Retsudvalget 2017-18
L 67 Bilag 1
Offentligt
1807648_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
9. oktober 2017
Forebyggelseskontoret
Troels Sten Nielsen
2017-0094-0341
517284
KOMMENTERET HØRINGSOVERSIGT
Forslag til lov om ændring af lov om våben og eksplosivstoffer og lov
om vagtvirksomhed
(Initiativer mod rocker- og bandekriminalitet m.v.)
I. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag om ændring af straffeloven og forskellige andre love
(Initiativer mod rocker- og bandekriminalitet m.v.), hvori nærværende ud-
kast til lovforslag indgik, har i perioden fra den 10. august 2017 til den 7.
september 2017 været sendt i høring hos:
Adoption & Samfund, Advokatrådet, Advokatsamfundet, Amnesty Interna-
tional, Ankestyrelsen, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, ATP, Borger- og
Retssikkerhedschefen i SKAT, Børne- og Kulturchefforeningen, Børne- og
Ungdomsorganisationernes Samråd, Børnerådet, Børnesagens Fællesråd,
CEPOS, CEVEA, Copenhagen Business School, Juridisk Institut, Dan-
marks Jægerforbund, Danmarks Sportsfiskerforbund, Danmarks Våben-
handlerforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri, Dansk Er-
hverv, Dansk Firmaidrætsforbund, Dansk Flygtningehjælp, Dansk Land- og
Strandjagt, Dansk Militaria Forening, Dansk Skytte Union, Dansk Socialrå-
dgiverforening, Dansk Told- og Skatteforbund, Danske Advokater. Danske
Regioner, Danske Våbenhandlere, Datatilsynet, Den Danske Dommerfore-
ning, Det Kriminalpræventive Råd, Det Sociale Nævn, DGI Skydning, DI,
Direktoratet for Kriminalforsorgen, Dommerfuldmægtigforeningen, Dom-
stolsstyrelsen, Ejendomsforeningen Danmark, Erhvervsstyrelsen – Team ef-
fektiv regulering, Faggruppen af Socialrådgivere i Kriminalforsorgen, Fi-
nans Danmark, FOA, Foreningen af Danske Skatteankenævn, Foreningen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 67 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
af Fængselsinspektører og Vicefængselsinspektører, Foreningen af Offent-
lige Anklagere, Foreningen af socialchefer i Danmark, Foreningen af
Statsadvokater, Foreningen Danske Revisorer (FDR), Forsikring & Pension,
Friluftsrådet, FSD – Foreningen af kommunale social-, sundheds- og ar-
bejdsmarkedschefer i Danmark, FSR – danske revisorer, FTF, Fængselsfor-
bundet, Grønlands Hjemmestyre, Hjælp Voldsofre, HK Landsklubben Dan-
marks Domstole, HK Landsklubben Kriminalforsorgen, HK Landsklubben
Politiet, HK Privat, HORESTA, Institut for Menneskerettigheder, ISOBRO,
Jagttegnslærerforeningen i Danmark, Justitia, KL, Kraka, Krifa – Kristelige
Fagbevægelse, Kriminalforsorgsforeningen, Københavns Universitet, Det
Juridiske Fakultet, Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Landsforeningen
KRIM, Landsskatteretten, LO, Moderniseringsstyrelsen, Nordisk Våben-
forum, Offerrådgivningen, Politidirektørforeningen, Politiforbundet,
Retspolitisk Forening, Retssikkerhedssekretariatet, Rigsadvokaten,
Rigsombuddet på Færøerne, Rigsombudsmanden i Grønland, Rigsombuds-
manden på Færøerne, Rigspolitiet, Rigsrevisionen, Rådet for Etniske Mino-
riteter, Rådet for Socialt Udsatte, Samtlige byretter, SAVN, Sikkerheds-
Branchen, Skatteankestyrelsen, SRF Skattefaglig Forening, Syddansk Uni-
versitet, Juridisk Institut, Sø- og Handelsretten, Udbetaling Danmark, Vagt-
og Sikkerhedsfunktionærernes Landssammenslutning, Vagt- og Sikker-
hedsindustrien, Vestre Landsret, Vaabenhistorisk Selskab, Østre Landsret,
Aalborg Universitet, Juridisk Institut og Aarhus Universitet, Juridisk Insti-
tut.
Justitsministeriet har ikke i denne oversigt gengivet eller kommenteret hø-
ringssvar, der vedrører de forslag til ændringer af lov om ændring af straf-
feloven, lov om en børne- og ungeydelse og lov om børnetilskud og forskud-
svis udbetaling af børnebidrag, som udkastet til lovforslag, der har været
sendt i høring, tillige omfattede.
Justitsministeriet har vedrørende nærværende lovforslag modtaget svar fra:
DGI, Rigsombuddet på Færøerne på vegne af Færøernes Landsstyre, Sik-
kerhedsBranchen, Hjælp Voldsofre, Vagt og Sikkerhedsfunktionærernes
Landssammenslutning, Vagt- og Sikkerhedsindustrien samt Våbenhistorisk
Selskab.
Nedenfor er gengivet de væsentligste punkter i de modtagne høringssvar.
