Uddannelses- og Forskningsudvalget 2017-18
L 47 Bilag 1
Offentligt
1797491_0001.png
Notat
Modtager(e):
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Kommenteret høringsnotat vedrørende forslag til lov om æn-
dring af lov om akkreditering af videregående uddannelsesinsti-
tutioner (Justering af akkrediteringsprocesser, undtagelse af
visse maritime uddannelsesinstitutioner fra institutionsakkredi-
tering, udvidelse af Danmarks Akkrediteringsinstitutions udbud
af vurderingskompetence m.v.)
Uddannelses- og Forskningsministeriet har den 26. juni 2017 sendt ovennævnte
udkast til lovforslag i høring blandt relevante institutioner og organisationer. Hø-
ringen har også været offentliggjort på Høringsportalen.
Ved høringsfristens udløb den 21. august 2017 var der indkommet 46 høringssvar.
I dette notat gives et kort resumé af de væsentligste bemærkninger og de ændrin-
ger, der er foretaget i lovforslaget som følge heraf
.
1. Generelle bemærkninger til lovforslaget
28. august 2017
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
[email protected]
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
Ref.-nr.
1680 5408
17/044841-02
Akademikerne, Akkrediteringsrådet, Danmarks Akkrediteringsinstitution, Dansk
Byggeri, Dansk Industri, Danske Studerendes Fællesråd, Finanssektorens Ar-
bejdsgiverforening, FTF, Rektorkollegiet for De Kunstneriske og Kulturelle Ud-
dannelser
og
Rådet for Erhvervsakademiuddannelser og Professionsbachelorud-
dannelser
er positive eller overvejende positive over for de justeringer af akkredite-
ringssystemet, som lovforslaget lægger op til.
Danske Professionshøjskoler
og
Danske Universiteter
støtter generelt hensigten
med lovforslaget og finder, at lovforslaget indeholder gode tilføjelser og præciserin-
ger. Dog anføres det i høringssvarene, at lovforslaget samlet set findes at medføre
en øget bureaukratisering af kvalitetssikringen og et øget ressourceforbrug for ud-
dannelsesinstitutionerne. Uddannelsesinstitutionerne giver i deres høringssvar
udtryk for den samme opfattelse. Der rejses især kritik af det forslag, der begrænser
den enkelte uddannelsesinstitutions muligheder for at oprette nye uddannelser
eller uddannelsesudbud inden for videnskabelige områder eller fagområder, som
uddannelsesinstitutionen ikke udbød uddannelser inden for, da institutionsakkre-
diteringen blev påbegyndt.
2. Indholdsmæssige bemærkninger til lovforslagets enkelte dele
2.1. Undtagelse af maritime uddannelsesinstitutioner, der ikke udbyder
videregående uddannelse fra institutionsakkreditering
Maskinmestrenes Forening
bemærker, at forslaget kan have uheldige konsekven-
ser for de undtagne institutioner, da de kan få udfordringer med at dokumentere
kvaliteten i deres uddannelsesudbud i forhold til institutioner, der også udbyder
videregående maritime uddannelser.
Side
1/9
L 47 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
1797491_0002.png
Ministeren
bemærker, at institutionsakkreditering er udviklet med henblik på
kvalitetssikring af videregående uddannelser. Kvalitetssikringen af maritime ud-
dannelser på ikke-videregående niveau vil fortsat ske gennem de særlige kvalitets-
sikringsmekanismer, der gælder for de maritime erhverv og uddannelser, herunder
STCW-konventionen (International Convention on Standards of Training, Certi-
fication and Watchkeeping for Seafarers).
2.2. Forlængelse af den maksimale udpegningsperiode for studenterre-
præsentanter i Akkrediteringsrådet fra 2 år til 3 år
FTF
og
MVU-netværket (Lærerstuderendes Landskreds, Pædagogstuderendes
Landssammenslutning, Sammenslutningen af Danske Socialrådgiverstuderende
og Sygeplejestuderendes Landssammenslutning)
er positive over for forslaget,
men anbefaler, at der sker genudpegning af studenterrepræsentanter hvert år.
MVU-netværket
bemærker blandt andet, at ændringen kan betyde, at studerende,
der er nået langt i deres uddannelse, fravælges til fordel for studerende, der kan
sidde i rådet i sammenhængende 2 år.
