Skatteudvalget 2017-18
L 226 Bilag 6
Offentligt
1897431_0001.png
Til lovforslag nr.
L 226
Folketinget 2017-18
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 17. maj 2018
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om inddrivelse af gæld til det offentlige og
forskellige andre love og om ophævelse af lov om forsøg med eftergivelse af
gæld til det offentlige for socialt udsatte grupper
(Forenkling af regler om inddrivelse af gæld til det offentlige m.v. og forældelseshåndtering m.v.)
[af skatteministeren (Karsten Lauritzen)]
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 5 ændringsforslag til lovfor-
slaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 25. april 2018 og var til 1.
behandling den 3. maj 2018. Lovforslaget blev efter 1. be-
handling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Dispensation fra Folketingets Forretningsorden
Udvalget indstiller, at der dispenseres fra bestemmelsen i
Folketingets Forretningsorden § 13, stk. 1, om, at der skal gå
30 dage fra lovforslagets fremsættelse, til det kan vedtages
ved 3. behandling.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og skatteministeren sendte den 9. februar
2018 dette udkast til udvalget, jf. SAU alm. del – bilag 121.
Den 25. april 2018 sendte skatteministeren de indkomne hø-
ringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 4 spørgsmål til skatteministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af EL og
SF) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
ved 3. behandling
med de stillede ændringsforslag.
Socialdemokratiets og Alternativets medlemmer af ud-
valget bemærker, at de ser med stor alvor på den gældsop-
hobning, der blev skabt i kølvandet på den daværende VK-
regerings fejlslagne plan for inddrivelsen og it-systemet Ét
Fælles Inddrivelsessystem (EFI), der måtte lukkes ned.
En velfungerende inddrivelse af skat og andre fordringer
er afgørende for tilliden og opbakningen til skattevæsenet
blandt borgere og virksomheder og har selvsagt betydning
for økonomien i stat, kommuner, forsyningsselskaber og an-
dre fordringshavere.
Lovforslaget ophæver forsøgsordningen med at eftergive
gæld til det offentlige for socialt udsatte grupper. Socialde-
mokratiets og Alternativets støtte hertil er begrundet i, at
den hidtidige ordning ikke havde den ønskede effekt, da kun
ganske få personer fik gavn af den og fik eftergivet gæld på
baggrund af ordningen. Dog er det magtpåliggende for So-
cialdemokratiet og Alternativet, at der sættes en ny ordning i
stedet for den nuværende. Socialdemokratiet og Alternativet
havde gerne set, at der var en politisk afklaring på en ny
ordning inden 3. behandling af lovforslaget. Partierne opfor-
drer regeringen til snarest at indlede politiske drøftelser,
med henblik på at der efterfølgende kan fremsættes et lov-
forslag om en ny og mere effektiv ordning for gældseftergi-
velse til gavn for socialt udsatte grupper.
Socialdemokratiet og Alternativet noterer sig desuden, at
Socialdemokratiets forslag om, at personer med gæld til det
offentlige, som flytter til udlandet, skal oplyse og løbende
opdatere deres adresse i udlandet til myndighederne, gen-
nemføres. Det giver skattemyndighederne væsentlige oplys-
ninger, så de kan inddrive gælden, hvorved skyldnerne ikke
bare kan rejse fra regningen. Partierne støtter skærpelsen af
sanktionen for skyldnere, der ikke oplyser deres adresse
AX021592
L 226 - 2017-18 - Bilag 6: Betænkning afgivet den 17. maj 2018
1897431_0002.png
2
m.v., hvis de flytter til udlandet, som foreslås ved ændrings-
forslag nr. 2.
Et
mindretal
i udvalget (EL og SF) indstiller lovforslaget
til
vedtagelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for
ændringsforslag nr. 1, 2, 4 og 5. Mindretallet vil ved 2. be-
handling af lovforslaget redegøre for sin stilling til æn-
dringsforslag nr. 3.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-
givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og
havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger
eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af
skatteministeren,
tiltrådt af
udvalget:
1)
Nr. 11
affattes således:
»11.
