Retsudvalget 2017-18
L 68 Bilag 2
Offentligt
1869086_0001.png
Justitsministeriet
Lovafdelingen
Att. Databeskyttelseskontoret
torsdag den 14. september 2017
HØRINGSSVAR
Sagsnr. 2017-7910-0034 – udkast til forslag af lov om ændring af lov om
retshåndhævende myndigheders behandling af personoplysninger og forskellige
andre love….(forslag til følgelov til databeskyttelsesloven)
Brancheforeningen Danske Bedemænd fremsender hermed på vegne af vores 280
medlemsforretninger høringssvar til de kommende lovændringer!
Den fremsendte høring vedrører de nødvendige konsekvensændringer som følge af
databeskyttelsesloven og databeskyttelsesforordningen.
Vi har tidligere indsendt høringssvar, hvorunder vi især var imod en dansk skærpelse
af den europæiske databeskyttelsesforordning, idet vi ikke anser det for rimeligt at
afdødes cpr-numre kræver nogen speciel beskyttelse.
Vi har ikke umiddelbart noteret os lovændringer i det fremsendte materiale, der vil
påvirke os særligt på vores virke.
Bedemændenes virke er bl.a. de mange processer, som en uddannet bedemand skal
håndtere herunder sikring af personoplysninger på pårørende. Disse oplysninger anvendes
overfor myndighederne herunder i forhold til skifteretten, Udbetaling Danmark,
begravelsesmyndigheden med flere.
Umiddelbart kan følgende opgavetyper med persondata nævnes i relation til høringen:
-
-
-
-
-
-
-
Kontakt til krematorium
Kontakt til kapel
Kontakt til udfærdigende læge f.s.v. angår dødsattesten
Kontakt til Udbetaling Danmark
Kontakt til Skifteretten
Kontakt til embedslæger bl.a. for udstedelse af ligpas
Kontakt til evt. bobestyrer/advokat
Brancheforeningen Danske Bedemænd
Engelsborgvej 52 . 2800 Kgs. Lyngby . Telefon 45 93 14 11
www.bedemand.dk . Mail:
[email protected]
L 68 - 2017-18 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar vedr. L 69, fra justitsministeren
1869086_0002.png
-
-
-
-
-
-
-
-
Kontakt til Politiet (mistænkelige og/eller strafbare forhold – retslægelige
ligsyn/obduktioner)
Kontakt til kommunen (særligt hvor det offentlige afholder omkostningerne)
Kontakt til kirkegården for urnenedsættelse / begravelse
Hjælp til pårørende i forhold til kontakt til pensionsselskaber, fagforeninger m.v.
Kontakt til sundhedspersonale på plejecentre, sygehuse, hospice m.v.
I forbindelse med hjemtransport fra udlandet
I forbindelse med udtransport til afdødes hjemland
For nulevende og afdøde:
o
Registrering af Min Sidste Vilje / indhentning af viden om MSV
o
Oprettelse af begravelsesopsparing Elysium / forespørgsel på opsparing og
udbetaling herfra jf. godkendelse af Skat og Erhvervsministeriet
o
Med flere….
Med henblik på at sikre overensstemmelse mellem afdødes ønsker og de pårørendes
stillingtagen anvendes produktet ”Min Sidste Vilje”. Der forefindes mange tusinde
papirudgaver af udfyldte sidste viljer, der opbevares hos landets bedemænd i kopi til brug for
tilrettelæggelsen af handlingen, når tid kommer. Disse sidste viljer indeholder personlige
oplysninger også på kontaktpersoner.
Vi står selvfølgelig til rådighed for uddybning af vores høringssvar og deltager gerne i evt.
møde herom, ligesom vi forventer at blive holdt ajour med nye / ændrede tiltag på området i
relation til især håndtering af begravelser og dødsfald.
Med venlig hilsen
På Brancheforeningens vegne
Ole Roed Jakobsen
Branchedirektør
Mail:
[email protected]
Direkte tlf.: 3084 2001
Brancheforeningen Danske Bedemænd
Engelsborgvej 52 . 2800 Kgs. Lyngby . Telefon 45 93 14 11
www.bedemand.dk . Mail:
[email protected]
L 68 - 2017-18 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar vedr. L 69, fra justitsministeren
1869086_0003.png
Justitsministeriet
Att.: Databeskyttelseskontoret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Sendt pr. e-mail til [email protected]
13. september 2017
Høringssvar vedr. udkast til forslag til følgelov til databeskyttelsesloven
Danske Medier har med tak modtaget Justitsministeriets høring over forslag til følgelov til
databeskyttelseslov.
Med følgeloven foreslås konsekvensændringer i en række love, således at de love, der inde-
holder henvisninger til persondataloven, bliver tilpasset databeskyttelsesforordningen og den
supplerende databeskyttelseslov. Danske Medier anerkender selvsagt behovet herfor, og for-
eningen har derfor ingen bemærkninger til de foreslåede konsekvensændringer.
Lovforslaget indebærer derudover ændringer i en række andre love. Danske Medier har ingen
betænkeligheder ved de foreslåede ændringer, men ønsker dog at fremkomme med bemærk-
ninger til den foreslåede ændring af lov om massemediers informationsdatabaser.
Ophævelse af lov om massemediers informationsdatabaser § 6, stk. 2.
Danske Medier bifalder Justitsministeriets forslag om at ophæve § 6, stk. 2, i lov om masse-
mediers informationsdatabaser, således at det tydeliggøres, at offentligt tilgængelige infor-
mationsdatabaser kan være omfattet af medieansvarsloven. Foreningen finder det oplagt, at
offentligt tilgængelige informationsdatabaser kan være omfattet af både lov om massemedi-
ers informationsdatabaser og medieansvarsloven, således at der i vid udstrækning gælder de
samme regler for medier, uanset om udgivelsen sker i trykt eller digital form.
Foreningen står naturligvis til rådighed, såfremt ovenstående bemærkninger ønskes uddybet.
Henvendelser herom kan rettes til undertegnede på e-mail
[email protected]
eller tele-
fon 3397 4000.
Med venlig hilsen
Danske Medier
Rasmus Roed Borg
Konsulent, cand.jur.
L 68 - 2017-18 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar vedr. L 69, fra justitsministeren
1869086_0004.png
Justitsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Sendt til:
[email protected]
og
[email protected]
19. september 2017
Datatilsynet
Borgergade 28, 5.
1300 København K
CVR-nr. 11-88-37-29
Telefon 3319 3200
Fax 3319 3218
E-mail
[email protected]
www.datatilsynet.dk
J.nr. 2017-111-0136
Dok.nr. 443841
Sagsbehandler
Signe Vestergård
Abildskov
Direkte 3319 3212
Vedrørende høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om
retshåndhævende myndigheders behandling af personoplysninger, lov
om massemediers informationsdatabaser og forskellige andre love (Kon-
sekvensændringer som følge af databeskyttelsesloven og databeskyttelses-
forordningen) – Justitsministeriets sagsnr.: 2017-7910-0034
Ved e-mail af 21. august 2017 har Justitsministeriet anmodet Datatilsynet om
eventuelle bemærkninger til ovennævnte udkast.
1.
Det fremgår af bemærkningerne til udkastets § 4, nr. 2, og § 8, nr. 2, at det
forudsættes, at justitsministeren med hjemmel i de eksisterende bemyndigel-
ser i PET-loven og FE-loven udsteder administrative regler om behandlings-
sikkerhed hos henholdsvis PET og FE.
Det fremgår herefter, at det forudsættes, at Justitsministeriet drøfter de admi-
nistrative regler udstedt i medfør heraf med Tilsynet med Efterretningstjene-
sterne, og at både Retsudvalget og Udvalget vedrørende Efterretningstjene-
sterne underrettes, inden reglerne udstedes.
Datatilsynet skal for god ordens skyld bemærke, at det følger af § 28 i udka-
stet til forslaget til databeskyttelsesloven, at der ved udarbejdelse af bekendt-
gørelser, cirkulærer eller lignende generelle retsforskrifter, der har betydning
for beskyttelse af privatlivet i forbindelse med behandling af personoplysnin-
ger, skal indhentes en udtalelse fra Datatilsynet.