Ministeren
bemærker, at hensigten med den foreslåede bestemmelse er at give
studenterrepræsentanterne i Akkrediteringsrådet bedre mulighed for at bidrage til
rådets arbejde samt at opnå tilstrækkelig indsigt og indflydelse på rådets afgørelser.
Med den foreslåede ændring vil studenterrepræsentanterne få mulighed for at sid-
de i Akkrediteringsrådet i op til 3 år fordelt på mindst to udpegningsperioder. Stu-
derende fra korte videregående uddannelser vil fortsat kunne udpeges for kortere
perioder. Den foreslåede bestemmelse vil ikke være til hinder for, at der udpeges
studenterrepræsentanter, der er nået langt i deres uddannelse, da en beskikkelse vil
bortfalde ved uddannelsens afslutning.
2.3. Procedure for oprettelse af uddannelser inden for nye fagområder
eller videnskabelige områder
Akkrediteringsrådet
bemærker, at rådet med en institutionsakkreditering vurde-
rer, om den enkelte institution har udviklet et velfungerende kvalitetssystem mål-
rettet institutionens egenart. På den baggrund finder rådet det naturligt, at lov-
forslaget præciserer, at muligheden for at udbyde uddannelser som udgangspunkt
afgrænses til de fagområder eller videnskabelige områder, som institutionen udbød
uddannelser inden for ved institutionsakkrediteringens påbegyndelse.
Danske Studerendes Fællesråd
bemærker, at forskningsbaseringen på uddannel-
serne er et væsentligt princip, hvilket forudsætter stærke undervisningsmiljøer
inden for alle de områder, der undervises i. Det forekommer derfor hensigtsmæs-
sigt, at institutionerne ikke uden videre kan udbyde undervisning uden for de vi-
denskabelige områder, der har indgået i en institutionsakkreditering.
Dansk Industri
finder forslaget yderst fornuftigt med henvisning til, at instituti-
onsakkreditering er et kvalitetsstempel, der gives på baggrund af institutionernes
videngrundlag, faglige miljøer og kvalitetssikringen heraf. Det findes derfor natur-
ligt at begrænse institutionernes muligheder for at udbyde uddannelser inden for
faglige områder, der ikke er blevet vurderet i forbindelse med institutionsakkredi-
teringen. Dansk Industri finder det dog samtidig fornuftigt, at institutionerne fort-
sat under visse betingelser får mulighed for at udbyde uddannelser inden for nye
fagområder eller videnskabelige områder.
Side
2/9
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
L 47 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
1797491_0003.png
Rektorkollegiet for de Kunstneriske og Kulturelle Uddannelser
finder, at forslaget
sikrer en bedre sammenhæng mellem det faglige grundlag for akkrediteringen og
udbuddet af uddannelser samtidig med, at ministeren får mulighed for at sikre en
ønsket fleksibilitet i udviklingen af nye uddannelser. Forslaget findes desuden at
kunne bidrage til at begrænse, at institutionsakkreditering fører til en vækst i ud-
buddet af overlappende uddannelser.
Danske Erhvervsakademier
har forståelse for forslaget, men finder, at det er i
modstrid med institutionsakkrediteringssystemets logik og virker overflødigt. Det
foreslås, at der indføjes en mulighed for at udtage enkelttilfælde til særkontrol, hvis
der opstår tvivl om kvaliteten af de nye uddannelsesudbud.
Danske Professionshøjskoler, Danske Universiteter, Københavns Universitet,
Aarhus Universitet, Syddansk Universitet, Roskilde Universitet, Aalborg Univer-
sitet, Danmarks Tekniske Universitet, Copenhagen Business School
Handelshøj-
skolen
og
IT-Universitetet i København
er kritiske over for forslaget. Det anføres
blandt andet i høringssvarene, at der lægges op til en væsentlig indskrænkning af
institutionernes mulighed for at udvikle og tilpasse egen uddannelsesportefølje, og
at der med forslaget stilles spørgsmålstegn ved de overordnede kvalitetssikrings-
mekanismer, der ellers er blåstemplede i kraft af institutionsakkreditering. Forsla-
get ses som et udtryk for dobbeltstyring og unødig bureaukratisering.