I
§ 10 a, stk. 1,
indsættes efter »og af beløb til dækning
af«: »tilbagebetalingskrav efter § 10 b, stk. 3, hidrørende fra
særskilt lønindeholdelse samt«.«
[Lovteknisk præcisering]
2)
I den under
nr. 13
foreslåede
§ 16 b
ændres »der« til:
»som«.
[Ændret strafudmåling]
Af
skatteministeren,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget med und-
tagelse af EL og SF):
3)
I det under
nr. 15
foreslåede
§ 18 a, stk. 2,
indsættes i
1. pkt.
efter »til restanceinddrivelsesmyndigheden«: »af for-
dringshaveren eller den, der på vegne af fordringshaveren
opkræver fordringen«.
[Tydeliggørelse af, at fordringer, som restanceinddrivelses-
myndigheden selv danner som led i inddrivelsen, ikke over-
drages]
Af
skatteministeren,
tiltrådt af
udvalget:
Til § 11
4)
Stk. 3, 1. pkt.,
affattes således:
»§ 3 B i lov om inddrivelse af gæld til det offentlige som
affattet ved denne lovs § 1, nr. 6, finder ikke anvendelse på
fordringer m.v., der modtages til inddrivelse hos restan-
ceinddrivelsesmyndigheden før den 1. juni 2018, og § 18 a,
stk. 2, i lov om inddrivelse af gæld til det offentlige som af-
fattet ved denne lovs § 1, nr. 15, finder ikke anvendelse på
fordringer m.v., der første gang modtages til inddrivelse hos
restanceinddrivelsesmyndigheden før den 1. juni 2018.«
[Ingen foreløbig afbrydelse af forældelsen for fordringer,
der er modtaget til inddrivelse inden ikrafttrædelsen, men
som returneres til fordringshaver og efter ikrafttrædelsen at-
ter kommer under inddrivelse]
5)
I
stk. 3
indsættes som
3.
og
4. pkt.:
»For fordringer, der modtages i restanceinddrivelsesmyn-
dighedens paralleldriftssystem Debitormotor Inddrivelse
(DMI) fra og med den 1. juni 2018, finder § 18 a, stk. 2, i
lov om inddrivelse af gæld til det offentlige som affattet ved
denne lovs § 1, nr. 15, dog også anvendelse, selv om for-
dringerne første gang er modtaget til inddrivelse hos restan-
ceinddrivelsesmyndigheden før den 1. juni 2018. For sådan-
ne fordringer, der modtages til og med den 31. december
2020, gælder § 18 a, stk. 2, 3. pkt., i lov om inddrivelse af
gæld til det offentlige, som affattet ved denne lovs § 1, nr.
15, ikke.«
[Særregel for fordringer, der modtages i restanceinddrivel-
sesmyndighedens paralleldriftssystem DMI]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der foreslås en lovteknisk præcisering af, hvor udvidel-
sen med »tilbagebetalingskrav efter § 10 b, stk. 3, hidrøren-
de fra særskilt lønindeholdelse samt« skal indsættes i § 10 a,
stk. 1, i lov om inddrivelse af gæld til det offentlige. Ifølge
lovforslagets § 1, nr. 11, skal indsættelsen ske efter »til dæk-
ning af«, som dog optræder to steder i § 10 a, stk. 1. Den
lovtekniske præcisering har til formål at præcisere, at ind-
sættelsen skal ske efter den anden forekomst af ordene.
