Skatteudvalget 2017-18
L 4 Bilag 27
Offentligt
1811223_0001.png
Til lovforslag nr.
L 4
Folketinget 2017-18
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 0. november 2017
2. Udkast
(Ændringsforslag fra skatteministeren)
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven og
brændstofforbrugsafgiftsloven
(Ændring af registreringsafgiften, ændring af fradrag for sikkerhedsudstyr, forhøjelse af tærskelværdi og tillæg for
energieffektivitet, stramning af regler om leasing m.v. af køretøjer, forhøjelse af reparationsgrænsen og forhøjelse og øget
differentiering af brændstofforbrugsafgift m.v.)
[af skatteministeren (Karsten Lauritzen)]
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 18 ændringsforslag til lovfor-
slaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 3. oktober 2017 og var til
1. behandling den 25. oktober 2017. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Lovforslaget blev sendt i høring samtidig med fremsæt-
telsen. Den 19. og 26. oktober 2017 sendte skatteministeren
de indkomne høringssvar og to notater herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
skriftlige henvendelser fra:
Bilbranchen,
Bachmann/Partners Advokatfirma,
Dansk Bilbrancheråd og Camping,
De Danske Bilimportører,
Finans og Leasing,
Foreningen af Mindre Leasingselskaber FML,
KPMG Acor Tax,
Motorhistorisk Samråd,
NOAH-Trafik og
PointBiler.
[Skatteministeren har over for udvalget kommenteret de
skriftlige henvendelser].
Deputationer
Endvidere har Finans og Leasing og Motorhistorisk Sam-
råd mundtligt over for udvalget redegjort for deres holdning
til lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 35 spørgsmål til skatteministeren til
skriftlig besvarelse, [som denne har besvaret].
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
<>
[Enhedslisten stemmer imod lovforslaget. Enhedslisten
stemmer imod ændringsforslag 1-18.
Enhedslisten er enig i flere delelementer i den omlægning
af registreringsafgifterne, som lovforslaget indebærer. En-
hedslisten finder det således både klogt og rimeligt, at man
fremover ikke kan få fradrag i registreringsafgiften af lov-
pligtige ABS-bremser og ESP-system, ligesom det også er
fornuftigt at hæve grænsen for, hvornår man kan få fradrag
for god brændstoføkonomi, da de nuværende grænser ikke
længere er tidssvarende. Enhedslisten er ligeledes enig med
regeringen i, at det er helt nødvendigt at lukke hullet i lea-
singlovgivningen.
Desværre bliver langt de fleste af de midler som nævnte
forslag tilvejebringer brugt på en sænkelse af registrerings-
DokumentId
Journalnummer
L 4 - 2017-18 - Bilag 27: 2. udkast til betænking
1811223_0002.png
2
afgiften, som ifølge svar på Enhedslistens spørgsmål beløber
sig til 3,5 mia. kr. efter tilbageløb, og som kommer i forlæn-
gelse af to tidligere lempelser af registreringsafgiften. Denne
prioritering er Enhedslisten på ingen måde enig i.
Derudover vil virkningen af den i lovforslaget forslåede
model være, at en række mindre biler bliver dyrere, mens
der derimod bliver store besparelser for langt større og dyre-
re biler. Den sociale profil er således skæv i lovforslaget.
Samlet set kan Enhedslisten ikke støtte lovforslaget.
Hvad angår ændringsforslagene, så læser Enhedslisten
disse som en opblødning i forhold til lovforslagets oprindeli-
ge intention vedrørende at lukke huller i forhold til leasing
af biler. Det element af lovforslaget, der omhandlede op-
stramninger vedr. leasing var noget, som Enhedslisten var
meget tilfreds med, og derfor ærgrer det Enhedslisten, at
man nu lemper på disse opstramninger. Derfor stemmer En-
hedslisten også imod ændringsforslagene. ]
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret
med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til
at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i be-
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
skatteministeren,
tiltrådt af <>:
Til § 1
1)
Nr. 2, 34, 37
og
43
udgår.
[Konsekvensændringer af ændringsforslag nr. 13]
2)
I den under
nr. 3
foreslåede ændring af
§ 3 a, stk. 8,
ændres to steder »køretøjet« til: »motorkøretøjet«.
[Sproglig rettelse]
3)
Nr. 5
udgår.
[De foreslåede begrænsninger af vilkår i leasingaftaler om
overskudsdeling eller overgang af økonomisk risiko fra lea-
singgiver til leasingtager udgår]
4)
Nr. 6
affattes således:
»6.