Danmarks Tekniske Universitet
og
Copenhagen Business School
Handelshøjsko-
len
bemærker derudover, at forslaget er uhensigtsmæssigt, hvis veletablerede tvær-
videnskabelige forskningsmiljøet inden for de monofakultære universiteter ikke
fremadrettet har mulighed for at oprette uddannelser, der ligger i grænsefladen
mellem flere videnskabelige områder.
Den Danske Scenekunstskole
og
Det Kongelige Danske Musikkonservatorium
finder, at beskrivelsen af forslaget er uklar i forhold til de kunstneriske uddannelser
på Kulturministeriets område.
Maskinmestrenes Forening, Rektorkollegiet for de maritime uddannelsesinstituti-
oner
og
SIMAC
bemærker, at det er nødvendigt at forhindre fastlåste rammer, så-
ledes at uddannelsesinstitutionerne er i stand til at reagere hurtigt og præcist på de
nye behov for kompetencer og tilpasninger i kvalifikationer, som erhvervet og sam-
fundet generelt efterspørger. Forslaget findes på den baggrund uhensigtsmæssigt.
Ministeren
oplyser, at der med forslaget lægges op til en procedure, hvorefter
ministeren vil have mulighed for at godkende den nye uddannelse eller det nye
uddannelsesudbud allerede på det foreliggende grundlag. Hvis det vurderes, at
uddannelsen eller uddannelsesudbuddet skal gennemgå en særlig vurdering i for-
hold til, om uddannelsesinstitutionen har et bæredygtigt fagligt miljø til at under-
støtte uddannelsen eller uddannelsesudbuddet, vil ministerens godkendelse først
være endelig, når Akkrediteringsrådet har truffet en positiv afgørelse i forhold til
fastsatte kriterier for uddannelsens kvalitet.
Ministeren
bemærker, at den foreslåede ændring ikke har til hensigt at begrænse
uddannelsesinstitutionernes muligheder for at udvikle deres uddannelser og ud-
dannelsesudbud. Med den foreslåede ændring vil uddannelsesinstitutionerne fort-
sat have fleksibilitet til at tilpasse og udvikle deres samlede udbud af uddannelser
Side
3/9
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
L 47 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
1797491_0004.png
til nye eller ændrede samfundsbehov, samtidig med at der er hensigtsmæssige me-
kanismer til at understøtte kvaliteten af den enkelte uddannelse.
Ministeren
oplyser, at det efter lov om akkreditering af videregående uddannel-
sesinstitutioner er kulturministeren, der fastsætter nærmere regler for akkredite-
ring af kunstneriske uddannelser under Kulturministeriet. Efter disse regler er det
kulturministeren, der godkender nye uddannelser på Kulturministeriets område.
Den foreslåede ændring vil således ikke omfatte godkendelse af videregående ud-
dannelser på Kulturministeriets område, men vil alene rette sig mod godkendelse
af nye uddannelser og uddannelsesudbud på Uddannelses- og Forskningsministe-
riets område. Dette vil blive præciseret i bemærkningerne.
2.4. Forlængelse af den maksimale betingede positive institutionsak-
krediteringsperiode
Akkrediteringsrådet, Danmarks Akkrediteringsinstitution, Danske Universiteter,
Københavns Universitet
og
Aarhus Universitet
er positive over for en forlængelse
af den maksimale periode for en betinget positiv institutionsakkreditering fra 2 til 3
år, men finder det betænkeligt, at ændringen foreslås gennemført med tilbagevir-
kende kraft.
Ministeren
oplyser, at lovforslaget vil blive justeret på baggrund af høringssvare-
ne, således at ændringen ikke fastsættes med tilbagevirkende kraft, men vil være
gældende fra lovens ikrafttrædelsestidspunkt.
2.5. Mulighed for at vælge akkrediteringstype, når institutionsakkredi-
tering er påbegyndt
Aarhus Universitet
og
Syddansk Universitet
finder det uklart, om den foreslåede
ændring vil gælde for en allerede institutionsakkrediteret uddannelsesinstitution,
mens institutionen er under genakkreditering.
Ministeren
oplyser, at det vil blive præciseret i bemærkningerne, at muligheden
for at vælge mellem institutionsakkreditering eller uddannelsesakkreditering vil
finde anvendelse for uddannelsesinstitutioner, der ikke er positivt institutionsak-
krediteret, og som har påbegyndt en institutionsakkrediteringsproces, herunder
uddannelsesinstitutioner, der tidligere er blevet betinget positivt institutionsakkre-
diteret eller har fået afslag på institutionsakkreditering.
