Energi- Forsynings- og Klimaudvalget 2017-18
L 66 Bilag 9
Offentligt
1834075_0001.png
Ditte Mørup Frederiksen
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Lukas Lindgreen (SET)
29. november 2017 16:30
Energistyrelsens officielle postkasse
Margit Rankin Malmsteen; Maria Louise Flachs; Pia Rønager (SET)
SETs høringssvar: Høring over udkast til 15 bekendtgørelsesændringer (Overførsel
af opgaver fra Energinet til Energistyrelsen) - vores j.nr. 17/13682
Til Energistyrelsen
Ved mail af 15. november 2017 sendte Energistyrelsen udkast til 15 bekendtgørelsesændringer (Overførsel af
opgaver fra Energinet til Energistyrelsen) i høring. Sekretariatet for Energitilsynet (SET) vil indledningsvis gerne
kvittere for muligheden for at afgive høringssvar til bekendtgørelsesændringerne.
Sekretariatet for Energitilsynet (SET) har følgende bemærkninger, der alle vedrører
”Bekendtgørelse om ændring af
bekendtgørelse om nettilslutning af vindmøller og pristillæg for vindmølleproduceret elektricitet m.v.”:
SET skal gøre opmærksom på, at ændringsbekendtgørelsen ikke har taget højde for den ændring, at SET ikke
længere skal være klagemyndighed i sager vedr. pristillæg for vindmøller, jf. BKG nr. 393 af 26. april 2017 §§ 29 og
30, stk. 1-4.
SET antager derfor, at § 35 ændres således, at disse sager ikke fremadrettet kan påklages til Energitilsynet, men
alene til Energiklagenævnet.
SET har været af den opfattelse, at afgørelser om fuldlasttimer i det hele taget skulle overføres fra Energinet til ENS.
Det ses imidlertid ikke, at være gennemført i ændringsbekendtgørelsen.
SET bemærker således, at BKG nr. 393 af 26. april 2017 § 28, stk. 6, 2. pkt., hvorefter det er
”Transmissionsvirksomheden”, der træffer afgørelse om opgørelse af fuldlasttimer for transmissionstilsluttede
vindmøller efter VE-lovens §§ 35a-42, ikke ses at være overført til ENS.
Endelig skal det bemærkes, at BKG nr. 393 af 26. april 2017 § 28, stk. 6 og § 30, stk. 4, indeholder en uklar henvisning
vedrørende afgørelser om opgørelser af fuldlasttimer, som ændringsbekendtgørelsen ikke ses at korrigere.
Således ligger afgørelseskompetencen på fuldlasttimer efter VE-lovens §§ 35a-42 hos netvirksomheden eller
transmissionsvirksomheden afhængig af tilslutningspunkt, jf. BKG nr. 393 af 26. april 2017 § 28, stk. 6. Derimod
angives afgørelseskompetencen på fuldlasttimer, efter VE-lovens § 39, at ligge hos Energinet (hos ENS pr. 1/1-18’) jf.
§ 30, stk. 4.
Det er SETs opfattelse, at henvisningen §§ 35a-42 også indeholder § 39, hvorfor det må antages, at en præciseret
henvisning i § 28, stk. 6, ville være til §§ 35a-38 og §§ 40-42.
Det skal afslutningsvis nævnes, at alle ovenstående bemærkninger afgives med tanke på gebyrbekendtgørelsen på
VE-området for betaling til Energitilsynet, der ligeledes forventes at træde i kraft 1. januar 2018.
Med venlig hilsen
Lukas Lindgreen
Fuldmægtig, cand.jur.
