Skatteudvalget 2017-18, Skatteudvalget 2017-18, Skatteudvalget 2017-18
L 237 Bilag 6, L 237 A Bilag 6, L 237 B Bilag 6
Offentligt
1889388_0001.png
4. maj 2018
J.nr. 2017 - 1675
Til Folketinget
Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges et supplerende høringsskema vedrørende forslag til
lov om ændring af selskabsskatteloven og forskellige andre love (Justering af reglerne om
fast driftssted ved investering via transparente enheder, beskatning af beløb vedrørende
tilbagebetalte provisioner, EU-retlig tilpasning af reglerne vedrørende udenlandske pensi-
onsinstittuters investeringer i fast ejendom og bestemmelser i momsloven om momsfrita-
gelse for selvstændige grupper, og justering af værnsregler, der sikrer beskatning af udbyt-
ter m.v.) (L 237)
Det bemærkes, at dele af Forsikring & Pensions høringssvar og de dertilhørende kom-
mentarer vedrørende den EU-retlige tilpasning af reglerne vedrørende udenlandske pensi-
onsinstitutters investeringer i fast ejendom ved en fejl ikke fremgår af det høringsskema,
som er dateret den 3. maj 2018. Nærværende supplerende høringsskema indeholder For-
sikring & Pensions fulde høringssvar og de dertilhørende kommentarer.
Karsten Lauritzen
/ Lise Bo Nielsen
L 237 - 2017-18 - Bilag 6: Supplerende høringsnotat, fra skatteministeren
1889388_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Forsikring & Pension
Justering af reglerne om fast driftssted
Forsikring & Pension kvitterer for,
at man har lyttet til branchen og
fremsat lovforslag med henblik på
at skabe klarere regler på området
for fast driftssted for udenlandske
investorers investeringer i danske
skattemæssigt transparente selska-
ber. Klarere regler vil bl.a. med-
virke til at sikre en sund dansk
fondsbranche med gode mulighe-
der for risikospredning for de dan-
ske pensionsselskaber. Forsikring
& Pension har taget som udgangs-
punkt, at lovforslaget har til formål
at lempe og ikke skærpe den nuvæ-
rende retstilstand. Der bør ifølge
Forsikring & Pension ikke skabes
tvivl om holdbarheden af den nu-
værende praksis med en generel
henvisning til den nye affattelse af
agentreglen i artikel 5, stk. 5 i
OECD’s Modeloverenskomst, idet
det ikke er klart, om denne vil in-
debære fast driftssted i Danmark
for de eksisterende fondsstruktu-
rer.
Det er ikke hensigten med lov-
forslaget at lempe gældende regler
om, hvilken tilknytning til Dan-
mark der medfører fast driftssted
her i landet. Lovforslaget indebæ-
rer således ikke en lempelse af de
betingelser, der ifølge OECD’s
Modeloverenskomst er afgørende
for, om der foreligger fast drifts-
sted. Når der i bemærkningerne er
henvist til den nye affattelse af
modeloverenskomstens artikel 5,
stk. 5, skal det ses i lyset af, at
denne bestemmelse
når den er
implementeret i dansk ret
for
visse fondsstrukturer vurderes at
kunne medføre fast driftssted i vi-
dere omfang end efter hidtidig
praksis. En gennemførelse af for-
slaget vil sikre, at passive investo-
rer ikke i kraft af investeringerne
vil opnå fast driftssted her i landet,
selv om bedømmelsen sker i over-
ensstemmelse med den nye affat-
telse af modeloverenskomsten.
Forsikring & Pension bemærker
videre, at det praktisk relevante er,
at en udenlandsk investor, der væl-
ger at investere i en dansk kapital-
eller infrastrukturfond, vil gøre
dette som en passiv investor og
med langsigtet investering for øje.
Forsikring & Pension anser det
derfor for uheldigt, at en uden-
landsk næringsdrivende investor
som udgangspunkt vil få fast
driftssted efter forslaget.
Udenlandske passive investorer
forstået som investorer, der ikke
foretager investeringerne som led i
udøvelse af næringsvirksomhed
vil ved en gennemførelse af forsla-
get ikke få fast driftssted her i lan-
det som følge af investeringerne.