2.
Det foreslås i udkastets § 10, nr. 2, at ”efter instruks” i § 8, stk. 3, 1. pkt. i
lov om digital løsning til brug for anmeldelse af sygefravær og anmodning om
refusion og tilskud m.v. (Nemrefusion), ændres til: ”alene efter dokumenteret
instruks”.
Det fremgår af bemærkningerne til § 10, nr. 2, at ændringen foreslås indarbej-
det i bestemmelsen, da det efter databeskyttelsesforordningens artikel 28, stk.
3, litra a, skal være reguleret i en kontrakt eller et andet retligt dokument, at
databehandleren kun må behandle personoplysninger efter dokumenteret in-
struks fra den dataansvarlige.
Datatilsynet skal i den forbindelse bemærke, at det allerede i dag fremgår af
persondatalovens § 42, stk. 2, at gennemførelse af en behandling ved en data-
L 68 - 2017-18 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar vedr. L 69, fra justitsministeren
2
behandler skal ske i henhold til en skriftlig aftale parterne imellem. Det føl-
ger endvidere af bestemmelsen, at det skal fremgå af aftalen, at databehandle-
ren alene handler efter instruks fra den dataansvarlige, og at reglerne i § 41,
stk. 3-5, ligeledes gælder for behandlingen ved databehandleren.
Det ses således ikke at indebære en ændring i forhold til de nugældende reg-
ler, at det skal være reguleret i en kontakt, at databehandleren kun må behand-
le personoplysninger efter instruks fra den dataansvarlige.
3.
Det følger af udkastets § 10, nr. 4, at det følgende indsættes som stk. 4 efter
§ 8, stk. 3, i lov om digital løsning til brug for anmeldelse af sygefravær og
anmodning om refusion og tilskud m.v. (Nemrefusion):
»Stk.
4.
Beskæftigelsesministeren fastsætter efter forhandling med KL nærmere
regler om kommunernes opgaver og ansvar som dataansvarlige, jf. stk. 1, og
om selskabets opgaver og ansvar som databehandler.«
Datatilsynet bemærker i den forbindelse, at kommunerne og selskaberne ud-
over de nærmere regler om opgaver og ansvar som dataansvarlige og som
databehandler, som beskæftigelsesministeren fastsætter, tillige skal iagttage
databeskyttelsesforordningen og bestemmelserne i udkastet til forslag til data-
beskyttelsesloven i forbindelse med behandlingen af personoplysninger.
Udkastet giver herefter ikke Datatilsynet anledning til bemærkninger.
Med venlig hilsen
Signe Vestergård Abildskov
L 68 - 2017-18 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar vedr. L 69, fra justitsministeren
1869086_0006.png
Koncernledelsessekretariatet
Direktoratet for Kriminalforsorgen
18. september 2017
Sagsnr. 17-640-0073
Justitsministeriet
Databeskyttelseskontoret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Høring over udkast til følgelov til databeskyttelsesloven
Justitsministeriet har ved skrivelse af 21. august 2017, j.nr. 2017-7910-0034, anmodet om eventuel-
le bemærkninger til udkast til forslag til lov om ændring af lov om retshåndhævende myndigheders
behandling af personoplysninger og forskellige andre love (Konsekvensændringer som følge af data-
beskyttelsesloven og databeskyttelsesforordningen).
I den anledning kan direktoratet oplyse, at man ikke har bemærkninger til lovudkastet.
Med venlig hilsen
Vibeke Greve
Enhedsleder, Jura
Strandgade 100 | 1401 København K | Tlf. 7255 5555
[email protected] | www.kriminalforsorgen.dk
L 68 - 2017-18 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar vedr. L 69, fra justitsministeren
1869086_0007.png
Justitsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Sendt pr. e-mail til
[email protected]
25. september 2017
J.nr.: 2017-4101-0056-7
Sagsbehandler:
Katrine Valbjørn Trebbien
Dir. tlf.: 99 68 42 71
Mail: [email protected]
Domstolsstyrelsens høringssvar
Justitsministeriet har ved mail af 21. august 2017 (j.nr. 2017-7910-0034) anmodet
Domstolsstyrelsen om eventuelle bemærkninger til udkast til forslag til lov om ændring af lov om
retshåndhævende myndigheders behandling af personoplysninger og forskellige andre love
(Konsekvensændringer som følge af databeskyttelsesloven og databeskyttelsesforordningen).
Domstolsstyrelsen har følgende bemærkninger:
Af udkastet til lovforslag § 1, stk. 1, nr. 1-3, fremgår, at krigsreglen i lov om retshåndhævende
myndigheders behandling af personoplysninger ophæves, og at krigsreglen i den endnu ikke
vedtagne databeskyttelseslov i stedet vil finde anvendelse – dvs. også for de retshåndhævende
myndigheders behandling af personoplysninger. Ændringen træder i kraft 25. maj 2018 samtidig
med den forventede ikrafttrædelsesdato for databeskyttelsesloven.
Efter krigsreglen i § 3, stk. 9, i udkast til forslag til lov om supplerende bestemmelser til
forordning om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af
personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger (databeskyttelsesloven), som
Justitsministeriet sendte i høring den 7. juli 2017, kan justitsministeren efter forhandling med
vedkommende minister fastsætte regler om, at personoplysninger, der behandles i nærmere
bestemte IT-systemer, og som føres af eller for den offentlige forvaltning, alene må opbevares
her i landet.
Domstolene har ikke før lov om retshåndhævende myndigheders behandling af
personoplysninger været omfattet af krigsreglen, da persondatalovens § 41, stk. 4, kun finder
anvendelse for oplysninger, som behandles for den offentlige forvaltning, som domstolene ikke
er en del af.
Det er uklart for Domstolsstyrelsen, om domstolene vil være omfattet af krigsreglen i den nye
databeskyttelseslov og således også af den nye krigsregel i lov om retshåndhævende
myndigheders behandling af personoplysninger. Domstolene er ikke en del af den offentlige
forvaltning, men domstolenes IT-systemer driftes og supporteres af Domstolsstyrelsen, som er
en offentlig forvaltningsmyndighed.
Domstolsstyrelsen vil derfor foreslå, at det både i lov om retshåndhævende myndigheders
behandling af personoplysninger og lov om supplerende bestemmelser til forordning om
beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri
udveksling af sådanne oplysninger (databeskyttelsesloven) klart kommer til at fremgå, at
domstolene er undtaget fra krigsreglen.
DOMSTOLSSTYRELSEN – STORE KONGENSGADE 1-3 – 1264 KØBENHAVN K – TELEFON 70 10 33 22 - [email protected]
CVR-NR. 21659509 – EAN.NR. 5798000161184
L 68 - 2017-18 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar vedr. L 69, fra justitsministeren
1869086_0008.png
For så vidt angår udkastet til lovforslag § 19, nr. 1, skal Domstolsstyrelsen bemærke, at
domstolene historisk set har haft nytte af adgangen til nummerdatabasen. Det er i forbindelse
med overdragelse af forkyndelsesopgaven til domstolene forudsat, at politiet så vidt muligt
leverer de relevante oplysninger, som politiet er i besiddelse af, herunder telefonnumre på
vidner og tiltalte, med henblik på at forkynde indkaldelse for disse.
Med venlig hilsen
Charlotte Münter
DOMSTOLSSTYRELSEN – STORE KONGENSGADE 1-3 – 1264 KØBENHAVN K – TELEFON 70 10 33 22 - [email protected]
CVR-NR. 21659509 – EAN.NR. 5798000161184
L 68 - 2017-18 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar vedr. L 69, fra justitsministeren
1869086_0009.png
From:
Sent:
To:
Subject:
sag/LNJ
Charlotte Gundersen DR Jura
Fri, 15 Sep 2017 08:14:22 +0000
£Databeskyttelseskontoret (951s26)
Høring over udkast til forslag til følgelov til databeskyttelsesloven *NDB har en
Til Justitsministeriet v/Databeskyttelseskontoret
Justitsministeriet har ved mail af 21. august 2017 sendt udkast til forslag til følgelov til
databeskyttelsesloven i høring.
