Miljø- og Fødevareudvalget 2017-18
L 52 Bilag 1
Offentligt
1800678_0001.png
Udenrigsministeriet
Til Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
E-mail: [email protected]
http://www.um.dk
Bilag
Sag/ID Nr.
Enhed
Dato
Høringssvar
09-08-2017
Kommenteret høringsoversigt vedrørende udkast til lovforslag om
ændring af fiskeriloven
(oplysning om ejerkredsen af den sidste tredjedel
i erhvervsfiskerselskaber)
Udkast til lov om ændring af lov om fiskeri og fiskeopdræt har været i
offentlig høring fra den 5. juli til den 2. august 2017.
Som led i gennemførelse af ”Fiskeripakken” er lovforslag om oplysning
om den sidste tredjedel af erhvervsfiskerselskaber udarbejdet. Med
lovforslaget foreslås indført en bemyndigelse til fastsættelse af regler,
hvorefter erhvervsfiskerselskaber skal oplyse om ejerskabet for den sidste
tredjedel af selskaberne. Lovforslagets formål er at bidrage til en
begrænsning af, at fiskekvoter koncentreres på for få hænder, og der
foreslås en bemyndigelse til ministeren for fiskeri og ligestilling til at
fastsætte regler om fuld gennemsigtighed om ejerforholdene på
erhvervsfiskeriområdet. Forslaget indebærer, at der stilles krav om, at
erhvervsfiskerselskaber skal give oplysning om ejerkredsen for den sidste
tredjedel af et selskab, hvis denne sidste tredjedel er ejet af personer eller
et eller flere selskaber, som ikke er berettiget til at drive erhvervsmæssigt
fiskeri.
Bemyndigelsen forventes udmøntet i en bekendtgørelse, der pålægger pligt
til oplysning om ejerforhold i den sidste tredjedel af et
erhvervsfiskerselskab.
Lovforslaget har været i høring hos følgende organisationer:
3F Transportgruppen, Advokatsamfundet, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, Atlantic Shipping, Danish Seafood Association, Danmarks
L 52 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
1800678_0002.png
2
Fiskehandlere, Danmarks Fiskeriforening Producentorganisation,
Danmarks
Naturfredningsforening,
Danmarks
Pelagiske
Producentorganisation, Danmarks Skibsmæglerforening, Danmarks
Sportsfiskerforbund, Dansk Akvakultur, Dansk Amatørfiskerforening,
Dansk Erhverv, Dansk Fritidsfiskerforbund, Danske Havne, Danske
Speditører, Den Danske Dommerforening, DI Fødevarer, DI Handel,
Greenpeace, Ferskvandsfiskeriforeningen for Danmark, Finansrådet,
Fiskeindustriens
Arbejdsgiverforening,
Foreningen
Dansk
Skaldyrsopdræt, Forbrugerrådet, Foreningen af Fiskeauktioner og
Samlecentraler i Danmark, Foreningen Muslingeerhvervet, Foreningen
for Skånsomt Kystfiskeri, FSR
danske revisorer, Landbrug og
Fødevarer, Levende Hav, Marine Ingredients Denmark, NOAHs
Sekretariat, OCEANA, Producentforeningen for Dansk Skaldyrsopdræt
og WWF.
Nedenfor følger resumé af høringssvarene samt Udenrigsministeriets
kommentarer hertil anført i kursiv.
Danmarks Pelagiske Producentorganisation (DPPO) har under
henvisning til baggrunden for at indføre individuelt omsættelige kvoter
(IOK) anført, at de nuværende kvotelofter i det pelagiske fiskeri forbliver
uændrede, så dansk fiskeri fortsat kan være i udvikling, bidrage til
samfundet og være førende på markedet for kvalitetsfisk. DPPO mener
derfor, at hvis enkelte fiskere overskrider kvotelofterne ved oplysning om
den sidste tredjedel af erhvervsfiskerselskaber, bør der i tilfælde af, at
kvoterne blev erhvervet før lofterne blev indført, gives dispensation, da
kvoterne i så fald er erhvervet i god tro og under lovlige forhold.
DPPO finder det endvidere uklart, hvorvidt den foreslåede hjemmel går
ud over oplysninger i henhold til de nye, nugældende ”tro og love
erklæringer”.
Endelig anbefaler DPPO, at man lader de nylige og denne lovændring
vedrørende kvotekoncentration få effekt og efterfølgende evaluerer i
forhold til en klart defineret målsætning, før flere tiltag igangsættes.
Udenrigsministeriet kan oplyse, at lovforslaget ikke indeholder hjemmel til at regulere
kvotelofterne som sådan, men at sagsbehandlingen af oplysningspligten vil gennemføres
juridisk fuldt forsvarligt, således at dispensationer kan komme på tale, hvis der måtte
være juridisk grundlag herfor.
L 52 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
1800678_0003.png
3
I forhold til den gældende
”tro og love erklæring” kan Udenrigsministeriet henvise til,
at denne ikke vedrører oplysningspligten om ejerskabet i den sidste tredjedel af
erhvervsfiskerselskaber, hvorfor der ikke vil være et overlap.
Med hensyn til spørgsmålet om regelsættet vedrørende kvotekoncentration og en
effektevaluering heraf kan Udenrigsministeriet henvise til, at lovforslaget ikke vedrører
reguleringen af kvotekoncentration, men kun en tilhørende oplysningspligt. Endvidere
må Udenrigsministeriet henvise til, at regelsættet om kvotekoncentration evalueres i en
selvstændig sammenhæng i tilknytning til ”Beretningen om en Vækst-
og
Udviklingspakke for dansk fiskeri” og den undersøgelse, som Rigsrevisionen har
gennemført på området.
Danmarks Naturfredningsforening støtter fuld åbenhed om ejerskab i
erhvervsfiskeriet, men undrer sig samtidig over det gældende regelsæt, idet
man antager, at en ukendt sidste tredjedel kun kan være skabt for at sikre
omgåelse heraf.
Udenrigsministeriet kan hertil oplyse, at kravet om, at mindst to tredjedele skal være
ejet af erhvervsfiskere har bidraget til, at det primært er erhvervsfiskere, der kan eje
aktiver inden for erhvervsfiskeriet. For så vidt angår den sidste tredjedel er der allerede
gennemsigtighed i en større udstrækning allerede nu, bl.a. ved krav om registrering i det
Centrale Virksomhedsregister (CVR). Med lovforslagets gennemførelse kan der
imidlertid skabes 100 % gennemsigtighed af ejerskabet i et erhvervsfiskerselskab.
Dommerforeningen har meddelt, at de ingen bemærkninger har til
lovforslaget.