2.6. Bortfald af udbudsgodkendelser ved manglende aktivitet
Dansk Industri
finder det vigtigt, at uddannelserne matcher aktuelle og fremtidige
behov på arbejdsmarkedet og i samfundet og finder forslaget fornuftigt.
FTF
er positiv over for forslaget, men finder, at det bør overvejes at sætte perioden
for bortfald af udbudsgodkendelse ved manglende aktivitet på en uddannelse til 3
år i stedet for 5 år.
Dansk Byggeri
støtter principielt forslaget, men finder den foreslåede bestemmelse
for automatisk, da der kan være uddannelser, der er mere efterspurgte af aftagere
end af studerende. Det foreslås, at der tilføjes en forpligtelse for uddannelsesinsti-
tutionen til at afsøge aftagerbehov, inden en uddannelse lukkes.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side
4/9
L 47 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
1797491_0005.png
Danske Erhvervsakademier
mener ikke, at forslaget skal gælde for deltidsuddan-
nelser.
Danske Universiteter, Københavns Universitet
og
Aarhus Universitet
finder, at
forslaget er overflødigt og vil medføre mere bureaukrati, hvis en institution skal
søge om prækvalifikation for uddannelser, som universitetet tidligere har kunnet
udbyde.
Danske Studerendes Fællesråd
frygter, at ændringen kan medføre, at relevante
uddannelsesudbud, der af forskellige årsager oplever midlertidig inaktivitet, lukker
og aldrig genåbner, hvis der på ny skal indhentes en prækvalifikation.
Det Kongelige Danske Musikkonservatorium
finder forslaget problematisk for
stærkt specialiserede uddannelser på Kulturministeriets område.
Ministeren
bemærker, at det kan være problematisk, hvis en uddannelsesinstitu-
tion efter længere tids inaktivitet på en uddannelse genåbner for optag. Dette kan
give udfordringer i forhold til uddannelser, der måtte være blevet oprettet i mel-
lemtiden, dvs. hvis andre nyere uddannelser dækker det samme behov, som den
genåbnede uddannelse. Dette kan endvidere være problematisk i forhold til uddan-
nelsens kvalitet, idet der muligvis skal genopbygges et helt nyt fagligt miljø med
ansættelse af undervisere m.v., når en uddannelse efter længere tids inaktivitet
udbydes igen.
Ministeren
henviser til bemærkningerne ovenfor under pkt. 2.3. for så vidt angår
de videregående uddannelser på Kulturministeriets område.
2.7. Udvidelse af Danmarks Akkrediteringsinstitutions udbud af vurde-
ringskompetence
Danmarks Akkrediteringsinstitution
anbefaler, at den foreslåede ændring udvides
yderligere, så Danmarks Akkrediteringsinstitution får mulighed for at vurdere an-
dre aspekter af ikke-offentligt anerkendte uddannelsers kvalitet og kvalitetssikring.
Dansk Industri, Det Faglige Udvalg for Finanssektoren, Finanssektorens Ar-
bejdsgiverforening
og
FTF
er positive over for forslaget, men finder det afgørende,
at niveauvurderinger af ikke-offentligt anerkendte uddannelser foretages efter
samme standarder og kriterier, som anvendes ved vurdering af offentligt anerkend-
te uddannelser.
Den Danske Scenekunstskole
og
Aarhus Universitet
finder forslaget uheldigt, da
det bl.a. åbner for, at private uddannelsesudbydere f.eks. kan bruge bachelorgraden
i deres markedsføring og dermed kan skabe forvirring og forveksling med offentligt
anerkendte uddannelser.
Filmskolen
er betænkelig ved, at ikke-offentligt anerkendte uddannelser kan ind-
placeres i kvalifikationsrammen efter ikke endnu fastsatte kriterier. Filmskolen
anbefaler også, at indplacering bør ske på samme grundlag og efter samme kriterier
som offentligt anerkendte uddannelser.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side
5/9
L 47 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
1797491_0006.png
Fjellhaug International University College
foreslår, at bemærkningerne til forsla-
get ændres, så det fremgår, at en religiøs eller værdibaseret uddannelse skal sikre
forskningsfrihed.