DR takker for lejligheden til at fremkomme med bemærkninger til forslaget.
DR skal indledningsvis bemærke, at DR finder det positivt, at lovforslagets § 7 ophæver § 6, stk. 2, i lov om
massemediers informationsdatabaser.
For at der ikke senere opstår tvivl herom, vil DR anbefale, at der indsættes en ny § 6, stk. 2, hvori det
tydeliggøres, at medieansvarslovens regler samt de regler i anden lovgivning, som gælder for medier, finder
anvendelse på den del af en offentligt tilgængelig informationsdatabase, som er omfattet af
medieansvarslovens § 1, og at disse regler har forrang frem for reglerne i lov om massemediers
informationsdatabaser.
Venlig hilsen
––
Charlotte Gundersen
Juridisk chefkonsulent, DR Jura
DR
DR Byen
Emil Holms Kanal 20, opg. 3-4
DK-0999 København C
T +45 3520 3040
M +45 2854 3664
[email protected]
http://www.dr.dk
L 68 - 2017-18 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar vedr. L 69, fra justitsministeren
1869086_0010.png
Justitsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Sendt til:
[email protected]
Høringssvar vedrørende udkast til følgeloven til
databeskyttelsesloven
Justitsministeriet har sendt udkast til forslag til lov om ændring af lov om retshåndhævende myn-
digheders behandling af personoplysninger, lov om massemediers informationsdatabaser og for-
skellige andre love (Konsekvensændringer som følge af databeskyttelsesloven og databeskyttel-
sesforordningen) i høring 21. august 2017. Loven har til formål at gennemføre nødvendige lovæn-
dringer som følge af den kommende databeskyttelseslov og reglerne i databeskyttelsesforordnin-
gen, som sammen skal afløse lov om behandling af personoplysninger ved ikrafttræden den 25.
maj 2018.
Finans Danmark har noteret sig, at lovforslaget ikke indeholder ændringer af tv-overvågningslo-
ven. Det er i forslaget til databeskyttelsesloven, der var i høring over sommeren, forudsat, at der
vil ske ændringer af tv-overvågningsloven, og Finans Danmark ser frem til at modtage disse æn-
dringer i høring og komme med bemærkninger hertil.
Finans Danmark skal i øvrigt gentage behovet for afklaring af forholdet mellem kravene i databe-
skyttelsesforordningens artikel 21, herunder navnlig artikel 21, stk. 4, og den nye markedsførings-
lov § 10, stk. 6, jf. Finans Danmarks høringssvar vedrørende databeskyttelsesloven.
Om myndighedssamarbejde
I lovforslaget til følgeloven lægges der blandt andet op til at slette to bestemmelser i lov om beta-
linger. Bestemmelserne – lovforslagets § 17, nr. 3 og 4 – omhandler Datatilsynets samarbejde
med udenlandske myndigheder i samråd med henholdsvis Finanstilsynet og Forbrugerombuds-
manden. Det fremgår af bemærkningerne til bestemmelserne, at Datatilsynet har tilsynskompe-
tence på alle områder inden for dansk jurisdiktion omfattet af forordningens anvendelsesområde,
herunder områder undergivet dansk særregulering. Datatilsynet kan indgå i dialog med Finanstil-
synet i forbindelse med samarbejdet med udenlandske myndigheder efter databeskyttelsesforord-
ningen.
Finans Danmark skal – som også anført i høringssvaret vedrørende databeskyttelsesloven – opfor-
dre til, at Datatilsynet og Finanstilsynet fastlægger klare grænser for ansvars- og kompetencefor-
delingen mellem de to myndigheder på databeskyttelsesområdet, således at det også for de berørte
datasubjekter og dataansvarlige står klart, hvordan myndighedsansvaret er placeret.
18. september 2017
Dok. nr. 573355-v1
Høringssvar
Finans Danmark
|
Amaliegade 7
|
1256 København K
|
www.finansdanmark.dk
L 68 - 2017-18 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar vedr. L 69, fra justitsministeren
1869086_0011.png
Ressourcer til Datatilsynet
Udkastet til lovforslag indeholder ikke en opgørelse af de økonomiske og administrative konse-
kvenser for det offentlige, da disse er under afklaring.
Som Finans Danmark også gjorde opmærksom på i sit høringssvar vedrørende databeskyttelseslo-
ven, vil succesen med nye databeskyttelsesregler til dels være afhængig af, hvor mange ressourcer
der tilført Datatilsynet. Hvis tilsynet skal have mulighed for at gå i dialog med virksomheder,
myndigheder og datasubjekter og dermed sikre den bedst mulige forståelse og implementering af
reglerne, kræver det, at der afsættes tilstrækkelige ressourcer til opgaven. I modsat fald vil Data-
tilsynet alene være i stand til at reagere på situationer frem for at bidrage til, at overtrædelser eller
misforståelser undgås.
Finans Danmark skal derfor opfordre til, at der afsættes yderligere ressourcer til Datatilsynet for
at sikre det bedst mulige tilsyn – ikke blot i implementeringsfasen, men også fremadrettet.
Finans Danmark står naturligvis til rådighed, hvis ovenstående giver anledning til spørgsmål, eller
der er ønske om uddybende drøftelser.
Med venlig hilsen
Helene V. Grønfeldt
Direkte: +45 3370 1060
Mail: [email protected]
Finans Danmark
|
Amaliegade 7
|
1256 København K
|
www.finansdanmark.dk
2
L 68 - 2017-18 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar vedr. L 69, fra justitsministeren
1869086_0012.png
Justitsministeriet
Lovafdelingen
Slotholmen 10
1216 København K
Att. Nina Due Binø
Dato: 20. september 2017
Sag: FO-17/10307-2
Sagsbehandler: /JOT
Direkte tlf.: +45 41 71 51 36
FORBRUGEROMBUDSMANDEN
Carl Jacobsens Vej 35
Forbrugerombudsmandens høringssvar over udkast til forslag til
følgelov til databeskyttelsesloven
Forbrugerombudsmandens høringssvar angår navnlig spørgsmålet om, i
hvilket omfang lovforslagene om databeskyttelse vil medføre ændringer i
den nuværende tilsynsstruktur og om dette i givet fald vil være hensigts-
mæssigt.
Resume
Forbrugerombudsmanden har antaget, at den gældende tilsyns-
struktur videreføres. Forbrugerombudsmanden har i så fald ingen
substantielle bemærkninger til lovforslagene. Der henvises til af-
snit 2 og 5 neden for.
Forbrugerombudsmanden har dog erfaret, at den foreslåede til-
synsbestemmelse i § 27 i udkastet til ny databeskyttelseslov har
givet anledning til tvivl om, hvorvidt lovforslaget vil medføre en
ny tilsynsstruktur.
Hvis
der med lovforslagene er tilsigtet en tilsynsordning, hvor
Datatilsynet skal varetage tilsynet med alle lovbestemmelser i
særlovgivningen,
som afviger
fra databeskyttelsesloven f.eks. ved
at forbyde eller på anden måde begrænse anvendelsen af data på
særlige områder, vil det indebære betydelige ændringer af den nu-
værende tilsynsordning.
En sådan ændring af den gældende tilsynsordning må efter For-
brugerombudsmandens opfattelse forudsætte tydelig lovhjemmel
og ville rejse en række vanskelige spørgsmål, som ikke er adresse-
ret i lovforslagene og allerede derfor ville kunne give anledning til
betydelig retsusikkerhed. Der henvises til afsnit 3 og 4 nedenfor.
2500 Valby
Tlf.
Fax
41 71 51 51
41 71 51 61
CVR-nr. 10 29 48 19
EAN-nr. 5798000018006
[email protected]
www.forbrugerombudsmanden.dk
ERHVERVSMINISTERIET
Medlem af International Consumer
Protection & Enforcement Network
(ICPEN)
www.icpen.org
Forbrugerombudsmandens høringssvar følger neden for i sin helhed.