Til nr. 2
Efter forslaget til ny § 16 b i lov om inddrivelse af gæld
til det offentlige, jf. lovforslagets § 1, nr. 13, straffes, med-
mindre højere straf er forskyldt efter den øvrige lovgivning,
en skyldner, der har gæld på mindst 100 kr. under inddrivel-
se hos restanceinddrivelsesmyndigheden, og som forsætligt
eller ved grov uagtsomhed 1) undlader at opfylde adresseop-
lysningspligten efter § 16 a, stk. 1 eller 7, 2) afgiver urigtige
eller vildledende oplysninger efter § 16 a, stk. 2 eller 3, om
henholdsvis indholdet af de oplysninger, som adresseoplys-
ningspligten omfatter, og oplysning om kontaktadresse for
en skyldner, der er uden fast bopæl i udlandet og ikke er til-
sluttet Digital Post, eller 3) undlader at opfylde pligten efter
§ 16 a, stk. 4, om opdatering af oplysningerne efter stk. 2 og
3, senest 14 dage efter at forholdene har ændret sig.
Det fremgår af lovforslagets bemærkninger til § 16 b, at
bødeniveauet for overtrædelse af sådanne ordensforskrifter
på skatteområdet typisk ligger i størrelsesordenen 800-2.000
kr., og at bødeniveauet for ordensbøder fastsættes ved prø-
vesager ved domstolene og vil indgå i det såkaldte ordens-
bødekatalog på Skatteministeriets område, når der foreligger
domspraksis for overtrædelse af de pågældende bestemmel-
ser.
Det fremgår endvidere, at det med lovforslaget er forud-
sat, at der ved fastsættelse af bødens størrelse inden for det
angivne interval ud over de almindelige regler i straffelo-
L 226 - 2017-18 - Bilag 6: Betænkning afgivet den 17. maj 2018
1897431_0003.png
3
vens kapitel 10 skal tages hensyn til størrelsen på skyldners
gæld under inddrivelse.
Formålet med den foreslåede sproglige justering i § 16 b
er at ændre de forudsætninger, der fremgår af lovforslagets
bemærkninger, om bødeudmålingen ved en overtrædelse af
bestemmelsen.
Med ændringsforslaget forudsættes det således, at der
ved udmålingen af bødestraffen i stedet skal tages udgangs-
punkt i en standardbøde på 5 pct. af gældens størrelse. Det
beløb, der fremkommer herved, afrundes opad til nærmeste
hele beløb, der kan deles med 1.000. Det vil sige, at bøden
mindst skal udgøre 1.000 kr. Bøden kan dog højst udgøre
10.000 kr. Det betyder f.eks., at hvis en skyldner på overtræ-
delsestidspunktet har en gæld under inddrivelse på 105.689
kr., får skyldneren en bøde på 6.000 kr.
Denne ændring i den forudsatte bødeudmåling vil inde-
bære, at restanceinddrivelsesmyndigheden til brug for udste-
delsen af bødeforelæg efter den foreslåede bestemmelse i §
16 c i lov om inddrivelse af gæld til det offentlige, jf. lovfor-
slagets § 1, nr. 13, ikke vil være afhængig af et erfarings-
grundlag i form af prøvesager ved domstolene. Hvis skyld-
neren vælger ikke at vedtage bødeforelægget fra restan-
ceinddrivelsesmyndigheden, vil det stadig være sådan, at re-
stanceinddrivelsesmyndigheden herefter vil kunne overgive
sagen til anklagemyndigheden, med henblik på at anklage-
myndigheden selv udsteder et bødeforelæg, jf. retsplejelo-
vens § 832, eller at sagen om overtrædelsen indbringes for
domstolene.
Fastsættelsen af straffen i de tilfælde, hvor en skyldner
ikke accepterer bøden, vil bero på domstolenes konkrete
vurdering i det enkelte tilfælde af samtlige omstændigheder
i sagen, og det angivne strafniveau vil kunne fraviges i op-
og nedadgående retning, hvis der i den konkrete sag forelig-
ger skærpende eller formildende omstændigheder, jf. herved
de almindelige regler om straffens fastsættelse i straffelo-
vens kapitel 10.
