Indfødsretsudvalget 2017-18
L 71 Bilag 8
Offentligt
1829702_0001.png
Til lovforslag nr.
L 71
Folketinget 2017-18
Betænkning afgivet af Indfødsretsudvalget den [7. december 2017]
2. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om indfødsrets meddelelse.
[af udlændinge- og integrationsministeren (Inger Støjberg)]
1. Ændringsforslag
Udlændinge- og integrationsministeren har stille 7 æn-
dringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 26. oktober 2017 og var til
1. behandling den 10. november 2017. Lovforslaget blev ef-
ter 1. behandling henvist til behandling i Indfødsretsudval-
get.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <1> møder.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 2 spørgsmål til udlændinge- og inte-
grationsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har be-
svaret.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
<>
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget stemmer nej
til lovforslaget, da DF er af den opfattelse, at der trods
stramninger stadig bliver givet alt for mange statsborgerska-
ber til personer, hvor man ikke kan være sikker på, at disse
er danske i hjertet. Med L 71 gives der statsborgerskab til
3185 voksne og ca. 720 børn. Der er ifølge DF mange, hvor
man ikke kan være sikker på, at alle disse personer er blevet
rigtig danske. Der gives blandt andet statsborgerskab til per-
soner, der ikke taler dansk eller taler meget dårligt dansk.
Det er DF�½s krav, at der laves et loft på 1000, hvor det ind-
lægges som en klar præmis, at man har en klar forrang, hvis
man har en tilknytning til dansk kultur, nordisk kultur, euro-
pæisk – og vestlig kultur. Tilknytninger bevæger sig ud fra
Danmark som centrum i koncentriske cirkler, hvor det for-
hold, at man kommer fra en ikke-vestlig kultur, gør, at man
kommer bag i køen. DF kan ikke stemme for lov om ind-
fødsret, før dette krav om loft på 1000 personer på årsbasis
af hovedsagelig vestlig baggrund bliver opfyldt. Hvis rege-
ringen finder på en metode, hvor DF’s krav matches på en
anden måde, er det ifølge DF også godt nok. DF vil godt
kunne stemme for stramninger i forhold til de betingelser,
der stilles for at opnå statsborgerskab, men vil ikke forpligte
sig til at stemme for nye statsborgerskaber.
Enhedslistens medlemmer af udvalget støtter lovforsla-
get, idet de samtidig konstaterer, at adgangen til at opnå
dansk statsborgerskab er meget indskrænket under det gæl-
dende naturalisationscirkulære fra 2015.
EL ser derudover med bekymring på, at flertallet i udvalg
i den indeværende valgperiode har valgt at give afslag på
dispensation i det store flertal af sager om lægedokumente-
rede langvarige funktionsnedsættelser. Det fremgår således
af svar på IFU alm. del – spørgsmål 80 (folketingsåret
2016-17), at der i kalenderåret 2017 (opgjort pr. 29. septem-
ber 2017) kun blev givet dispensation i 7 af 191 forelagte
sager, mens der eksempelvis i kalenderåret 2014 blev givet
dispensation i 1375 af 1419 forelagte sager.
Den stemmeafgivning, der har fundet sted i udvalget i
2016 og 2017, rejser efter EL�½s opfattelse alvorlig tvivl om,
hvorvidt udvalgets flertal lever op til Danmarks konventi-
onsmæssige forpligtelser. I den forbindelse ønsker EL at
henvise til svaret på IFU alm. del – spørgsmål nr. 78 (folke-
tingsåret 2016-17), hvoraf det fremgår, at det vil stride mod
Danmarks konventionsmæssige forpligtelser, hvis udvalgets
flertal i en konkret sag stemmer nej til at dispensere, hvis
flertallet »på baggrund af en samlet vurdering af alle de læ-
gelige oplysninger i en sag lægger til grund, at ansøgeren
har en langvarig funktionsnedsættelse, der forhindrer ansø-
geren i at opfylde kravet om dokumentation for danskkund-
DokumentId
Journalnummer
L 71 - 2017-18 - Bilag 8: 2. udkast til betænkning
1829702_0002.png
2
skaber og en bestået indfødsretsprøve, herunder ved prøve-
aflæggelse på særlige vilkår og ved brug af hjælpemidler, og
hvis det endvidere lægges til grund, at den langvarige funk-
tionsnedsættelse er årsagen til såvel den manglende delta-
gelse i danskundervisning som de manglende prøveforsøg«.