Medlem af International Consumer
L 68 - 2017-18 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar vedr. L 69, fra justitsministeren
1. Udkast til en ny databeskyttelseslov og følgelovforslaget
Det fremgår af bemærkningerne til følgelovforslagets § 17, nr. 3 og 4 om
konsekvensændringer i betalingstjenesteloven,
at forordningen således indebærer, at Datatilsynet har til-
synskompetence på alle områder inden for dansk jurisdiktion
omfattet af forordningens anvendelsesområde, herunder om-
råder undergivet dansk særregulering fastsat i overensstem-
melse med forordningen.
I overensstemmelse hermed foreslås i databeskyttelseslovforslagets § 27,
stk. 1, at Datatilsynet skal føre tilsyn med anden lovgivning, som ligger
inden for databeskyttelsesforordningens rammer for særregler. I bemærk-
ningerne til denne bestemmelse er anført, at det i vidt omfang er en vide-
reførelse af den gældende ordning, og at
Øvrige tilsyn, såsom Finanstilsynet og Forbrugerombuds-
manden, der ikke har status af uafhængige tilsynsmyndighe-
der, vil have karakter af supplerende tilsyn i forhold til Data-
tilsynets generelle tilsyn.
Forbrugerombudsmanden skal gøre opmærksom på, at Forbrugerom-
budsmanden
er
en uafhængig myndighed, hvis afgørelser ikke kan ind-
bringes for anden administrativ myndighed, jf. markedsføringslovens §
25, stk. 3 og 4, og betalingslovens § 144, stk. 5. Forbrugerombudsmanden
skal henvise til sit høringssvar af 21. august 2017 til udkastet til en ny
databeskyttelseslov.
Spørgsmålet om tilsynet med overholdelse af anden særlovgivning end
databeskyttelsesloven er ikke nærmere uddybet i lovforslagene.
2. Videreførelse af den nuværende tilsynsordning
Da Justitsministeriet har tilkendegivet i lovforslagene, at den gældende
tilsynsordning i vidt omfang videreføres, har Forbrugerombudsmanden
forstået lovforslagene således, at Datatilsynet fortsat skal føre tilsyn med
databeskyttelsesregler i anden særlovgivning,
i det omfang
særlovgivnin-
gen henviser til reglerne i databeskyttelsesloven.
Forbrugerombudsmanden har heller ikke kunnet udlede af databeskyttel-
sesforordningen, at den ledende databeskyttelsestilsynsmyndighed skal
tillægges tilsynskompetencen med særlovgivning, der er fastsat i overens-
stemmelse med forordningen.
Forbrugerombudsmanden har derfor ikke kommenteret dette spørgsmål i
sit høringssvar til udkastet til en ny databeskyttelseslov.
2
L 68 - 2017-18 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar vedr. L 69, fra justitsministeren
3. Kommentarer til en eventuel ændring af tilsynsordningen
Forbrugerombudsmanden har dog nu erfaret, at den foreslåede tilsynsbe-
stemmelse i § 27 i udkastet til ny databeskyttelseslov har givet anledning
til tvivl om, hvorvidt lovforslaget vil medføre en anden tilsynsstruktur
end den nuværende.
Hvis
det er hensigten med lovforslagene, at Datatilsynet fremover skal
være tilsynsmyndighed med alle lovbestemmelser i særlovgivningen,
som
afviger
fra databeskyttelsesloven f.eks. ved at forbyde eller på anden må-
de begrænse anvendelsen af data på særlige områder, vil det indebære
betydelige ændringer af den nuværende tilsynsordning.
En sådan ændring af den gældende tilsynsordning må efter Forbrugerom-
budsmandens opfattelse forudsætte tydelig lovhjemmel og rejser en ræk-
ke vanskelige spørgsmål, som ikke er adresseret i lovforslagene:
Hvis Datatilsynet fremover skal varetage tilsynet med anden
lovgivning end databeskyttelsesloven og forordningen, bør
spørgsmålet om, hvilken tilsynsmyndighed der har
det primæ-
re ansvar
for at føre tilsyn med bestemmelser, som afviger fra
databeskyttelsesloven ved at forbyde eller på anden måde be-
grænse anvendelsen af data på særlige områder, adresseres.
Efter den gældende særlovgivning er det spørgsmål adresseret
ved at udpege en tilsynsmyndighed i særlovgivningen.
Det bør fastlægges, hvornår henholdsvis Datatilsynet og de
”supplerende tilsynsmyndigheder” har
kompetence til at træf-
fe afgørelser, om der skal være dobbelttilsyn, og i så fald hvil-
ke konsekvenser det har for Datatilsynets kompetence til at
træffe afgørelse, når der allerede er truffet afgørelse af en an-
den tilsynsmyndighed i en sag.
Hvis Datatilsynet får kompetence i sager, hvor en anden til-
synsmyndighed allerede har truffet afgørelse, opstår spørgs-
målet om, hvilken retsvirkning Datatilsynets afgørelse har,
herunder når den første afgørelse er truffet af uafhængige til-
synsmyndigheder. Spørgsmålet om retsvirkningerne af Data-
tilsynets afgørelser i en sådan situation er ikke omtalt i lov-
forslaget.
Efter Forbrugerombudsmandens opfattelse vil disse spørgsmål kunne
give anledning til betydelig retsusikkerhed.
Om en ændring af tilsynsstrukturen ville være hensigtsmæssig, er heller
ikke adresseret i lovforslagene eller i betænkning nr. 1565, som ligger til
3
L 68 - 2017-18 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar vedr. L 69, fra justitsministeren
1869086_0015.png
grund for lovforslagene. Forbrugerombudsmanden tillader sig at stille
spørgsmål ved, om en centralisering af tilsynsopgaven med al særregule-
ring om behandling af personoplysninger vil være hensigtsmæssig i lyset
af den betydning som behandling af persondata må antages at få i fremti-
den. Afgørende for et effektivt tilsyn er, at tilsynsmyndigheder har indsigt
i den aktivitet, der reguleres i særlovgivningen.
4. Forbrugerombudsmandens tilsyn med betalingsloven
Forbrugerombudsmanden fører bl.a. tilsyn med, at virksomheder over-
holder de forbrugerbeskyttende regler i den gældende betalingstjenestelov
og kommende betalingslov, herunder betalingslovens § 124 og § 125
1
.
Disse bestemmelser fastsætter særregulering ved behandling af personop-
lysninger ved udbuddet af betalingstjenester.
Således som databeskyttelseslovforslagene er formuleret, har Forbruger-
ombudsmanden antaget, at lovforslagene ikke indebærer ændringer i den
nuværende tilsynsordning, hvor Datatilsynet er den primære tilsynsmyn-
dighed for så vidt angår spørgsmålet om, hvorvidt persondatalovens reg-
ler overholdes. Betalingstjenesteloven og den kommende betalingslov
indeholder begge henvisninger til persondatalovens bestemmelser. For-
brugerombudsmanden varetager tilsynet med overholdelsen af de videre-
gående særregler om behandling af persondata ved brug af betalingsmid-
ler.
Hvis
hensigten er, at Datatilsynet fremover skal være tilsynsmyndighed
også for så vidt angår de særregler, hvor tilsynet er tillagt Forbrugerom-
budsmanden, jf. betalingslovens § 144, rejser det en række spørgsmål,
som ikke er adresseret, herunder om Forbrugerombudsmandens uaf-
hængige tilsyn bliver et supplerende tilsyn ift. Datatilsynets tilsyn. Rets-
virkningerne heraf er heller ikke berørt. Som uafhængig tilsynsmyndig-
hed kan Forbrugerombudsmandens afgørelser ikke indbringes for anden
administrativ myndighed, jf. betalingslovens § 144, stk. 5
Under alle omstændigheder bør fordelingen af tilsynskompetence klart
adresseres og begrundes i lovforslagene, hvis lovforslagene tilsigter at
medføre ændringer af tilsynskompetencen.
1
Betalingslovens § 144. Betalingsloven træder i kraft den 1. januar 2018 og afløser herved den
nugældende betalingstjenestelov.
