Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18
L 5 Bilag 5
Offentligt
Ændringsforslag
til 2. behandling af
Forslag til lov om ændring af lov om en rejsegarantifond
(Sammensatte rejsearrangementer og ændring af finansierings- og bestyrelsesstruktur)
Af
erhvervsministeren
tiltrådt af [XXX]:
Til § 1
1.
Nr. 2
affattes således:
”2.
Overalt i loven ændres »udenlandsk rejseudbyder«”
til: ”udenlandsk rejsearrangør”,
»udenlandske rejseudbydere« til: »udenlandske rejsearrangører« og »den udenlandske
rejseudbyder« til: »den udenlandske rejsearrangør«.
[Lovteknisk korrektion]
2.
I
nr. 3
udgår »Kunde« og »Kunder«.
[Lovteknisk korrektion]
3.
I den under
nr. 5
foreslåede ændring af
§ 1
indsættes efter »§ 5a«: »og § 6«.
[Lovteknisk korrektion]
4.
I den under
nr. 8
foreslåede
§ 2
udgår ordet »udelukkende« i
stk. 2, nr. 2.
[Sproglig korrektion]
5.
I den under
nr. 8
foreslåede
§ 2 a
indsættes i
stk. 1, litra d,
efter »forskellige« ordet: »typer«, og i
stk. 2
udgår ordet: »type«.
[Sproglig korrektion]
6.
Den under
nr. 8
foreslåede
§ 2 c, nr. 6,
affattes således:
»2 c, nr. 6. Omsætning: Det fakturerede salg af de i loven omfattede rejseydelser de seneste 4
kvartaler.«
[Præcisering af definitionsbestemmelse]
7.
Nr. 14
affattes således:
»14.
§ 5 stk. 5,
der bliver stk. 6, affattes således:
L 5 - 2017-18 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra erhvervsministeren
Stk. 6.
Rejsende, der har indgået aftale om et sammensat rejsearrangement med en udbyder af
flytransport, vil være tilsvarende dækket efter reglerne i stk. 2-5. Godtgørelsen til den rejsende sker
fra flyrejsefondskassen, jf. § 9.«
[Præcisering af dækningsomfang]
8.
Nr. 23
affattes således:
»23. I
§ 9, 1. pkt.,
ændres »en pakkerejsefondskasse vedrørende de i § 2, stk. 1, nr. 1-3, nævnte
rejseydelser« til: »en fondskasse for pakkerejser og sammensatte rejsearrangementer, jf. §§ 2 a og 2
b,«, og »§ 2, stk. 1, nr. 4« ændres til: »§ 2 c, nr. 1, litra e.«
[Lovteknisk korrektion]
9.
I den under
nr. 30
foreslåede
§ 14 a, stk. 1,
ændres »der opererer« til: »og som opererer«.
[Sproglig korrektion]
10.
Efter
nr. 33
indsættes som nyt nummer:
»01. I
§ 20
indsættes som
2. pkt.:
Pligten til at lade sig registrere gælder ikke for udbydere af flytransport, der formidler sammensatte
rejsearrangementer, såfremt disse udbydere allerede bidrager til flyrejsefondskassen.«
[Præcisering af registreringspligt]
Til § 2
11.
Som
stk. 3
indsættes:
»Stk. 3.
Rejseudbydere og formidlere for udenlandske rejsearrangører betaler administrationsbidrag
efter de hidtil gældende regler frem til den 1. januar 2019.«
[Præcisering af overgangsbestemmelser for lovens ikrafttræden]
L 5 - 2017-18 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra erhvervsministeren
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er
tale om en lovteknisk korrektion. Med ændringsforslaget sikres det, at udtrykket ”udenlandsk
rejseudbyder” ændres til ”udenlandsk rejsearrangør” overalt i loven uanset bøjningsform.
Til nr. 2
Der er tale om en lovteknisk korrektion. Ændringsforslaget
medfører, at ordene ”Kunde” og
”Kunder” udgår, idet de ikke optræder i loven i denne form.
Til nr. 3
Med ændringsforslaget fastslås det, at Rejsegarantifonden - som i dag - yder bistand efter både § 5a
og § 6 i forbindelse med aftaler om rejseydelser, der udelukkende omfatter flytransport med en
udbyder af flytransport.
