Uddannelses- og Forskningsudvalget 2017-18
L 48 Bilag 6
Offentligt
Lovforslag nr. L 48
Ændringsforslag
Af uddannelses- og forskningsministeren, tiltrådt af <>:
Til titlen
1)
Lovens titel affattes således:
”Lov om ændring af universitetsloven,
lov om videregående kunstneriske
uddannelsesinstitutioner, SU-loven og lov om arbejdsløshedsforsikring
m.v. (Erhvervskandidatuddannelse)”.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 4]
Til § 1
2)
I
§ 4 b, stk. 4,
indsættes efter 1. pkt. som nyt punktum:
»Universitetet kan i denne forbindelse også indhente oplysninger via indkomstregisteret, jf. § 7 i
lov om et indkomstregister«.
[Ændring fordi det følger af § 7 i lov om et indkomstregister, at det specifikt skal fremgå af
universitetsloven, at universitetet kan indhente oplysninger i indkomstregisteret]
Til § 2
3)
I
§ 9 b, stk. 4,
indsættes efter 1. pkt. som nyt punktum:
»Institutionen kan i denne forbindelse også indhente oplysninger via indkomstregisteret, jf. § 7 i
lov om et indkomstregister«.
[Ændring fordi det følger af § 7 i lov om et indkomstregister, at det specifikt skal fremgå af lov
om videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner, at institutionen kan indhente
oplysninger i indkomstregisteret]
Ny paragraf
4)
Efter § 3 indsættes som ny §:
Ȥ 01
I lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 784 af 21. juni 2017, foretages
følgende ændring:
1.
I § 62 a, stk. 2, 2. pkt., i
ndsættes efter »ph.d.-uddannelser«: »og
erhvervskandidatuddannelser«.«
[Konsekvensændring, som følge af at arbejdsløshedsdagpenge ikke kan udbetales ved deltagelse
i en kandidatuddannelse, som giver dimittendrettigheder i dagpengesystemet]
Dok. nr. 17/00899-1
L 48 - 2017-18 - Bilag 6: Ændringsforslag fra uddannelses- og forskningsministeren
Side 2
Bemærkninger
Til nr.1
Det foreslås i nr. 1 at ændre affattelsen af lovens titel, således at konsekvensændringen af lov
om arbejdsløshedsforsikring m.v. også er omfattet af lovforslaget
.
Til nr. 2 og 3.
Efter lov om et indkomstregister skal fysiske eller juridiske personer, der er
indberetningspligtige efter blandt andet skattekontrollovens § 7 og § 7 J, indberette de
indberetningspligtige oplysninger til et indkomstregister.
Skattekontrollovens § 7 omfatter blandt andet enhver, der i en kalendermåned i sin
virksomhed har foretaget udbetaling af løn, gratiale, provision og andet vederlag for personligt
arbejde i tjenesteforhold, der efter kildeskattelovens § 43, stk. 1, er A-indkomst eller
arbejdsmarkedsbidragspligtig indkomst, jf. kildeskattelovens § 49 A, stk. 1. Ifølge
skattekontrollovens § 7 J skal enhver, der som led i sin virksomhed i en kalendermåned har ydet
vederlag for personligt arbejde i tjenesteforhold, efter skatteministerens nærmere bestemmelse
oplyse indkomstregisteret om den periode, den pågældende har været ansat, om den
produktionsenhed, den pågældende er tilknyttet, og om den pågældendes løntimer.
Det følger af § 6 i lov om et indkomstregister, at den, de indberettede oplysninger vedrører,
har adgang til oplysninger, der er indberettet vedrørende den pågældende. Indberetningspligtige
har desuden adgang til oplysninger, som de selv har indberettet.
Ifølge § 7 i lov om et indkomstregister kan kommunale og statslige myndigheder, anerkendte
arbejdsløshedskasser og andre få terminaladgang til indkomstregistret i det omfang de
pågældende i henhold til anden lovgivning kan få sådan adgang.
