Retsudvalget 2017-18, Retsudvalget 2017-18
L 68 , L 69
Offentligt
1833168_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg Slot 1
1218 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
12. december 2017
Databeskyttelseskontoret
André Dybdal Pape
2017-0037-0005
600336
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål 15 vedrørende forslag til lov om
supplerende bestemmelser til forordning om beskyttelse af fysiske perso-
ner i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveks-
ling af sådanne oplysninger (databeskyttelsesloven) (L 68) og forslag til
lov om ændring af lov om retshåndhævende myndigheders behandling af
personoplysninger, lov om massemediers informationsdatabaser og for-
skellige andre love (Konsekvensændringer som følge af databeskyttelses-
loven og databeskyttelsesforordningen samt medieansvarslovens anven-
delse på offentligt tilgængelige informationsdatabaser m.v.) (L 69), som
Folketingets Retsudvalg efter ønske fra Josephine Fock (ALT) har stillet
til justitsministeren den 6. december 2017.
Søren Pape Poulsen
/
Jakob Lundsager
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 68 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 15: Spm., om ministeren kan redegøre for, om offentlighedslovens § 17 er tilstrækkeligt lovgrundlag for myndigheders offentliggørelse af dokumenter med ikkefortrolige personoplysninger, til justitsministeren
Spørgsmål 15 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende L 68 og L 69:
”Vil
ministeren redegøre for om offentlighedslovens § 17 er til-
strækkeligt lovgrundlag for myndigheders offentliggørelse af
dokumenter med ikke-fortrolige personoplysninger, og er det i
så fald en forudsætning, at dokumenttyper med ikke-fortrolige
personoplysninger er udtrykkeligt nævnt i de retningslinjer,
myndigheden skal fastsætte efter § 17?”
Svar:
Offentlighedslovens § 17 fastslår en pligt for forvaltningsmyndigheder til
på deres hjemmeside at give borgerne information om deres virksomhed
(såkaldt aktiv information). Pligten gælder for ministerielle departementer,
underliggende styrelser og direktorater, uafhængige råd og nævn samt den
centrale forvaltning i kommunerne og regionerne.
De pågældende forvaltningsmyndigheder er samtidig forpligtet til at fast-
sætte retningslinjer for den aktive informationspligt. Indholdet af disse ret-
ningslinjer vil afhænge af karakteren af den enkelte myndighed og de opga-
ver, den varetager.
I det omfang en myndighed er forpligtet til at offentliggøre almindelige per-
sonoplysninger efter offentlighedslovens § 17, vil offentliggørelsen kunne
ske inden for rammerne af databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1,
litra c, hvorefter personoplysninger må behandles, hvis det er nødvendigt
for at overholde en retlig forpligtelse, som påhviler myndigheden. Behand-
ling vil i øvrigt kunne ske, hvis den er nødvendig af hensyn til udførelse af
en opgave i samfundets interesse eller som henhører under offentlig myn-
dighedsudøvelse, som den dataansvarlige har fået pålagt.
Spørgsmålet om, hvilke oplysninger, der er omfattet af informationspligten
efter offentlighedslovens § 17, beror på en konkret vurdering i forhold til
den enkelte myndighed. Der er således overladt et skøn til den enkelte for-
valtningsmyndighed med hensyn til vurderingen af, hvilken information der
skal gives på hjemmesiden. Dette skøn skal også ses i lyset af den variation
af den virksomhed, som de enkelte forvaltningsmyndigheder udøver.
Der kan dog som eksempler på information, der umiddelbart kan tænkes
meddelt bl.a. nævnes information om myndighedens organisatoriske for-
hold (forretningsorden, organisationsdiagram mv.), økonomiske forhold
2
L 68 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 15: Spm., om ministeren kan redegøre for, om offentlighedslovens § 17 er tilstrækkeligt lovgrundlag for myndigheders offentliggørelse af dokumenter med ikkefortrolige personoplysninger, til justitsministeren
(navnlig vedtagne budgetter og årsregnskaber) og eksterne og interne mål-
sætninger og lignende, f.eks. eventuelt fastsatte værdi- og servicemål, løn-,
personale- og trivselspolitik samt eventuelle resultatkontrakter med under-
liggende myndigheder. Endvidere kan der nævnes information om eventu-
elle generelle redegørelser, analyser og rapporter, der hører under myndig-
hedens ressort samt eventuelle årsberetninger og statistiske informationer
om myndighedens virksomhed.
3