Tlf. +45 4171 4312
Mail
[email protected]
1
L 66 - 2017-18 - Bilag 9: Orientering om ændringsbekendtgørelser efter afsluttet høring
1834075_0002.png
Sekretariatet for Energitilsynet
Carl Jacobsens Vej 35
DK-2500 Valby
Tlf. +45 4171 5400
Mail
[email protected]
Web
www.energitilsynet.dk
2
L 66 - 2017-18 - Bilag 9: Orientering om ændringsbekendtgørelser efter afsluttet høring
1834075_0003.png
L 66 - 2017-18 - Bilag 9: Orientering om ændringsbekendtgørelser efter afsluttet høring
1834075_0004.png
Energistyrelsen
[email protected], [email protected]
Bjerringbro, den 29. november 2017.
Høringssvar til en række bekendtgørelsesændringer som følge af lovforslag L66 om over-
førsel af opgaver fra Energinet til energi-, forsynings- og klimaministeren.
DENFO, Danske Energiforbrugere, er en sammenlægning af SDE, Sammensluttede Danske
Energiforbrugere og Danske Solcelleejere. DENFO, takker for muligheden for at afgive høringssvar
til ovennævnte.
DENFO, Danske Energiforbrugere anmoder om, at blive optaget på høringslisten og om i fremtiden
at få tilsendt høringer mv. på mail
[email protected].
DENFO har som sådan ingen indvendinger mod de nævnte overførsler af kompetence fra Energi-
net til Energi-, Forsynings- og Klimaministeren / Energistyrelsen, men DENFO tvivler på, at det vil
gøre sagsbehandlingstiderne kortere eller bedre.
DENFO anmoder om, hvor det er relevant, at der indføjes i bekendtgørelserne, at forbrugerorgani-
sationer, hvis virke er indenfor bekendtgørelsens område(r), tillægges klageret og partsstatus i
henhold til opfordringen i EU's Forbrugerbeskyttelsesdirektiv.
Der er et punkt, hvor DENFO må reagere, og det er ændringen af Bekendtgørelse nr. 393 af 26.
april 2017, så Energinet fremadrettet kan afskrive ilandføringskabler fra de kystnære havvindmøller
over deres tariffer efter elforsyningslovens § 8, stk. 2.
DENFO mener:
At det må være opstilleren af disse vindmøller, der skal bære omkostningerne ved ilandføring af
vindmøllernes elproduktion og nettilslutning, og at disse omkostninger ikke skal betales af elforbru-
gerne.
At afskrivning af ilandføringskabler mv. skal dækkes af den pris på el og det tilskud til elproduktio-
nen, som ejerne af vindmøllerne modtager.
At det vil være diskriminerende og konkurrenceforvridende overfor ejere af solceller, husstands- og
landvindmøller, der selv betaler for nettilslutningen mv.
At det er uhensigtsmæssigt, at Energinet, der skal hvile-i-sig-selv, med ændringerne i L66 udover
at være transmissions- og systemoperatør nu også bliver en handelsvirksomhed, hvorved Energi-
nets neutralitet bliver tvivlsom.
L 66 - 2017-18 - Bilag 9: Orientering om ændringsbekendtgørelser efter afsluttet høring
1834075_0005.png
At det er nødvendigt at se på, hvordan elproducenter og -forbrugere belaster elnettet, og fordele
udgiften til elnettet mellem disse på en måde, der er rimelig både for producenterne og forbruger-
ne, herunder under hensyntagen til forbrugsmønster. Til det formål har vi udarbejdet vedlagte teg-
ning med forklaring.
Baggrund / uddybning:
Det danske elnet er opdelt i to systemer, som benævnes transmissionsnettet og distributionsnettet.
De to nets funktion og ejerskab forklares her:
Transmissionsnettet er det overordnet elnet, hvor der kan eksporteres til eller importeres fra udlan-
det, og hvor de store elværker samt havvindmølleparker er tilsluttet. Dette net drives af Energinet.
Transmissionsnettet fordeler energien mellem landsdelene og giver en overordnet stabilitet til det
danske elnet.
Alle danske elforbrugere er tilsluttet distributionsnettet ved betaling af et tilslutningsgebyr som er
ens for ALLE. Har man behov for mere end grundpakken tilkøber man de ekstra ampere, man har
brug for til sin installation. Når man har etableret denne forbindelse betales et abonnement til en el-
leverandør for at kunne modtage og levere strøm til elnettet samt til vedligehold og udbygning af
det kollektive distributionsnet.