For at give uddannelsesinstitutionerne terminaladgang til indkomstregisteret, følger det
således af § 7 i lov om et indkomstregister, at det skal fremgå specifikt af universitetsloven og
af lov om videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner, at institutionerne kan indhente
oplysninger i indkomstregisteret. Det foreslås derfor, at institutionernes adgang til
indkomstregisteret fremgår specifikt af disse love.
Til nr. 4
Efter gældende regler i § 62 a i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. kan
arbejdsløshedsdagpenge ikke udbetales til et medlem, der deltager i uddannelse.
Dog kan et medlem bevare retten til arbejdsløshedsdagpenge ved deltagelse i uddannelse, hvis
undervisningens varighed er under 20 timer om ugen, og uddannelsen ikke er godkendt som
støtteberettigende efter lov om statens uddannelsesstøtte, i det omfang den udbydes som en
heltidsuddannelse.
Retten til arbejdsløshedsdagpenge kan også bevares ved deltagelse i enkeltfagsundervisning
på gymnasialt niveau under 20 timer om ugen, i undervisning svarende til folkeskolens 8.-10.
klassetrin og under deltagelse i jobrettet uddannelse efter kapitel 8 a i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats.
Der kan dog ikke udbetales arbejdsløshedsdagpenge for timer, hvor medlemmet modtager
godtgørelse efter lov om godtgørelse og tilskud til befordring ved deltagelse i erhvervsrettet
voksen- og efteruddannelse eller støtte efter lov om statens voksenuddannelsesstøtte, eller hvis
et medlem afbryder et arbejdsforhold for at deltage i uddannelse eller undlader at afbryde
uddannelsen for at påtage sig arbejde.
De gældende regler betyder, at det er muligt for et medlem at deltage i erhvervsforberedende
uddannelser og efteruddannelsesaktiviteter samtidig med, at pågældende bevarer retten til
arbejdsløshedsdagpenge og står til rådighed for arbejdsmarkedet.
L 48 - 2017-18 - Bilag 6: Ændringsforslag fra uddannelses- og forskningsministeren
Side 3
Det betyder blandt andet, at det er muligt at følge uddannelser, der er udbudt i voksen- og
efteruddannelsessystemet, fx master-, diplom- og akademiuddannelser. Fælles for disse
uddannelser er, at de er tilrettelagt som deltidsuddannelser, der
udover videregående
uddannelse
forudsætter mellem 2 og 3 års erhvervserfaring.
Herudover er det muligt at deltage i meritlærer- og pædagoguddannelserne. Uddannelserne
giver ikke ret til Statens Uddannelsesstøtte, og der opkræves deltagerbetaling.
Erhvervskandidatuddannelsen efter lov om universiteter og lov om videregående kunstneriske
uddannelsesinstitutioner er tilrettelagt som en deltidsuddannelse og giver ikke ret til Statens
Uddannelsesstøtte under uddannelsen. Sideløbende med uddannelsen skal de studerende have
relevant beskæftigelse på mindst 25 timer om ugen eller være iværksætter med en faglig
relevant selvstændig virksomhed eller være tilknyttet et offentligt/privat iværksættermiljø og i
reelt iværksætterforløb.
Det bemærkes, at deltagerne af erhvervskandidatuddannelsen vil kunne opnå
dimittendrettigheder på baggrund af uddannelsen, på samme måde som fuldtidsstuderende. Der
vil blive fastsat regler herom på bekendtgørelsesniveau.
Det er regeringens opfattelse, at det ikke er hensigten med dagpengesystemet, at dette skal
virke som en uddannelsesstøtteordning. Brugen af muligheden for arbejdsløshedsdagpenge
under erhvervskandidatuddannelsen er efter regeringens opfattelse ikke forenelig med formålet i
lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
Det foreslås derfor, at det eksisterende princip om, at det ikke skal være muligt at få
arbejdsløshedsdagpenge samtidig med deltagelse på en uddannelse, som giver
dimittendrettigheder, videreføres på erhvervskandidatuddannelsen.