4
L 68 - 2017-18 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar vedr. L 69, fra justitsministeren
5. Datatilsynets samarbejde med udenlandske myndigheder
Det fremgår af bemærkningerne til følgelovforslagets § 17, nr. 3 og 4, at
Datatilsynet kan indgå i dialog med Finanstilsynet i forbindelse med Fi-
nanstilsynets samarbejde med udenlandske myndigheder.
Det bør samtidig fremgå af bemærkningerne til følgelovforslagets § 17,
nr. 3 og 4, at Datatilsynet kan indgå i dialog med Forbrugerombudsman-
den i forbindelse med Datatilsynets samarbejde med udenlandske myn-
digheder, da følgelovforslagets § 17, nr. 4, angår samarbejdet mellem
Datatilsynet, Forbrugerombudsmanden og udenlandske myndigheder, og
da Forbrugerombudsmanden som nævnt ligeledes fører tilsyn med be-
stemmelser i betalingsloven.
6. Brug af persondata i markedsføring
Forbrugerombudsmanden tillader sig endelig at gøre opmærksom på, at
Forbrugerombudsmanden i kraft af bestemmelsen om god markedsfø-
ringsskik i markedsføringslovens § 3, stk. 1, og bestemmelsen om god
erhvervsskik i markedsføringslovens § 4 kan inddrage spørgsmål om brug
af persondata i markedsføring.
Erhvervsdrivende behandler i stigende grad forbrugeres persondata i
markedsføringsøjemed, fx ved aftaleindgåelse eller ved udsendelse af
elektronisk markedsføring, og forbrugere ”betaler” ligeledes i stigende
omfang for ydelser ved afgivelse af personoplysninger.
Forbrugerombudsmanden tillægger det derfor stor betydning for effekti-
viteten af sit fremtidige tilsyn med erhvervslivets overholdelse af den
forbrugerbeskyttende lovgivning, at Forbrugerombudsmanden kan ind-
drage spørgsmål om brug af persondata. I modsat fald ville Forbrugerom-
budsmanden ikke kunne vurdere væsentlige problemstillinger vedrørende
erhvervsvirksomheders markedsføring i fremtiden.
Forbrugerombudsmanden skal endelig beklage, at høringssvaret ikke er
afgivet inden for den fastsatte frist.
Med venlig hilsen
Christina Toftegaard Nielsen
Forbrugerombudsmand
5
L 68 - 2017-18 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar vedr. L 69, fra justitsministeren
1869086_0017.png
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
[email protected]
11. september 2017 14:12
£Databeskyttelseskontoret (951s26)
SV: Høring over udkast til forslag til følgebrev til databeskyttelsesloven -
(2017-7910-0034)
I anledning af Justitsministeriets e-mail af 21. august 2017 skal det herved bemærkes, at Foreningen af
Offentlige Anklagere ikke har nogen bemærkninger til høring over forslag til lov om ændring af lov om
retshåndhævende myndigheders behandling af personoplysninger, lov om massemediers informations-
databaser og forskellige andre love (Konsekvensændringer som følge af databeskyttelsesloven og
databeskyttelsesforordningen).
Med venlig hilsen
Jesper Hagen
bestyrelsesmedlem
Foreningen af Offentlige Anklagere
c/o Rigspolitiet
Politiområdet
Polititorvet 14
1780 København V
Mobil: 22 69 10 99
Fra:
Justitsministeriet [mailto:[email protected]]
Sendt:
21. august 2017 15:50
Emne:
Høring over udkast til forslag til følgebrev til databeskyttelsesloven - (2017-7910-0034)
Se vedhæftede bilag
.
Med venlig hilsen
L 68 - 2017-18 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar vedr. L 69, fra justitsministeren
1869086_0018.png
IT og Service
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tlf.: 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 68 - 2017-18 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar vedr. L 69, fra justitsministeren
1869086_0019.png
Justitsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Att.: Fuldmægtig Nanna Due Binø
Pr. e-mail:
[email protected]
14. september 2017
Høring over udkast til forslag til følgelov til databeskyttelsesloven
Tak for muligheden for at kommentere udkastet.
Vi har ingen bemærkninger.
Med venlig hilsen
Brian Adrian Wessel
Faglig direktør
L 68 - 2017-18 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar vedr. L 69, fra justitsministeren
1869086_0020.png
From:
Jakob Bjerre
Sent:
Mon, 18 Sep 2017 10:31:50 +0000
To:
£Databeskyttelseskontoret (951s26)
Cc:
Helle Hjorth Bentz
Subject:
Justitsministeriets sagsnr.: 2017-7910-0034 - FTF j.nr. 17-0872 JABJ - Høring over
udkast til forslag til følgelov til databeskyttelsesloven
Kære Nanna Due Binø,
FTF har modtaget ovennævnte udkast til lovforslag i høring.
Udkastet giver ikke anledning til yderligere bemærkninger, foruden dem FTF - i samarbejde med LO og
Akademikerne -, allerede er fremkommet med i vores fælles høringssvar af 22. august 2017 vedrørende
forslaget til ny databeskyttelseslov. Der henvises følgelig til dette.
Eventuelle spørgsmål kan rettes til undertegnede.
Venlig hilsen
Jakob Bjerre
Advokat (H)
Tlf: +45 33 36 88 15
- Mobil: +45 40 33 88 15 - E-mail:
[email protected]
FTF - Hovedorganisation for 450.000 offentligt og privat ansatte
Niels Hemmingsens Gade 12 - 1153 København K.
Tlf: +45 33 36 88 00 - CVR: 62557419 - E-mail: [email protected] - www.ftf.dk
–––
L 68 - 2017-18 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar vedr. L 69, fra justitsministeren
1869086_0021.png
Ilinniartitaanermut, Kultureqarnermut, Ilisimatusarnermut Ilageeqarnermullu Naalakkersuisoqarfik
Departementet for Uddannelse, Kultur, Forskning og Kirke
Justitsministeriet
[email protected]
Høringssvar vedrørende udkast til forslag til følgelov til databeskyttelsesloven –
Deres sagsnummer 2017-7910-0034, dokumentnummer 2390776.
15-09-2017
Sagsnr. 2017 - 19436
Dok. nr. 6169404
Postboks 1029
3900 Nuuk
Tlf: +299 34 50 00
Fax:+299 32 20 73
Email: [email protected]
www.nanoq.gl
Departementet har den 31. august 2017 fra Formandens Departement til videre foran-
staltning fået oversendt høringsmateriale vedr. udkast til forslag til følgelov til databe-
skyttelsesloven.
Departementet har i den forbindelse bedt om en udtalelse hertil fra Digitaliseringssty-
relsen, som er en styrelse under departementet.
På baggrund af styrelsens udtalelse skal departementet bemærke følgende.
I § 30 angives ændringer af love, som kan have betydning for Grønland. Ingen af disse
ændringer kan forhindre, at disse love ved kongelig anordning helt eller delvist kan
sættes i kraft for Grønland med de ændringer, som grønlandske forhold tilsiger.
Et af forholdene er, at anordning om ikrafttræden for Grønland af lov om behandling af
personoplysninger efter 25. maj 2018 fortsat skal være gældende for Grønland. Dette
fastslås i forslaget.
Departementet har i øvrigt ingen kommentarer til forslaget.
Inussiarnersumik inuulluaqqusilluta
Med venlig hilsen
Claus Kleemann
Afdelingschef
Juridisk Funktion
1/1
L 68 - 2017-18 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar vedr. L 69, fra justitsministeren
1869086_0022.png
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Vedhæftede filer:
Til Justitsministeriet
Henning Olsen [[email protected]]
8. september 2017 11:23
£Databeskyttelseskontoret (951s26)
Høring over forslag til følgelov til Databeskyttelsesloven
Høringsbrev [DOK2397607].pdf
Herning Kommune har ingen kommentarer til loveforslaget.
Med venlig hilsen
Henning Olsen
Afdelingsleder, IT og Digitalisering
Herning Kommune | Torvet 5 | Lokale A0.01 | 7400 Herning
______________________________________ ___________________
Direktionens Stab
www.herning.dk
Mobil 4015 5620
Servicedesk 9628 2599
E-mail
[email protected]
______________ _________________________ __________________
Parkeringsanvisning:
http://www.herningcity.dk/parkering/
Herning Kommune behandler og gemmer alle dokumenter i alle sager elektronisk. Hvis du vil se de oplysninger,
vi har registreret om dig, så kontakt sagsbehandleren af denne sag, som vil hjælpe dig videre. Du kan også læse
mere om dine rettigheder på
www.datatilsynet.dk.
dine rettigheder på
www.datatilsynet.dk.