Justitsministeriets kommentarer til høringssvarene er anført i
kursiv.
2
L 67 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
II. Høringssvarene
1.
Våbenhistorisk Selskab har ingen bemærkninger til lovforslaget men hå-
ber, at det vil have den ønskede effekt.
2. Skærpelse af sikkerheden i skytteforeninger
DGI
har ikke indvendinger imod, at våbenlovens § 3, stk. 3, nr. 6, udvides,
så bestemmelsen udover at omfatte de lokaler, hvor skytteforeninger opbe-
varer våben, fremadrettet også omfatter de lokaler, hvor skytteforeninger-
nes våben besiddes og anvendes. DGI kan desuden tiltræde, at politiets kon-
trolmulighed i den forbindelse udvides til også at omfatte sikkerheden ved
skydningers afvikling og rutinerne for udlevering af våben. DGI forudsæt-
ter i den forbindelse, at foreninger, der følger de regler, vejledninger og an-
befalinger, som idrættens hovedorganisationer fastsætter, vil kunne indrette
sig på disse. DGI oplyser endvidere, at organisationen forventer, at der fin-
des en enkel og digital løsning på det udvidede vandelskrav for medlemmer
af skytteforeninger, der skal have overladt skydevåben.
Hjælp Voldsofre
bemærker, at det forekommer oplagt, at øget kontrol med
opbevaring af våben efter omstændighederne må kunne have en præventiv
effekt i forhold til at kunne hindre uhensigtsmæssig og ulovlig brug af vå-
ben. Foreningen har ikke bemærkninger til den konkrete udformning af lov-
forslaget.
Som det fremgår af pkt. 2.1.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger, vil
der i samarbejde med hovedorganisationerne for skytteforeningerne blive
fastsat nærmere retningslinjer for sikkerheden i forhold til anvendelse af
skydevåben i foreningerne mv. Justitsministeriet kan desuden vedrørende
den fremadrettede procedure for det udvidede vandelskrav for medlemmer
af skytteforeninger, der skal have overladt skydevåben, oplyse, at Justitsmi-
nisteriet og Rigspolitiet i samarbejde med skytteforeningerne forsøger at
finde en så enkel løsning som muligt, som på den ene side skærper sikker-
heden i skytteforeningerne og på den anden side ikke pålægger foreningsli-
vet unødige byrder.
3. Vandelsgodkendelser af vagter
Høringssvarene er generelt meget positive i forhold til lovforslagets inten-
tion om overordnet at styrke kontrollen med godkendelse af vagter, herun-
der således at muligheden for at nægte godkendelse af ansættelse af perso-
nale i vagtvirksomheder udvides til at omfatte al adfærd, der giver grund til
3
L 67 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
at antage, at den pågældende ikke vil udøve hvervet på forsvarlig måde, uan-
set om adfærden er udvist i eller uden for stilling eller erhverv.
SikkerhedsBranchen
og
Vagt- og Sikkerhedsindustrien
hilser den fore-
slåede ændring af vagtvirksomhedslovens § 7, stk. 3, nr. 2, velkommen.
Sik-
kerhedsBranchen
tilkendegiver generelt, at vagtvirksomhedsloven trænger
til et eftersyn, hvorfor de anmoder om en revision af lovgivningen.
Vagt- og Sikkerhedsfunktionærernes Landssammenslutning
bemærker,
at forbundet er enig i den foreslåede ændring i vagtvirksomhedslovens § 7,
stk. 3, nr. 2. Generelt ser forbundet gerne en større kontrol med vagtbran-
chen, herunder muligheden for at myndighederne foretager løbende kontrol-
besøg af vagtvirksomhederne.
Vagt- og Sikkerhedsindustrien
bakker op om, at der foretages en løbende
vandelsgodkendelse af vagter, og hilser desuden en vandelsgodkendelse af
deltagere på branchens uddannelser velkommen.
Justitsministeriet kan oplyse, at der som opfølgning på Bandepakke III på-
går drøftelser omkring forudgående vandelsgodkendelse af personer, der
ønsker at ansøge om optagelse på AMU-uddannelsen ”Grundlæggende
Vagt”. Desuden overvejer Justitsministeriet løbende behovet for justering
af regelgrundlaget vedr. vagter mv., og indgår i den forbindelse gerne i en
dialog med relevante organisationer, myndigheder mv.
Rigsombuddet på Færøerne
og
Færøernes Landsstyre
bemærker, at det
fremgår af lovforslaget, at ændringerne i vagtvirksomhedsloven helt eller
delvist vil kunne sættes i kraft for Færøerne ved kongelig anordning. Hertil
bemærker Landsstyret, at sagsområdet vedrørende vagtvirksomhed er over-
gået til Færøerne ved lagtingslov nr. 41 af 10. maj 2006.
Justitsministeriet er enig i Landsstyrets vurdering. I lovforslagets § 4 er det
præciseret, at lovforslaget ikke gælder for Færøerne.
III. Lovforslaget i forhold til lovudkastet
Ud over det ovenfor anførte svarer det fremsatte lovforslag med redaktio-
nelle ændringer og præciseringer til det lovforslag, der blev sendt i høring.
4