De i ovenstående citat beskrevne forudsætninger forelig-
ger efter EL�½s opfattelse i hovedparten af – hvis ikke alle –
de sygdomssager, der har været forelagt udvalget med hen-
blik på mulig optagelse på dette lovforslag. EL er uforståen-
de over for, at de lægelige oplysninger i sagerne ikke skulle
kunne lægges til grund, eftersom en læge, der rent faktisk
har mødt og undersøgt ansøgeren, efter EL�½s opfattelse er
langt mere kvalificeret til at vurdere ansøgerens langvarige
funktionsnedsættelse og dens konsekvenser end udvalgets
medlemmer, der typisk hverken er læger eller har mødt end-
sige undersøgt ansøgeren.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret
med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til
at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i be-
tænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
udlændinge- og integrationsministeren,
tiltrådt af <>:
Til § 1
1)
Nr. 180
udgår.
[Udtagelse af person]
2)
Nr. 182
udgår.
[Udtagelse af person]
3)
Nr. 757
affattes således:
»757) Hamide Deveci, Høje-Taastrup, dog uden virkning
for ansøgerens barn født i 2002.«
[Ansøgerens barn foreslåes udtaget af lovforslaget]
4)
Nr. 1583
udgår.
[Udtagelse af person]
5)
Nr. 1687
udgår.
[Udtagelse af person]
6)
Efter nr. 2003 indsættes som nyt nummer:
»2003 A) Abdallah Hussein Maannaki, Holstebro.«
[Optagelse af person]
7)
Nr. 2892
udgår.
[Udtagelse af person]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ansøgeren under nr. 180 er behandlet efter retningslinjer-
ne i cirkulæreskrivelse nr. 10873 af 13. oktober 2015 om na-
turalisation.
Ansøgeren foreslås udtaget af lovforslagets § 1, da den
pågældende som biperson til sin moder fik dansk indfødsret
ved lov nr. 657 af 8. juni 2017 med virkning fra den 15. juni
2017.
Til nr. 2
Ansøgeren under nr. 182 er behandlet efter retningslinjer-
ne i cirkulæreskrivelse nr. 10873 af 13. oktober 2015 om na-
turalisation.
Ansøgeren foreslås udtaget af lovforslagets § 1, da den
pågældende som biperson til sin moder fik dansk indfødsret
ved lov nr. 657 af 8. juni 2017 med virkning fra den 15. juni
2017.
Til nr. 3
Ansøgeren under nr. 757 er behandlet efter retningslinjer-
ne i cirkulæreskrivelse nr. 10873 af 13. oktober 2015 om na-
turalisation.
Med den nye affattelse foreslås ansøgerens barn undtaget
fra loven, da den pågældende ikke opfylder retningslinjerne
for naturalisation.
Til nr. 4
Ansøgeren under nr. 1583 er behandlet efter retningslin-
jerne i cirkulæreskrivelse nr. 10873 af 13. oktober 2015 om
naturalisation.
Ansøgeren foreslås udtaget af lovforslagets § 1, da den
pågældende ikke opfylder retningslinjerne for naturalisation.
Til nr. 5
Ansøgeren under nr. 1687 er behandlet efter retningslin-
jerne i cirkulæreskrivelse nr. 10873 af 13. oktober 2015 om
naturalisation.
Ansøgeren foreslås udtaget af lovforslagets § 1, da den
pågældende ikke opfylder retningslinjerne for naturalisation.
Til nr. 6
Ansøgeren under nr. 2003 A er behandlet efter retnings-
linjerne i cirkulæreskrivelse nr. 10873 af 13. oktober 2015
om naturalisation.
Ansøgeren foreslås optaget under lovforslagets § 1 som
nyt nr. 2003 A.
Til nr. 7
Ansøgeren under nr. 2892 er behandlet efter retningslin-
jerne i cirkulæreskrivelse nr. 10873 af 13. oktober 2015 om
naturalisation.
Ansøgeren foreslås udtaget af lovforslagets § 1, da den
pågældende ikke opfylder retningslinjerne for naturalisation.
L 71 - 2017-18 - Bilag 8: 2. udkast til betænkning
1829702_0003.png
3
Christian Langballe (DF)
fmd.
Marie Krarup (DF) Martin Henriksen (DF) Kenneth Kristensen Berth (DF)
Jan E. Jørgensen (V) Preben Bang Henriksen (V) Marianne Bredal (V) Laura Lindahl (LA) Naser Khader (KF)
Astrid Krag (S) Peter Hummelgaard Thomsen (S) Karen J. Klint (S)
nfmd.
Christian Rabjerg Madsen (S)
Johanne Schmidt-Nielsen (EL) Josephine Fock (ALT) Marlene Borst Hansen (RV) Kirsten Normann Andersen (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
 8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
1
1
1
1