Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18
L 6 Bilag 6
Offentligt
1810642_0001.png
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
1. november 2017
Bemærkninger til lovforslag L6 vedr. Konkurrenceloven, § 7, stk. 1
tilbudskonsor-
tier
Efter Folketingets 1. behandling af dette lovforslag har organisationerne bag denne skrivelse
fundet det nødvendigt at fremkomme med en uddybende kommentar til det fælles hørings-
svar, som afsenderne afgav den 25. august 2017 sammen med en række yderligere erhvervs-
organisationer. De uddybende kommentarer drejer sig om den foreslåede bagatelregel i Kon-
kurrencelovens § 7, stk. 1, og dens betydning for tilbudskonsortier.
Referatet af Folketingets første behandling af lovforslaget kunne tyde på, at det fælles hørings-
svar fejlagtigt blev taget til indtægt for det synspunkt, at lovforslagets bagatelregel vil løse pro-
blemerne med dannelse af tilbudskonsortier. Derfor har vi fundet det nødvendigt med denne
skrivelse at tydeliggøre, at det efter afsendernes opfattelse ikke er tilfældet. Den foreslåede
bagatelregel vil ikke løse eller mindske problemerne eller tydeliggøre, hvornår mindre virksom-
heder lovligt kan etablere tilbudskonsortier.
Lovforslaget har ifølge e ærk i ger e først og fre
est til for ål at edvirke til at gøre
det nemmere for virksomhederne at vurdere, om et potentielt konsortiesamarbejde vil være
lovligt
.
For ålet ed forslaget er på de aggru d at ska e e klarere skilleli je elle af-
taler, der automatisk er lovlige og aftaler, der ikke er det, og derved gøre det nemmere for
virksomhederne at vurdere, om et potentielt konsortiesamarbejde er lovligt.
Yderligere tilføjes i e ærk i ger e, at forslaget vil i de ære, at ko sortiesa ar ejder .v.,
hvor aftaledeltagerne tilsammen har en markedsandel på under 10 pct., henholdsvis 15 pct.,
ikke vil være omfattet af forbuddet mod konkurrencebegrænsede aftaler, medmindre samar-
ejdet har til for ål at egræ se ko kurre e
.
L 6 - 2017-18 - Bilag 6: Henvendelse af 1/11-17 fra Dansk Erhverv, Danske Arkitektvirksomheder, Foreningen af Rådgivende Ingeniører, Forsikring & Pension, Landbrug & Fødevarer, SMVdanmark og Tekniq
Efter forslaget til § 7,
stk. 3 gælder agatelgræ se i stk. 1 i idlertid ikke, hvis aftale , vedta-
gelsen eller den samordnede
praksis har til for ål at egræ se ko kurre e
. Om et samar-
bejde har til formål at begrænse konkurrencen, vurderes af konkurrencemyndighederne ud fra
en objektiv målestok.
Organisationerne anser regeringens forslag til bagatelregel som et velment forsøg på at tyde-
liggøre overfor virkso heder e, hvor år et til udsko sortiu
auto atisk er lovligt. Me
målsætningen opfyldes kun, hvis bagatelreglen sikrer virksomhederne, at tilbudskonsortier un-
der bagatelgrænserne er lovlige. Ifølge lovbemærkningerne, vil det ikke ske.
Det betyder, at selvom den nye bagatelregel vedtages, så løser den ingen af de problemer, som
virksomheder med små markedsandele har, når de påtænker at etablere et tilbudskonsortium.
For bedømmelsen af tilbudskonsortiers lovlighed er efter lovforslaget den samme, uanset om
konsortiedeltagerne er omfattet af bagatelreglen eller ikke. Selvom deres markedsstyrke er så
begrænset, at de er omfattet af bagatelreglen, så er de alligevel ikke automatisk lovlige, og de
risikerer fortsat, at deres tilbudskonsortium anses for at have til formål at begrænse konkur-
rencen, selvom virksomhederne ikke har en markedsstyrke til mærkbart at begrænse konkur-
rencen.
Det vil i sig selv være vanskeligt for virksomhederne at vurdere, hvilket relevant marked der skal
indgå i vurderingen af 10 % reglen. Når man så samtidig fastholder den hidtidige konkurrence-
retlige bedømmelse af tilbudskonsortiers lovlighed, også selvom de er omfattet af bagatelreg-
len, så løses ingen problemer for virksomhederne, tværtimod.
Organisationerne henleder i den forbindelse Udvalgets opmærksomhed på, at der parallelt
med lovprocessen pågår et revisionsarbejde i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen om en revi-
deret udgave af styrelse s vejled i g o
Ko sortiesa ar ejde i forhold til ko kurre elo-
ve . Et e tralt pu kt heri er ret i gsli jer e for hå dteri g af i dre virkso heders i dtræ-
den i konsortier, herunder fortolkningen og betydningen af bagatelgrænsen.
Som organisationerne læser lovbemærkningerne til den foreslåede bagatelregel i lovforslaget,
er der reelt ikke et selvstændigt anvendelsesområde for den foreslåede bagatelregel i den kom-
mende reviderede vejledning. Den dermed på forhånd skete fastlåsning af fortolkningen af ba-
gatelreglen gør det helt klart, at reglen ikke mindsker tvivlen og hindringerne for de mindre
virksomheders muligheder for lovligt at deltage i konsortier, hvilket organisationerne stærkt
beklager.
2
L 6 - 2017-18 - Bilag 6: Henvendelse af 1/11-17 fra Dansk Erhverv, Danske Arkitektvirksomheder, Foreningen af Rådgivende Ingeniører, Forsikring & Pension, Landbrug & Fødevarer, SMVdanmark og Tekniq
./.
Til orientering vedhæftes det fælles høringssvar af 15. september 2017, som organisationerne
bag høringssvaret af 25. august 2017 vedr. konkurrenceloven har fremsendt til Konkurrence-
og Forbrugerstyrelsen vedr. udkast til ny vejledni
g o Ko sortiesa ar ejde i forhold til ko -
kurre elove .
Med venlig hilsen
Sven Petersen
Dansk Erhverv
Claus Tønnesen
Forsikring & Pension
Preben Dahl
Danske Arkitektvirksomheder
Charlotte Bigum Lynæs
Landbrug & Fødevarer
Ulla Sassarsson
Foreningen af Rådgivende Ingeniører
Peter Andersen
SMVdanmark
Jan Eske Schmidt
Tekniq
3