Retsudvalget 2017-18, Retsudvalget 2017-18
L 68 , L 69
Offentligt
1847750_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
19. januar 2018
Databeskyttelseskontoret
Nanna Due Binø
2017-0037-0005
611658
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål 41 vedrørende forslag til lov om
supplerende bestemmelser til forordning om beskyttelse af fysiske personer
i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af
sådanne oplysninger (databeskyttelsesloven) (L 68) og forslag til lov om
ændring af lov om retshåndhævende myndigheders behandling af personop-
lysninger, lov om massemediers informationsdatabaser og forskellige andre
love (Konsekvensændringer som følge af databeskyttelsesloven og databe-
skyttelsesforordningen samt medieansvarslovens anvendelse på offentligt
tilgængelige informationsdatabaser m.v.) (L 69), som Folketingets Retsud-
valg efter ønske fra Josephine Fock (ALT) har stillet til justitsministeren den
18. december 2017.
Søren Pape Poulsen
/
Jakob Lundsager
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 68 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 41: Spm. om, hvilken betydning lovforslagets § 5, stk. 3, overordnet har for politiets og PET’s adgang til data eller mulighed for at opnå adgang til data uden Folketingets samtykke, til justitsministeren
Spørgsmål 41 fra Folketingets Retsudvalg efter ønske fra Josephine
Fock (ALT) vedrørende L 68 og L 69:
”Ministeren
bedes redegøre for, hvilken betydning lovforslagets
§ 5, stk. 3 overordnet har for politiets og
PET’s adgang til data
eller mulighed for at opnå adgang til data uden Folketingets
samtykke?”
Svar:
1.
Det følger af § 3, stk. 2, i forslaget til databeskyttelsesloven, at loven og
databeskyttelsesforordningen ikke finder anvendelse på den behandling af
personoplysninger, som udføres for eller af Politiets Efterretningstjeneste
(PET).
Det vil således fortsat være PET-loven,
der regulerer PET’s behandling af
personoplysninger.
2.
Det følger af § 1, stk. 2, i forslaget til databeskyttelsesloven, at loven og
databeskyttelsesforordningen ikke gælder i det omfang, der er nævnt i data-
beskyttelsesforordningens artikel 2, stk. 2, litra d.
Det fremgår af databeskyttelsesforordningens artikel 2, stk. 2, litra d, at for-
ordningen ikke finder anvendelse på behandling af personoplysninger, som
foretages af kompetente myndigheder med henblik på at forebygge, efter-
forske, afsløre eller retsforfølge strafbare handlinger eller fuldbyrde straffe-
retlige sanktioner, herunder beskytte mod og forebygge trusler mod den of-
fentlige sikkerhed.
Politiets behandling af personoplysninger reguleres således af lov om rets-
håndhævende myndigheders behandling af personoplysninger, når behand-
lingen foretages med henblik på at forebygge, efterforske, afsløre eller rets-
forfølge strafbare handlinger eller fuldbyrde strafferetlige sanktioner, her-
under for at beskytte mod eller forebygge trusler mod den offentlige sikker-
hed, jf. lovens § 1, stk. 1.
Politiets primære behandling af personoplysninger er således reguleret af
lov om retshåndhævende myndigheders behandling af personoplysninger,
og Justitsministeriet har ikke planer om at benytte bemyndigelsen i lov-
forslagets § 5, stk. 3, til regulering af politiets øvrige behandlinger af per-
sonoplysninger.
2
L 68 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 41: Spm. om, hvilken betydning lovforslagets § 5, stk. 3, overordnet har for politiets og PET’s adgang til data eller mulighed for at opnå adgang til data uden Folketingets samtykke, til justitsministeren
3.
Politiets mulighed for at foretage tværgående informationsanalyser er re-
guleret i politilovens § 2 a.
Det følger af politilovens § 2 a, stk. 1, at politiet foretager tværgående infor-
mationsanalyser på grundlag af de oplysninger, politiet behandler, når det
er nødvendigt af hensyn til udførelsen af politiets opgaver.
Efter politilovens § 2 a, stk. 3, er det en forudsætning for politiets foretagelse
af tværgående informationsanalyser i medfør af § 2 a, stk. 1, at der ved be-
kendtgørelse er fastsat nærmere regler for politiets behandling af personop-
lysninger, der finder sted i medfør heraf.
Ved bekendtgørelse nr. 1078 af 20. september 2017 om politiets behandling
af oplysninger i forbindelse med tværgående informationsanalyser har
justitsministeren fastsat sådanne regler.
I bekendtgørelsen er det fastsat, til hvilke formål oplysninger kan behandles,
hvornår politiet kan se oplysningerne, og hvornår sletning af oplysninger
skal finde sted, samt regler om de tekniske og organisatoriske foranstaltnin-
ger, der skal iagttages ved behandlingen.
Der er således sat klare rammer for, hvordan politiet kan behandle person-
oplysninger i forbindelse med tværgående informationsanalyser.
4.
Justitsministeriet skal afslutningsvis bemærke, at spørgsmålet om offent-
lige myndigheders videregivelse af oplysninger om strafbare forhold særligt
er reguleret i § 8, stk. 2, i lovforslaget til databeskyttelsesloven. Det er en
forudsætning med bestemmelsen, at den kan anvendes som hjemmelsgrund-
lag i forbindelse med offentlige myndigheders indgivelse af politianmel-
delse, idet en bred adgang til at indsamle og behandle oplysninger
herun-
der personoplysninger af enhver art
er et afgørende redskab i forbindelse
med løsning af politiets kerneopgaver.
3