Det er korrekt, at næringsdrivende
investorer fortsat vil kunne få fast
driftssted her i landet.
Side 2 af 10
L 237 - 2017-18 - Bilag 6: Supplerende høringsnotat, fra skatteministeren
1889388_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Forsikring & Pension opfordrer til,
at næringsvurderingen foretages i
forhold til fondens virksomhed og
ikke i forhold til den enkelte inve-
stor. Ellers vil danske fonde i hvert
enkelt tilfælde skulle tage forbe-
hold i relation til, om udenlandske
investorer i form af eksempelvis
banker vil få fast driftssted i Dan-
mark. Dette vil give anledning til
uklarhed og fortolkningstvivl og
kan i værste fald bremse for uden-
landske institutionelle investorers
investeringer i danske fonde. Al-
ternativt opfordres Skatteministe-
riet til at opstille nogle konkrete
formodningsregler for, hvornår
udenlandske investorers investe-
ringer i danske fonde ikke vil være
omfattet af næringsbegrebet. En-
deligt bedes Skatteministeriet be-
kræfte, at en udenlandsk investor,
hvis moderselskab er næringsdri-
vende, ikke er omfattet af formod-
ningsreglen om næringsaktivitet.
Det kan oplyses, at næringsvurde-
ringen skal foretages for hver en-
kelt (potentielt) skattepligtige fysi-
ske eller juridiske person, og at et
selskab derfor ikke bliver nærings-
drivende udelukkende som følge
af, at fx moderselskabet driver næ-
ring. Derudover bemærkes, at det
som nævnt ikke er hensigten med
lovforslaget at gennemføre en lem-
pelse af de betingelser, der gælder
for, hvornår en erhvervsvirksom-
hed skal anses for udøvet fra et
fast driftssted her i landet. Det
ville stride fundamentalt mod
dansk praksis om næringsvirksom-
hed, såfremt næringsbedømmelsen
skulle foretages i relation til en
transparent enhed frem for i rela-
tion til hver enkelt investor, og det
er ikke hensigten med forslaget at
fravige grundlæggende skatteretlige
principper. Det er heller ikke hen-
sigten, at der i relation til reglerne
om fast driftssted skal gælde sær-
lige formodningsregler, som ikke
kan udledes af gældende praksis.
Forsikring & Pension anfører, at
hvis forslaget ikke justeres, således
at næring ikke skal vurderes i for-
hold til den enkelte investor, vil
det medføre en skærpelse i forhold
til gældende ret for næringsskatte-
pligtige investorer.
Der findes ikke at være grundlag
for at anse lovforslaget for at inde-
bære en skærpelse for næringsskat-
tepligtige investorer.
Hvad angår den foreslåede værns-
regel, der skal finde anvendelse, så-
fremt den udenlandske investor er
koncernforbundet, jf. ligningslo-
Dette er korrekt forstået.
Side 3 af 10
L 237 - 2017-18 - Bilag 6: Supplerende høringsnotat, fra skatteministeren
1889388_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
vens § 2, med en fysisk eller juri-
disk person, som udøver erhvervs-
virksomhed i Danmark, der står i
forbindelse med den passive inve-
steringsvirksomhed, forstår For-
sikring & Pension, at den sigter
mod at forhindre udnyttelse af reg-
len ved fragmentering, eksempel-
vis ved opsplitning af en sammen-
hængende virksomhed i flere min-
dre aktiviteter.
Henvisningen til ligningslovens § 2
synes imidlertid at gøre lovændrin-
gen vedrørende fast driftssted stort
set uvirksom, idet der er koncern-
forbindelse mellem investorer i ka-
pitalfonde og deres porteføljesel-
skaber. De af fonden forvaltede
porteføljeselskaber vil umiddelbart
"stå i forbindelse med den i 1. pkt.
omhandlede virksomhed".
Det er ikke hensigten med værns-
reglen, at de erhvervsmæssige akti-
viteter, der udøves af et selskab,
hvori der er foretaget (passive) in-
vesteringer, i sig selv skal medføre
fast driftssted for de udenlandske
investorer. Værnsreglen og be-
mærkningerne hertil er på den bag-
grund præciseret i lovforslaget.