§ 6, stk. 2, indeholder en frist for fremsættelse af krav om godtgørelse i henhold til § 5a og var ved
en fejl ikke medtaget i lovforslagets nr. 5.
Til nr. 4
Der er tale om en lovteknisk korrektion. Med ændringsforslaget sikres det, at der anvendes den
samme terminologi i Erhvervsministeriets lovforslag og i Justitsministeriets samtidigt fremsatte
lovforslag nr. L 33 om forslag til lov om pakkerejser og sammensatte rejsearrangementer. Med
ændringsforslaget foreslås det, at ordet ”udelukkende” udgår i lovforslagets nr. 8 og den foreslåede
§ 2, stk. 2, nr. 2, hvorved ordlyden bliver identisk med den tilsvarende bestemmelse i § 1, stk. 2, nr.
2, i Justitsministeriets samtidig fremsatte lovforslag nr. L 33.
Til nr. 5
Der er tale om en lovteknisk korrektion. Med ændringsforslaget sikres det, at der anvendes den
samme terminologi i Erhvervsministeriets lovforslag og i Justitsministeriets samtidigt fremsatte
lovforslag nr. L 33 om forslag til lov om pakkerejser og sammensatte rejsearrangementer.
Ændringsforslaget medfører en ændring i lovforslagets nr. 8 og den foreslåede § 2 a, stk. 1 og 2. Det
foreslås, at ordet ”typer” indsættes i stk. 1, litra d, mens ordet ”type” udgår af stk. 2.
Dermed sikres
det, at ordlyden i den foreslåede § 2 a bliver identisk med den tilsvarende bestemmelse i § 3 i
justitsministeriets samtidig fremsatte lovforslag nr. L 33.
Til nr. 6
Ændringsforslaget ændrer lovforslagets nr. 8 og den foreslåede definitionsbestemmelse i § 2 c, nr.
6, der vedrører begrebet ”omsætning”.
L 5 - 2017-18 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra erhvervsministeren
I dag forstås efter lovens § 8, stk. 4, ved omsætning i forhold til garantistillelse: ”[...]den
de seneste
4 kvartaler til kunderne fakturerede omsætning ved salg af de i lovens omfattede rejseydelser[...]”
Omsætningen i forhold til garantistillelse fastsættes således i forhold til tal, som er indrapporteret til
Rejsegarantifonden. Den omsætningsafhængige del af administrationsbidraget fastsættes derimod
efter Rejsegarantifondens praksis på baggrund af reviderede tal. I lovforslaget er der lagt op til, at
omsætningen
både for garantistillelse og for administrations- og formueopbyggende bidrag
skal
opgøres ud fra senest aflagte årsrapporter. Baggrunden herfor er, at det er uhensigtsmæssigt at have
forskellige definitioner af omsætning i loven.
Ved udarbejdelsen af lovforslaget var det vurderingen, at den foreslåede opgørelsesmetode sikrer
det mest retvisende grundlag. I forbindelse med besvarelsen af spørgsmål nr. 7 ad L 5 fra Erhvervs-,
Vækst- og Eksportudvalget, har Erhvervsministeriet revurderet dette element i lovforslaget.
Erhvervsministeriet vurderer således, at fastsættelse af garantistørrelse på baggrund af de seneste 4
kvartalers omsætning, er mere hensigtsmæssigt i forhold til at sikre, at en evt. garantiforhøjelse sker
så tidligt som muligt. Såfremt det ved aflæggelse af årsrapporten efterfølgende viser sig, at den
faktiske omsætning afviger væsentligt fra de indrapporterede tal, vil Rejsegarantifondens sekretariat
kunne efterjustere de opkrævede bidrag og/eller garantistillelsen.
Til nr. 7
Med lovforslagets nr. 14 ophæves den gældende § 5, stk. 5, som konsekvens af, at den gældende
pakkerejselovs § 28 ikke foreslås videreført i L nr. 33. Med ændringsforslaget foreslås det at
nyaffatte § 5, stk. 5, der bliver stk. 6.
