Retsudvalget 2017-18, Retsudvalget 2017-18
L 68 Bilag 25, L 69 Bilag 25
Offentligt
1887463_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
ok.:
30. april 2018
Databeskyttelseskontoret
Nanna Due Binø
2017-7910-0008
727407
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af lov om retshåndhævende myndigheders
behandling af personoplysninger, lov om massemediers informations-
databaser og forskellige andre love (Konsekvensændringer som følge
af databeskyttelsesloven og databeskyttelsesforordningen samt medie-
ansvarslovens anvendelse på offentligt tilgængelige informationsdata-
baser m.v.)
(L 69)
Ændringsforslag
Til § 10
1)
Den i
nr. 4
foreslåede
§ 8, stk. 4,
udgår.
[Bestemmelsen udgår, da hjemlen ikke er nødvendig]
Til § 11
2)
Den i
nr. 3
foreslåede
§ 14, stk. 3,
udgår.
[Bestemmelsen udgår, da hjemlen ikke er nødvendig]
Bemærkninger
Til 1)
Det er efter gældende regler i lov om digital løsning til brug for anmeldelse
af sygefravær og anmodning om refusion og tilskud mv. (Nemrefusion) ob-
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 68 - 2017-18 - Bilag 25: Ændringsforslag vedr. L 69, fra justitsministeren
ligatorisk for kommunerne at anvende IT-løsningen Nemrefusion, der etab-
leres og drives af et af KL-ejet selskab.
Den i
nr. 4
foreslåede
§ 8, stk. 4,
skulle bemyndige beskæftigelsesministe-
ren til efter forhandling med KL at fastsætte nærmere regler om kommu-
nens opgaver og ansvar som dataansvarlig efter lovens § 8, stk. 1, og om
selskabets opgaver og ansvar som databehandler. Formålet var at undgå, at
alle 98 kommuner skulle indgå enslydende databehandleraftaler med selska-
bet, der etablerer og driver IT-løsningen Nemrefusion.
Kommunerne og selskabet, der etablerer og driver IT-løsningen Nemrefu-
sion, har imidlertid efter lovforslagets fremsættelse indgået databehandler-
aftaler med samtlige 98 kommuner.
Det følger allerede af databeskyttelsesforordningen, at det er kommunens
ansvar som dataansvarlig, at kommunens databehandleraftaler lever op til
kravene i forordningen. Det er ikke hensigtsmæssigt at foretage en regule-
ring af kommunernes opgaver og ansvar som dataansvarlige og selskabets
opgaver og ansvar som databehandler i både en bekendtgørelse og 98 indi-
viduelle databehandleraftaler. Fastsættelse af indholdet af databehandleraf-
taler i bekendtgørelsesform vil endvidere kunne indskrænke kommunernes
adgang til smidigt at kunne foretage sikkerhedsmæssige tiltag ud fra en ri-
sikobaseret tilgang.
Beskæftigelsesministeriet finder det derfor ikke nødvendigt, at beskæftigel-
sesministeren får bemyndigelse til at fastsætte indholdet af databehandler-
aftalerne i bekendtgørelsesform.
Det foreslås derfor, at den foreslåede § 8, stk. 4, udgår af lovforslaget.
Til 2)
Det er efter gældende regler i lov om kommunernes finansiering af visse of-
fentlige ydelser udbetalt af kommunerne, Udbetaling Danmark og arbejds-
løshedskasserne obligatorisk for kommunerne at anvende IT-løsningen
Ydelsesrefusion, der etableres og drives af et af KL-ejet selskab.
Den i
nr. 3
foreslåede
§ 14, stk. 3,
skulle bemyndige beskæftigelsesministe-
ren til efter forhandling med KL at fastsætte nærmere regler om kommu-
nens opgaver og ansvar som dataansvarlig efter lovens § 14, stk. 2, og om
selskabets opgaver og ansvar som databehandler. Formålet var at undgå, at
2
L 68 - 2017-18 - Bilag 25: Ændringsforslag vedr. L 69, fra justitsministeren
alle 98 kommuner skulle indgå enslydende databehandleraftaler med selska-
bet, der etablerer og driver IT-løsningen Ydelsesrefusion.
Kommunerne og selskabet, der etablerer og driver IT-løsningen Ydelsesre-
fusion, har imidlertid efter lovforslagets fremsættelse indgået databehand-
leraftaler med samtlige 98 kommuner.
Det følger allerede af databeskyttelsesforordningen, at det er kommunens
ansvar som dataansvarlig, at kommunens databehandleraftaler lever op til
kravene i forordningen. Det er ikke hensigtsmæssigt at foretage en regule-
ring af kommunernes opgaver og ansvar som dataansvarlige og selskabets
opgaver og ansvar som databehandler i både en bekendtgørelse og 98 indi-
viduelle databehandleraftaler. Fastsættelse af indholdet af databehandleraf-
taler i bekendtgørelsesform vil endvidere kunne indskrænke kommunernes
adgang til smidigt at kunne foretage sikkerhedsmæssige tiltag ud fra en ri-
sikobaseret tilgang.
Beskæftigelsesministeriet finder det derfor ikke nødvendigt, at beskæftigel-
sesministeren får bemyndigelse til at fastsætte indholdet af databehandler-
aftalerne i bekendtgørelsesform.
Det foreslås derfor, at den foreslåede § 14, stk. 3, udgår af lovforslaget.
3