Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18, Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18, Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18
L 7 , L 7 A , L 7 B
Offentligt
1821674_0001.png
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
ERH V ERV SM I N I ST EREN
22. november 2017
Besvarelse af spørgsmål 5 ad L 7 stillet af udvalget den 13. oktober
2017 efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål:
Vil ministeren sende en oversigt med eksempler på aktiviteter, som vil
være tilstrækkelige for udenlandske rederier i Danmark, for at deres skibe
kan sejle under dansk flag, samt oplyse hvordan man fra myndighedernes
side vil kontrollere, at aktiviteterne bliver udført?
Svar:
Efter den gældende sølov kan der for skibe, der ikke kan anses for dan-
ske, fastsættes regler om betingelserne for registrering som dansk skib,
herunder krav om, at skibet skal administreres, kontrolleres og dirigeres
fra Danmark. Betingelserne for optagelse af udenlandsk ejede skibe i de
danske registre er nærmere udmøntet i en bekendtgørelse.
Bekendtgørelsen indeholder imidlertid ikke præcise kriterier for, hvordan
aktivitetskravet kan opfyldes, men ved vurderingen af om aktivitetskravet
kan anses som opfyldt, lægges der vægt på, om den tekniske drift, vedli-
geholdelse, bemanding og den kommercielle og finansielle drift af et skib
foregår fra Danmark.
Hvis alle ovenstående aktiviteter udføres fra Danmark, vil betingelsen ak-
tivitetskravet anses for opfyldt. Kravet kan imidlertid også anses for op-
fyldt ud fra en helhedsvurdering af de aktiviteter, der er i Danmark.
Da de gældende kriterier ikke er klare, har rederierhvervet efterspurgt en
præcisering af reglerne. Derfor lægges der op til, at kravene til aktivitet i
Danmark gøres mere gennemskuelige og fastsættes direkte i en bekendt-
gørelse. Der arbejdes derfor på en ændring af bekendtgørelsen, hvori der
bl.a. forventes at indgå følgende muligheder for at opfylde aktivitetskra-
vet:
1) Skibets tekniske eller kommercielle drift varetages fra Danmark
(dvs. af personer, der arbejder i og fra Danmark).
2) Den enhed, der varetager drift af skibet dokumenterer at opfylde
kravene for at være omfattet af tonnageskattelovens regler (den
driftsansvarlige skal
bl.a. drive rederivirksomhed i Danmark).
3)
Det rederi, der har eller har ansøgt om Document of Compliance
for skibet, er etableret i Danmark (dvs. være ansvarlig for skibets
sikkerhedsmæssige organisation og forhold om bord).
Det kan heller ikke udelukkes, at betingelsen kan opfyldes, hvis en sam-
ERH V ERV SM I N I ST ERI ET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
33 12 37 78
10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
L 7 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 19: Spm. om ministeren vil foretage en evaluering af loven om 2 år og efterfølgende gå i dialog med udvalget om udfaldet, til erhvervsministeren
2/2
mensætning af forskellige aktiviteter og tiltag dokumenterer, at der er en
reel aktivitet i tilknytning til skibet her i landet, og der er ansat personer
til at udføre denne.
Alle muligheder forudsætter, at der er beskæftiget personer (i land) i
Danmark og dermed en økonomisk aktivitet i tilknytning til hvert skib,
der skal registreres i de danske registre.
Der skal også udpeges en enhed i Danmark, som myndighederne kan ret-
te henvendelse til i kontroløjemed og lignende, og som kan stævnes på
ejerens eller rederens vegne.
Såfremt Skibsregistret efter optagelsen af et udenlandsk ejet skib bliver
opmærksom på, at betingelserne for en registrering ikke længere er til
stede, vil skibets ejer blive kontaktet med henblik på at bringe forholdet
på plads. Skibsregistret vil endvidere årligt foretage en stikprøvemæssig
kontrol af, om aktivitetsbetingelsen fortsat kan anses for opfyldt. Stikprø-
vekontrollen vil ske på baggrund af vurderinger om væsentlighed og risi-
ko. I sidste instans kan Skibsregistrator fratage skibet retten til at sejle
under dansk flag.
Med venlig hilsen
Brian Mikkelsen