I
§ 3 b, stk. 6, 3. pkt.,
ændres »og at« til: »medmindre
afgiften genberegnes i medfør § 9 a, og forudsat at«.«
[Den indholdsmæssige ændring foreslås flyttet fra lovens §
3 b, stk. 6, 1. pkt., til § 3 b, stk. 6, 3. pkt., for at sikre bedre
overensstemmelse med systematikken i bestemmelsen]
5)
Efter nr. 6 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 3 b, stk. 6,
indsættes som
nr. 7:
»7) En forhøjelse af leasingydelsen og ændring af en fastsat
restværdi i henhold til leasingaftalens vilkår og som di-
rekte følge af en ændring af afgiftsgrundlaget i medfør
af § 9 a, når ændringerne sker samtidig med en forhø-
jelse af registreringsafgiften. Aftalen skal indeholde en
nøjagtig beskrivelse af de foretagne ændringer og de
økonomiske konsekvenser heraf for leasingaftalen.««
[Hjemmel til, at leasingydelsen kan forhøjes, og en eventuelt
fastsat restværdi kan ændres som følge af genberegning m.v.
af registreringsafgiften i medfør af § 9 a, uden at leasingaf-
talen skal godkendes på ny af SKAT]
6)
I den under
nr. 13
foreslåede affattelse af
§ 3 b, stk.
10,
der bliver stk. 11, ændres »motorkøretøj« til: »køretøj«.
[Sproglig rettelse]
7)
Efter nr. 13 indsættes som nyt nummer:
»02.
I
§ 3 b, stk. 12, 2. pkt.,
der bliver stk. 13, 2. pkt., ændres
»stk. 11« til: »stk. 12«.«
[Konsekvensrettelse]
8)
I det under
nr. 20
foreslåede
§ 4, stk. 12,
indsættes ef-
ter »omfattet af«: »§ 5 a, stk. 2, 2. pkt., eller«.
[Campingbiler, hvor der ved afgiftsberigtigelsen kan bortses
fra udgiften til beboelsesindretning m.v., friholdes fra de
foreslåede forhøjelser af tærskelværdier og tillæg i registre-
ringsafgiften for lav brændstofeffektivitet]
9)
I det under
nr. 27
foreslåede
§ 5, stk. 14,
ændres »§
10, stk. 3« til: »§ 10, stk. 4«.
[Konsekvensændring af ændringsforslag nr. 13]
10)
Nr. 30
affattes således:
»30.
I
§ 7, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »65 pct.« til: »75 pct.««
[Konsekvensændring af ændringsforslag nr. 13]
11)
I den under
nr. 41
foreslåede
§ 9 a
indsættes i
stk. 1,
1. pkt.,
efter »udlån,«: »og som ikke er omfattet af § 2, stk.
1, nr. 15,«.
[Præcisering af, at den foreslåede bestemmelse i § 9 a ikke
omfatter køretøjer, der udelukkende anvendes til udlejning
til valutaudlændinge]
12)
I den under
nr. 41
foreslåede
§ 9 a
affattes
stk. 2, 1.
pkt.,
således:
»Overstiger den efter stk. 1 angivne afgiftspligtige værdi,
korrigeret for den forløbne periode med de i § 3 a, stk. 3, nr.
1 og 2, og § 3 b, stk. 2, nr. 1 og 2, anførte satser, den afgifts-
pligtige værdi fastsat ved første registrering, fastsættes køre-
tøjets afgiftspligtige værdi til denne korrigerede afgiftsplig-
tige værdi.«
[Præcisering af, at der skal ske tilbagediskontering af den
angivne afgiftspligtige værdi for det brugte køretøj tilbage
til det første registreringstidspunkt]
13)
Nr. 42
affattes således:
»42.
I
§ 10, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »Den afgiftspligtige værdi
kan« til: »For brugte køretøjer, som ikke tidligere har været
registreret her i landet, eller som efter reparation eller gen-
L 4 - 2017-18 - Bilag 27: 2. udkast til betænking
1811223_0003.png
3
opbygning skal afgiftsberigtiges på ny i medfør af § 7 a, stk.
5, kan den afgiftspligtige værdi«.«
[Loftet over den afgiftspligtige værdi bibeholdes for impor-
terede køretøjer og for køretøjer, som repareres eller genop-
bygges, hvis dette medfører, at de skal afgiftsberigtiges på
ny]
14)
Efter nr. 43 indsættes som nyt nummer:
»03.
I
§ 10 a, stk. 2,
indsættes efter »hvert«: »enkelt«.«
[Præcisering af, at offentliggørelsen af oplysninger skal ske
på individuelt niveau, så oplysningerne for det enkelte, kon-
krete køretøj kan udsøges]
15)
I den under
nr. 48
foreslåede ændring af
§ 27, stk. 1,
nr. 2,
ændres »stk. 3« til: »stk. 4«.
[Korrekturrettelse]
Til § 3
16)
I
stk. 4, 1.
og
2. pkt.,
ændres »5-12« til: »6, 01, 7-12«,
»14-34« ændres til: »02, 14-33«, og »37-48« ændres til:
»38-42, 03, 44-48«.