Til nr. 3
Der er tale om en præcisering af ordlyden, således at det
tydeliggøres, at fordringer, som restanceinddrivelsesmyn-
digheden selv danner som led i inddrivelsen, dvs. navnlig
gebyrer og inddrivelsesrenter, ikke overdrages til restan-
ceinddrivelsesmyndigheden i relation til den foreslåede re-
gel i § 18 a, stk. 2, i lov om inddrivelse af gæld til det of-
fentlige, jf. lovforslagets § 1, nr. 15, om foreløbig afbrydel-
se, idet reglen alene omfatter fordringer, der overdrages af
fordringshaveren eller den, der på vegne af fordringshaveren
opkræver fordringen.
Restanceinddrivelsesmyndighedens gebyrer tilhører re-
stanceinddrivelsesmyndigheden, mens inddrivelsesrenter ef-
ter § 5, stk. 1, i lov om inddrivelse af gæld til det offentlige
tilhører fordringshaver. Inddrivelsesrenter kan af restan-
ceinddrivelsesmyndigheden blive sendt til fordringshaveren
eller den, der på dennes vegne forestår opkrævningen. Hvis
den rentebærende fordring – hovedfordringen – i medfør af
§ 2, stk. 2, 4. pkt., eller § 2, stk. 7 eller 8, i lov om inddrivel-
se af gæld til det offentlige sendes til fordringshaveren eller
den, der på dennes vegne forestår opkrævningen, følger ind-
drivelsesrenterne således med, jf. § 8, stk. 3, i bekendtgørel-
se nr. 300 af 29. marts 2017 om inddrivelse af gæld til det
offentlige.
Hvis inddrivelsesrenter efter at være sendt til fordrings-
haveren eller den, der på dennes vegne forestår opkrævnin-
gen, herefter overdrages til restanceinddrivelsesmyndighe-
den med henblik på atter at komme under inddrivelse, vil
inddrivelsesrenterne blive modtaget første gang og dermed
opnå en foreløbig afbrydelse af forældelsen, således at for-
ældelse tidligst indtræder 3 år efter modtagelsen, jf. den
foreslåede regel i § 18 a, stk. 2, 1. pkt., i lov om inddrivelse
af gæld til det offentlige.
Til nr. 4
Det foreslås, at fordringer, der modtages til inddrivelse
hos restanceinddrivelsesmyndigheden inden den foreslåede
ikrafttrædelse den 1. juni 2018, men returneres til fordrings-
haver eller den, der på dennes vegne forestår opkrævningen,
og efter ikrafttrædelsen atter modtages til inddrivelse hos re-
stanceinddrivelsesmyndigheden, ikke skal opnå en foreløbig
afbrydelse efter den foreslåede regel i § 18 a, stk. 2, 1. pkt., i
lov om inddrivelse af gæld til det offentlige, jf. lovforslagets
§ 1, nr. 15.
Forslaget skyldes, at der systemmæssigt er forskel på be-
handlingen af første oversendelse af en fordring og en gen-
indsendelse af samme fordring, efter at den er blevet retur-
neret til fordringshaver eller den, der på vegne af fordrings-
haveren opkræver fordringen.
Som lovforslaget er fremsat, vil systemet derudover skul-
le kunne kende forskel på, hvorvidt en fordring, der genind-
sendes, er modtaget til inddrivelse første gang før eller fra
og med den 1. juni 2018, fordi genindsendte fordringer, hvis
første modtagelse hos restanceinddrivelsesmyndigheden er
sket den 1. juni 2018 eller senere, ikke opnår en ny foreløbig
afbrydelse af forældelsen ved genindsendelsen, jf. den fore-
slåede regel i § 18 a, stk. 2, 3. pkt., jf. lovforslagets § 1, nr.
15. Et sådant behov for at kunne kende forskel vil udgøre en
kompleksitet i systemet.
Der foreslås derfor en ændret affattelse af den foreslåede
ikrafttrædelsesbestemmelse i § 11, stk. 3, 1. pkt., således at
§ 18 a, stk. 2, i lov om inddrivelse af gæld til det offentlige,
som affattet ved lovforslagets § 1, nr. 15, ikke finder anven-
delse på fordringer m.v., der første gang modtages til inddri-
velse hos restanceinddrivelsesmyndigheden før den 1. juni
2018.