L 68 - 2017-18 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar vedr. L 69, fra justitsministeren
1869086_0023.png
[email protected]
Ingeniørforeningen, IDA
Kalvebod Brygge 31-33
DK-1780 København V
Tlf. +45 33 18 48 48
Viden der styrker
ida.dk
Svar på Justitsministeriets høring over udkast til forslag til følgelov til data-
beskyttelsesloven
Hermed Ingeniørforeningen, IDAs høringssvar på Justitsministeriets høring over udkast til
forslag til lov om ændring af lov om retshåndhævende myndigheders behandling af person-
oplysninger og forskellige andre love (Konsekvensændringer som følge af databeskyttelseslo-
ven og databeskyttelsesforordningen).
Indledende bemærkninger
IDA takker for muligheden for at kommentere på Justitsministeriets udkast til forslag til føl-
gelov til databeskyttelsesloven.
IDA henviser i forbindelse med denne høring først og fremmest til IDAs høringssvar på
Justitsministeriets høring over udkast til forslag til databeskyttelsesloven fra den 22. august
2017.
Dernæst har IDA følgende bemærkninger til nærværende forslag til en følgelov til databeskyt-
telsesloven.
Retten til at blive glemt skal også sikres på PETs og FEs områder
IDA mener, at retten til at blive glemt er en central del af EU's persondataforordning. Af
samme årsag bekymrer det os, at der for hhv. PET og FE i forslaget til en følgelov lægges op
til, at begge instanser ganske vist skal slette oplysninger (når de af andre gøres opmærksomme
på det), men at de ikke er forpligtede ved lov til løbende at vurdere om noget skal slettes.
”Det fremgår endvidere, at PET ikke i øvrigt er forpligtet til løbende af egen drift at gennemgå tjenestens sager
og dokumenter mv. med henblik på at vurdere, om betingelserne i § 7, stk.2, og § 8 stk. 2 fortsat er op-
fyldt.”
1
Samme formulering bruges om FE
2
(s.40).
Retten til at blive glemt er som sagt et helt centralt element i EU's persondataforordningen,
hvorfor IDA er af den overbevisning, at denne ret selvfølgelig også skal gælde og sikres på
PETs og FEs områder. IDA opfordrer derfor til, at såvel PET som FE forpligtes ved lov til
løbende at vurdere om noget skal slettes efter persondataforordningens og databeskyttelseslo-
vens forskrifter.
18. september 2017
1
Justitsministeriets høring over udkast til forslag til følgelov til databeskyttelsesloven side 27
2
Justitsministeriets høring over udkast til forslag til følgelov til databeskyttelsesloven side 40
L 68 - 2017-18 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar vedr. L 69, fra justitsministeren
1869086_0024.png
IDA vil endvidere bemærke, at det for nærværende er uklart, hvem der så løbende skal følge
med, hvorvidt PETs og FEs oplysninger skal slettes, når nu der lægges op til, at de ikke er
forpligtet selv. Uden at det står i følgeloven kunne en nærliggende tanke være Datatilsynet,
men eftersom en markant styrkelse af tilsynet endnu ikke er sikret i finansloven, kan de
nævnte passager i følgeloven smage af, at tilsynet med FE og PET på disse punkter vil være
begrænset. Sådan som Datatilsynet er ressourcebesat, og med de mange kommende og om-
fattende opgaver, som følger med håndhævelsen af persondataforordningen og databeskyttel-
sesloven, kan det være vanskelig at se, at tilsynet også skulle have ressourcerne til at følge sær-
ligt med i, hvorvidt PET og FE nu får slettet de oplysninger, som slettes burde.
Bekymrende at forsvars- og justitsministerens administrative beføjelser udvides
IDA finder det ligeledes bekymrende, at
det forudsættes i forlængelse heraf, at justitsministeren med
hjemmel i de eksisterende bemyndigelser i PET-lovens § 7, stk. 3, og § 8, stk. 3 (der med lovforslaget bliver §
7, stk. 2, og § 8, stk. 2), udsteder administrative regler om behandlingssikkerhed hos PET, som vil træde i
stedet for PET-lovens nuværende henvisninger til persondatalovens §§41 og 42.
3
og at
det forudsættes i for-
længelse heraf, at forsvarsministeren med hjemmel i de eksisterende bemyndigelser i FE-lovens § 4, stk. 3, og
§ 5, stk. 3 (der med lovforslaget bliver § 4, stk. 2, og § 5, stk. 2), bemyndiges til at udstede administrative
regler om behandlingssikkerhed hos FE, som vil træde i stedet for FE-lovens nuværende henvisninger til per-
sondatalovens §41, stk. 1-4 og § 42.
4
I IDAs optik er ministerhjemler til at udstede regler på bekendtgørelsesniveau i stedet for
egentlig lovbehandling en bekymrende nedgradering af borgernes retssikkerhed og medfører
en risiko for manglende gennemsigtighed for både borgere og virksomheder. Derfor opfor-
drer IDA på det kraftigste til, at de to ovennævnte passager ændres til at henvise til personda-
taforordningen og databeskyttelsesloven.
Med venlig hilsen
Grit Munk
Chefkonsulent
Politik, Analyse og Presse
Helena Juul Jensen
Chefkonsulent
Politik, Analyse og Presse
3
4
Justitsministeriets høring over udkast til forslag til følgelov til databeskyttelsesloven side 66
Justitsministeriets høring over udkast til forslag til følgelov til databeskyttelsesloven side 77
Side 2 af 2
L 68 - 2017-18 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar vedr. L 69, fra justitsministeren
1869086_0025.png
Justitsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Danmark
WILDERS PLADS 8K
1403 KØBENHAVN K
TELEFON 3269 8888
MOBIL 9132 5775
[email protected]
MENNESKERET.DK
[email protected]
DOK. NR. 17/01752-2
HØRING OM UDKAST TIL FØLGELOV TIL
DATABESKYTTELSESLOVEN
Justitsministeriet har ved e-mail af 21. august 2017 anmodet om
Institut for Menneskerettigheders eventuelle bemærkninger til et
udkast til forslag til følgelov til databeskyttelsesloven.
Instituttet har bemærkninger i forhold til Justitsministeriets og
Forsvarsministeriets overvejelser vedrørende de ændringer, som skal
foretages i PET-loven og FE-loven.
Instituttet noterer sig, at ministerierne for begge disse love vurderer, at
der ikke er behov for, at de relevante persondataretlige definitioner
fremgår direkte af lovteksten, eller at lovteksten henviser til de
relevante definitioner i databeskyttelsesforordningen eller den
forventede databeskyttelseslov. Ministerierne har anført, at de
begreber og definitioner, som finder anvendelse efter den gældende
persondatalov, fortsat vil finde anvendelse. Ministerierne har i den
forbindelse vurderet, at det vil være mere hensigtsmæssigt at regulere
spørgsmål om behandlingssikkerhed i bekendtgørelsesform, således at
reglerne bliver mere målrettede og præcise (udkastets almindelige
bemærkninger, pkt. 2.3.2.2.1 og 2.6.2.2.1).
Instituttet har forstået bemærkningerne således, at ministerierne vil
medtage de relevante definitioner i de bekendtgørelser, der senere vil
blive fastsat.
Instituttet finder det vigtigt, at efterretningstjenesternes behandling af
data – som efter det oplyste vedrører betydelige mængder af
informationer ved anvendelse af moderne it-hjælpemidler – er
reguleret så præcist og gennemskueligt som muligt. Instituttet finder
derfor, at de relevante persondataretlige definitioner bør fremgå
direkte af loven, evt. med henvisning til de pågældende bestemmelser i
databeskyttelsesforordningen og den forventede databeskyttelseslov,
på tilsvarende vis som der i dag henvises til persondataloven. Derved
14. SEPTEMBER 2017
L 68 - 2017-18 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar vedr. L 69, fra justitsministeren
sikres det, at definitionerne nærmere forklares i bemærkningerne til
lovforslaget, hvilket ikke er tilfældet i en bekendtgørelse.