Dækning efter lovforslagets § 5 forudsætter, at der er indgået aftale med en rejseudbyder eller
formidler for en udenlandsk rejsearrangør, der på tidspunktet for aftalens indgåelse er registreret i
fonden, jf. lovforslagets nr. 4. Udbydere af flytransport er i dag undtaget fra registreringspligten og
skal ikke stille garanti for rejseydelser, der udelukkende omfatter flytransport. Udbydere af
flytransport bidrager til den såkaldte Flight-only-ordning med 2 kr. pr. rejsende, der afrejser fra en
dansk lufthavn til en udenlandsk destination. En rejsende, der har købt en sådan flyrejse, er dækket
efter § 5 a. Rejsegarantifonden kan efter denne bestemmelse yde en rejsende godtgørelse for en ikke
påbegyndt forudbetalt rejse fra en dansk lufthavn til en udenlandsk destination, forudsat at der er
tilstrækkelige midler i flyrejsefondskassen. Såfremt der ikke er tilstrækkelig midler i
flyrejsefondskassen til at dække ikke påbegyndte forudbetalte rejser fuldt ud, foretages en
forholdsmæssig økonomisk dækning af den rejsendes tab. Godtgørelsen fratrækkes en selvrisiko på
1.000 kr. pr. rejse. Både den forholdsmæssig dækning og selvrisikoen vil ikke være i
overensstemmelse med direktivets krav om dækning af forudbetalinger.
Med ændringsforslaget foreslås det, at en rejsende, der har indgået aftale om et sammensat
rejsearrangement med en udbyder af flytransport, vil være dækket fuldt ud på samme måde som en
rejsende, der i øvrigt har indgået aftale om et sammensat rejsearrangement. Det foreslås samtidig, at
en godtgørelse vil ske ved træk fra flyrejsefondskassen, som udbydere af flytransport allerede
bidrager til. Det vil derfor ikke være fondskassen for pakkerejser og sammensatte
rejsearrangementer, der belastes i de omhandlede tilfælde, hvor en udbyder af flytransport også
L 5 - 2017-18 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra erhvervsministeren
optræder som formidler af sammensatte rejsearrangementer. Ændringsforslaget medfører at
direktivets krav opfyldes. Det er ikke hensigten, at der skal indføres registreringspligt for udbydere
af flytransport, jf. det foreslåede ændringsforslag nr. 9.
Til nr. 8
Der er alene tale om en lovteknisk korrektion. Ændringsforslaget tager højde for korrekt placerede
citationstegn og en korrekt henvisning til lovforslagets § 2 c, nr. 1, litra e.
Til nr. 9
Med ændringsforslaget foreslås en sproglig korrektion af lovforslagets § 1, nr. 30. I forslaget til §
14 a, stk. 1, ændres ”der” til ”og som”. Dermed fremgår det klart, at tilsynet
sker med
rejsearrangører og erhvervsdrivende, som formidler sammensatte rejsearrangementer,
og som
opererer i de forskellige medlemsstater inden for EU/EØS-området.
Ændringsforslaget
gennemfører denne korrektion.
Til nr. 10
Ved lov nr. 531 af 9. april 2015 blev udbydere af flytransport særskilt defineret og undtaget fra
pligten til registrering i Rejsegarantifonden. Udbydere af flytransport bidrager i dag til Flight-only-
ordningen, jf. § 9 b, og det har ikke hensigten med lovforslaget, at udbydere af flytransport, der
også formidler sammensatte rejsearrangementer, skal registreres i Rejsegarantifonden eller stille
garanti. Ændringsforslaget præciserer, at udbydere af flytransport, der formidler sammensatte
rejsearrangementer, og som bidrager til flyrejsefondskassen gennem Flight-only-ordningen, ikke er
omfattet af registreringspligten efter § 20.
Til nr. 11
Ændringsforslaget præciserer, at rejseudbydere - det vil sige såvel rejsearrangører, formidlere for
udenlandske rejsearrangører og erhvervsdrivende, der formidler sammensatte rejsearrangementer -
skal betale bidrag efter den gældende § 9 a indtil den 1. januar 2019. Herefter træder, den foreslåede
stk. 2 i lovforslagets § 2, lovforslagets ikrafttrædelsesbestemmelse, i kraft. Der er således tale om en
overgangsbestemmelse.