[Konsekvensændring af ændringsforslag nr. 1, 3, 5, 7 og 14]
17)
I
stk. 4
indsættes efter 7. pkt.:
Ȥ 1, nr. 10 og 11, har ikke virkning for leasingaftaler og
standardaftaler, som er modtaget hos told- og skatteforvalt-
ningen til godkendelse senest den 2. oktober 2017 og med-
fører ikke, at allerede godkendte leasingaftaler og standard-
aftaler bortfalder.«
[Overgangsordning for visse vilkår i leasingaftaler eller
standardaftaler til leasing, som er godkendt eller indsendt til
godkendelse, så de er modtaget senest den 2. oktober 2017]
18)
I
stk. 5
indsættes efter »36«: », 41, 42«.
[Indsættelse af manglende henvisninger til den foreslåede
bestemmelse i registreringsafgiftslovens § 9 a om genbereg-
ning og den foreslåede ophævelse af registreringsafgiftslo-
vens § 10, stk. 2]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om konsekvensændringer. Det foreslås i æn-
dringsforslag nr. 13, at registreringsafgiftslovens § 10, stk.
2, ændres i stedet for den med lovforslagets § 1, nr. 42, fore-
slåede ophævelse.
Lovforslagets § 1, nr. 2, 34, 37 og 43, havde til formål at
ændre henvisninger som følge af den foreslåede ophævelse
af lovens § 10, stk. 2. Idet § 10, stk. 2, i stedet foreslås ænd-
ret frem for ophævet, skal de foreslåede ændringer af hen-
visninger udgå.
Til nr. 2
Der er tale om en rettelse. Ved en fejl er den gældende
bestemmelse i registreringsafgiftslovens § 3 a, stk. 8, ved
lovforslagets § 1, nr. 3, foreslået ændret fra at omfatte mo-
torkøretøjer til at omfatte køretøjer. Det foreslås, at ordlyden
på dette punkt fastholdes i forhold til den gældende bestem-
melse.
Til nr. 3
Det foreslås, at lovforslagets § 1, nr. 5, udgår.
Det følger af den foreslåede bestemmelse, at der i lea-
singaftaler, hvor der betales forholdsmæssig registreringsaf-
gift, ikke skal kunne indgå vilkår om overskudsdeling mel-
lem leasinggiver og leasingtager eller om, at leasingtager
hæfter for hele eller dele af leasinggivers økonomiske risiko
ved leasingforholdet.
Det i lovforslagets § 1, nr. 5, foreslåede havde til formål
at sætte nogle fastere rammer for, hvornår et leasingforhold
kunne anses for at være reelt og dermed kunne omfattes af
reglerne om forholdsmæssig registreringsafgift.
Den foreslåede stramning ville imidlertid medføre, at der
i afgiftsmæssig sammenhæng ville blive indført en skærpet
vurdering af, hvem der ejer køretøjet, i forhold til det almin-
delige civilretlige ejerbegreb. Det har ikke været hensigten.
Det er på denne baggrund, at bestemmelsen foreslås at
udgå af lovforslaget.
Herefter vil man falde tilbage på retsstillingen i dag, hvor
SKAT foretager en konkret vurdering af realiteten i et lea-
singforhold. Der er ikke i dag faste grænser for, i hvilket
omfang der kan aftales overskudsdeling eller overflytning af
risiko. Der er tale om en helhedsvurdering. Vurderingen af
reelt ejerskab og realiteten i leasingforhold skal følge sæd-
vanlig praksis.
Til nr. 4
I lovforslagets § 1, nr. 6, foreslås en ændring, som skal
sikre, at leasingaftaler ikke automatisk bortfalder som følge
af genberegning af afgift m.v. i medfør af den foreslåede
nye § 9 a i registreringsafgiftsloven.
Det foreslås, at den indholdsmæssige ændring i lovforsla-
gets § 1, nr. 6, som blev foreslået i registreringsafgiftslovens
§ 3 b, stk. 6, 1. pkt., i stedet foretages i § 3 b, stk. 6, 3. pkt.
Dette vil være i bedre overensstemmelse med systematikken
i bestemmelsen i øvrigt.
Desuden sikres, at det sammenholdt med ændringsforslag
nr. 5 er helt klart, hvilke ændringer der kan foretages i en
leasingaftale som følge af en forhøjelse af registreringsafgif-
ten i medfør af den foreslåede § 9 a, uden at det kræver for-
nyet godkendelse hos SKAT.
Det er hensigten, at registreringsafgiftslovens § 3 b, stk.
6, 1. pkt., ikke skal finde anvendelse, når registreringsafgif-
ten genberegnes i medfør af den foreslåede nye bestemmelse
i lovens § 9 a. Hvilke ændringer der vil kunne foretages i
leasingaftalen i forbindelse hermed, fremgår af ændringsfor-
slag nr. 5.
Til nr. 5
Det foreslås, at der indsættes et nyt nummer i opregnin-
gen i registreringsafgiftslovens § 3 b, stk. 6, af de ændringer,
som kan foretages i en leasingaftale, uden at aftalen skal
godkendes af SKAT på ny.