En henvisning til de gældende persondataretlige regler direkte i loven
sikrer også, at de eventuelle senere, men bindende, fortolkningsbidrag
til definitionerne, der måtte følge af retspraksis, Datatilsynets praksis
mv., gælder automatisk i forhold til PET og FE uden ændring af de
respektive bekendtgørelser.
Instituttet anbefaler, at de relevante persondataretlige definitioner
fremgår direkte af lovforslaget, evt. med henvisning til de
pågældende bestemmelser i databeskyttelsesforordningen og den
forventede databeskyttelseslov.
Endvidere finder instituttet det upræcist, at udkastet henviser til, at de
begreber og definitioner, som finder anvendelse efter den gældende
persondatalov, forsat vil finde anvendelse. Da persondataloven
forventes ophævet, når den nye databeskyttelseslov efter planen
træder i kraft (udkastets almindelige bemærkninger, pkt. 2.3.2.2.1 og
2.6.2.2.1.), bør der i stedet henvises til de definitioner og begreber, der
fremgår af henholdsvis databeskyttelsesforordningen og den
forventede databeskyttelseslov.
Instituttet anbefaler, at der både i lovforslagets tekst og i
bemærkningerne henvises til definitionerne i
databeskyttelsesforordningen og den forventede
databeskyttelseslov.
Der henvises til ministeriets sagsnr. 2017-7910-0034.
Med venlig hilsen
Lise Garkier Hendriksen
CHEFKONSULENT
2/2
L 68 - 2017-18 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar vedr. L 69, fra justitsministeren
1869086_0027.png
Justitsministeriet
[email protected]
KL´s høringssvar til udkast til forslag til følgelov til
databeskyttelsesloven
Justitsministeriet har den 21. august 2017 sendt udkast til forslag til
følgelov til databeskyttelsesloven i høring og bedt om KL’s bemærkninger
til denne.
Et væsentligt fokus i kommunernes arbejde med implementering af
databeskyttelsesforordningen er at sikre, at der er indgået nødvendige
databehandleraftaler med leverandører, der håndterer kommunernes
data og, at disse lever op til de nye, skærpede indholdskrav, der følger af
databeskyttelsesforordningen, jf. forordningens artikel 28.
Som det fremgår af udkastet til lovforslaget er der i lov om Nemrefusion
(lbk. nr. 440 af 1. maj 2013), § 8, stk. 3, en bestemmelse, som indtil nu
har gjort det ud for indholdet af kommunernes databehandleraftaler med
KOMBIT om behandlingerne i Nemrefusion. KL finder, at det samme
gælder § 15 g, stk. 2, i vejledningsloven (lbk. nr. 270 af 23. marts 2017),
der har gjort det ud for databehandleraftaler mellem kommunerne og
Styrelsen for It og Læring (STIL) i forhold til styrelsens digitale
identifikationsløsning/UNI-login.
Fremadrettet vil disse bestemmelser ikke være nok til at opfylde
databeskyttelsesforordningens krav, og der vil efter KL's opfattelse være
brug for ændringer i disse to tilfælde.
KL er derfor enig i Justitsministeriets forslag om, at der er behov for et
supplement til § 8, stk. 3, i lov om Nemrefusion og § 14, stk. 2, i lov om
kommunernes finansiering af visse offentlige ydelser udbetalt af
kommunerne, Udbetaling Danmark og arbejdsløshedskasserne, jf.
lovforslagets § 10, pkt. 4, og § 11, pkt. 3.
KL finder det imidlertid ikke begrundet at bemyndige
beskæftigelsesministeren til at være "mellemmand" mellem kommunerne
og KOMBIT i forhold til at fastsætte indholdet af databehandleraftalerne. I
følge databeskyttelsesforordningen er det kommunens ansvar som
dataansvarlig, at kommunens databehandleraftaler lever op til kravene i
databeskyttelsesforordningen. Et ansvar som også indeholder beføjelse
til, ud fra en risikobaseret tilgang, at vælge, hvilke
sikkerhedsforanstaltninger, der vil være tilstrækkelige og passende til at
beskytte persondata.
Dato: 18. september 2017
Sags ID: SAG-2017-04145
Dok. ID: 2409162
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3160
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1 af 2
L 68 - 2017-18 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar vedr. L 69, fra justitsministeren
1869086_0028.png
KL vil derfor anbefale at lade § 10, pkt. 4, og § 11, pkt. 3, udgå af
lovforslaget. I stedet vil KL på vegne af kommunerne foranstalte, at der
indgås en fælles databehandleraftale mellem alle 98 kommuner og
KOMBIT i forhold til Nemrefusion og ligeledes med STIL i forhold til UNI-
login.
Tidspunktet for denne høring har ikke muliggjort politisk behandling i KL
forud for fremsendelsen af høringssvaret, og der tages derfor forbehold
for den efterfølgende politiske behandling i KL.
Med venlig hilsen
Pia Færch
Kontorchef
Dato: 18. september 2017
Sags ID: SAG-2017-04145
Dok. ID: 2409162
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3160
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 2 af 2
L 68 - 2017-18 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar vedr. L 69, fra justitsministeren
1869086_0029.png
From:
Sent:
To:
Subject:
Susanne Pihl Jakobsen
Mon, 18 Sep 2017 13:15:17 +0000
£Databeskyttelseskontoret (951s26)
Bemærkninger til udkast til forslag til følgelov til databeskyttelsesloven
På vegne af National Videnskabsetisk Komité skal det bemærkes, at der ses at mangle konsekvensrettelser i
lovforslagets § 22, idet der i den eksisterende Lov om videnskabelige behandling af sundhedsvidenskabelige
forskningsprojekter også er henvist til lov om behandling af personoplysninger i lovens § 20, stk. 1, nr.
4,
og
6.
Med venlig hilsen
Susanne Pihl Jakobsen
Chefkonsulent
#EMA2CPH
Fællessekretariatet
Det Etiske Råd og
National Videnskabsetisk Komité
Ørestads Boulevard 5
Bygning 37K, st.
2300 København S
M: +45 72 21 68 50
[email protected]
www.etiskraad.dk
www.nvk.dk
www.emacph.eu
L 68 - 2017-18 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar vedr. L 69, fra justitsministeren
1869086_0030.png
POLITIETS EFTERRETNINGSTJENESTE
DANISH S5CURITY AND INT5LLIG5NC5 S5RVIC5
1
Politiels Efterretningstjeneste
Klausdalsbrovej 1
DK-2860 Søborg
Telefon: +45 3314 88 88
Telefax:+45 45 15 01 90
E-mail: [email protected]
Web www.pet.dk
Dato: 14. september 2017
Jour. Nr. 0101-06-132
Journalnummer bedes oplyst
ved henvendelse
Justitsministeriet
E-mail: [email protected]
Justitsministeriet har ved e-mail af 21. august 2017 anmodet om Politiets Efterret-
ningstjenestens (PET) bemærkninger til forslag til lov om ændring af lov om rets-
håndhævende myndigheders behandling af personoplysninger og forskellige andre
love (Konsekvensændringer som følge af databeskyttelsesloven og databeskyttel-
sesforordningen).
PET har noteret sig, at der i al væsentlighed er tale om konsekvensændringer af
lovteknisk karakter, som ikke ændrer på gældende ret i forhold til PET's virksom-
hed.
PET finder det - i overensstemmelse med bemærkningerne til lovforslagets § 4, nr.
2 og nr. 12 - hensigtsmæssigt, at den nærmere regulering af behandlingssikkerhe-
den hos PET samt PET's behandling af personoplysninger i forbindelse med tje-
nestens egne personalesager og sikkerhedsgodkendelsessager fremover sker i
administrative regler med bemyndigelse i PET-loven.
Lovforslaget giver ikke i øvrigt PET anledning til bemærkninger.