Maskinmestrenes Forening
ser gerne, at Danmarks Akkrediteringsinstitution får
mulighed for at udbyde sine vurderingsopgaver, såfremt det sikres, at kvaliteten
opretholdes, og at akkrediteringsinstitutionen prioriterer sine pålagte opgaver og
kun sekundært udfører andre opgaver.
Menighedsfakultetet
støtter forslaget, men foreslår, at det udgår af bemærkninger-
ne, at det vil være et relevant vurderingskriterium, at en uddannelse ikke hviler på
et konfessionelt grundlag.
Rektorkollegiet for de Kunstneriske og Kulturelle Uddannelser
vurderer, at forsla-
get vil give Danmarks Akkrediteringsinstitution nyttige erfaringer, der også vil være
til gavn for institutionens primære arbejde.
Ministeren
bemærker, at der skal være klare og afgrænsede kriterier for, hvornår
ikke-formelle kvalifikationer kan indplaceres i kvalifikationsrammen for livslang
læring af hensyn til at sikre troværdigheden og den internationale tillid til den dan-
ske kvalifikationsramme. Med lovforslaget lægges der op til, at indplaceringen af
ikke-formelle kvalifikationer skal ske efter kriterier, som Danmarks Akkredite-
ringsinstitution fastsætter efter aftale med de tre relevante ministerier
Under-
visningsministeriet, Kulturministeriet og Uddannelses- og Forskningsministeriet.
Kriterierne vil bl.a. blive fastsat under hensyntagen til Rådets henstilling af 22. maj
2017 om den europæiske referenceramme for kvalifikationer for livslang læring.
Ministeren
er enig i, at det er vigtigt, at det tydeligt bliver kommunikeret, at der
ikke følger formelle rettigheder med en niveauindplacering, så uddannelsessøgende
ikke misledes til at tro, at der vil være rettigheder forbundet hermed, f.eks. i form af
adgang til optagelse på en offentligt anerkendt uddannelse, og således at der ikke
sker forveksling med offentligt anerkendte uddannelser.
Ministeren
bemærker samtidig, at muligheden for at få niveauvurderet ikke -
offentligt anerkendte uddannelser kan medvirke til større gennemsigtighed, da
uddannelserne vil blive vurderet efter faste kriterier. Dette kan desuden medvirke
til, at uddannelsesudbyderne arbejder mere systematisk med kvalitetssikring af de
ikke-formelle uddannelser.
2.8. Uddannelsesinstitutionernes akkrediteringsmæssige status ved en
sammenlægning
Akkrediteringsrådet
og
Danmarks Akkrediteringsinstitution
finder, at det er vig-
tigt at sikre kontinuitet i den eksterne kvalitetssikring og anbefaler derfor, at sam-
menlagte institutioner skal institutionsakkrediteres senest 3 til 4 år efter sammen-
lægningen.
Dansk Byggeri
finder, at ministerens grundlag for at træffe afgørelse om sammen-
lagte uddannelsesinstitutioners akkrediteringsmæssige status bør uddybes med
henblik på at skabe størst mulig klarhed om vilkårene for en fusion.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side
6/9
L 47 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
1797491_0007.png
Danske Professionshøjskoler
anser det som en styrkelse af loven, at det i forbindel-
se med sammenlægninger præciseres, hvilken akkrediteringsmæssig status institu-
tioner der lægges sammen har, og hvilken rolle ministeren har i denne sammen-
hæng.
Danske Studerende Fællesråd
ser positivt på, at der kommer en afklaring af ud-
dannelsesinstitutioners akkrediteringsstatus efter en sammenlægning, men foreslår
dog, at kompetencen til at træffe afgørelse bør ligge hos Akkrediteringsrådet som
uafhængig instans og ikke hos ministeren.
Ministeren
oplyser, at forslaget vil indebære, at der skal være truffet afgørelse om
institutionsakkreditering af en sammenlagt uddannelsesinstitution senest 5 år efter
sammenlægningen. Fristen vil blive fastsat på baggrund af en konkret vurdering, og
det forventes, at det kun vil være i særlige tilfælde, at det vurderes nødvendigt at
fastsætte en frist på 5 år. Der kan dog være enkelte tilfælde, hvor en frist på 3 eller 4
år vil være for kort tid for en sammenlagt uddannelsesinstitution.
