag udgår og i stedet vil blive en ny § 8. Det fremsatte lovforslags § 8 vil udgå.
Til nr. 15
En række medlemslande har anmodet Kommissionen om at vedtage et direktiv, der ændrer ikraft-
trædelsesdatoen for gennemførelsen af forsikringsdistributionsdirektivet. På tidspunktet for dette
ændringsforslags fremsættelse er det fortsat uvist, om Kommissionen vil imødekomme anmodnin-
gen.
For at imødegå en eventuel udsættelse af forsikringsdistributionsdirektivets ikrafttrædelse foreslås
det med nærværende ændringsforslag at lade §§ 45 og 46 udgå af det fremsatte lovforslag. De to
bestemmelser vedrører lovens ikrafttrædelse og overgangsregler.
I stedet foreslås det at indsætte en ny bestemmelse, hvorefter erhvervsministeren kan fastsætte tids-
punktet for lovens ikrafttræden, hvilket kan ske i bekendtgørelsesform.
Desuden foreslås det, at erhvervsministeren kan fastsætte overgangsregler. Bemyndigelsen vil blive
anvendt til at fastsætte overgangsregler enslydende med dem, som fremgår af det fremsatte lov-
forslags § 45 med de nødvendige tilpasninger af datoer, som måtte forekomme.
L 8 - 2017-18 - Bilag 5: Ændringsforslag fra erhvervsministeren
Side
9
af
9
Til nr. 16
Ændringsforslaget er en præcisering af § 46, nr. 2, i det fremsatte lovforslag. Forslaget medfører, at
bemyndigelsen i lovforslagets § 11, stk. 3, og bemyndigelsen i § 43, stk. 6, i lov om finansiel virk-
somhed er identiske for begge persongrupper.
Erhvervsministeren bemyndiges herefter til at fastsætte nærmere regler om kompetencekrav og krav
til et godt omdømme for ansatte, der er direkte beskæftiget med forsikrings- eller genforsikringsdi-
stribution hos en forsikringsformidler eller genforsikringsformidler, jf. § 11, stk. 3, og hos et forsik-
ringsselskab eller genforsikringsselskab, jf. § 43, stk. 6, i lov om finansiel virksomhed.
Til nr. 17
Med § 46, nr. 3 og 4, i det fremsatte lovforslag ændres der i § 57 a, i lov om finansiel virksomhed.
Ved en nærmere gennemgang af § 57 a i lov om finansiel virksomhed er bestemmelsen fundet over-
flødig, da det fremsatte lovforslags § 3, stk. 6, og § 4, stk. 3, regulerer samme forhold som § 57 a, i
lov om finansiel virksomhed. § 57 a i lov om finansiel virksomhed foreslås derfor i stedet med nær-
værende ændringsforslag ophævet.
Til nr. 18
Det foreslås med nærværende ændringsforslag at ophæve § 362, stk. 3, i lov om finansiel virksom-
hed, således at det gældende stk. 4 bliver stk. 3. Dette er en følge af, at der ved nærværende æn-
dringsforslag foreslås indsat to nye stykker i § 362 i lov om finansiel virksomhed. De to nye stykker
udgør undtagelser til den regel, der i dag fremgår af stk. 3, og som med ændringsforslaget bliver
indsat som et nyt stk. 4, med de ændringer, som i øvrigt fremgår af det fremsatte lovforslags § 46,
nr. 8. De to nye stykker fremsættes ved nærværende ændringsforslag som stk. 5 og 6.
Forslaget til det nye stk. 5 medfører, at forsikringsformidlere, der betaler afgift som eksempelvis et
pengeinstitut, ikke tillige skal betale afgift som forsikringsformidler. Pengeinstitutter betaler efter §
363, stk. 1, i lov om finansiel virksomhed, 49,4 pct. af differencen mellem Finanstilsynets udgift og
afgifter betalt efter §§ 361 og 362 i lov om finansiel virksomhed. Da disse virksomheder således
allerede betaler afgift, er det ikke vurderet nødvendigt, at de også skal betale afgift som forsikrings-
formidler efter det foreslåede § 362, stk. 4.
Virksomheder underlagt et forsikringsadministrationsselskab, som får tilladelse som forsikrings-
formidler, skal betale afgift efter det foreslåede § 362, stk. 4. I de tilfælde, hvor et administrerende
selskab i et forsikringsadministrationsselskab, ligeledes får tilladelse som forsikringsformidler, men
som alene varetager administrative opgaver for forsikringsselskaber ved at agere administrationssel-
skab i et forsikringsadministrationsfællesskab, vurderes det ikke nødvendigt, at sådanne selskaber
også skal betale afgift som forsikringsformidler. Derfor foreslås med det nye stk. 6, at sådanne sel-
skaber undtages fra at betale afgift efter det foreslåede § 362, stk. 4.