Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
L 234 Bilag 3
Offentligt
1886980_0001.png
MINISTEREN
Transportordførerne fra partierne bag B 165 (2015/16)
Dato
J. nr.
Den 6. april 2018
2016-5212
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Til transportordførerne fra partierne bag B 165
Som aftalt med de partier, der udgør flertallet bag beslutningsforslaget nr. B
165 (2015/16), har Transport-, Bygnings- og Boligministeriet udarbejdet forslag
til lov om ændring af godskørselsloven, som indfører en tilladelsesordning for
varebiler i godskørselsloven, og forslaget blev efter aftale sendt i ekstern høring
i perioden fra den 9. februar 2018 til den 9. marts 2018.
Som anført i brev af 23. marts 2018 har ministeriet under høringsperioden
modtaget 14 eksterne høringssvar. Dertil har ministeriet modtaget høringssvar
fra enkelte offentlige myndigheder og virksomheder, ligesom et enkelt hørings-
svar fra SMV Danmark er modtaget efter høringsperiodens udløb. Samtlige
høringssvar er sammen med et opdateret høringsnotat vedlagt til jeres oriente-
ring.
Et flertal af høringssvarene peger på en række problematiske forhold ved lov-
forslaget, som i vid udstrækning svarer til regeringens egen vurdering af lov-
forslaget.
Samlet set kan regeringen ikke støtte lovforslaget, da der efter regeringens op-
fattelse er tale om et forslag, som vil medføre uforholdsmæssige økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet. Ministeriet har i samarbejde
med Erhvervsstyrelsen foretaget en kortlægning af de administrative konse-
kvenser for erhvervslivet, som viser, at branchen samlet set vil have omstil-
lingsomkostninger for 60-75 mio. kr., mens der vil være løbende årlige om-
kostninger på ca. 3,2 mio. kr.
Derudover er der tale om et lovforslag, som efter regeringens opfattelse:
-
-
-
-
udgør en overimplementering af EU-reglerne til skade for danske virk-
somheder,
ikke vil være egnet til at bekæmpe social dumping, sort arbejde og ille-
gal arbejdskraft,
vil vanskeliggøre visse deleøkonomiske tiltag, og
vil være vanskelig at håndhæve i praksis.
På baggrund af disse forhold ønsker regeringen ikke at fremsætte lovforslaget.
Lovforslaget er vedlagt denne skrivelse og oversendes hermed til partierne bag
L 234 - 2017-18 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat
1886980_0002.png
B 165 med henblik på, at lovforslaget kan fremsættes som et privat lovforslag af
et eller flere medlemmer af Folketinget uden for regeringspartierne.
Jeg skal i forlængelse af brevet af 23. marts 2018 gøre opmærksom på, at lov-
forslaget fortsat indeholder forslag til bestemmelse, hvorefter virksomheder
med varebiler, der ikke er omfattet af tilladelseskravet, skal anmelde disse va-
rebiler til SKAT med henblik på at lette politiets håndhævelse af lovforslaget,
hvilket som beskrevet vil medføre væsentlige omstillingsomkostninger for er-
hvervslivet. Det har således ikke været muligt at pege på en alternativ og min-
dre omkostningstung måde at håndhæve lovforslaget på. Det vil imidlertid væ-
re op til partierne bag B 165 at vurdere, hvorvidt denne bestemmelse bør op-
retholdes.
Endelig skal jeg gøre opmærksom på, at lovforslaget ikke har været til lovtek-
nisk gennemgang i Justitsministeriet.
Med
venlig
hilsen
Side 2/2
Ole Birk Olesen