Skatteudvalget 2017-18, Skatteudvalget 2017-18, Skatteudvalget 2017-18
L 237 , L 237 A , L 237 B
Offentligt
1898001_0001.png
22. maj 2018
J.nr. 2017 - 1675
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 237 - Forslag til Lov om ændring af selskabsskatteloven og forskellige an-
dre love. (Justering af reglerne om fast driftssted ved investering via transparente enheder,
beskatning af beløb vedrørende tilbagebetalte provisioner, EU-retlig tilpasning af reglerne
vedrørende udenlandske pensionsinstitutters investeringer i fast ejendom og bestemmel-
ser i momsloven om momsfritagelse for selvstændige grupper og justering af værnsregler,
der sikrer beskatning af udbytter m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 2 af 8. maj 2018.
Karsten Lauritzen
/ Lise Bo Nielsen
L 237 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om kommentar til henvendelsen af 8(5-18 fra KPMG Acor Tax, til skatteministeren
1898001_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 8. maj 2018 fra KPMG Acor Tax, jf. L
237 - bilag 8.
Svar
KPMG Acor Tax (herefter KPMG) har rettet henvendelse på baggrund af den del af lov-
forslaget, som omhandler den EU-retlige tilpasning af reglerne vedrørende udenlandske
pensionsinstitutters investeringer i fast ejendom. KPMG har stillet en række spørgsmål
vedrørende beskatning af udbytte til udenlandske pensionsinstitutter.
1. KPMG
spørger indledningsvist til, hvorledes en udenlandsk pensionskasse omfattet af
definitionen på et pensionsinstitut i den foreslåede § 13 J, stk. 3, beskattes af udbytte fra
danske aktier, herunder udbytte fra datterselskabsaktier. KPMG bemærker hertil, at en
dansk pensionskasse beskattes med 15,3 pct. af udbytte fra danske aktier.
Kommentar
Lovforslaget følger op på en henvendelse fra Kommissionen vedrørende de danske regler
for beskatning af udenlandske pensionsinstitutters direkte investeringer i danske ejen-
domme. Ved lovforslaget foreslås det således, at beskatningen af disse investeringer frem-
over beskattes med 15,3 pct. Samtidig vil investeringerne blive undergivet lagerbeskat-
ning. Det svarer til den beskatning, som påhviler danske pensionsinstitutters direkte inve-
steringer i fast ejendom. Ved lovforslaget ændres der som udgangspunkt ikke på reglerne
for udbyttebeskatningen i forhold til udenlandske pensionsinstitutter, men lovforslaget
indeholder forslag til justering af reglerne om fast driftssted ved investering via transpa-
rente enheder og justering af værnsregler, der sikrer beskatning af udbytter, som også kan
have betydning for udenlandske pensionsinstitutter.
Generelt kan det i øvrigt oplyses, at udenlandske pensionsinstitutter vil være begrænset
skattepligtige af udbytte fra danske aktier efter reglerne i selskabsskatteloven § 2, stk. 1,
litra c. Det fremgår heraf, at der er skattepligt af udbytte fra danske aktier. Skattepligten
omfatter dog ikke udbytte fra datterselskabsaktier, når beskatningen af udbytte skal frafal-
des eller nedsættes efter moder-/datterselskabsdirektivet eller efter en dobbeltbeskat-
ningsoverenskomst med Færøerne, Grønland eller den stat, hvor pensionsinstituttet er
hjemmehørende.
Indkomstskatten af udbytter udgør 22 pct. Den udgør dog 15 pct., hvis den kompetente
myndighed i den stat, hvor pensionsinstituttet er hjemmehørende, skal udveksle oplysnin-
ger med de danske myndigheder efter en dobbeltbeskatningsoverenskomst, en anden in-
ternational overenskomst eller konvention eller en administrativt indgået aftale om bi-
stand i skattesager. Det er en betingelse, at pensionsinstituttet ejer mindre end 10 pct. af
aktiekapitalen i det udbyttegivende selskab.
2.
KPMG spørger dernæst, om Skatteministeriet kan bekræfte, at udbytteskatten udgør 15
pct. af udbytter til en fransk eller spansk pensionskasse, jf. selskabsskattelovens § 2, stk. 3,
Side 2 af 3
L 237 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om kommentar til henvendelsen af 8(5-18 fra KPMG Acor Tax, til skatteministeren
1898001_0003.png
da begge lande har tiltrådt OECDs konvention om gensidig administrativ bistand i skatte-
sager.
Kommentar
Det kan bekræftes, at indkomstskatten på udbytte fra danske aktier til et fransk eller
spansk pensionsinstitut udgør 15 pct., jf. selskabsskattelovens § 2, stk. 3, da begge lande
har tiltrådt OECDs og Europarådets konvention om administrativ bistand i skattesager
den såkaldte bistandskonvention
og dermed skal udveksle oplysninger med SKAT. Det
er dog en betingelse, at det franske eller spanske pensionsinstitut ejer mindre end 10 pct.
af aktiekapitalen i det udbyttegivende selskab, jf. selskabsskattelovens § 2, stk. 3, jf. også
ovenfor.
3.
KPMG spørger endvidere, om Skatteministeriet kan bekræfte, at udbytteskatten udgør
0 pct. af udbytte fra datterselskabsaktier, der betales til en pensionskasse hjemmehørende
inden for EU/EØS, når beskatningen af udbytte skal nedsættes efter en dobbeltbeskat-
ningsoverenskomst, jf. selskabsskattelovens § 2, stk. 1, litra c. Og at denne skattefritagelse
gælder, uanset om pensionskassen er organiseret som et pensionsselskab, pensionsfond
eller en pensionsforening mv., og uanset hvordan pensionskassen beskattes, så længe der
skattemæssigt er tale om en selvstændig juridisk enhed.
Kommentar
Der kan henvises til kommentaren ovenfor, hvoraf det fremgår, at det følger af selskabs-
skattelovens § 2, stk. 1, litra c, at den begrænsede skattepligt på udbytte ikke omfatter ud-
bytte af datterselskabsaktier, når beskatningen af udbytte fra datterselskabet skal frafaldes
eller nedsættes efter bestemmelserne i moder-/datterselskabsdirektivet eller efter en dob-
beltbeskatningsoverenskomst med Færøerne, Grønland eller den stat, hvor pensionsinsti-
tuttet er hjemmehørende.
Det vil sige, at der er skal være tale om et selskab eller forening mv., der må anses for be-
skyttet af moder-/datterselskabet eller dobbeltbeskatningsoverenskomsten med den på
gældende stat. Det er endvidere en betingelse, at det modtagende selskab eller forening
mv. må anses for den retmæssige ejer af udbyttet.
Det følger af aktieavancebeskatningslovens § 4 A, stk. 1, at der ved datterselskabsaktier
forstås aktier, som ejes af et selskab, der ejer mindst 10 pct. af aktiekapitalen i dattersel-
skabet.
Kan betingelserne i loven, som gengivet ovenfor, opfyldes, kan det bekræftes, at udbyt-
teskatten udgør 0 pct. af udbytte fra datterselskabsaktier.
Side 3 af 3