Formålet er at sikre, at der kan aftales en højere leasing-
ydelse og eventuelt en ændring af en fastsat restværdi, hvis
L 4 - 2017-18 - Bilag 27: 2. udkast til betænking
1811223_0004.png
4
registreringsafgiften forhøjes i medfør af den foreslåede nye
bestemmelse i registreringsafgiftslovens § 9 a, uden at dette
medfører, at leasingaftalen skal godkendes på ny.
Det foreslås desuden, at det skal være et krav, at de øko-
nomiske konsekvenser af en ændring af afgiftsgrundlaget
m.v. i medfør af den foreslåede § 9 a, herunder en forhøjelse
af leasingydelsen og en eventuel ændring af restværdien,
skal beskrives nøjagtigt i aftalen.
De foretagne ændringer vil skulle dokumenteres, og do-
kumentationen vil skulle opbevares og eventuelt udleveres
eller stilles til rådighed for SKAT.
Som udgangspunkt bør der i kontrakten allerede forud for
leasingaftalens indgåelse være taget højde for en eventuel
forhøjelse af registreringsafgiften i medfør af § 9 a, herunder
ændring af restværdien, og vilkår herfor bør være beskrevet.
Hvis det er aftalt, at leasinggiver skal bære den økonomi-
ske risiko i forbindelse med en sådan forhøjelse af registre-
ringsafgiften, medfører forhøjelsen af afgiften ikke ændring
af leasingaftalen.
Hvis leasingaftalen indebærer, at leasingtager skal bære
den økonomiske risiko i forbindelse med en forhøjelse af re-
gistreringsafgiften, og parterne derfor ønsker at foretage en
ændring af leasingaftalen efter SKATs godkendelse heraf,
vil der skulle udformes en aftale, der nøjagtigt beskriver den
foretagne ændring og ændringens økonomiske konsekvenser
for leasingaftalen. Herunder vil der i aftalen skulle indgå en
beskrivelse af de resterende leasingydelsers størrelse, even-
tuelle andre økonomiske konsekvenser for leasingaftalen og
tidspunktet for ændringens ikrafttræden. Denne aftale vil
skulle stilles til rådighed for eller udleveres til SKAT efter
anmodning.
Hvis leasinggiver i henhold til leasingaftalen hæfter for
køretøjets restværdi, vil det i forhold til restværdien være til-
strækkeligt, at denne genfastsættes og dokumenteres
samtidig med ændringen af afgiftsgrundlaget m.v. i medfør
af § 9 a. Det vil ikke være et krav, at restværdien fremgår af
leasingaftalen. Oplysninger om restværdien og dokumentati-
onen herfor vil ligeledes skulle stilles til rådighed for eller
udleveres til SKAT efter anmodning.
Køretøjets restværdi udgør køretøjets forventede handels-
pris på tidspunktet for leasingperiodens udløb. For nye køre-
tøjer vil restværdien skulle beregnes ud fra den fastsatte ny-
pris, indtil der foretages genberegning m.v. efter registre-
ringsafgiftslovens § 9 a.
Det foreslåede medfører ikke, at der kan aftales andre
ændringer i leasingaftalen end en forhøjelse af leasingydel-
sen og en ændring af en eventuelt fastsat restværdi.
Til nr. 6
Der er tale om en sproglig rettelse. Ved en fejl er den
gældende bestemmelse i registreringsafgiftslovens § 3 b,
stk. 10, der bliver stk. 11, ved lovforslagets § 1, nr. 13, fore-
slået ændret fra at omfatte køretøjer til at omfatte motorkø-
retøjer. Det foreslås, at ordlyden på dette punkt fastholdes i
forhold til den gældende bestemmelse.
Til nr. 7
Det foreslås, at henvisningen i registreringsafgiftslovens
§ 3 b, stk. 12, der bliver stk. 13, rettes, så der henvises kor-
rekt til stk. 12 frem for til stk. 11.
Det skyldes, at der i lovforslagets § 1, nr. 7, foreslås ind-
sat et nyt stk. 9 i registreringsafgiftslovens § 3 b, hvorved
stk. 9-12 bliver stk. 10-13. Der er ikke taget højde for dette i
lovforslaget, for så vidt angår § 3 b, stk. 12, der bliver stk.
13.
Der er tale om en konsekvensrettelse.
Til nr. 8
I lovforslagets § 1, nr. 20, foreslås, at veterankøretøjer
friholdes fra de foreslåede forhøjelser af tærskelværdierne
og den foreslåede forhøjelse af tillægget i registreringsafgif-
ten for lav brændstofeffektivitet. Dette er begrundet i, at ve-
terankøretøjer ofte har en lav brændstofeffektivitet sammen-
holdt med moderne køretøjer.
Det foreslås, at campingbiler tilsvarende friholdes fra de
foreslåede forhøjelser af tærskelværdier og den foreslåede
forhøjelse af tillæg for lav brændstofeffektivitet.
Ved campingbiler forstås i denne sammenhæng de køre-
tøjer, som er omfattet af registreringsafgiftslovens § 5 a, stk.