Problemstilling
Med ændringerne i lovene omfattet af L66, må det siges, at forbrugernes ret tilsidesættes. Vi vil
henlede opmærksomheden på disse problemstillinger:
1.
Forskelsbehandlingen af el-kunder med VE anlæg og vindmølleinstallationer, hvad angår
udgifter til tilslutning til elnettet samt udgifter til driften vedrørende vindmølleinstallationen
både på land og til havs.
2.
Energinets traditionelle kerneopgaver som transmissions- og systemoperatør, bliver nu
udvidet til også at omfatte et handelsselskab med aktiviteter mod ind- og udland.
3.
Energistyrelsen er ansvarlig for, at den danske energi- og forsyningslovgivning understøt-
ter den ønskede udvikling og gennemfører til brug herfor løbende analyser og vurderinger
af udviklingen nationalt og internationalt. Nu skal Energistyrelsen i stigende grad behandle
sager om støtte til projekter og udbetale støtte og pristillæg, sager som før var omfattet af
armslængdeprincippet.
4.
Monopol i transmissionsnettet.
Uddybning af problemstillingerne
1. Ifølge lov om fremme af vedvarende energi §30 skal net- eller transmissionsvirksomheden
afholde udgifterne til tilslutning, samt de udgifter der er forbundet med møllers tilslutning. I
dag omfatter dette ikke Step-op transformerne som er en forbrugerbetalt omkostning. Den-
ne omkostning skal pålægges vindmøllestrømmen således der ikke er en diskriminerende
adfærd mod andre typer vedvarende el producerende anlæg såsom solceller, vand- og
bølgeenergi, generatoranlæg mv.
Denne diskrimination er meget problematisk og udgør et skjult tilskud til vindenergi.
Disse omkostninger, som vindenergi får betalt af net- eller transmissionsvirksomheden,
svarer til at f.eks. solcelleejere skulle have betalt deres invertere, kabler til nettet og tariffer
på den producerede strøm.
L 66 - 2017-18 - Bilag 9: Orientering om ændringsbekendtgørelser efter afsluttet høring
2. Energinets traditionelle kerneopgaver som transmissions- og systemoperatør betyder at
Energinet varetager planlægningen af, hvor strømmen skal komme fra, og om der skal ind-
købes eller eksporteres strøm. Ligeledes har Energinet varetaget opgaver omkring god-
kendelser af VE anlæg samt pristillæg.
Som det er lagt op i L66,
bliver Energinet nu en handelsvirksomhed
med ansvar for
transmissionsnettet inkl. kablerne til de andre lande. Derfor må vi fremadrettet anskue, at
Energinet, som et handels- og driftselskab, skal kunne forrente sig selv uden subsidier eller
tilskud i form af skatter og afgifter på elforbruget. Det må forventes, at Energinet kan drives
ud fra den profit, der er på at importere eller eksportere strøm. Det må forventes, at omro-
kering af disse opgaver giver lavere strømpriser til det danske marked. Der bør leveres en
opfølgende status for om dette ses at være tilfældet, i perioden efter lovens indførelse.
Det bør gøres mere klart, hvem der har glæde af et positivt afkast, hvis det nu ender med at
være forbrugerne som skal betale udgifterne til ilandføringskablerne via tariffen.
3. Energistyrelsen er ansvarlig for, at den danske energi- og forsyningslovgivning understøtter
den ønskede udvikling i samfundet. Nu ønsker man, at styrelsen skal til at sagsbehandle
sager om el-anlæg og tilskud.
Dette vil betyde, at man kommer til at have en styrelse, som vil behandle ansøgningerne i
den retning, som de ønsker, at udviklingen skal gå. Det er problematisk for borgerne, at
man ikke har en objektiv sagsbehandling. Det må derfor frarådes at Energistyrelsen får
denne opgave. Der sælges nu helt ud af armslængdeprincippet.