Som nævnt ovenfor i bemærkningerne til nr. 3 kan ind-
drivelsesrenter alene modtages til inddrivelse, hvis de gen-
indsendes af fordringshaver eller den, der på vegne af denne
forestår opkrævningen. § 18 a, stk. 2, i lov om inddrivelse af
gæld til det offentlige, som affattet ved lovforslagets § 1, nr.
15, finder således ikke anvendelse på inddrivelsesrenter, der
som følge af en genindsendelse første gang modtages til ind-
drivelse før den 1. juni 2018.
Til nr. 5
Det foreslås, at § 18 a, stk. 2, i lov om inddrivelse af gæld
til det offentlige, jf. lovforslagets § 1, nr. 15, om foreløbig
afbrydelse af forældelsen for fordringer, der modtages hos
L 226 - 2017-18 - Bilag 6: Betænkning afgivet den 17. maj 2018
1897431_0004.png
4
restanceinddrivelsesmyndigheden til inddrivelse, hvorefter
forældelsen tidligst indtræder 3 år efter modtagelsen, også
skal finde anvendelse på fordringer, der modtages i restan-
ceinddrivelsesmyndighedens paralleldriftssystem Debitor-
motor Inddrivelse (DMI) fra og med den 1. juni 2018, selv
om fordringerne første gang er modtaget til inddrivelse hos
restanceinddrivelsesmyndigheden før den 1. juni 2018, dvs.
lovens ikrafttrædelsesdato. Ændringsforslaget, der skal ses i
sammenhæng med ændringsforslag nr. 4 ovenfor, skyldes, at
det for fordringer, der modtages i DMI, ikke vil være muligt
at konstatere, om fordringen modtages første gang eller er
blevet genindsendt efter en tilbagesendelse til fordringsha-
ver eller den, der på vegne af denne forestår opkrævningen.
Dermed vil det ikke i praksis være muligt at afgøre, om dis-
se fordringer første gang er modtaget til inddrivelse før den
1. juni 2018, jf. ændringsforslag nr. 4.
I bekendtgørelse nr. 300 af 29. marts 2017 om inddrivel-
se af gæld til det offentlige, som ændret ved bekendtgørelse
nr. 1161 af 27. oktober 2017, er der i kapitel 15 indsat særli-
ge regler for paralleldriftsperioden fra og med den 1. april
2017, hvor fordringer registreres til inddrivelse i enten DMI
eller i det nye inddrivelsessystem, som fordringshaverne bli-
ver tilkoblet, i takt med at fordringshaverne har dokumente-
ret at kunne overholde de krav til datakvalitet m.v., som er
nødvendige for at sikre en lovlig inddrivelse af modtagne
fordringer via det nye inddrivelsessystem.
Fordringshavere, der endnu ikke er blevet tilkoblet det
nye inddrivelsessystem, skal således fortsat have mulighed
for at overdrage fordringer til restanceinddrivelsesmyndig-
heden med henblik på inddrivelse. Fordringerne bliver dog
først konverteret til det nye inddrivelsessystem, i forbindelse
med at fordringshaverne kan tilkobles dette, og efter at for-
dringerne er blevet godkendt til at kunne indgå i en inddri-
velsesindsats.
I bekendtgørelsens § 47 a er det bestemt, at bekendtgørel-
sens §§ 4-7 og § 8, stk. 3, samt § 4, stk. 5, i lov om inddri-
velse af gæld til det offentlige ikke gælder for DMI. I stedet
gælder bl.a. reglen i bekendtgørelsens § 47 a, nr. 2, hvoref-
ter en fordring anses for modtaget, den dag fordringen regi-
streres i modtagelsessystemet for DMI.
Det foreslås endvidere, at § 18 a, stk. 2, 3. pkt., i lov om
inddrivelse af gæld til det offentlige, jf. lovforslagets § 1, nr.