2, 2. pkt. Det vil sige køretøjer, der er konstrueret og indret-
tet til ophold og beboelse, som har en tilladt totalvægt på
mindst 2 t, og som er indrettet med adgang til opredning af
egentlige sovepladser for mindst fire personer.
For campingbiler gælder ligesom for veteranbiler, at de
ofte har en lav brændstofeffektivitet. Dette skyldes for cam-
pingbiler en typisk højere egenvægt end tilsvarende person-
biler.
Hvis der eksempelvis sammenlignes med en personbil,
der trækker en campingvogn, som kan opfylde samme be-
hov som en campingbil, bliver brændstofeffektiviteten alene
målt for personbilen. Det skyldes, at personbilen først vil
blive koblet sammen med en campingvogn efter afgiftsbe-
rigtigelsen. Brændstofeffektiviteten forringes således også
først i forbindelse med brugen, når der trækkes ekstra vægt i
form af en campingvogn, og dette vil ikke have nogen af-
giftsmæssige konsekvenser.
For en campingbil måles brændstofeffektiviteten imidler-
tid for den samlede enhed, dvs. for både bildelen og beboel-
sesdelen under ét. Afgiften vil derfor også blive beregnet ud
fra en forventeligt noget lavere brændstofeffektivitet grundet
en højere egenvægt.
Det vurderes at være uhensigtsmæssigt, at campingbiler
afgiftsbelastes yderligere ved de foreslåede ændringer ved-
rørende brændstofeffektivitet, idet en betydelig del af den
lavere brændstofeffektivitet for disse køretøjer kan henføres
til den øgede egenvægt som følge af sammenbygningen af
bil og beboelsesindretning i en campingbil.
Til nr. 9
Der er tale om en konsekvensændring. Det foreslås i æn-
dringsforslag nr. 13, at registreringsafgiftslovens § 10, stk.
2, ændres i stedet for den med lovforslagets § 1, nr. 42, fore-
slåede ophævelse.
L 4 - 2017-18 - Bilag 27: 2. udkast til betænking
1811223_0005.png
5
I lovforslagets § 1, nr. 27, indgik en henvisning til den
gældende § 10, stk. 4, der ville blive stk. 3 som følge af den
foreslåede ophævelse af § 10, stk. 2. Idet § 10, stk. 2, ikke
længere foreslås ophævet, skal henvisningen ændres tilsva-
rende, så der henvises korrekt til § 10, stk. 4.
Til nr. 10
Der er tale om en konsekvensændring. Det foreslås i æn-
dringsforslag nr. 13, at registreringsafgiftslovens § 10, stk.
2, ændres i stedet for den med lovforslagets § 1, nr. 42, fore-
slåede ophævelse.
Lovforslagets § 1, nr. 30, havde til dels til formål at ænd-
re en henvisning som følge af den foreslåede ophævelse af §
10, stk. 2. Idet § 10, stk. 2, ikke længere foreslås ophævet,
skal denne ændring af henvisningen udgå af lovforslagets §
1, nr. 30.
Til nr. 11
Det foreslås, at der i den foreslåede bestemmelse i regi-
streringsafgiftslovens § 9 a, stk. 1, 1. pkt., indsættes en præ-
cisering af, at bestemmelsen ikke gælder for køretøjer, som
er omfattet af lovens § 2, stk. 1, nr. 15.
I medfør af registreringsafgiftslovens § 2, stk. 1, nr. 15,
er køretøjer, som udelukkende anvendes til udlejning til va-
lutaudlændinge, herunder personer med fast bopæl på Færø-
erne eller i Grønland, afgiftsfritaget (valutabiler).
Idet køretøjerne er afgiftsfritaget, bør de ikke være om-
fattet af de foreslåede regler om genberegning af afgift m.v.
Det fremgår fejlagtigt af bemærkningerne til lovforslaget, at
valutabiler også vil være omfattet af den nye bestemmelse i
lovens § 9 a. Der beregnes registreringsafgift af valutabiler
ved videresalg.
Til nr. 12
Der foreslås en præcisering af den i lovforslagets § 1, nr.
41, foreslåede affattelse af den nye bestemmelse i registre-
ringsafgiftslovens § 9 a, stk. 2, 1. pkt.
Det fremgår ikke klart af ordlyden i den foreslåede be-
stemmelse, om der ved sammenligning af den oprindelige
afgiftspligtige værdi og den på ny angivne afgiftspligtige
værdi senest efter 4 måneder skal ske korrektion af sidst-
nævnte for den periode, der er gået mellem den oprindelige
indregistrering og det tidspunkt, hvor angivelsen af den af-
giftspligtige værdi sker på ny.
Det er hensigten, at den afgiftspligtige værdi, som angi-
ves på ny senest efter 4 måneder, skal korrigeres for den for-
løbne periode siden den oprindelige indregistrering. Det skal
ske ved anvendelse af de procentsatser for månedlig afskriv-
ning, som fremgår af registreringsafgiftslovens § 3 a, stk. 3,
nr. 1 og 2, og § 3 b, stk. 2, nr. 1 og 2.