Det er korrekt, at der har været mange udfordringer med Energinet omkring sagsbehand-
lingstider og processerne heri. Men at flytte disse opgaver til Energistyrelsen gør ikke
sagsbehandlingen kortere, da der nu skal indkøres nye folk og i nye processer. Det eneste
positive er, at det nu ligger direkte under energiministeren, som derfor fremover vil kunne
blive stillet direkte til ansvar for fejl i sagsbehandlingen eller forkerte udbetalinger af støtte
og pristillæg.
4. Transmissionsnettet er et monopol, og derved risikerer de danske el-forbruger at betale
urealistiske priser for strømmen, som kommer gennem transmissionsnettet, og derfor er det
nødvendigt med faste priser for transport af den energi, som kommer gennem transmissi-
onsnettet. For at et monopol skal fungere, kræver det, at alle forbrugere kan gennemskue
det økonomiske flow. På nuværende tidspunkt har vi abonnement, tariffer, afgifter, som den
almindelige forbruger ikke kan gennemskue.
DENFO indgår gerne i en proces der skal fremkomme med konkrete forslag til løsninger til
gavn for forbrugerne.
Venlig hilsen
DENFO, Danske Energiforbrugere,
Bilag
./.. Tegning
./.. Forklaring til tegningen
L 66 - 2017-18 - Bilag 9: Orientering om ændringsbekendtgørelser efter afsluttet høring
1834075_0007.png
Fjernvarmens Hus
Merkurvej 7
DK-6000 Kolding
Tlf. +45 7630 8000
[email protected]
www.danskfjernvarme.dk
cvr dk 55 83 10 17
Til Energistyrelsen
HØRINGSSVAR OVER UDKAST TIL BEKENDTGØRELSES ÆNDRINGER VEDRØ-
RENDE OVERFØRSEL AF OPGAVER FRA ENERGINET TIL ENERGI-, FORSY-
NINGS- OG KLIMAMINISTEREN
29. november 2017
Side 1/2
Dansk Fjernvarme takker for muligheden for at afgive høringssvar vedr. de i alt 15 be-
kendtgørelsesændringer som følge af bla. lovforslag L66 om overførsel af opgaver fra
Energinet til energi-, forsynings- og klimaministeren.
Formålet med ændringerne er, at overflytte en række opgaver vedr. administration af
støtte- og tilskudsordninger til vedvarende energi fra Energinet til Energistyrelsen, jf. lov-
forslag L66 om ændring af lov om elforsyning, lov om fremme af vedvarende energi, lov
om naturgasforsyning, lov om Energinet.dk, lov om afgift af elektricitet og forskellige an-
dre love.
Hvad angår ændring af bekendtgørelse nr. 393 af 26. april 2017, fremgår det af udkastet,
at Energinet fremadrettet kan afskrive ilandføringskabler fra de kystnære havvindmøller
over deres tariffer efter elforsyningsloven § 8, stk. 2. Finansieringen går derfor fra at være
en finansiering over PSO-tariffen, til at være en finansiering over net- og systemtarifferne.
Ifølge Energistyrelsen vil det sikre, at afskrivningerne med virkning fra og med 1. januar
2018 finansieres ens for alle havvindmølleparker og fortsat betales af elforbrugerne. Æn-
dringen vil ligeledes betyde, at finansieringen af ilandføringskabler ved åben-dør-havvind-
møller fremover finansieres over tarifferne.
Dansk Fjernvarme hilser det velkomment at opgaverne vedr. opgaveoverførsel overføres
fra Energinet til Energistyrelsen. Dette kan medvirke til at skabe lidt større sammen-
hængskraft mellem lovfortolkning og administration af ordningerne.
Bekendtgørelsen handler om overførsel af en række myndighedsopgaver, nogle er nævnt
men andre er ikke. Energinets ejerskab til det danske gasdistributionsnet og den rolle
Energinet har i forhold til myndighedsopgaver på dette område, herunder f.eks. i forhold
til teknologikataloget, burde også fjernes, således at man undgår, at Energinet kommer i
en myndighedsinhabil rolle.