Ministeren
bemærker desuden, at hensigten med bestemmelsen er, at ministeren
skal kunne foretage en konkret vurdering af uddannelsesinstitutioners akkredite-
ringsmæssige status på grundlag af institutionernes ansøgning herom i forbindelse
med ansøgningen om sammenlægning. I ansøgningen om sammenlægning skal
uddannelsesinstitutionerne blandt andet redegøre for, hvordan den sammenlagte
uddannelsesinstitution vil arbejde med sit kvalitetssikringssystem, når sammen-
lægningen er gennemført. De sammenlæggende uddannelsesinstitutioner skal her-
under indstille til ministeren, hvornår den sammenlagte uddannelsesinstitution
skal gennemgå en institutionsakkreditering.
Ministeren
bemærker endvidere, at afgørelsen om en sammenlagt uddannelses-
institutions akkrediteringsmæssige status vil have en så tæt sammenhæng med
ministerens godkendelse af selve sammenlægningen, at det ikke vurderes hen-
sigtsmæssigt, at afgørelsen om institutionens akkrediteringsmæssige status bliver
udskilt og henlagt til Akkrediteringsrådet.
2.9. Kvalitetssikring af prøve- og eksamenssystemet indarbejdes i krite-
rier for institutionsakkreditering
Akademikerne, Akkrediteringsrådet, Dansk Industri
og
FIF
finder, at prøve- og
eksamensformer udgør vigtige dele af uddannelsernes kvalitet og finder det derfor
positivt, at lovforslaget lægger op til, at kriterierne for institutionsakkreditering
fremadrettet skal omfatte kvalitetssikringen af institutionernes prøve- og eksa-
menssystemer.
Dansk Byggeri
finder, at det er fornuftigt at sammentænke kvalitetssikringsmeka-
nismerne, så uhensigtsmæssige overlap undgås.
Danske Studerendes Fællesråd
finder det glædeligt, at kvaliteten af prøve- og ek-
samenssystemet indarbejdes som en del af institutionsakkreditering.
Rektorkollegiet for de Kunstneriske og Kulturelle Uddannelser
finder, at ændrin-
gen vil tydeliggøre sammenhængen mellem institutionens løbende kvalitetsarbejde
og institutionens ansvar for prøve- og eksamenssystemet.
Side
7/9
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
L 47 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
1797491_0008.png
Det Faglige Udvalg for Finanssektoren
og
Finanssektorens Arbejdsgiverforening
er enige i den vurdering, som blev fremlagt i den internationale evaluering af
Danmarks Akkrediteringsinstitution i 2016, nemlig at bedømmelse og eksaminati-
on af studerende er en del af den samlede læringsproces og derfor bør indgå som
led i den samlede institutionelle kvalitetssikringsarbejde og være omfattet af eks-
tern kvalitetssikring.
Danske Erhvervsakademier
finder det umiddelbart positivt, at der kommer øget
fokus på området, men er i tvivl, om det er den rette løsning i forhold til at få cen-
sorsystemet til at fungere optimalt.
Danske Professionshøjskoler
finder det problematisk, at der er tale om ekstra ad-
ministrative krav, som ikke modsvares af lettelser, som det oprindeligt blev foreslå-
et af Censorudvalget. Når der bortses herfra, findes det udmærket at indføre kvali-
tetssikring af prøver og eksamen i de nuværende institutionsakkrediteringskriteri-
er.
Danske Universiteter, Købehavns Universitet, Roskilde Universitet, Aalborg Uni-
versitet, Copenhagen Business School
og
IT-Universitetet i København
er som
udgangspunkt positive over for, at prøve- og eksamenssystemet inddrages i kriteri-
erne for institutionsakkreditering, men finder det helt afgørende, at institutionerne
bliver inddraget i den nærmere udmøntning af lovændringen.
Danske Universiteter, Københavns Universitet, Aarhus Universitet
og
Syddansk
Universitet
efterspørger en afklaring af den fremtidige forankring af censorkorpse-
ne, inden kvalitetssikring af prøve- og eksamenssystemet bliver omfattet af lovæn-
dringen og giver udtryk for bekymring for dobbeltstyring i lyset af, at der ikke sker
en samlet opfølgning på Censorudvalgets rapport.