Ved korrektionen sikres, at de to afgiftspligtige værdier
kan sammenlignes på et ensartet grundlag, og at den endeli-
ge afgift ikke kommer til at afhænge af, på hvilket tidspunkt
angivelsen af den afgiftspligtige værdi på ny konkret foreta-
ges.
På denne baggrund foreslås formuleringen i § 9 a, stk. 2,
1. pkt., ændret, så det fremgår klart, at der skal ske den
beskrevne korrektion forud for sammenligning af de afgifts-
pligtige værdier, beregning af afgift m.v.
Til nr. 13
I lovforslagets § 1, nr. 42, foreslås, at registreringsafgifts-
lovens § 10, stk. 2, ophæves. Bestemmelsen i lovens § 10,
stk. 2, medfører, at den afgiftspligtige værdi for brugte køre-
tøjer ikke kan overstige den oprindelige nypris.
Den foreslåede ophævelse var begrundet i, at det var en
forudsætning for, at den foreslåede ordning med genbereg-
ning af registreringsafgift ville kunne fungere efter hensig-
ten.
Det er imidlertid i forbindelse med høringen blevet klart,
at ophævelsen af bestemmelsen desuden vil have en række
utilsigtede konsekvenser. Således vil den afgiftspligtige
værdi for f.eks. køretøjer, som er samlerobjekter, men som
ikke er veteranbiler, kunne blive endog meget højere end i
dag. Det samme gælder for køretøjer, der er blevet ombyg-
get i et sådant omfang, at de efter registreringsafgiftslovens
§ 7 a, stk. 5, skal afgiftsberigtiges på ny.
Det foreslås derfor, at bestemmelsen i § 10, stk. 2, ikke
udgår, men i stedet ændres, så den fremadrettet kun gælder
for køretøjer, som ikke tidligere har været indregistreret i
Danmark, eller som skal afgiftsberigtiges på ny i medfør af
registreringsafgiftsloven § 7 a, stk. 5.
Med det foreslåede kan formålet med den foreslåede § 9
a i registreringsafgiftsloven stadig opfyldes, da de omfattede
køretøjer netop har været registreret i Danmark tidligere,
uden at ændringerne får de utilsigtede virkninger som be-
skrevet.
Til nr. 14
I lovforslagets § 1, nr. 43, foreslås, at der ved afgiftsbe-
rigtigelse ud over de i dag offentliggjorte oplysninger også
skal offentliggøres oplysninger om den beregnede afgift,
den betalte afgift og det anvendte afgiftsgrundlag ved af-
giftsberegningen.
Det er hensigten, at offentliggørelsen af oplysningerne
skal ske på køretøjsniveau, så oplysningerne kan fremfindes
for hvert enkelt, konkret køretøj. Tilgang til oplysningerne
vil skulle ske ved konkret opslag eller anmodning.
Det foreslås derfor, at det præciseres, at offentliggørelsen
sker på køretøjsniveau.
Til nr. 15
Der er tale om en korrekturrettelse. I lovforslagets § 1, nr.
48, foreslås, at overtrædelse af den foreslåede bestemmelse i
registreringsafgiftslovens § 9 a, stk. 3, skal være strafbelagt.
Det er hensigten, at det er overtrædelse af registreringsaf-
giftslovens § 9 a, stk. 4, som skal være strafbelagt. Det fore-
slås, at dette rettes.
Til nr. 16
Det foreslås, at de ved ændringsforslag nr. 5, 7 og 14
foreslåede bestemmelser skal indgå i opregningen af de be-
stemmelser, som har virkning fra og med den 3. oktober
2017, jf. lovforslagets § 3, stk. 4.
L 4 - 2017-18 - Bilag 27: 2. udkast til betænking
1811223_0006.png
6
Til nr. 17
Det foreslås, at der i lovforslagets § 3, stk. 4, efter 7. pkt.
indsættes en overgangsordning, for så vidt angår visse vilkår
i leasingaftaler og standardaftaler til leasing, som er god-
kendt af SKAT, eller som er indsendt til godkendelse og
modtaget hos SKAT senest den 2. oktober 2017, så disse af-
taler fortsat kan godkendes og anvendes og ikke automatisk
bortfalder.
Det skyldes, at de foreslåede ændringer af ordlyden af re-
gistreringsafgiftslovens § 3 b, stk. 9, nr. 8 og 9, der bliver
stk. 10, nr. 8 og 9, ellers ville kunne medføre, at leasingsel-
skaber ikke ville kunne indgå nye leasingaftaler, før SKAT
på ny har godkendt konkrete leasingaftaler eller standardaf-
taler. Dette er ikke hensigtsmæssigt, idet der må påregnes en
vis sagsbehandlingstid hos SKAT.
