Energi- Forsynings- og Klimaudvalget 2017-18
L 40 Bilag 6
Offentligt
1821802_0001.png
Til lovforslag nr.
L 40
Folketinget 2017-18
Betænkning afgivet af Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget den 00. november 2017
2. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om elforsyning, lov om fremme af
vedvarende energi, lov om naturgasforsyning, lov om Energinet.dk og lov om
varmeforsyning
(Betaling for myndighedsbehandling og justering af bestemmelser om tilsyn med Energinet.dk)
[af energi-, forsynings- og klimaministeren (Lars Christian Lilleholt)]
1. Ændringsforslag
Energi-, forsynings- og klimaministeren har stillet 6 æn-
dringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 4. oktober 2017 og var til
1. behandling den 2. november 2017. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Energi-, Forsynings-
og Klimaudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og energi-, forsynings- og klimaministeren
sendte den 29. juni 2017 dette udkast til udvalget, jf. EFK
(folketingsåret 2016-17) alm. del – bilag 299. Den 4. okto-
ber 2017 sendte energi-, forsynings- og klimaministeren de
indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 3 spørgsmål til energi-, forsynings-
og klimaministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
[Udvalget indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de
stillede ændringsforslag. ]
Alternativets og SF�½s medlemmer af udvalget støtter lov-
forslaget, da det overordnet set er et mindre lovforslag, der
flytter rundt på noget myndighedsbehandling og nogle geby-
rer. ALT og SF så dog gerne, at loven indeholdt en bemyn-
digelse til at fastsætte regler om gebyrer for oliebranchen.
ALT og SF mener ikke, at olieselskabernes energispareind-
sats alene skal bero på en frivillig aftale, men være som hos
el-, gas- og fjernvarmebranchen, hvor energispareindsatsen
reguleres ved lov. ALT og SF mener, at olieselskabernes fri-
villige bidrag til energispareindsatsen er langt lavere, end
den burde være, hvis olieselskaberne var forpligtet på lige
fod med resten af energibranchen. Som en del af aftalen om
afskaffelse af PSO-ordningen fremgik det, at energi-, forsy-
nings- og klimaministeren ville indlede drøftelser med olie-
sektoren om, at den fra 2018 skulle tage sin del af forpligtel-
sen. Der foreligger nu en redegørelse fra Energistyrelsen (af
9. november 2017), som belyser en række tekniske forhold i
forbindelse med en eventuel øget energispareforpligtelse for
oliebranchen. ALT og SF ser derfor frem til, at ministeren
fremlægger forslag til, hvordan der skabes lovhjemmel til at
pålægge olieselskaber samt leverandører og forbrugere af
olie en energispareforpligtelse.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret
med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til
at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i be-
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
DokumentId
Journalnummer
L 40 - 2017-18 - Bilag 6: 2. udkast til betænkning
1821802_0002.png
2
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
energi-, forsynings- og klimaministeren,
tiltrådt af [ud-
valget:]
Til § 1
1)
I den under
nr. 4
foreslåede
§ 51 b
affattes
stk. 2
såle-
des:
»Stk. 2.
Det samlede beløb efter stk. 1 fastsættes til 4,5
mio. kr. Beløbet reguleres en gang årligt pr. 1. juli med den
sats for det generelle pris- og lønindeks, der er fastsat af Fi-
nansministeriet. Energi-, forsynings- og klimaministeren of-
fentliggør reguleringer hvert år, første gang pr. 1. juli 2019.«
[Beløb fastsættes i lov om elforsyning og ikke på finanslo-
ven]
2)
I det under
nr. 4
foreslåede
§ 51 c, stk. 2,
udgår
1. pkt.,
og i stedet indsættes:
»Det samlede beløb efter stk. 1 fastsættes til 0,9 mio. kr.,
som opkræves hos netvirksomhederne. Beløbet reguleres en
gang årligt pr. 1. juli med den sats for det generelle pris- og
lønindeks, der er fastsat af Finansministeriet. Energi-, forsy-
nings- og klimaministeren offentliggør reguleringer hvert år,
første gang pr. 1. juli 2019.«
[Beløb fastsættes i lov om elforsyning og ikke på finanslo-
ven]
3)
I det under
nr. 6
foreslåede
§ 78, stk. 12,
udgår
2. pkt.,
og i stedet indsættes:
»Det samlede beløb efter stk. 11 fastsættes til kr. 0,2 mio.