Danske Universiteter, Roskilde Universitet, Aalborg Universitet, Danmarks Tek-
niske Universitet, Copenhagen Business School
Handelshøjskolen og IT-
Universitetet i København
finder det overflødigt, at gældende ret præciseres i ak-
krediteringsbekendtgørelsen, hvorefter ministeren kan udtage en uddannelse med
særlige kvalitetsmæssige udfordringer til gennemgang på baggrund af en begrundet
anmodning fra et censorformandskab.
Ministeren
noterer sig, at der grundlæggende er opbakning til forslaget om at
lade kvalitetssikring af prøve- og eksamenssystemet indgå i kriterierne for institu-
tionsakkreditering. Det vurderes at være hensigtsmæssigt at samtænke prøve- og
eksamensområdet med institutionsakkreditering, således at også bedømmelse,
herunder censur, i højere grad end i dag indgår som et integreret element i institu-
tionernes arbejde med uddannelsernes kvalitet
helt i overensstemmelse med
international praksis. I forbindelse med høringen over Censorudvalgets rapport i
foråret 2017 var der bred tilslutning til at sammentænke censorsystemet og akkre-
diteringssystemet. Det er hensigten, at ændringen af kriterierne skal indfases, når
uddannelsesinstitutionerne påbegynder en institutionsakkreditering for anden
gang, således at uddannelsesinstitutionerne har den fornødne tid til at implemen-
tere ændringen og afprøve den i praksis. Det har været vurderet, at forslaget skal
implementeres i lov om akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner
hurtigst muligt med henblik på, at institutionerne og Danmarks Akkrediteringsin-
stitution har mulighed for en hensigtsmæssig indfasning.
Side
8/9
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
L 47 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
1797491_0009.png
Ministeren
finder det naturligt, at uddannelsesinstitutionerne bliver inddraget i
udmøntningen af forslaget.
Ministeren
noterer sig desuden, at flere af Censorudvalgets øvrige anbefalinger,
herunder bl.a. organiseringen af censorsystemet og landsdækkende censorkorps vil
kræve yderligere afdækning med henblik på at understøtte grundlaget for eventuel-
le ændringer. Ministeren finder det derfor rigtigst, at der gennemføres yderligere
analyser, inden der tages stilling hertil.
Ministeren
bemærker, at censorkorpsene ikke vil blive pålagt nye opgaver som
følge af den foreslåede ændring, men at uddannelsesinstitutionerne i deres kvali-
tetsarbejde vil skulle arbejde strategisk med anvendelsen af censur, herunder ind-
dragelse af aftagercensorer, og anvende censorernes tilbagemeldinger systematisk i
den løbende sikring af uddannelsernes og prøvernes kvalitet.
Ministeren
bemærker desuden, at det vurderes hensigtsmæssigt at præcisere
gældende ret i akkrediteringsbekendtgørelsen, således at det tydeligt fremgår, at
ministeren kan udtage en uddannelse med særlige kvalitetsmæssige udfordringer
til en gennemgang efter begrundet anmodning fra et censorformandskab.
3. Oversigt over indholdsmæssige ændringer af lovudkastet efter hø-
ringen
Forslaget om at udvide den maksimale betingede akkrediteringsperiode fra 2
til 3 år ændres således, at forslaget ikke fastsættes med tilbagevirkende kraft,
men vil være gældende fra lovens ikrafttrædelsestidspunkt, jf. lovforslagets § 3,
stk. 2.
Det præciseres i bemærkningerne, at muligheden for at vælge mellem institu-
tionsakkreditering eller uddannelsesakkreditering vil finde anvendelse for ud-
dannelsesinstitutioner, der ikke er positivt institutionsakkrediteret, og som har
påbegyndt en institutionsakkrediteringsproces, herunder uddannelsesinstitu-
tioner, der tidligere er blevet betinget positivt institutionsakkrediteret eller har
fået afslag på institutionsakkreditering, jf. lovforslagets § 1, nr. 13.
Det præciseres i bemærkningerne, at de foreslåede ændringer vedrørende mu-
ligheden for oprettelse af uddannelser inden for nye fagområder eller nye vi-
denskabelige områder samt bortfald af udbudsgodkendelser ved manglende
aktivitet, jf. lovforslagets § 1, nr. 9 og 14, alene vil omfatte uddannelsesinstitu-
tioner på Uddannelses- og Forskningsministeriets område.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side
9/9