L 66 - 2017-18 - Bilag 9: Orientering om ændringsbekendtgørelser efter afsluttet høring
1834075_0008.png
Side 2/2
Hvad angår ændring af bekendtgørelse nr. 393 af 26. april 2017, ændres en traktatstridig
PSO-finansiering hos elforbrugerne til en finansiering over net- og systemtarifferne hos
elforbrugerne.
Selvom der ikke er tale om en PSO- afgift, pålægges den imidlertid forsat elforbrugerne,
uanset hvilken overskrift afgiften har på elregningen. Efter DFjs opfattelse bør det vurde-
res nærmere om ikke denne omlægning forsat vil være traktatstridig i medfør af EØF trak-
tatens art. 30/110.
Det er Dansk Fjernvarmes opfattelse at omlægningen vil medføre at elpatroner og varme-
pumper i danske kraftvarmeanlæg udkonkurreres på grund af denne forskelsbehandling
og diskriminerende tariffering fra elsystemets side.
DFj anbefaler derfor at finansiering af ilandføringskabler bør ske over Finansloven, som
aftalt i forbindelse med Aftale om afskaffelse af PSO-afgiften af 17. november 2016.
Med venlig hilsen
Dorte Wied
Juridisk Konsulent
Dansk Fjernvarme
[email protected]
Mobil 21757595
L 66 - 2017-18 - Bilag 9: Orientering om ændringsbekendtgørelser efter afsluttet høring
1834075_0009.png
Energistyrelsen
Sendt pr. email:
[email protected]
og
[email protected]
Dok. ansvarlig: DGR
Sekretær:
Sagsnr: s2013-505
Doknr: d2017-19040-8.0
29. november 2017
Høringssvar til en række bekendtgørelsesændringer som følge af lov-
forslag L66 om overførsel af opgaver fra Energinet til energi-, forsynings-
og klimaministeren
Dansk Energi takker for muligheden for at afgive høringssvar til rækken af bekendtgørelser,
som følge af overførsel af opgaver fra Energinet til energi-, forsynings- og klimaministeren.
Bekendtgørelserne indeholder som hovedregel alene de nødvendige ændringer for at få
overført de opgaver, som hidtil er varetaget af Energinet til Energistyrelsen. Vi er klar over, at
der er et vist tidspres med at få bestemmelserne på plads, og der derfor ikke har været me-
get tid til at foretage mere gennemgribende ændringer, uanset at det nogen steder kan synes
nødvendigt.
Dansk Energi noterer sig, at man ved denne opgaveoverdragelse benytter lejligheden til at
ændre finansieringskilden fra PSO til net- og systemtarifferne, når det er Energinet, der har
omkostninger til tilslutning af havvindmøller. Det betyder, at Energinets omkostninger til ud-
bygning og forstærkning af elnettet ved åben-dør-havvindmøller nu fremover finansieres af
tarifferne. Ændringen begrundes i behovet for at ensarte finansieringen for alle havvindmøller
og at dette fortsat betales af alle elforbrugere.
Det er Dansk Energis opfattelse, at der er et presserende behov for at få taget stilling til den
fremtidige finansiering af de elementer, som PSO-ordningen finansierer i dag, da det er be-
sluttet, at den skal udløbe i 2022. Det er for så vidt angår Energinets omkostninger til udbyg-
ning og forstærkning af elnettet i forbindelse med tilslutning af havvindmøller logisk at lade
denne finansiere over Energinets tariffer, da omkostningen på denne måde spredes blandt
alle elforbrugere i Danmark.