kr. Beløbet reguleres en gang årligt pr. 1. juli med den sats
for det generelle pris- og lønindeks, der er fastsat af Finans-
ministeriet. Energi-, forsynings- og klimaministeren offent-
liggør reguleringer hvert år, første gang pr. 1. juli 2019.«
[Beløb fastsættes i lov om elforsyning og ikke på finanslo-
ven]
Til § 3
4)
I den under
nr. 7
foreslåede
§ 30 a
affattes
stk. 3
såle-
des:
»Stk. 3.
Beløb, som opkræves efter stk. 1, fastsættes til 0,7
mio. kr., og beløb, som opkræves efter stk. 2, fastsættes til
0,09 mio. kr. Beløbene reguleres en gang årligt pr. 1. juli
med den sats for det generelle pris- og lønindeks, der er fast-
sat af Finansministeriet. Energi-, forsynings- og klimamini-
steren offentliggør reguleringer hvert år, første gang pr. 1.
juli 2019.«
[Beløb fastsættes i lov om naturgasforsyning og ikke på fi-
nansloven]
5)
I det under
nr. 8
foreslåede
§ 44, stk. 2,
udgår
2. pkt.,
og i stedet indsættes:
»Det samlede beløb fastsættes til 0,2 mio. kr. Beløbet re-
guleres en gang årligt pr. 1. juli med den sats for det gene-
relle pris- og lønindeks, der er fastsat af Finansministeriet.
Energi-, forsynings- og klimaministeren offentliggør regule-
ringer hvert år, første gang pr. 1. juli 2019.«
[Beløb fastsættes i lov om naturgasforsyning og ikke på fi-
nansloven]
Til § 5
6)
I det under
nr. 1
foreslåede
§ 23 c, stk. 2,
udgår
2.
og
3.
pkt.,
og i stedet indsættes:
»Det samlede beløb fastsættes til 0,2 mio. kr. Beløbet re-
guleres en gang årligt pr. 1. juli med den sats for det gene-
relle pris- og lønindeks, der er fastsat af Finansministeriet.
Energi-, forsynings- og klimaministeren offentliggør regule-
ringer hvert år, første gang pr. 1. juli 2019. Betalingen op-
kræves i forhold til mængden af terajoule varme leveret ab
værk korrigeret for graddage.«
[Beløb fastsættes i lov om varmeforsyning og ikke på fi-
nansloven]
Bemærkninger
Til nr. 1-6
Ændringsforslagene er en konsekvens af Beretning nr. 6
afgivet af Finansudvalget den 7. april 2011 om Finansudval-
gets arbejdsform m.v., hvoraf det særligt fremgår, at hjem-
mel til opkrævning af og fastsættelse af størrelsen af gebyrer
m.v., hvor der er tale om ordninger af permanent karakter,
bør fastsættes ved lov eller administrativ forskrift med hjem-
mel i lov og ikke på finansloven.
Med ændringsforslag nr. 1 foreslås det, at det beløb,
Energinet efter bestemmelsen skal betale til energi-, forsy-
nings- og klimaministeren til dækning af omkostninger til
tilsyn, fastsættes i lov om elforsyning og ikke på finanslo-
ven. Ændring af beløbsstørrelse udover den årlige regulering
efter det generelle pris- og lønindeks vil herefter skulle ske
ved ændring af lov om elforsyning.
Med ændringsforslag nr. 2 foreslås det, at det beløb, net-
virksomhederne efter bestemmelsen skal betale til energi-,
forsynings- og klimaministeren, fastsættes i lov om elforsy-
ning og ikke på finansloven. Ændring af beløbsstørrelse ud-
over den årlige regulering efter det generelle pris- og lønin-
deks vil herefter skulle ske ved ændring af lov om elforsy-
ning.
