Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2017-18
L 236 Bilag 9
Offentligt
Talepapir til Borgmesteren
høring om lovforslag L236.
Tak for muligheden for at deltage i udvalgets høring om lovforslag L236.
Det er jeg glad for.
For hvis lovforslaget - som det ligger nu - bliver til lov, så vil det blive endnu sværere for os
i Nordeuropas tættest befolkede kommune at gøre noget ved de parkeringsudfordringer,
som vi står med. Og som vi har ansvaret for at løse.
Og det er problemstillinger, som ikke kun rammer Frederiksberg, men alle tæt befolkede
kommuner over hele landet.Og vi
har
store P-udfordringer.
På hverdage har vi flere områder på det østlige Frederiksberg, hvor P-belægningen er et
stykke over 100 pct.Og lad mig også slå helt fast. På Frederiksberg er P-indtægterne ikke
nogen pengemaskine.
Vi har indtægter på licens og afgifter på 26 mio. kr. De falder med lovforslaget til 21 mio.
kr. og vores omkostninger ved at drive p-ordningen vil uændret være 23 mio. kr. Altså et
tab - som i givet fald - skal finansieres af skatteborgerne på Frederiksberg eller ved øgede
p-indtægter.
Og vi taler om en ordning som vi
udelukkende
har for at skabe ordnede forhold for
billisterne på Frederiksberg.
Og helt konkret så står vi med lovforslaget - overfor, at vi kommer til at miste muligheden
for at afskrive på fremtidige investeringer i parkerings-forbedringer i størrelsesordenen 26
mio. kr. hvert år!
L 236 - 2017-18 - Bilag 9: Talepapirer og præsentation fra udvalgets høring 24/5-18
Og for at gøre ondt værre, så er vi gået ind i to store P-anlæg på Langelands Plads og
Grundtvigsvej. I alt en investering på 132 mio. kr., som vi nu skal finde anden finansiering
til.
De projekter er vi nemlig gået ind i god tro og under forudsætning af, at det nuværende
regelsæt vil fortsætte, så vi kunne modregne afskrivningen.
Hvis vi ikke længere kan det, så får vi uforskyldt en ikke uvæsentlig økonomisk udfordring.
Og det kommer ministerens ændringsforslag til lovforslaget desværre ikke til at ændre på.
Det skyldes, at vi kun vil kunne søge om nedsættelse, hvis vores omkostninger til
afskrivning og forrentning overstiger kommunens årlige nettoindtægter fra
betalingsparkering.
Og da reglerne er sådan, at vi skal afskrive anlægget lineært over 15 år,
så kommer vi ikke over det beløb.
Ændringsforslaget vil altså
ikke
bringe os ud af klemmen - og bør ændres, - så
dispensationen bliver en generel dispensation for P-anlæg, der er besluttet under de
hidtidige regler.
Hvis vi kigger lidt på indtægterne fra P-afgifter, så taber vi alene på Frederiksberg 4 mio.
kr. på P-afgifter, hvis lovforslaget bliver til lov.
Og det selvom vi faktisk udfører en opgave for Politiet i forhold til færdelseslovsforseelser,
som det vel er rimeligt, at vi får en betaling for i form af det grundfradrag, som vi har i dag.
For at samle op, så mener jeg, at folketinget skal være opmærksomme på, at lovforslaget
har en række uheldige virkninger. Og ikke kun på Frederiksberg.
L 236 - 2017-18 - Bilag 9: Talepapirer og præsentation fra udvalgets høring 24/5-18
For det
første
fjernes kommunernes mulighed for at tilbageføre P-indtægter til billisterne i
form af P-forbedringer
For det
andet
giver forslaget kommunerne et incitament til at sætte priserne på parkering
op, fordi der ikke længere modregnes og fordi vi mangler finansieringen til ordningen.
På den måde risikerer lovforslaget at gøre P-indtægterne til en pengemaskine. Ikke for
kommunerne. Men for staten, - som beholder 70%.
På Frederiksberg er vi - her ud over bekymret for, at København bliver presset til at hæve
deres p-takster.
Dermed kan vi blive tvunget til at hæve vores takster forholsmæssigt.
For vi ved - desværre, at når taksterne stiger et sted, så søger billister over til de steder,
hvor de kan parkere billigere. Og dermed forværre parkeringsproblemerne hos os.
For det
tredje
så rammer lovforslaget de tæt befolkede kommuner. Og det er præcis de
tætbefolkede kommuner, som står med de største parkeringsudfordringer.
Summasumarum. Jeg vil opfordre Folketinget til :
1. At kommuner med store p-udfordringer skal have dækning for de grundlæggende
parkeringsrelaterede udgifter ved, at det nuværende grundfradag fastholdes.
2. Afsæt en pulje finansieret af Statens modregning i bloktilskuddet til at sikre
kommuner med særlig store P-udfordringer en mulighed for at investere i p-anlæg.
En pulje som fordeles efter objektive kriterier.
3. At kommuner som har investeret i p-anlæg i god tro inden den 2. maj i år,
reelt får mulighed for at afskrive efter de hidtige regler.
L 236 - 2017-18 - Bilag 9: Talepapirer og præsentation fra udvalgets høring 24/5-18
Det var ordene.