Retsudvalget 2017-18
L 35 Bilag 7
Offentligt
1823132_0001.png
Til lovforslag nr.
L 35
Folketinget 2017-18
Betænkning afgivet af Retsudvalget den 23. november 2017
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af straffeloven, lov om en børne- og ungeydelse og
lov om børnetilskud og forskudsvis udbetaling af børnebidrag
(Initiativer mod rocker- og bandekriminalitet m.v.)
[af justitsministeren (Søren Pape Poulsen)]
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 4. oktober 2017 og var til
1. behandling den 24. oktober 2017. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og justitsministeren sendte den 10. august
2017 dette udkast til udvalget, jf. REU alm. del – bilag 349
(folketingsåret 2016-17). Den 4. oktober 2017 sendte justits-
ministeren de indkomne høringssvar og et notat herom til
udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
2 skriftlige henvendelser fra Aktionsgruppen mod Diskrimi-
nation af Flygtninge i Lovgivningen.
Justitsministeren har over for udvalget kommenteret de
skriftlige henvendelser til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 8 spørgsmål til justitsministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
2. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (S, DF, V, LA og KF) indstiller lov-
forslaget til
vedtagelse uændret.
Et
mindretal
i udvalget (EL, RV, ALT og SF) indstiller
lovforslaget til
forkastelse
ved 3. behandling.
Radikale Venstres medlemmer af udvalget bemærker, at
lovforslaget giver domstolene mulighed for at give opholds-
forbud til personer, der er dømt for rocker- eller banderelate-
ret kriminalitet. Opholdsforbud skal gælde et eller flere nær-
mere afgrænsede områder i en periode fra 1 til 10 år.
Et opholdsforbud er et alvorligt indgreb i bevægelsesfri-
heden, men Radikale Venstre mener, at det kan være både
fornuftigt og berettiget, hvis det tager konkret sigte mod at
forhindre ny kriminalitet. Det kræver dog en helt konkret
vurdering og proportionalitetsafvejning, som desværre ikke
er at finde i forslaget.
Lovforslaget er således alt for vidtgående eller upræcist
formuleret, hvad angår både den geografiske afgrænsning af
opholdsforbuddet, tidsperspektivet og personkredsen. Det
fremgår ikke klart, om der er tale om et konkret boligområ-
de, en hel kommune eller eventuelt flere kommuner, om for-
buddet skal vare måneder eller år, eller hvad der gør sig gæl-
dende, hvis den pågældendes forhold ændrer sig undervejs,
f.eks. om opholdsforbuddet så stadig ikke skal kunne brin-
ges op til fornyet vurdering. Det er heller ikke tydeligt, om
opholdsforbuddet kun er rettet mod decideret bandekrimina-
litet, eller om det også omfatter kriminalitet begået i tilknyt-
ning til bander.
Den manglende afgrænsning peger således i retning af, at
opholdsforbuddet ikke er tænkt som en egentlig straffore-
byggende foranstaltning, men derimod som en ekstra straf. I
Radikale Venstre er vi bekymrede for, at en sådan ekstra
straf vil have den modsatte effekt. For hvis rockere eller
bandekriminelle skal ændre livsbane, har de brug for at
trække på andre dele af deres netværk, f.eks. familie eller
lovlydige venner. Uden denne støtte er det ikke sikkert, at de
vil være i stand til at gennemføre den livsændring, det er at
gå fra en kriminel løbebane til uddannelse og beskæftigelse.
Et alt for omfattende opholdsforbud kan f.eks. også give
problemer i forhold til uddannelse og job, hvor det kan være
nødvendigt at krydse eller opholde sig kortvarigt i den kom-
mune, man har fået opholdsforbud mod.
AX020651
L 35 - 2017-18 - Bilag 7: Betænkning afgivet af Retsudvalget den 23. november 2017
1823132_0002.png
2
Opholdsforbuddet kan også have den effekt, at de krimi-
nelle bare trækker deres kriminalitet videre til andre kom-
muner – det kan f.eks. ramme de store byers omegnskom-
muner.