Da danske kapital- og infrastruk-
turfonde oftest struktureres som
danske kommanditselskaber, vil in-
vestorerne være koncernfor-
bundne med de selskaber, som ka-
pital- og infrastrukturfonden inve-
sterer i. Eksempelvis vil en uden-
landsk investor ud fra en ordret
læsning af forslaget falde uden for
fritagelsen for fast driftssted som
følge af, at fonden har aktiviteter i
underliggende selskaber uden til-
knytning til fondens aktivitet med
investering i aktier og erhvervelse
af fordringer, gæld og finansielle
kontrakter, eksempelvis hvor en
infrastrukturfond har et underlig-
gende driftsselskab, eller hvor en
Som Forsikring & Pension selv
gør opmærksom på, har aktivite-
terne i de underliggende selskaber
typisk ikke forbindelse med fon-
dens investeringsaktiviteter, jf.
også ovenfor. Det er som nævnt
præciseret i lovforslaget. Det er
heller ikke hensigten med værns-
reglen, at aktiviteter, der udeluk-
kende består i at sikre, at investe-
ringerne varetages på den mest
hensigtsmæssige måde, skal være
omfattet. Dette er der også taget
højde for ved en præcisering af
værnsreglen.
Side 4 af 10
L 237 - 2017-18 - Bilag 6: Supplerende høringsnotat, fra skatteministeren
1889388_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
infrastrukturfond etablerer et ser-
viceselskab til servicering af fon-
dens projekter.
Det er endvidere ifølge Forsikring
& Pension uklart, hvilke konstruk-
tioner, som Skatteministeriet for-
søger at undtage med værnsreglen.
Forsikring & Pension spørger, om
en udenlandsk investor med et sø-
sterselskab i Danmark bør få fast
driftssted i Danmark, når den
udenlandske investor foretager en
investering i en dansk kapital- eller
infrastrukturfond som passiv inve-
stor med en langsigtet investe-
ringshorisont. Efter Forsikring &
Pensions opfattelse er det netop
sådanne investorer, som lovforsla-
get har til formål at fritage for fast
driftssted?
Som nævnt vil der i en situation
som den af Forsikring & Pension
beskrevne ikke opstå fast driftssted
her i landet udelukkende som følge
af søsterselskabets aktiviteter her i
landet. Der er derfor i lovforsla-
gets bemærkninger indsat et ek-
sempel på en kunstig opsplitning,
som værnsreglen har til hensigt at
hindre.
Forsikring & Pension anfører, at
Skatteministeriet, såfremt henvis-
ningen til ligningslovens § 2 opret-
holdes, bør 1) præcisere, at henvis-
ningen udelukkende finder anven-
delse, når den udenlandske inve-
stor har koncernforbindelse med
en fysisk eller juridisk person, som
hverken er den pågældende fond
eller er fysisk eller juridisk kontrol-
leret eller på anden vis beslægtet
med den pågældende fond, og 2)
opstille konkrete eksempler på,
hvornår en fysisk eller juridisk per-
son, hvormed den udenlandske in-
vestor har en forbindelse som om-
handlet i ligningslovens § 2, udø-
ver erhvervsvirksomhed i Dan-
Der henvises til kommentarerne
ovenfor. Som nævnt er værnsreg-
len i lovforslaget præciseret.
Side 5 af 10
L 237 - 2017-18 - Bilag 6: Supplerende høringsnotat, fra skatteministeren
1889388_0006.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
mark, der kan siges at stå i forbin-
delse med investeringen i den dan-
ske kapital-eller infrastrukturfond.
Forsikring & Pension fremhæver
endelig, at visse fonde, eksempel-
vis infrastrukturfonde, også har in-
vesteringer (i form af eksempelvis
vindmølleparker) i skattemæssigt
transparente strukturer i udlandet.
Sådanne skattemæssigt transpa-
rente strukturer vil have fast drifts-
sted i udlandet qua infrastrukturak-
tiverne jf. Modeloverenskomstens
artikel 5. Forsikring & Pension op-
fordrer Skatteministeriet til at be-
kræfte, at udenlandske investorers
investeringer i danske kapital- eller
infrastrukturfonde med investerin-
ger i udenlandske skattemæssigt
transparente strukturer ikke vil
give anledning til fast driftssted i
Danmark, når sådanne udenland-
ske skattemæssigt transparente
strukturer har fast driftssted i ud-
landet. Såfremt Skatteministeriet
anser danske fondes investeringer i
udenlandske skattemæssige trans-
parente strukturer med faste drifts-
steder i udlandet som værende
uden for anvendelsesområdet af
den foreslåede regel, eksempelvis
fordi der ikke kan statueres fast
driftssted i Danmark af et fast
driftssted i udlandet, anmoder For-
sikring & Pension Skatteministe-
riet om at præcisere det i forarbej-
derne.
