Retsudvalget 2017-18, Retsudvalget 2017-18
L 68 , L 69
Offentligt
1831983_0001.png
L 68 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om at medtage muligheden for at tillade gruppesøgsmål, til justitsministeren
Spørgsmål 5 fra Folketingets Retsudvalg efter ønske fra Josephine Fock
(ALT) vedrørende L 68 og L 69:
”Vil
ministeren overveje at medtage muligheden for at tillade
gruppesøgsmål, hvor private organisationer og privatpersoner
kan foretage gruppesøgsmål på vegne af alle berørte personer
det vil sige via en såkaldt ”opt-out”-model –
således at håndhæ-
velsen af borgernes rettigheder kan styrkes væsentligt?”
Svar:
1.
Private organisationers og privatpersoners mulighed for på vegne af og
uden bemyndigelse fra den registrerede at anlægge søgsmål ved domstolene,
kendes fra dansk rets regler om gruppesøgsmål, som reguleres af retspleje-
lovens kapitel 23 a.
Det fremgår af retsplejelovens § 254 b, stk. 1, nr. 7, at det bl.a. er en betin-
gelse for at anlægge et gruppesøgsmål, at der kan udpeges en grupperepræ-
sentant. Denne grupperepræsentant kan være en forening, en privat institu-
tion eller anden sammenslutning, når søgsmålet falder inden for rammerne
af sammenslutningens formål, jf. retsplejelovens § 254 c, stk. 1, nr. 2.
Et gruppesøgsmål omfatter som udgangspunkt alene de medlemmer, som
har tilmeldt sig, jf. retsplejelovens § 254 e, stk. 5. Dog kan retten, hvis grup-
pesøgsmål i medfør af retsplejelovens § 254 e, stk. 8, vedrører krav, hvor
det er klart, at kravene på grund af deres ringe størrelse almindeligvis ikke
kan forventes fremmet ved individuelle søgsmål, og hvor det må antages, at
et gruppesøgsmål med tilmelding ikke vil være en hensigtsmæssig måde at
behandle kravene på, efter anmodning fra grupperepræsentanten bestemme,
at gruppesøgsmålet skal omfatte de gruppemedlemmer, der ikke har fra-
meldt sig gruppesøgsmålet. Retten fastsætter en frist for ved skriftlig med-
delelse at framelde sig gruppesøgsmålet. Retten bestemmer, hvortil framel-
ding skal ske. Retten kan undtagelsesvis tillade, at framelding sker efter fri-
stens udløb, hvis særlige grunde taler for det.
Det følger af bemærkningerne til retsplejeloven, at betingelsen om kravenes
ringe størrelse vil være opfyldt, hvis kravene enkeltvis angår så små værdier
eller interesser, og den berettigede i almindelighed ikke kan forventes at an-
lægge individuel retssag om sit krav. Betingelsen bør normalt kun anses for
at være opfyldt, hvis det enkelte krav ikke overstiger ca. 2.000 kr.
2
L 68 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om at medtage muligheden for at tillade gruppesøgsmål, til justitsministeren
Derudover følger det af bemærkningerne til retsplejeloven om betingelsen
om hensigtsmæssighed, at det beror på en samlet vurdering af den enkelte
sags konkrete omstændigheder, herunder navnlig antallet af berørte, om et
gruppesøgsmål med tilmelding ikke vil være en hensigtsmæssig måde at be-
handle kravene på. Som et eksempel på tilfælde, hvor betingelserne for at
behandle sagen som et gruppesøgsmål efter frameldingsmodellen vil kunne
være opfyldt, kan nævnes sager om krav fra et stort antal abonnenter hos et
teleselskab under påberåbelse af, at teleselskabet i en periode har opkrævet
en højere takst end hjemlet ved standardvilkår og lovgivning, og hvor den
enkelte abonnents tilbagebetalingskrav kun udgør nogle få hundrede kroner.
Det er alene offentlige myndigheder, der ved lov er bemyndiget til det, som
kan udpeges som grupperepræsentanter i et frameldingsgruppesøgsmål, jf.
retsplejelovens § 254 c, stk. 2. Det er i øjeblikket kun forbrugerombudsman-
den, der er givet en sådan bemyndigelse. Efter dansk ret er der ikke derud-
over adgang til, at organer, organisationer eller sammenslutninger kan ind-
give klage til Datatilsynet eller anlægge søgsmål ved domstolene uden en
bemyndigelse fra den registrerede.
2.
Det følger af databeskyttelsesforordningens artikel 80, stk. 2, at medlems-
staterne kan fastsætte, at ethvert organ, enhver organisation eller enhver
sammenslutning, uafhængigt af en bemyndigelse fra den registrerede, har
ret til at indgive en klage i den pågældende medlemsstat til den kompetente
tilsynsmyndighed, hvis den/det har grund til at formode, at den registreredes
rettigheder i henhold til forordningen er blevet krænket som følge af be-
handling af personoplysninger.
Det er efter artikel 80, stk. 2, op til den enkelte medlemsstat at tage stilling
til, om der skal gives de i artikel 80, stk. 1, nævnte organisationer mv. mu-
lighed for at indgive klage eller anlægge sag uafhængigt af en bemyndigelse
fra den registrerede.
For så vidt angår mulighederne efter artikel 80, stk. 2, skal Justitsministeriet
bemærke, at reglerne om gruppesøgsmål i vidt omfang bygger på Retsple-
jerådets betænkning nr. 1468/2005 om reform af den civile retspleje IV
(gruppesøgsmål mv.).
Retsplejerådet pegede i sin betænkning på en række betænkeligheder ved at
tillade gruppesøgsmål efter frameldingsmodellen
– de såkaldte ”opt-out”-
spørgsmål
og anbefalede på baggrund heraf bl.a., at kun offentlige myn-
3
L 68 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om at medtage muligheden for at tillade gruppesøgsmål, til justitsministeren
digheder skulle kunne udpeges som grupperepræsentant i sådanne gruppe-
søgsmål. Rådet pegede i den forbindelse bl.a. på, at offentlige myndigheder
er underlagt et almindeligt saglighedskrav, når de skal vurdere, om der er
grundlag for at anlægge et gruppesøgsmål. Justitsministeriet tilsluttede sig
Retsplejerådets synspunkter.
Justitsministeriet udarbejdede i 2014 en redegørelse om erfaringerne med
reglerne om gruppesøgsmål på baggrund af en høring af relevante myndig-
heder og organisationer mv. Det blev i redegørelsen konkluderet, at der ikke
var behov for ændringer af reglerne om gruppesøgsmål i retsplejeloven eller
øvrige regler af betydning for sådanne spørgsmål.
Henset til Retsplejerådets overvejelser og anbefalinger og i lyset af redegø-
relsen fra 2014 finder Justitsministeriet ikke anledning til at foreslå ændrin-
ger af de gældende regler om gruppesøgsmål, således at private organisati-
oner mv. kan udpeges som grupperepræsentant i gruppesøgsmål efter fra-
meldingsmodellen.
4