Skatteudvalget 2017-18, Skatteudvalget 2017-18, Skatteudvalget 2017-18
L 237 , L 237 A , L 237 B
Offentligt
1897917_0001.png
22. maj 2018
J.nr. 2018-1390
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 237 - Forslag til Lov om ændring af selskabsskatteloven og forskellige
andre love (Justering af reglerne om fast driftssted ved investering via transparente enhe-
der, beskatning af beløb vedrørende tilbagebetalte provisioner, EU-retlig tilpasning af
reglerne vedrørende udenlandske pensionsinstitutters investeringer i fast ejendom og
bestemmelser i momsloven om momsfritagelse for selvstændige grupper og justering af
værnsregler, der sikrer beskatning af udbytter m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 10 af 16. maj 2018. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Jesper Petersen.
Karsten Lauritzen
/ Mette Kildegaard Graversen
L 237b - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm., i det tilfælde, at de miljøvenlige biltypers brændstofforbrug stiger mere end 21 pct. med den nye WLTP-metode, og derved bliver relativt dyrere end konventionelle og mindre miljøvenlige biler, er ministeren da indstillet på at drøfte med Folketinget, hvordan dette kan imødegås, til skatteministeren
1897917_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvordan lovforslagets vil påvirke prissætningen på henholds-
vis elbiler, opladningshybridbiler og brintbiler overfor tilsvarende konventionelle køretø-
jer i tilsvarende bilklasser?
Svar
Skatteministeriet er desværre ikke i besiddelse af data, der kan illustrere virkningen af
lovforslaget på konkrete bilmærker og
modeller, herunder konventionelle biler, elbiler,
opladningshybridbiler og brintbiler.
WLTP-målingerne erstatter den tidligere NEDC-kørecyklus og er designet til bedre at
afspejle reel kørsel. European Commission's Joint Research Centre har udarbejdet en
rapport, som sammenligner data for en række anonymiserede bilmodeller. Rapporten
viser, at WLTP-målingerne i gennemsnit giver et brændstofforbrug, der er ca. 21 pct.
højere end målinger, hvor typegodkendelsen er baseret på NEDC-kørecyklus, men med
stor spredning. Ifølge Europa Kommissionen er forskellen mellem WLTP- og NEDC-
målingerne mindst for de store og mindst brændstofeffektive biler og størst for de små og
mest brændstofeffektive. For elbiler og opladningshybridbiler forventes forskellen mellem
NEDC og WLTP-målemetoden at være større end de 1,21.
Det er dog ikke hensigten, at overgangen fra NEDC til WLTP-målinger skal indebære en
stramning for forbrugerne. Området vil derfor blive fulgt tæt for derved at kunne imøde-
gå utilsigtede stramninger.
Dertil kommer, at det i forbindelse med elbilaftalen af 18. april 2017 mellem regeringen
(V, LA, K) og Socialdemokratiet og Radikale Venstre om nye lempelser for elbiler,
pluginhybridbiler og brændselscelledrevne biler, blev aftalt, at aftalepartierne mødes igen i
2. halvår 2018 for at drøfte status på udviklingen i elbilsalget.
Jeg finder det derfor naturligt, at spørgsmålet om eventuel kompensation for det målte
brændstofforbrug/energiforbrug for elbiler, opladningshybridbiler og brintbiler kommer
til at indgå i den aftalte drøftelse af status på udviklingen i elbilsalget.
Forhåbentlig kan vi til den tid svare på det
i øvrigt
relevante spørgsmål og på det
grundlag tage en politisk drøftelse.
Endelig bemærkes, at WLTP-kørecyklus generelt giver et mere retvisende resultater i
forhold til det faktiske brændstofforbrug, hvilket vil være til gavn for forbrugerne.
Side 2 af 2