Dansk Energi skal dog minde om, at der også er et presserende behov for at finde en ny
finansieringskilden for netselskabernes omkostninger til tilslutning af VE-anlæg i bred for-
stand. For netop at sikre, at det ikke kun er de lokale elforbrugere i det netområde, hvor VE-
anlægget tilsluttes, findes der i dag en udligningsordning, der dækker nogle af de ekstraom-
kostninger, som VE-anlæg påfører distributionsnettet, som i dag også er finansieret af PSO.
L 66 - 2017-18 - Bilag 9: Orientering om ændringsbekendtgørelser efter afsluttet høring
1834075_0010.png
2
Opstiller for landvind, sol og kystnær havvind under åben dør vil fremover som følge af de
nye teknologineutrale udbud skulle dække omkostninger til leveringspunktet i distributions-
nettet. Det udestår dog at afklare, hvordan de øgede omkostninger til drift, vedligehold og
nettab i de bagvedliggende net skal finansieres.
Dansk Energi skal derfor opfordre til, at der også findes en varig finansiering af udlignings-
ordningen. Samtidig bør det sikres, at denne løsning omfatter alle de øgede omkostninger,
som tilslutning af VE-anlæg giver netselskaber, så det ikke igen bliver de lokale elforbrugere i
områder med mange VE-anlæg med eksempelvis gunstige vindforhold, der alene betaler
regningen.
Formentlig af hensyn til en hurtig implementering er det for hovedpartens vedkommende
valgt at udarbejde ændringsbekendtgørelser i stedet for nyudstedelser af bekendtgørelserne.
Det er dog svært tilgængeligt i praksis at bruge bekendtgørelser med tilhørende ændrings-
bekendtgørelser. Dette i særligt grad, når der er tale om kompliceret stof som tilskudsordnin-
ger og nettoafregning, som ikke alene retter sig mod professionelle brugere, men også alm.
private forbrugere. Vi vil på den baggrund opfordre til, at I overvejer at udstede bekendtgø-
relserne som nyudstedelser, så bekendtgørelserne kan læses i samlet form.
Nedenfor følger kommentarer til nogle af bekendtgørelserne.
Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om nettilslutning af vindmøller og pris-
tillæg for vindmølleproduceret elektricitet
Med de foreslåede ændringer ser det ud til, at Energitilsynet bliver klageorgan for de afgørel-
ser, som Energistyrelsen træffer efter §§ 29-30. Det følger af bestemmelsen i § 35, stk. 1 og
2. Der er ikke praksis for at de to myndigheder er klageorgan for hinanden, og vi opfordrer til
at det genovervejes.
Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om nettoafregning for egenproducen-
ter af elektricitet
I den nuværende nettoafregningsbekendtgørelses § 16 er der en bestemmelse om, at Ener-
ginet fastsætter retningslinjer for nettoafregning, herunder om anmodning om nettoafregning,
beregning af nettoafregnet, udførelse af målinger mv. Det fremgår også, at retningslinjer og
formular til anmodning om nettoafregning kan findes på Energinets hjemmeside.
Bekendtgørelsesudkastet lægger ikke op til at ændre i denne bestemmelse, hvilket muligvis
er en fejl. Når Energistyrelsen overtager ansvaret for at træffe afgørelser om nettoafregning,
så vil det også helt naturligt skulle være Energistyrelsen, der skal fastsætte de nærmere ret-
ningslinjer for ansøgning om nettoafregning og ophør af nettoafregning, og om hvordan net-
toafregning skal beregnes. Som vi ser det, må det være Energistyrelsen, der bestemmer de
forhold, som kan have en materiel og økonomisk betydning for en nettoafregnet kunde, som
fx hvordan beregning og opgørelse af produktion og salg af el skal ske. Heri ligger også be-
slutninger om, hvorvidt elproduktion og energiindkøb skal opgøres brutto eller nettoficeres.
Det er klart, at Energinet også vil have en rolle, idet Energinet må forestå den tekniske udfø-
relse og implementering i forhold til markedet, datahubben og forskrifter. Energinet vil derfor
L 66 - 2017-18 - Bilag 9: Orientering om ændringsbekendtgørelser efter afsluttet høring
1834075_0011.png
3
skulle involveres og sikre via forskrifter og vejledninger, at der sker en korrekt opsætning i
datahub og opsætning af målere, sådan at Energistyrelsens retningslinjer bliver implemente-
ret. Dette arbejde vil skulle foregå i samarbejde med branchen.