Lovforslaget vedrører udeluk-
kende spørgsmålet om, hvornår in-
vesteringer i aktier samt fordringer
mv. omfattet af kursgevinstloven
udgør erhvervsmæssig virksom-
hed. Investeringer (via transpa-
rente strukturer) i infrastrukturpro-
jekter, hvor dette anlæg mv. i sig
selv udgør et fast driftssted, er ikke
berørt af forslaget. Det bemærkes
dog, at der ved fx investeringer via
en dansk transparent fond i infra-
strukturprojekter med fast drifts-
sted i udlandet vil foreligge et fast
driftssted i det pågældende land
for de deltagende investorer og
ikke for den danske (transparente)
fond.
Hjemmel til godtgørelse af moms af godt-
gjorte energiafgifter
Side 6 af 10
L 237 - 2017-18 - Bilag 6: Supplerende høringsnotat, fra skatteministeren
1889388_0007.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Forsikring & Pension kan støtte
denne del af lovforslaget og har
ikke yderligere bemærkninger her-
til.
EU-retlig tilpasning af beskatning af
ikke-hjemmehørende pensionsinstitutters
investeringer i fast ejendom
Forsikring & Pension har ikke ind-
vendinger mod det overordnede
sigte med forslaget, men har nogle
bemærkninger af mere teknisk art.
Forsikring & Pension er enig i, at
forslaget må kunne begrænses til at
omfatte udenlandske pensionsin-
stitutter inden for EU/EØS-områ-
det.
Forsikring & Pension bemærker
dog, at med den valgte afgræns-
ning (IORP II-direktivet, direktiv
2016/2341/EU) skal man være
opmærksom på, at det er muligt
for livforsikringsselskaber at drive
arbejdsmarkedsrelaterede pensi-
onsaktiviteter under IORP II-di-
rektivet, hvis hjemlandet tillader
det. Sådan aktivitet skal i givet fald
blot holdes adskilt (øremærket) fra
de øvrige midler i livsforsikrings-
selskabet.
Livsforsikringsselskaber med
hjemsted i Danmark (på nær ar-
bejdsmarkedsrelaterede livsforsik-
ringsselskaber, jf. § 307 i lov om fi-
nansiel virksomhed) er ikke omfat-
tet af pensionsafkastbeskatningslo-
vens §§ 6 eller 7, men er derimod
omfattet af selskabsskatteloven for
Det er ikke intentionen med for-
slaget, at udenlandske livsforsik-
ringsselskaber, der kan sidestilles
med danske livsforsikringsselska-
ber, som ikke er omfattet af pensi-
onsafkastbeskatningsloven, skal
omfattes af den foreslåede § 13 J i
selskabsskatteloven.
Den foreslåede § 13 J i selskabs-
skatteloven er derfor ændret, så
udenlandske livsforsikringsselska-
bers direkte ejendomsinvesteringer
foretaget med øremærkede IORP-
midler ikke er omfattet af bestem-
melsen.
Side 7 af 10
L 237 - 2017-18 - Bilag 6: Supplerende høringsnotat, fra skatteministeren
1889388_0008.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
så vidt angår afkastet af deres ejen-
domsinvesteringer.
Forsikring & Pension mener der-
for, at den foreslåede bestemmelse
(selskabsskattelovens § 13 J, stk.
3), ikke bør omfatte udenlandske
livsforsikringsselskabers direkte
ejendomsinvesteringer foretaget
med øremærkede IORP-midler.
Forsikring & pension mener, at
formuleringen af den foreslåede
bestemmelse i selskabsskattelovens
§ 13 J, stk. 3, nr. 1, der lyder:
”har
tilladelse til at drive pensionskassevirk-
somhed i et land, som har gennemført di-
rektiv 2016/2341/EU…”
er lidt
upræcis.