Radikale Venstre forholder sig således stærkt kritiske
over for denne del af forslaget, som er enten alt for vidtgå-
ende eller for upræcist formuleret til at have en kriminali-
tetsbekæmpende effekt. Radikale Venstre anerkender, at det
kan være en lettelse for den enkelte kommune at blive fri for
dømte bandekriminelle, men hvis konsekvensen er, at de ba-
re flytter deres kriminalitet til andre kommuner eller får end-
nu sværere ved at bygge et lovlydigt liv op, er vi lige vidt.
Lovforslaget indeholder også en stramning af optjenings-
princippet til at opnå fuld ret til børne- og ungeydelse samt
børnetilskud. Stramningen skal finansiere bandepakke III.
Radikale Venstre vender sig stærkt imod denne del af
lovforslaget, da det rammer de allermest sårbare familier.
Der er f.eks. tale om flygtningefamilier, der i forvejen er gå-
et betragteligt ned i indtægt i forbindelse med genindførelse
af fattigdomsydelserne, og som nu også skal klare sig uden
de supplerende børneydelser. Det er ikke bare småt, men og-
så uklogt, fordi man risikerer at marginalisere familierne og
dermed øge risikoen for dårlig integration.
Man finansierer med andre ord en bandepakke med et
initiativ, der meget vel kan skabe endnu flere kriminelle.
Radikale Venstre kan derfor ikke støtte lovforslaget.
Et
andet mindretal
i udvalget (IA) vil ved 3. behandling
stemme hverken for eller imod lovforslaget.
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for be-
tænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i
udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
Peter Skaarup (DF)
fmd.
Peter Kofod Poulsen (DF) Susanne Eilersen (DF) Karina Adsbøl (DF) Dorthe Ullemose (DF)
Lise Bech (DF) Preben Bang Henriksen (V) Jan E. Jørgensen (V) Britt Bager (V) Mads Fuglede (V) Carl Holst (V)
Michael Aastrup Jensen (V) Henrik Dahl (LA) Christina Egelund (LA) Naser Khader (KF) Simon Kollerup (S)
Lars Aslan Rasmussen (S) Mette Reissmann (S) Mogens Jensen (S)
nfmd.
Rasmus Prehn (S) Trine Bramsen (S)
Kaare Dybvad (S) Rune Lund (EL) Søren Søndergaard (EL) Josephine Fock (ALT) Sofie Carsten Nielsen (RV)
Zenia Stampe (RV) Karsten Hønge (SF) Aaja Chemnitz Larsen (IA)
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
 8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
1
1
1
1
L 35 - 2017-18 - Bilag 7: Betænkning afgivet af Retsudvalget den 23. november 2017
1823132_0003.png
3
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 35
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
6
Titel
Høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Henvendelse af 23/10-17 fra Aktionsgruppen mod Diskrimination af
Flygtninge i Lovgivningen
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
1. udkast til betænkning
Henvendelse af 20/11-17 fra Aktionsgruppen mod Diskrimination af
Flygtninge i Lovgivningen
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 35
Spm.nr.
1
Titel
Spm. om at kommentere henvendelsen af 23/10-17 fra Aktionsgrup-
pen mod Diskrimination af Flygtninge i Lovgivningen, til justitsmini-
steren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren er indstillet på at fremsætte ændringsforslag til
den foreslåede § 79 a, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren kan præcisere lovbemærkningerne til den fore-
slåede § 79 a, stk. 1, 2. pkt., til justitsministeren, og ministerens svar
herpå
Spm., om ministeren kan præcisere i bemærkningerne til den foreslåe-
de § 79 a, hvilke kriterier der skal indgå i proportionalitetsvurderingen
i forbindelse med opholdsforbud, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå
Spm., om ministeren kan gøre det muligt at indbringe et opholdsfor-
bud for retten til fornyet prøvelse efter endt afsoning, til justitsministe-
ren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorvidt forslaget om at stramme opholdskrav og optje-
ningskrav for børne- og ungeydelsen og for ydelser efter børnetilskud-
sloven er foreneligt med grundloven og Danmarks internationale for-
pligtelser, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om regeringen agter at undersøge konsekvenserne for udviklin-
gen i antallet af børn, der vokser op i fattigdom i Danmark, til justits-
ministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 20/11-17 fra Ak-
tionsgruppen mod Diskrimination af Flygtninge i Lovgivningen, til ju-
stitsministeren, og ministerens svar herpå
2
3
4
5
6
7
8