Dansk Energi vil foreslå, at § 16 tilrettes, sådan at ansvar og rollefordeling kommer til at
fremstå klart.
Bekendtgørelse om kontrol og tilsyn med udbetalinger af pristillæg og andre ydelser
til elproduktionsanlæg m.v. (Stamdatabekendtgørelsen)
Der er tale om en bekendtgørelse af ældre dato, som ikke er blevet opdateret i længere tid.
Vi havde håbet, at der som led i overflytningen af opgaver ville ske en modernisering og op-
datering af bekendtgørelsen. Der synes dog alene at være tale om absolut nødvendige kon-
sekvensændringer.
Vi er klar over, at der er tale om en presset proces, hvor det er vigtigt at få bekendtgørelser-
ne rettet til, så de afspejler den nye rollefordeling mellem Energinet og Energistyrelsen, og
det derfor ikke er nemt at nå at gennemarbejde bekendtgørelsen ordentligt. Vi vil dog opfor-
dre til, at der snarest ses på at få bekendtgørelsen moderniseret og opdateret.
Kapitel 3 indeholder de nærmere regler om stamdataregistret. Det er særligt denne del, som
vi mener bør moderniseres. Som det fremgår i dag, er det noget uklart, hvad netselskaber-
nes opgaver og forpligtelser er. Dette er også uklart, hvad stamdataregistret skal indeholde
af oplysninger, og hvor man får adgang til registret.
Alle disse forhold følger formentlig af breve eller andre typer udmeldinger mellem Energisty-
relsen, Energinet og netselskaberne, men kan ikke læses af reglerne eller en hjemmeside.
Det er for eksempel Energistyrelsen, der efter § 6 kan bestemme krav til oplysninger i regi-
stret, men det fremgår ikke, hvad kravene er eller hvordan denne beslutning udmeldes.
Efter § 7, stk. 2-3, og § 8 kan Energistyrelsen bestemme, hvilke oplysninger netselskaber
skal levere og i hvilken form og til hvilken frist, og hvordan netselskaberne skal dokumentere
kvaliteten og herunder fastsætte krav til kvaliteten. Ingen af kravene fremgår af bekendtgø-
relsen i detaljer. Det fremgår heller ikke, hvor eller hvordan denne beslutning udmeldes. Her-
til kommer, at det er meget brede hjemler.
Samtidig er der efter § 12 tale om, at der ingen klageadgang er for de beslutninger, som
Energistyrelsen træffer efter bekendtgørelsen. Netselskaberne står derfor i en situation, hvor
de kan få pålæg om at leve op til en række byrdefulde krav
både dem der gælder i dag og
dem der i fremtiden kan blive besluttet
uden at have en klagemulighed.
Vores opfordring er, at bekendtgørelsen i langt højere grad kommer til at indeholde de krav,
der gælder. Sådan at det direkte af bekendtgørelsen kan læses hvilke krav der gælder og
findes frem til hvilke oplysninger, der skal være indeholdt i stamdataregistret.
Vi har tidligere i 2017 gjort Energistyrelsen opmærksom på dette.
Vi mener samtidig, at § 11, der handler om kontrol med måling, bør tages op til revision med
henblik på at vurdere, om bestemmelsen er tidssvarende. Der er regler fastsat i Energinets
L 66 - 2017-18 - Bilag 9: Orientering om ændringsbekendtgørelser efter afsluttet høring
1834075_0012.png
4
forskrifter. Samtidig har Sikkerhedsstyrelsen regler om kontrol af måling med relation til MID-
direktivet. Dertil kommer så reglerne i denne bekendtgørelse.
Med venlig hilsen
Dansk Energi
Dorte Gram