Med venlig hilsen
L 68 - 2017-18 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar vedr. L 69, fra justitsministeren
1869086_0031.png
12. september 2017
j.nr. 16-712-00052
Justitsministeriet
Databeskyttelseskontoret
(sendt pr. e-mail til [email protected])
Forslag til følgelov til databeskyttelsesloven - JMs sagsnr. 2017-7910-0034
Pressenævnet har modtaget Justitsministeriets høringsbrev af 21. august 2017 vedrørende
udkastet til forslag til følgelov til databeskyttelsesloven.
Pressenævnet har kun forholdt sig til den del af udkastet, der ligger inden for nævnets kom-
petence, det vil sige ændringen i lov om massemediers informationsdatabaser.
Pressenævnet støtter den foreslåede ændring om, at lov om massemediers informationsdata-
baser kan gælde samtidig med medieansvarsloven.
Nævnet foreslår, at der også sker en justering af klagefristen i lov om massemediers informa-
tionsdatabaser, således at klagefristen bliver identisk med klagefristen i medieansvarsloven.
Siden en lovændring pr. 1. januar 2014 har der i medieansvarsloven været en klagefrist på 12
uger, mens klagefristen efter lov om massemediers informationsdatabaser er fire uger. Det
forekommer uhensigtsmæssigt – ikke mindst for klagere – at fristen for at klage til Presse-
nævnet efter de to love er forskellig.
Med venlig hilsen
Sanne Godthaab Olesen
PRESSENÆVNET
STRANDGADE 100 L, 1401 KØBENHAVN K
TLF. 33 15 55 64
WWW.PRESSENAEVNET.DK
L 68 - 2017-18 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar vedr. L 69, fra justitsministeren
1869086_0032.png
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Til Justitsministeriet
Kristian Seierøe [[email protected]]
23. august 2017 12:29
£Databeskyttelseskontoret (951s26)
Hanne Kjærulff
[Mulig spam] Høring over udkast til forslag til følgelov til
databeskyttelsesloven, ministeriets j. nr. 2017-7910-0034
Ministeriet har ved brev af 21. august 2017 anmodet blandt andre Procesbevillingsnævnet om eventuelle
bemærkninger til Justitsministeriets udkast til forslag til følgelov til databeskyttelsesloven – Udkast til forslag til
lov om ændring af lov om retshåndhævende behandling af personoplysninger og forskellige andre love
(Konsekvensændringer som følge af databeskyttelsesloven og databeskyttelsesforordningen).
I den anledning kan det oplyses, at Procesbevillingsnævnet ikke har bemærkninger til udkastet.
Med venlig hilsen
Kristian Porsager Seierøe
Chefkonsulent
Direkte: 99 68 74 03
[email protected]
Procesbevillingsnævnet
St. Kongensgade 1-3, 2. sal
1264 København K
Tlf.: 33 12 13 20
[email protected]
www.procesbevillingsnaevnet.dk
L 68 - 2017-18 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar vedr. L 69, fra justitsministeren
1869086_0033.png
Justitsministeriet
Lovafdelingen
Databeskyttelseskontoret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
RIGSADVOKATEN
FREDERIKSHOLMS KANAL 16
1220 KØBENHAVN K
TELEFON: 7268 9000
FAX: 7268 9004
E-MAIL: [email protected]
www.anklagemyndigheden.dk
DATO 19. september 2017
JOURNAL NR.
RA-2017-3200604-42
SAGSBEHANDLER: CDA/
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om
retshåndhævende myndigheders behandling af
personoplysninger og forskellige andre love
(Konsekvensændringer som følge af databeskyttelsesloven og
databeskyttelsesforordningen)
Ved e-mail af 21. august 2017 (sagsnr. 2017-7910-0034) har Justitsministeriet anmodet
om Rigsadvokatens eventuelle bemærkninger til udkast til forslag til lov om ændring af
retshåndhævende myndigheders behandling af personoplysninger og forskellige andre
love
(Konsekvensændringer
som
følge
af
databeskyttelsesloven
og
databeskyttelsesforordningen).
Rigsadvokaten har ingen bemærkninger til udkastet.
Med venlig hilsen
Jeanie Sølager Bigler
Vicestatsadvokat
1
L 68 - 2017-18 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar vedr. L 69, fra justitsministeren
1869086_0034.png
L 68 - 2017-18 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar vedr. L 69, fra justitsministeren
1869086_0035.png
L 68 - 2017-18 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar vedr. L 69, fra justitsministeren
1869086_0036.png
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Til rette vedkommende,
Informationsadresse [[email protected]]
25. august 2017 11:39
Justitsministeriet
SV: Høring over udkast til forslag til følgebrev til databeskyttelsesloven - (2017-
7910-0034)
Rådet for Digital Sikkerhed har ingen suppleringer til nedenstående høring, da Rådet i stedet henviser til det
fremsendte høringssvar sendt d. 21. august 2017.
Med venlig hilsen
Bestyrelsen
Fra:
Justitsministeriet [mailto:[email protected]]
Sendt:
21. august 2017 15:59
Emne:
Høring over udkast til forslag til følgebrev til databeskyttelsesloven - (2017-7910-0034)
Se vedhæftede bilag
.
Med venlig hilsen
IT og Service
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tlf.: 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 68 - 2017-18 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar vedr. L 69, fra justitsministeren
1869086_0037.png
L 68 - 2017-18 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar vedr. L 69, fra justitsministeren
1869086_0038.png
L 68 - 2017-18 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar vedr. L 69, fra justitsministeren
1869086_0039.png
L 68 - 2017-18 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar vedr. L 69, fra justitsministeren
1869086_0040.png
L 68 - 2017-18 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar vedr. L 69, fra justitsministeren
1869086_0041.png
L 68 - 2017-18 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar vedr. L 69, fra justitsministeren
1869086_0042.png
østre Landsret
Præsidenten
i FSP. 2017
Den
J.nr. 40A-ØL-75-17
mit:
er
Justitsministeriet
Lovafdelingen
Sendt pr. mail til databeskyttelsejm.dk
Justitsministeriet har ved brev af 21. august 2017 (Sagsnr. 2017-7910-0034) anmodet om even
tuelle bemærkninger til høring over udkast til forslag til følgelov til databeskyttelsesloven.
I den anledning skal jeg meddele, at landsretten ikke ønsker at udtale sig om udkastet.
Med venlig hils,e
Bent CaRsen
E.
sbo
Brcdgad 59, 1260 Ki±cnhavn K.
Tlf 99 6S 6200
Hjeinmeside: www otrc)andsmldk
L 68 - 2017-18 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar vedr. L 69, fra justitsministeren
Fra: Christel Stigaard [[email protected]]
Sendt:
29. august 2017 10:44
Til: £Databeskyttelseskontoret (951s26)
Emne: høring - sagnnr. 2017-7910-0034 - følgelov til
databeskyttelsesloven
Justitsministeriet, Databeskyttelseskontoret, har i mail af 21.
august
2017 anmodet om Aarhus Retshjælps eventuelle bemærkninger til udkast
til forslag
til følgelov til databeskyttelsesloven.
I den forbindelse kan det oplyses, at Aarhus Retshjælp ikke har
bemærkninger til
det fremsendte.
--
Med venlig hilsen
Christel Stigaard
Kontorchef
AARHUS RETSHJÆLP
Vester Allé 8C
8000 Aarhus C
L 68 - 2017-18 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar vedr. L 69, fra justitsministeren
1869086_0044.png
Til Justitsministeriet
HØRINGSSVAR
Dato:
Kontor:
Sagsbeh.:
22. august 2017
Sekretariatet
MNS
Høringssvar vedr. udkast til forslag til følgelov til databeskyttelsesloven
Hermed fremsender Rådet for Etniske Minoriteter svar på ovenstående høring.
Rådet for Etniske Minoriteter har ingen bemærkninger til det fremsendte udkast.
Med venlig hilsen
Yasar Cakmak
Formand for Rådet for Etniske Minoriteter
Sekretariatet for Rådet for Etniske Minoriteter
Strandgade 25C
1401 København K
Telefon: 72 14 28 32
Mail:
[email protected]
Web: www.rem.dk