15, hvorefter fordringer, der efter at være blevet tilbagesendt
til fordringshaveren eller den, der på vegne af denne opkræ-
ver fordringen, ikke på ny får afbrudt forældelsen foreløbigt,
hvis fordringerne atter modtages til inddrivelse, ikke skal
finde anvendelse på fordringer, der fra lovens ikrafttræden
og til og med den 31. december 2020 modtages i restan-
ceinddrivelsesmyndighedens paralleldriftssystem EFI/DMI.
Også dette ændringsforslag skyldes, at det for fordringer,
der modtages i DMI, ikke vil være muligt at konstatere, om
modtagelsen skyldes en genindsendelse. Dermed vil det for
disse fordringer ikke være muligt at overholde den foreslåe-
de regel i § 18 a, stk. 2, 3. pkt., i lov om inddrivelse af gæld
til det offentlige, jf. lovforslagets § 1, nr. 15.
Ændringsforslaget indebærer, at fordringer, der fra og
med den 1. juni 2018, dvs. ikrafttrædelsesdatoen for loven,
overdrages af en fordringshaver, der endnu ikke er tilkoblet
det nye inddrivelsessystem, og som – som følge af den fore-
slåede regel i § 18 a, stk. 2, 1. pkt., i lov om inddrivelse af
gæld til det offentlige, jf. lovforslagets § 1, nr. 15 – får for-
ældelsen foreløbigt afbrudt, idet forældelsen tidligst vil ind-
træde 3 år efter fordringens modtagelse, på ny vil få foræl-
delsen foreløbigt afbrudt, hvis fordringerne efter at være til-
bagesendt til fordringshaver atter modtages hos DMI med
henblik på inddrivelse. Som i de øvrige tilfælde forudsætter
en foreløbig afbrydelse af forældelsen, at fordringen ikke al-
lerede er forældet ved modtagelsen i DMI.
Ændringsforslaget vedrører alene perioden til og med den
31. december 2020, inden for hvilken periode alle fordrings-
havere forventes at være blevet tilkoblet det nye inddrivel-
sessystem.
Dennis Flydtkjær (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Kim Christiansen (DF) Jan Rytkjær Callesen (DF) Mikkel Dencker (DF)
René Christensen (DF) Louise Schack Elholm (V) Jan E. Jørgensen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Jacob Jensen (V)
Torsten Schack Pedersen (V) Mads Fuglede (V) Joachim B. Olsen (LA)
nfmd.
May-Britt Kattrup (LA)
Anders Johansson (KF) Per Husted (S) Jens Joel (S) Daniel Toft Jakobsen (S) Jesper Petersen (S) Mattias Tesfaye (S)
Peter Hummelgaard Thomsen (S) Lea Wermelin (S)
fmd.
Rune Lund (EL) Pelle Dragsted (EL) Josephine Fock (ALT)
René Gade (ALT) Andreas Steenberg (RV) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Jacob Mark (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
46
37
34
14
13
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Nunatta Qitornai (NQ)
Tjóðveldi (T)
7
6
1
1
1
L 226 - 2017-18 - Bilag 6: Betænkning afgivet den 17. maj 2018
1897431_0005.png
5
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
10
8
Javnaðarflokkurin (JF)
1
L 226 - 2017-18 - Bilag 6: Betænkning afgivet den 17. maj 2018
1897431_0006.png
6
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 226
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
Titel
Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
Udkast til tidsplan over udvalgets behandling af lovforslaget
Fastsat tidsplan over udvalgets behandling af lovforslaget
Ændringsforslag, fra skatteministeren
1. udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 226
Spm.nr.
1
Titel
Spm. om, hvorfor det ikke er muligt for fordringshaver at give præcise
data om forældelsesfrister til restanceinddrivelsesmyndigheden, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om det ikke er fordringshavers ansvar at indsende en fordring til
inddrivelse, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om restanceinddrivelsesmyndigheden i dag foretager inddrivel-
sesskridt, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om restanceinddrivelsesmyndigheden fremover vil foretage ud-
lægsforretninger uanset fordringens størrelse og skyldnerens beta-
lingsevne m.v., til skatteministeren, og ministerens svar herpå
2
3
4