Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2017-18
L 236 Bilag 9
Offentligt
1900564_0001.png
TALE
Overborgmesteren
TALE
Tale til
Anledning
Sted
Dato
Klokken
Overborgmesteren
Høring om lovforslag om parkering
Landstingssalen, Christiansborg
24-05-2018
12.15-12.30
Tak fordi jeg må komme i dag, og bidrage
med et københavnsk blik på den foreslåede
ordning for statslig modregning af
parkeringsindtægter.
Det er som bekendt et forslag, som vil
have voldsomme økonomiske
konsekvenser for Københavns Kommune.
Vi vil miste 215 millioner kroner årligt.
Og hvorfor så det? Jo, fordi vi har meget
betalingsparkering i København.
Det har vi, fordi mange mennesker har
brug for at bevæge sig rundt i byen i bil.
For at sikre, at parkeringspladserne ikke er
optaget længere end nødvendigt, men at de
udnyttes bedst muligt, er der betaling for at
parkere i mange dele af byen.
Anledning:
Dato:
Sted:
Høring om parkering
24-05-2018
Landstingssalen, Christiansborg
side 1a
Anledning:
Dato:
Sted:
Høring om parkering
24-05-2018
Landstingssalen, Christiansborg
side 1b
L 236 - 2017-18 - Bilag 9: Talepapirer og præsentation fra udvalgets høring 24/5-18
Betalingen har kort sagt til formål at
regulere trafik og parkering.
Ikke at skaffe penge til kommunekassen.
Så langt er jeg fuldstændig enig med
partierne bag lovforslaget.
Jeg er også fuldstændig enig i det, som jeg
forventer er et udbredt synspunkt i samme
kreds af partier:
Nemlig at kommunen skal arbejde for at
tilvejebringe gode parkeringsforhold.
Derfor er det også overraskende, at
lovforslaget trækker i den stik modsatte
retning.
Nu vil man i stedet indføre en ordning,
hvor kommunerne får
sværere
ved at
opføre gode parkeringsanlæg, men til
gengæld
lettere
ved at tjene penge på at
øge betalingen for at parkere.
Det er en sjældent set bagvendt logik.
Det skyldes to problemer i forslaget:
For det første vil man fjerne kommunernes
mulighed for at fradrage investeringer i
parkeringskapacitet.
I dag nedsættes den statslige modregning,
hvis vi investerer i eksempelvis nye
parkeringsanlæg.
Det giver os incitament til at bruge
indtægter fra parkering på at sikre p-
pladser.
Det vil man sætte en stopper for. Og det
har selvfølgelig så den konsekvens, at vi
skal ud og finde anden finansiering, hvis
ikke vi vil drosle ned på vores arbejde for
gode p-forhold.
Det vil enten sige, at vi skal
skattefinansiere investeringerne.
L 236 - 2017-18 - Bilag 9: Talepapirer og præsentation fra udvalgets høring 24/5-18
Eller også kan man hæve betalingen for at
parkere.
For her kommer vi til det andet problem.
Nemlig at kommunerne i den nye ordning
får mulighed for at tjene på øge
betalingsparkering.
I den nuværende ordning må vi som
kommune beholde parkeringsindtægter
svarende til en andel af niveauet i 2007.
Fremover fjernes dette loft, og i stedet må
kommunerne beholde 30 procent af
parkeringsindtægterne, uanset hvor store
de er, og uanset hvor høje afgifterne er.
Igen en mekanisme, som går stik imod
intentionerne med forslaget.
Det er altså en aftale, der giver stor risiko
for, at bilisterne kan se frem til dårligere
forhold eller højere afgifter.
Konsekvenserne i København vil være
mærkbare.
Ikke bare fordi vi får ringere muligheder
for at opføre fremtidige parkeringsanlæg.
Men også for parkeringsanlæg, der er taget
i brug, eller er ved at blive opført.
Med den nuværende ordning kan vi
fratrække afskrivninger og forretninger af
vores investering i ny parkeringskapacitet
over en 15-årig periode efter ibrugtagelsen
af anlægget.
Det betyder jo, at vi for allerede vedtagne
anlæg får en konkret
finansieringsudfordring, hvis lovforslaget
vedtages.
Samtidig er det vigtigt at sige, at den her
aftale svækker incitamentet til at sikre
vækst og arbejdspladser.
L 236 - 2017-18 - Bilag 9: Talepapirer og præsentation fra udvalgets høring 24/5-18
Fremover skal arbejdspladstunge
kommuner finde rum til at investere i
parkeringsanlæg, i deres i forvejen
pressede anlægsbudgetter.
København er en indpendlingskommune.
Vi er arbejdsplads-by for borgere fra
mange destinationer på Sjælland og øerne.
Hjemkommunen får skatteindtægterne,
mens de københavnske skatteborgere nu
også skal finansiere parkeringspladserne.
Jeg har bemærket, at regeringen har
fremlagt kommissorium for arbejdet med
en hovedstadsstrategi.
Det var en god nyhed.
Jeg skal da være ærlig at sige, at jeg var
lige ved at opgive troen på, at regeringen
havde en reel interesse i at løse
udfordringer i hovedstadsområdet.
Trafik, trængsel og parkering er en af
hovedstadens store udfordringer.
Dette lovforslag forringer vores
muligheder for at løse dem.
Så lad mig slutte med en opfordring: hvis
regeringen har lyst til at sætte handling bag
de pæne ord om hovedstaden, er hér
allerede en anledning.
Og med det vil jeg sige tak for muligheden
for at opklare konsekvenserne her i dag.