Med ændringsforslag nr. 3 foreslås det, at det beløb, net-
virksomhederne og elhandelsvirksomhederne efter bestem-
melsen skal betale til Energitilsynet, fastsættes i lov om el-
forsyning og ikke på finansloven. Ændring af beløbsstørrel-
se udover den årlige regulering efter det generelle pris- og
lønindeks vil herefter skulle ske ved ændring af lov om el-
forsyning.
Med ændringsforslag nr. 4 foreslås det, at de beløb, som
henholdsvis transmissions- og distributionsselskaberne, her-
under Energinet og dettes helejede datterselskaber, skal be-
tale, fastsættes i lov om naturgasforsyning og ikke på finans-
loven. Ændring af beløbsstørrelse udover den årlige regule-
ring efter det generelle pris- og lønindeks vil herefter skulle
ske ved ændring af lov om naturgasforsyning.
L 40 - 2017-18 - Bilag 6: 2. udkast til betænkning
1821802_0003.png
3
Med ændringsforslag nr. 5 foreslås det, at det beløb, som
distributionsselskaberne og handelsselskaberne skal betale
til Energitilsynet, fastsættes i lov om naturgasforsyning og
ikke på finansloven. Ændring af beløbsstørrelse udover den
årlige regulering efter det generelle pris- og lønindeks vil
herefter skulle ske ved ændring af lov om naturgasforsy-
ning.
Med ændringsforslag nr. 6 foreslås det, at det beløb, var-
meselskaberne efter bestemmelsen skal betale til Energitil-
synet, fastsættes i lov om varmeforsyning og ikke på finans-
loven. Ændring af beløbsstørrelse udover den årlige regule-
ring efter det generelle pris- og lønindeks vil herefter skulle
ske ved ændring af lov om varmeforsyning. Endvidere fore-
slås en sproglig præcisering af »TJ varme«.
Mikkel Dencker (DF)
fmd.
Dorthe Ullemose (DF) Ib Poulsen (DF) Pia Adelsteen (DF) Jan Rytkjær Callesen (DF)
Claus Kvist Hansen (DF) Marianne Bredal (V) Jacob Jensen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Torsten Schack Pedersen (V)
Marcus Knuth (V) Carl Holst (V) Carsten Bach (LA) Villum Christensen (LA) Orla Østerby (KF) Bjarne Laustsen (S)
Per Husted (S) Malte Larsen (S) Kirsten Brosbøl (S) Claus Larsen-Jensen (S) Karin Gaardsted (S)
nfmd.
Søren Egge Rasmussen (EL) Maria Reumert Gjerding (EL) Rasmus Nordqvist (ALT) Christian Poll (ALT)
Andreas Steenberg (RV) Ida Auken (RV) Pia Olsen Dyhr (SF) Trine Torp (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
 8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
1
1
1
1
L 40 - 2017-18 - Bilag 6: 2. udkast til betænkning
1821802_0004.png
4
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 40
Bilagsnr. Titel
1
Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministe-
ren
2
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
3
Høringsbrev og udkast til bekendtgørelser om betaling for myndig-
hedshandling i Energistyrelsen, betaling for Ankenævnet på Energio-
mrådet og om ændring af bekendtgørelse om indtægtsrammer og åb-
ningsbalancer for naturgasdistributionsselskaber, fra energi-, forsy-
nings- og klimaministeren
4
Ændringsforslag fra energi-, forsynings- og klimaministeren
5
1. udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 40
Spm.nr.
1
Titel
Spm. om, hvorfor det i dag alene er elnet-, gasdistributions- og fjern-
varmeselskaberne, som kan forpligtes til at varetage energispareind-
satsen, der svarer til de enkelte branchers andel af det endelige energi-
forbrug, til energi-, forsynings- og klimaministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om en status for drøftelserne med oliebranchen, til energi-, for-
synings- og klimaministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorvidt oliebranchen med lovforslaget ikke pålægges ge-
byrer til varetagelse af en myndighedsopgave, således at det i dag ale-
ne er el-, gas- og fjernvarmebranchen, der er med til at finansiere det
ekstra tilsyn til energispareordningen, til energi-, forsynings- og kli-
maministeren, og ministerens svar herpå
2
3