Det foreslåede har til formål at sikre, at det i en over-
gangsperiode er muligt fortsat at anvende allerede godkend-
te standardaftaler, uanset det i lovforslagets § 1, nr. 10 og
11, foreslåede. Dette vil gælde, indtil det bliver obligatorisk
at anvende de af SKAT udarbejdede standardformularer, jf.
lovforslagets § 1, nr. 7, og § 3, stk. 6.
Der kan fortsat være andre forhold end de i lovforslagets
§ 1, nr. 10 og 11, foreslåede ændringer, som medfører, at
tidligere godkendte standardaftaler skal godkendes på ny.
Det foreslåede ændrer ikke herpå.
Det foreslåede medfører heller ingen ændringer, for så
vidt angår forholdet mellem leasinggiver og leasingtager og
allerede indgåede leasingaftaler m.v.
Til nr. 18
Ved en fejl er lovforslagets § 1, nr. 41 og 42, udeladt i
opregningen af bestemmelser, som er omfattet af overgangs-
ordningen i lovforslagets § 3, stk. 5. Dette foreslås rettet.
Det har været hensigten, at opregningen af bestemmelser
omfattet af overgangsordningen i lovforslagets § 3, stk. 5,
skulle omfatte de bestemmelser, som specifikt vedrører for-
holdsmæssig registreringsafgift og leasing m.v.
Det vil sige også den i lovforslagets § 1, nr. 41, foreslåe-
de nye bestemmelse i registreringsafgiftslovens § 9 a om
genberegning af afgift m.v. og den i lovforslagets § 1, nr.
42, foreslåede ophævelse af bestemmelsen i registreringsaf-
giftslovens § 10, stk. 2, om loft over den afgiftspligtige vær-
di for brugte køretøjer.
Formålet er at sikre, at igangværende leasingforhold m.v.
for de køretøjer, hvor der den 3. oktober 2017 betales for-
holdsmæssig registreringsafgift, kan afsluttes efter de hidtil
gældende regler, herunder også vedrørende betaling af rest-
afgift og værditabsberegning m.v.
Dennis Flydtkjær (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Kim Christiansen (DF) Jan Rytkjær Callesen (DF) Mikkel Dencker (DF)
René Christensen (DF) Louise Schack Elholm (V) Jan E. Jørgensen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Jacob Jensen (V)
Torsten Schack Pedersen (V) Mads Fuglede (V) Joachim B. Olsen (LA)
nfmd.
May-Britt Kattrup (LA)
Anders Johansson (KF) Per Husted (S) Malte Larsen (S) Daniel Toft Jakobsen (S) Jesper Petersen (S) Mattias Tesfaye (S)
Peter Hummelgaard Thomsen (S)
fmd.
Claus Larsen-Jensen (S) Rune Lund (EL) Pelle Dragsted (EL) Josephine Fock (ALT)
René Gade (ALT) Andreas Steenberg (RV) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Jacob Mark (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
 8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
1
1
1
1
L 4 - 2017-18 - Bilag 27: 2. udkast til betænking
1811223_0007.png
7
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 4
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
Titel
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Henvendelse af 3/10-17 fra Finans og Leasing vedrørende foretræde
Lovforslag sendt i høring
Henvendelse af 27/9-17 fra Dansk Bilbrancheråd og Camping Bran-
chen
Meddelelse om, at der åbnes for spørgsmål til lovforslaget
Henvendelse af 4/10-17 fra Bachmann/Partners Advokatfirma
Henvendelse af 7/10-17 fra NOAH-Trafik
Henvendelse af 10/10-17 fra Foreningen for mindre Leasingselskaber
FML
Henvendelse af 10/10-17 fra Finans og Leasing
Fastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Orientering om kommende ændringsforslag (finansiel leasing)
Henvendelse af 18/10-17 fra Motorhistorisk Samråd
Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
Henvendelse af 19/10-17 fra Motorhistorisk Samråd
Henvendelse af 24/10-17 fra PointBiler
Supplerende høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
Henvendelse af 26/10-17 fra Finans og Leasing
1. udkast til betænkning
Henvendelse af 27/10-17 fra Finans og Leasing
Henvendelse af 27/10-17 fra KPMG Acor Tax
Ændringsforslag, fra skatteministeren
Henvendelse af 30/10-17 fra De Danske Bilimportører
Henvendelse af 31/10-17 fra De Danske Bilimportører
Henvendelse af 31/10-17 fra De Danske Bilimportører
Yderligere ændringsforslag, fra skatteministeren
Henvendelse af 1/11-17 fra Bilbranchen
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 4
Spm.nr.