Forsikring & Pension anfører, at
det bør kræves af det udenlandske
pensionsinstitut, at det rent faktisk
er omfattet af IORP II-direktivets
regler i sit hjemland. Udenlandske
pensionsinstitutter, der er omfattet
af IORP II-direktivets artikel 2, el-
ler artikel 5, bør endvidere kun
være omfattet af bestemmelsen,
hvis de som hjemmehørende i
Danmark ville være omfattet af
pensionsafkastbeskatningslovens
§§ 6 eller 7.
Det foreslåede nr. 1 i selskabsskat-
telovens § 13 J, stk. 3, er præcise-
ret, således at udenlandske pensi-
onsinstitutter skal være omfattet af
IORP II-direktivets regler i sit
hjemland.
Endelig bemærker Forsikring &
Pension, at det for en sikkerheds
skyld
og i det mindste i bemærk-
ningerne
præciseres, at anskaffel-
ses- og afståelsessummer i relation
Det er opfattelsen, at det er ud-
gangspunktet i skattelovgivningen,
at skattemæssige værdier
i dette
tilfælde anskaffelses- og afståelses-
summer i relation til den foreslå-
ede § 13 J i selskabsskatteloven
skal opgøres efter skattemæssige
Side 8 af 10
L 237 - 2017-18 - Bilag 6: Supplerende høringsnotat, fra skatteministeren
1889388_0009.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
til den foreslåede § 13 J i selskabs-
skatteloven skal opgøres efter skat-
temæssige principper.
principper
med mindre andet
fremgår.
Bemærkningerne til den foreslåede
§ 13 J i selskabsskatteloven er dog
præciseret for, at der ikke skal være
tvivl om, at anskaffelses- og afstå-
elsessummer i relation til den fore-
slåede § 13 J i selskabsskatteloven
skal opgøres efter skattemæssige
principper.
EU-retlig tilpasning af reglerne om tynd
kapitalisering
Forsikring & Pension har vurderet
denne del af lovforslaget, men har
ingen bemærkninger hertil.
EU-retlig tilpasning af reglerne om
momsfritagelse for selvstændige grupper
Forsikring & Pension er enige i at
EU-Domstolens domme nødven-
diggør en tilpasning af den danske
bestemmelse om selvstændige
grupper.
Forsikring & Pension er af den op-
fattelse, at dommenes udfald er
kommet bag på både medlems-
lande og EU-Kommissionen. Der
er derfor overvejelse på EU-plan
om, hvorvidt momsdirektivet skal
ændres. Forsikring & Pension me-
ner, at det bør vurderes, om Dan-
mark bør løbe forrest i tilpasnin-
gen til den nye retstilstand.
Den hidtidige praksis i relation til
momsfritagelsen for selvstændige
grupper har ikke været ens i alle
EU-lande. Nogle lande har, som
Danmark, fortolket bestemmelsen
bredt, mens andre
herunder
Tyskland
har fortolket den rela-
tivt snævert. Alle EU-lande skal
hurtigst muligt tilpasse deres natio-
nale lovgivning efter Domstolens
afgørelser. Danmark vil opfylde
denne forpligtigelse ved gennem-
førelse af lovforslaget. Herudover
er det vurderingen, at såfremt der
skal ske ændringer i momsreglerne
Side 9 af 10
L 237 - 2017-18 - Bilag 6: Supplerende høringsnotat, fra skatteministeren
1889388_0010.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
for den finansielle sektor, bør dette
ske ved en generel revision af reg-
lerne, jf. kommentaren til Finans
Danmark.
Forsikring & Pension opfordrer til,
at ikrafttrædelsestidspunktet for
ændringen i gruppereglen udsky-
des til 1. januar 2020 eller subsidi-
ært 1. januar 2019.
Det anerkendes, at ændringen vil
medføre visse tilpasninger i de be-
rørte virksomheder. Ikrafttrædel-
sestidspunktet er derfor foreslået
ændret til 1. januar 2019.
Tilbagesalg til det udstedende selskab
Forsikring & Pension har vurderet
denne del af lovforslaget, men har
ingen bemærkninger hertil.
Lovforslagets øvrige elementer
Forsikring & Pension har ikke vur-
deret denne del af lovforslaget.
Side 10 af 10