Energi- Forsynings- og Klimaudvalget 2017-18
L 37 Bilag 5
Offentligt
Til L 37
Ændringsforslag
til 2. behandling af
Forslag til lov om ændring af lov om registrering af ledningsejere (Ændring af arbejdsgang
med udlevering af standardiserede ledningsoplysninger og udvidelse af lovens
anvendelsesområde)
Af
energi-, forsynings- og klimaministeren
, tiltrådt af …:
Til § 1
1)
I det under
nr. 10
foreslåede
§ 3, stk. 4,
indsættes efter »om, at«: »ikkealmene vandforsyninger,
hvis ledning indgår i et kollektivt net, jf. stk. 1, nr. 1, og«.
[Udvidelse af ministerens beføjelse til også at undtage ikkealmene vandforsyninger fra lovens
anvendelsesområde]
2)
Nr. 20
udgår, og i stedet indsættes:
»20. Efter § 9 indsættes i kapitel 3:
Ȥ
9 a.
Energi-, forsynings- og klimaministeren kan fastsætte regler om indberetning af fejl i
ledningernes placering i forhold til udleverede ledningsoplysninger, og hvordan indberetningen skal
foregå. Ministeren kan fastsætte en bagatelgrænse for, hvornår indberetning skal foretages.
§ 9 b.
Energi-, forsynings- og klimaministeren kan fastsætte regler om indberetning af graveskader.
Ministeren kan endvidere etablere et indberetningssystem, hvor graveskader kan indberettes.«
01.
Efter kapitel 3 indsættes:
»Kapitel 3 a
Koordinering af gravearbejder og samføring
§ 9 c.
En ledningsejer eller graveaktør kan i Ledningsejerregistret annoncere et område, som
ledningsejeren eller graveaktøren planlægger at skulle grave i.
Stk. 2.
En ledningsejer eller graveaktør, der planlægger at grave i et område, kan forespørge i
Ledningsejerregistret, om der er andre ledningsejere eller graveaktører, der planlægger at grave i
samme område, så deres gravearbejder kan koordineres.
Stk. 3.
Energi-, forsynings- og klimaministeren kan fastsætte regler om, hvordan annonceringen
eller forespørgslen skal ske.
§ 9 d.
En ledningsejer kan indberette til Ledningsejerregistret, at vedkommende har føringsrør i et
område.
L 37 - 2017-18 - Bilag 5: Ændringsforslag fra energi-, forsynings- og klimaministeren
Stk. 2.
En ledningsejer, der planlægger at føre nye ledninger i et område, kan forespørge i
Ledningsejerregistret, om der er ledningsejere, der har føringsrør i området.
Stk. 3.
Ledningsejeren skal svare på en forespørgsel om adgang til oplysninger om føringsrør
snarest muligt og senest 2 uger efter datoen for modtagelsen af forespørgslen.
Stk. 4.
Energi-, forsynings- og klimaministeren kan fastsætte regler om, hvordan indberetning af
føringsrør skal ske.
Kapitel 3 b
Sammenstilling og videreformidling af ledningsoplysninger
§ 9 e.
Ledningsejerregistret modtager og sammenstiller ledningsoplysningerne fra ledningsejerne og
gør de sammenstillede ledningsoplysninger tilgængelige for graveaktører og andre brugere.
Stk. 2.
Ledningsejerregistret kan ikke gøres erstatningsansvarlig for fejl i de ledningsoplysninger,
som sendes til Ledningsejerregistret. Ledningsejerregistret kan dog gøres erstatningsansvarlig for
fejl i sammenstillingen af ledningsoplysninger efter dansk rets almindelige erstatningsretlige regler.
Stk. 3.
Energi-, forsynings- og klimaministeren kan fastsætte nærmere regler om, hvordan
Ledningsejerregistret skal gøre de sammenstillede ledningsoplysninger tilgængelige.««
[Lovteknisk ændring]
Til § 2
3)
I
stk. 2
ændres »§ 1, nr. 20« til: »§ 1, nr. 01«.
[Konsekvensændring af ændringsforslag nr. 2]
Bemærkninger
Til nr. 1
I lovforslaget har energi-, forsynings- og klimaministeren fået beføjelse til at undtage brugerdrevne
antenneanlæg, der leverer adgang til digital infrastruktur til slutbrugere, hvis de opfylder nærmere
fastsatte betingelser. Beføjelsen skal anvendes til at undtage de helt små brugerdrevne
antenneanlæg, f.eks. antenneanlæg, der drives på frivillig basis af nogle få borgere og med få
slutbrugere, fra lovens anvendelsesområde. Beføjelsen er indsat, fordi det kan være en administrativ
byrde for disse anlæg at opfylde de krav, der fastsættes til ledningsejere i lovforslaget, og disse
byrder er uforholdsmæssige store i forhold til, hvor få gange der bliver gravet, hvor ledningsejers
ledning er nedgravet og bliver ikke modsvaret af lettelser, f.eks. i form af færre graveskader, fordi
der sjældent bliver gravet tæt på disse ledninger.
Det foreslås, at energi-, forsynings- og klimaministerens beføjelse til at undtage fra lovens
anvendelsesområde udvides til også at gælde ikkealmene vandforsyninger, hvis ledninger indgår i et
kollektivt net. Ikkealmene vandforsyninger er vandforsyninger (meget små vandværker), der
forsyner højst 10 slutbrugere, og de vil ofte være ejet af en privat borger. Det kan f.eks. være en
landmand, der også forsyner sine nærmeste naboer med vand.
L 37 - 2017-18 - Bilag 5: Ændringsforslag fra energi-, forsynings- og klimaministeren
Det er i dag uklart, om de ikkealmene vandforsyninger er omfattet af lovens anvendelsesområde.
Efter lovens § 3, stk. 1, nr. 1, er ledninger, der indgår i et kollektivt net, omfattet af lovens
anvendelsesområde, når der for nettet som helhed gælder offentligretlige regler. Det fremgår ikke
klart af bemærkningerne til loven, hvad disse offentligretlige regler omfatter, og det er derfor uklart,
om ikkealmene vandforsyninger, der skal opfylde visse lovmæssige krav for at kunne levere vand,
vil være omfattet af lovens anvendelsesområde.
Det vil også for disse ledningsejere være en administrativ byrde at skulle opfylde de krav, der
fastsættes til ledningsejere i lovforslaget, og der vil heller ikke for disse ledningsejere være lettelser
f.eks. i form af færre graveskader, fordi der sjældent bliver gravet tæt på disse ledninger. Energi-,
forsynings- og klimaministerens beføjelse til at undtage fra lovens anvendelsesområde foreslås
derfor udvides til også at omfatte de ikkealmene vandforsyninger, hvis ledninger indgår i et
kollektivt net.
Beføjelsen vil blive udmøntet med inddragelse af følgegruppen, der er nedsat under
Digitaliseringsstrategien 2016-2020.
Til nr. 2
Den foreslåede ændring er af lovteknisk karakter og opdeler lovforslagets § 1, nr. 20, i to numre.
Ændringen skyldes, at der ikke kan indsættes et nyt kapitel i et eksisterende kapitel. Det foreslåede
§ 1, nr. 20 skal derfor opdeles i to numre.
Til nr. 3
Den foreslåede ændring er en konsekvens af, at lovforslagets § 1, nr. 20, bliver opdelt i to numre.
Henvisningen i § 2, stk. 2, skal derfor ændres, så der henvises til det nye nummer, der foreslås
indsat i lovforslaget med ændringsforslaget.