1
2
Titel
Spm. om kommentar til henvendelsen af 3/10-17 fra Finans og Lea-
sing, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelsen af 27/9-17 fra Dansk Bilbran-
cheråd og Camping Branchen, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om kommentar til henvendelsen af 4/10-17 fra Bachmann/Part-
ners Advokatfirma, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om oversendelse af et notat der beskriver, hvordan Finansmini-
steriet kommer frem til, at aftalen om bilafgifter m.v. af er CO
2
-neu-
tral, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
3
4
L 4 - 2017-18 - Bilag 27: 2. udkast til betænking
1811223_0008.png
8
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
Spm. om oversendelse af en beregning på resultaterne, herunder CO
2
-
effekten, af en bilafgiftsmodel, der følger aftalen af 21/9-17, til skatte-
ministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvad den isolerede provenuvirkning af de direkte lempelser
på registreringsafgiften er for biler, hvor den lave sats sættes ned fra
105 pct. til 85 pct., og hvor skalaknækket hæves til 185.000 kr., til
skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvad den isolerede provenuvirkning af de direkte lempelser
på registreringsafgiften er for motorcykler, hvor satsen sættes ned fra
105 pct. til 85 pct., og hvor skalaknækket hæves til 58.400 kr., til skat-
teministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvad den isolerede provenuvirkning er af at fjerne fradraget
for henholdsvis ABS-bremser og ESP-system, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå
Spm. om, hvad den isolerede provenuvirkning er ved at hæve fradra-
get på selealarmer fra 200 kr. til 1.000 kr., til skatteministeren, og mi-
nisterens svar herpå
Spm. om, hvad den isolerede provenuvirkning er af at hæve fradraget
på biler, der har modtaget 5 stjerner i EURO-NCAP, til skatteministe-
ren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvad den isolerede provenuvirkning er af, at man går fra at
kunne få fradrag for god brændstoføkonomi fra 16 km/l for benzinbi-
ler og 18 km/l for dieselbiler, til at man fremover først vil kunne få
fradraget for god brændstoføkonomi fra 20 km/l for benzin biler og 22
km/l for dieselbiler, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvad den isolerede provenuvirkning er af, at man fremover
hæver afgiften for dårlig brændstoføkonomi fra 1.000 kr. til 6.000 kr.,
til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvad den isolerede provenuvirkning er af den samlede op-
stramning i forhold til reglerne for leasing af biler, til skatteministeren,
og ministerens svar herpå
Spm. om, hvad den isolerede provenuvirkning er af, at den grønne
ejerafgift hæves, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelsen af 7/10-17 fra NOAH-Trafik, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelsen af 10/10-17 fra Foreningen for
mindre Leasingselskaber FML, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelsen af 10/10-17 fra Finans og Lea-
sing, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at fremlægge de beregninger og antagelser vedrørende bl.a.
dynamiske og klimamæssige effekter, der ligger til grund for regerin-
gens forslag, jf. artikel i Berlingske Business 4/10-7, til skatteministe-
ren, og ministerens svar herpå
Spm. om, i forlængelse af notatet »Foreslåede stramninger i L4 og
konsekvenser for finansiel leasing« at redegøre for, hvad dette får af
provenumæssige konsekvenser for L 4, til skatteministeren, og mini-
sterens svar herpå
L 4 - 2017-18 - Bilag 27: 2. udkast til betænking
1811223_0009.png
9
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
Spm. om, i forlængelse af notatet »Foreslåede stramninger i L 4 og
konsekvenser for finansiel leasing« at redegøre for, hvor mange admi-
nistrative udgifter der på årlig basis vil være forbundet med ikke at
gennemføre den i L 4 oprindeligt forslåede administrative lettelse, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, i forlængelse af notatet »Foreslåede stramninger i L 4 og
konsekvenser for finansiel leasing« at redegøre nærmere for, hvordan
SKAT i dag foretager den konkrete vurdering i forhold til, hvornår der
er tale om et køb »maskeret« som leasingaftale, til skatteministeren,
og ministerens svar herpå
Spm. om, i forlængelse af notatet »Foreslåede stramninger i L 4 og
konsekvenser for finansiel leasing« at redegøre for, hvorledes ministe-
ren forventer, at leasingmarkedet vil udvikle sig, såfremt L 4 består
som fremsat, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, i forlængelse af notatet »Foreslåede stramninger i L 4 og
konsekvenser for finansiel leasing« at redegøre nærmere for, hvorfor
det fremsatte lovforslag ikke vil kunne håndhæves over for udenland-
ske leasingselskaber i forhold til EU-retten, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelsen af 19/10-17 fra Motorhistorisk
Samråd, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelsen af 18/10-17 fra Motorhistorisk
Samråd, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelsen af 24/10-17 fra PointBiler, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om ministerens kommentar til artiklen i JP onsdag den 18/10-17
»Kontrakter med kort løbetid gemmer på en smutvej for leasingselska-
ber«, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til materiale fra Dansk Erhverv og Finans og
Leasings foretræde den 26/10-17, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om kommentar til præsentation fra Finans og Leasing den
26/10-17, til skatteministeren
Spm. om kommentar til henvendelsen af 27/10-17 fra Finans og Lea-
sing, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelsen af 27/10-17 fra KPMG Acor
Tax, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelsen af 30/10-17 fra De Danske Bi-
limportører, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til supplerende henvendelse af 31/10-17 fra De
Danske Bilimportører, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelsen af 31/10-17 fra PointBiler, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelsen af 1/11-17 fra Bilbranchen, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå