Skatteudvalget 2017-18
L 226 Bilag 1
Offentligt
1885943_0001.png
25. april 2018
J.nr. 2018-2
Til Folketinget
Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne høringssvar vedrø-
rende forslag til lov om ændring af lov om inddrivelse af gæld til det offentlige og forskel-
lige andre love og om ophævelse af lov om forsøg med eftergivelse af gæld til det offent-
lige for socialt udsatte grupper (Forenkling af regler om inddrivelse af gæld til dette of-
fentlige m.v. og forældelseshåndtering m.v.).
Karsten Lauritzen
/ Annemette Ottosen
L 226 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
1885943_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Advokatrådet
Advokatrådet bemærker om den
foreslåede bestemmelse om indfø-
relse af en pligt for skyldnere med
gæld under inddrivelse til at oplyse
den udenlandske adresse ved fra-
flytning fra Danmark, at det findes
uhensigtsmæssigt og stridende
mod regelforenklingsformålet at
pålægge borgere oplysningsfor-
pligtelser i forhold til adresse i ud-
landet efter både CPR-loven og
lov om inddrivelse af gæld til det
offentlige. Alle relevante oplys-
ningsforpligtelser burde kunne
samles i CPR-loven.
Adresseoplysningspligten
gælder
ifølge lovforslaget alene personer,
der har gæld på mindst 100 kr. un-
der inddrivelse hos restanceinddri-
velsesmyndigheden, hvorimod lov
om Det Centrale Personregister
(”CPR-loven”) pålægger alle bor-
gere en pligt til inden deres udrejse
at anmelde flytningen til deres bo-
pælskommune. Der er efter denne
lov dog intet krav om, at anmeldel-
sen skal indeholde oplysning om
den fremtidige udenlandske adresse.
Da den foreslåede pligt til at oplyse
og vedligeholde oplysningerne om
den udenlandske adresse har det
specifikke formål at gøre det muligt
for restanceinddrivelsesmyndighe-
den at opfylde sin inddrivelsesop-
gave i forhold til udrejste skyldnere,
og da Det Centrale Personregister
har karakter af et nationalt grundre-
gister, som indeholder grundlæg-
gende oplysninger om bl.a. perso-
ner, som har bopæl her i landet, og
personer, som tager ophold i udlan-
det, idet disse registreres som væ-
rende udrejst, findes den foreslåede
adresseoplysningspligt at skulle
fremgå af lov om inddrivelse af gæld
til det offentlige.
Forslaget om, at der sker foreløbig
forældelsesafbrydelse, når en gælds-
post er modtaget hos restanceind-
drivelsesmyndigheden (RIM), tager
sigte på fremadrettet at sikre, at det
ikke igen bliver nødvendigt at fore-
tage en ekstraordinær stor afskriv-
ning. Forslaget indebærer således, at
der fastsættes en klar regel for be-
regning af forældelsesfristen for
Vedrørende den foreslåede be-
stemmelse om foreløbig afbrydelse
af forældelsen af gældsposter, der
modtages hos restanceinddrivel-
sesmyndigheden til inddrivelse,
hvorefter forældelse tidligst ind-
træder 3 år fra modtagelsen, be-
mærker Advokatrådet, at forslaget
har den konsekvens, at den 3-årige
forældelse i praksis udvides til en
6-årig forældelse, dvs. 1 år længere
Side 2 af 31
L 226 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
1885943_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
end den tidligere forældelsesfrist
på 5 år, mens den 10-årige foræl-
delsesfrist i praksis udvides til en
13-årig forældelse. Behovet for så
drastisk en forlængelse af de almin-
deligt gældende forældelsesfrister
er ifølge Advokatrådet reelt uom-
talt i lovforslaget.
gældsposter, der sendes til inddri-
velse. Dermed har RIM et klart
grundlag for at tilrettelægge en ef-
fektiv og hensigtsmæssig inddri-
velse.
Det fremgår af lovforslaget, at det
for den fremtidige systemunderstøt-
telse af inddrivelsen er vigtigt, at re-
stanceinddrivelsesmyndigheden har
pålidelige data, og det gælder i sær-
deleshed de data, der har betydning
for forældelsen. Fordringshaverne
har ikke altid over for RIM oplyst
den korrekte startdato for forældel-
sesfristen. Forslaget om en forelø-
big afbrydelse ved modtagelsen har
derfor til formål at fjerne betydnin-
gen af data med betydning for for-
ældelsen, idet forslaget indebærer, at
gældsposter, der modtages til ind-
drivelse, tidligst forældes på 3-årsda-
gen fra modtagelsen. Det er dog en
forudsætning, at gældsposten var
retskraftig, da den blev modtaget.
Betragtningen om, at de almindeligt
gældende forældelsesfrister med
forslaget reelt vil blive forlænget fra
henholdsvis 3 til 6 år og fra 10 til 13
år, kan af flere grunde ikke tiltrædes.
Det fremgår af lov om inddrivelse af
gæld til det offentlige, at gældspo-
ster overdrages til restanceinddri-
velsesmyndigheden, når betalings-
fristen er overskredet, og sædvanlig
rykkerprocedure forgæves er gen-
nemført. For en gældspost, der
overdrages kort tid efter betalings-
fristens udløb, vil udskydelsen af
den tidligste forældelsesdato derfor
Side 3 af 31
L 226 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
1885943_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
være beskeden, fordi forældelsesfri-
sten løber fra betalingsfristens ud-
løb, hvor en sådan frist er fastsat.
I visse tilfælde modtager RIM dog
en gældspost, kort tid før forældelse
vil indtræde. Da det jo ikke er tan-
ken, at disse gældsposter skal foræl-
des, men derimod skal indgå i et
inddrivelsesforløb, er RIM derfor
nødt til meget hurtigt at foretage
inddrivelsesskridt, der kan afbryde
forældelse, for netop at undgå for-
ældelse. Er der meget kort tid, inden
forældelse vil indtræde, har RIM
vanskeligt ved at tilrettelægge foræl-
delsesafbrydelsen
og dermed til-
rettelægge inddrivelsen effektivt og
hensigtsmæssigt. Til illustration
heraf kan det oplyses, at RIM efter
idriftsættelsen af EFI den 1. sep-
tember 2013 i en periode anvendte
ca. 80 pct. af sine ressourcer på for-
ældelsesafbrydelser og således kun
20 pct. på den egentlige inddrivel-
sesopgave. Dette misforhold i res-
sourceanvendelsen skyldes den
store og komplicerede opgave med
at redde fordringer fra forældelse i
forbindelse med modtagelsen. Det
vurderes derfor som en relevant
praktisk foranstaltning at indføre en
fast forældelsesfrist målt fra modta-
gelsestidspunktet.
RIM har efter gældende regler bl.a.
følgende muligheder for at afbryde
forældelsesfristen for gældsposter
under inddrivelse:
Gældserkendelse fra skyldner
Iværksættelse af lønindeholdelse
Modregning
Udlægsforretning
Side 4 af 31
L 226 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
1885943_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Konkursbegæring
For alle disse forældelsesafbrydende
skridt gælder, at forældelsesfristen
forlænges med 3 år.
I forhold til den store andel af skyld-
nere uden betalingsevne har det i
praksis vist sig vanskeligt at afbryde
forældelsen. I juli 2017 var 43 pct. af
skyldnerne, svarende til 368.712
skyldnere, således uden betalings-
evne, hvorfor afbrydelse af foræl-
delsen gennem f.eks. lønindehol-
delse ikke ville have været en mulig-
hed i forhold til disse skyldnere.
Over for disse skyldnere vil afbry-
delse i praksis alene kunne ske ved
gældserkendelse eller gennemførel-
sen af en omkostningskrævende ud-
lægsforretning. På baggrund af en
udsøgning foretaget af RIM for
2014 og 2015 vurderer RIM, at der i
knap 30 pct. af sagerne kan opnås
forældelsesafbrydelse via en gælds-
erkendelse, mens det i godt 70 pct.
af sagerne ikke lykkes at opnå en
forældelsesafbrydelse på baggrund
af et udsendt gældserkendelsesbrev.
Anvendes denne procentandel på
de 368.712 skyldnere uden beta-
lingsevne, vil der således skulle gen-
nemføres ca. 260.000 udlægsforret-
ninger alene for at få afbrudt foræl-
delsen i forhold til dette skyldner-
segment. Udlægsforretningen vil
medføre øget gæld for skyldner
(retsafgift og tilsigelsesgebyr)
som
heller ikke har betalingsevne til at
betale denne nye gæld
og omkost-
ninger for RIM, idet udlægsforret-
ninger er en omkostningstung ind-
drivelsesform.
Side 5 af 31
L 226 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
1885943_0006.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Forslaget om, at der sker foreløbig
forældelsesafbrydelse, når en gælds-
post er modtaget hos RIM, er såle-
des vigtigt, i lyset af at der hermed
sikres en ”mildere” forældelsesaf-
brydelse over for en skyldner uden
betalingsevne.
Det er vigtigt at holde sig for øje, at
skyldnere ikke har noget retskrav
på, at deres gældsposter forældes.
Derimod har de et retskrav på, at
gældsposter afskrives, når først de
er ramt af forældelse.
Ankestyrelsen
Ankestyrelsen har ingen bemærk-
ninger.
Dansk Arbejdsgiverfor-
ening
Dansk Arbejdsgiverforening (DA)
bemærker, at lovforslaget falder
uden for
DA’s
virkefelt, hvorfor
DA ikke har ønsket at afgive be-
mærkninger.
Dansk Byggeri
Dansk Byggeri har ingen kommen-
tarer.
Dansk Energi
Dansk Energi påpeger, at de kom-
munale forsyningsselskaber er
tvunget til at anvende SKAT ved
inddrivelse af deres fordringer. Da
overdragelse af fordringer til ind-
drivelse i praksis har betydet, at
fordringerne er tabt, har de kom-
munale forsyningsselskaber et øn-
ske om, at der i lovforslaget skabes
mulighed for, at forsyningsselska-
berne selv forsøger at inddrive for-
Som led i styrkelsen af inddrivelsen
af gæld over for skyldnere med gæld
til det offentlige er Skatteministeriet
i dialog med advokat- og inkasso-
brancheforeningerne samt forsy-
ningsselskaberne som opfølgning
på aftalen af 8. juni 2017 om styr-
kelse af den offentlige gældsinddri-
velse for at høre deres forslag til, på
hvilke områder parterne kan og øn-
sker at bidrage til opgaveløsningen
Side 6 af 31
L 226 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
1885943_0007.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
dringerne gennem private inkasso-
virksomheder og samtidig, hvis
denne inddrivelse ikke viser sig
mulig, har mulighed for at sende
fordringerne til inddrivelse hos
SKAT.
og under hvilke betingelser. Rege-
ringen og aftalepartierne vil følge op
herpå i overensstemmelse med afta-
len.
Det har ikke været muligt inden for
de givne tidsrammer at nå at tage
stilling til, hvorvidt reglerne bør æn-
dres, og
i givet fald
hvad ændrin-
gerne skal gå ud på. Der er igangsat
dialog med branchen omkring dette
forslag som led i opfølgningen på
aftalen.
Regeringen og aftalepartierne vil
selvfølgelig følge op herpå i over-
ensstemmelse med aftalen.
Dansk Energi bemærker ligeledes,
at de kommunale forsyningssel-
skaber ser frem til en drøftelse af
kompensation til forsyningsselska-
berne som led i regeringens og alle
Folketingets partiers aftale fra den
8. juni 2017 om bl.a. den ekstraor-
dinære afskrivning af et større an-
tal gældsposter i de kuldsejlede
EFI/DMI.
Dansk Energi forstår den foreslå-
ede bestemmelse om negative kor-
rektioner således, at den modreg-
ning, som restanceinddrivelses-
myndigheden kan foretage i for-
hold til beløb, der kan kræves til-
bage fra en fordringshaver, kan
blive gennemført på tværs af debi-
torer. Dansk Energi anfører, at der
i denne situation vil være et stort
behov for på enkeltsagsniveau at
kunne se, hvad der er sket i den
konkrete sag, gældens størrelse,
hvilke betalingsaftaler der er ind-
gået, og hvilke fejl der efterføl-
gende er reguleret, fordi det ellers
bliver overordentligt vanskeligt for
fordringshaverne at spejle egne de-
bitorkrav i de krav, der ligger til
Det kan bekræftes, at den pågæl-
dende modregning sker over den lø-
bende mellemregningskonto over
betalinger mellem restanceinddri-
velsesmyndigheden (RIM) og Ud-
betaling Danmark. Mellemregnings-
kontoen føres på saldoniveau
altså
på tværs af debitorer.
RIM sender dagligt meddelelser til
fordringshaverne om foretagne
transaktioner på de enkelte gælds-
poster, som fordringshaver har
sendt til inddrivelse. Disse medde-
lelser sker fordring for fordring,
hvilket giver fordringshaverne mu-
lighed for dagligt at opdatere deres
debitorregnskab med aktuelle oplys-
Side 7 af 31
L 226 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
1885943_0008.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
inddrivelse, og afstemme disse be-
løbsmæssigt.
ninger om dækninger af gældspo-
ster. Disse daglige meddelelser på
fordringsniveau vil også omfatte de
situationer, hvor der sker ophævel-
ser af tidligere dækninger, fordi der
sker nedsættelse af tidligere indbe-
rettede lønindeholdelsesbeløb.
Dansk Energi bemærker endelig,
at de støtter lovforslaget om fore-
løbig afbrydelse af forældelse.
Dette vil give fordringshaverne tid
til at udføre et ordentligt opkræv-
ningsarbejde, ligesom det også vil
give SKAT tid til at sikre inddrivel-
sen.
Dansk Erhverv
Dansk Erhverv anerkender vigtig-
heden af et sikkert og effektivt sy-
stem til inddrivelse af gæld til det
offentlige.
Dansk Erhverv bemærker, at for-
slaget om foreløbig afbrydelse af
forældelsen af gældsposter, der
modtages hos restanceinddrivel-
sesmyndigheden til inddrivelse,
hvorefter forældelse tidligst ind-
træder 3 år fra modtagelsen, har
den konsekvens, at den 3-årige for-
ældelse i praksis udvides til en 6-
årig forældelse, dvs. 1 år længere
end den tidligere forældelsesfrist
på 5 år, mens den 10-årige foræl-
delsesfrist i praksis udvides til en
13-årig forældelse.
Dansk Erhverv mener, at der
mangler en nærmere redegørelse
for, hvor det er nødvendigt at rulle
den i 2007 gennemførte reform af
forældelsesreglerne tilbage, hvor
forældelsesfristen blev nedsat fra 5
Der henvises til kommentaren til
Advokatrådet.
Der henvises til kommentaren til
Advokatrådet.
Side 8 af 31
L 226 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
1885943_0009.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
til 3 år, og ligefrem udvide foræl-
delsesfristen i forhold til den tidli-
gere gældende 5-årige forældelse.
Dansk Fjernvarme
Dansk Fjernvarme værdsætter, at
SKAT har inviteret til en møde-
række med forsyningsselskaberne
til drøftelse af inddrivelsen af deres
krav. Dansk Fjernvarme beklager,
at muligheden for enten at vælge
privat inddrivelse gennem foged-
retterne eller at vælge at bruge
SKAT, der er et af de punkter, der
har været drøftet, ikke er taget i be-
tragtning i lovforslaget, men ser
frem til på ny at drøfte en sådan
mulighed.
Som led i styrkelsen af inddrivelsen
af gæld over for skyldnere med gæld
til det offentlige er Skatteministe-
riet, som Dansk Fjernvarme også
selv bemærker, i dialog med advo-
kat- og inkassobrancheforeningerne
samt forsyningsselskaberne som
opfølgning på aftalen af 8. juni 2017
om styrkelse af den offentlige
gældsinddrivelse for at høre deres
forslag til, på hvilke områder par-
terne kan og ønsker at bidrage til
opgaveløsningen og under hvilke
betingelser. Regeringen og aftale-
partierne vil følge op herpå i over-
ensstemmelse med aftalen.
Det har ikke været muligt inden for
de givne tidsrammer at nå at tage
stilling til, hvorvidt reglerne bør æn-
dres, og
i givet fald
hvad ændrin-
gerne skal gå ud på. Der er igangsat
dialog med branchen omkring dette
forslag som led i opfølgningen på
aftalen.
Dansk Fjernvarme imødeser også
en indledende drøftelse af spørgs-
målet om kompensation til for-
dringshaverne som følge af den
ekstraordinære afskrivning af ud-
valgte gældsposter.
Det fremgår af den politiske aftale
om styrkelse af den offentlige
gældsinddrivelse, at aftalepartierne
er enige om at drøfte omfanget af
kompensation til de ikke-statslige
fordringshavere, herunder kommu-
ner og forsyningsselskaber, for
gældsposter, der afskrives ekstraor-
dinært. Regeringen og aftaleparti-
erne vil følge op herpå i overens-
stemmelse med aftalen.
Side 9 af 31
L 226 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
1885943_0010.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Til lovforslaget bemærker Dansk
Fjernvarme, at dette virker meget
komplekst, hvorfor der opfordres
til, at der sker en formidling gen-
nem vejledninger til loven.
Dansk Fjernvarme finder, at det af
bemærkningerne til lovforslaget
bør fremgå, at det er SKAT, der
har ansvaret for EFI’s opbygning
m.v. og dermed ansvaret for at re-
ducere risikoen for fejlindberet-
ninger m.v.
Den juridiske vejledning fra SKAT
bliver halvårligt opdateret med alle
relevante lovændringer m.v. og vil
derfor også skulle redegøre for lov-
ændringerne.
Det fremgår allerede af indlednin-
gen til lovforslaget, at en række ana-
lyser af EFI/DMI havde påvist fejl
af funktionel, teknisk og datamæssig
karakter, og disse fejl førte til, at
SKAT besluttede at suspendere ind-
drivelsen via EFI/DMI den 8. sep-
tember 2015.
Med samlingen af inddrivelsesopga-
ven hos restanceinddrivelsesmyn-
digheden overtog restanceinddrivel-
sesmyndigheden (RIM) kreditorbe-
føjelserne og ansvaret for inddrivel-
sen af den offentlige gæld. Det lig-
ger uden for nærværende lov-
forslags ramme at give fordringsha-
verne detaljerede oplysninger om,
hvordan RIM løser denne opgave.
Dansk Fjernvarme efterlyser fuld
transparens mellem fordringsha-
verne og restanceinddrivelsesmyn-
digheden i forhold til den foreslå-
ede regel om håndtering af nega-
tive korrektioner, således at for-
dringshaverne altid kan se, hvilke
konkrete inddrivelsesskridt restan-
ceinddrivelsesmyndigheden iværk-
sætter for at inddrive fordringsha-
verenes tilgodehavender.
Dansk Fjernvarme bemærker des-
uden, at det vil være naturligt, at
det nye system opbygger porteføl-
jeoversigter, så fordringshaveren
ikke skal slå hver eneste sag op.
Alle fordringshavere har mulighed
for at få genereret rapporter af RIM
med status for de gældsposter, som
fordringshaveren har sendt til ind-
drivelse. Med de daglige meddelel-
ser om transaktioner på de enkelte
gældsposter er det desuden muligt
for fordringshaverne at føre et op-
dateret debitorregnskab over dæk-
ninger på de enkelte gældsposter.
Der henvises til kommentaren til
Dansk Energi.
Dansk Fjernvarme forstår den fo-
reslåede bestemmelse om negative
korrektioner således, at den mod-
regning, som restanceinddrivelses-
myndigheden kan foretage i for-
Side 10 af 31
L 226 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
1885943_0011.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
hold til beløb, der kan kræves til-
bage fra en fordringshaver, kan
blive gennemført på tværs af debi-
torer. Dansk Fjernvarme anfører,
at der i denne situation vil være et
stort behov for på enkeltsagsni-
veau at kunne se, hvad der er sket
i den konkrete sag, gældens stør-
relse, hvilke betalingsaftaler der er
indgået, og hvilke fejl der efterføl-
gende er reguleret, fordi det ellers
bliver overordentligt vanskeligt for
fordringshaverne at spejle egne de-
bitorkrav i de krav, der ligger til
inddrivelse, og afstemme disse be-
løbsmæssigt.
Dansk Fjernvarme bemærker en-
delig, at de støtter lovforslaget om
foreløbig afbrydelse af forældelse.
Dette vil give fordringshaverne tid
til at udføre et ordentligt opkræv-
ningsarbejde, ligesom det også vil
give SKAT tid til at sikre inddrivel-
sen.
Dansk Industri
Dansk Industri har ingen bemærk-
ninger.
DANVA
DANVA påskønner tiltaget, der
har til formål at fastsætte enklere
og klarere regler i loven, der under-
støtter den fremtidige administra-
tion og udvikling af det nye it-sy-
stem.
DANVA beklager, at man ved læs-
ning af lovforslaget kan få opfattel-
sen af, at det fordringshavernes
manglende datakvalitet, der er år-
sag til problemerne med tvivl om
retskraften. DANVA bemærker, at
Der henvises til kommentaren til
Dansk Fjernvarme.
Side 11 af 31
L 226 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
1885943_0012.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
det er Skatteministeriet, der er an-
svarlig for EFI’s opbygning af ind-
beretningen, og det vil være oplagt,
at lovbemærkningerne også afspej-
ler dette ansvar.
DANVA efterlyser fuld transpa-
rens mellem fordringshaverne og
restanceinddrivelsesmyndigheden
i forhold til den foreslåede regel
om håndtering af negative korrek-
tioner, således at fordringshaverne
altid kan se, hvilke konkrete ind-
drivelsesskridt restanceinddrivel-
sesmyndigheden iværksætter for at
inddrive fordringshaverenes tilgo-
dehavender.
DANVA forstår den foreslåede
bestemmelse om negative korrek-
tioner således, at den modregning,
som restanceinddrivelsesmyndig-
heden kan foretage i forhold til be-
løb, der kan kræves tilbage fra en
fordringshaver, kan blive gennem-
ført på tværs af debitorer.
DANVA anfører, at der i denne si-
tuation vil være et stort behov for
på enkeltsagsniveau at kunne se,
hvad der er sket i den konkrete sag,
gældens størrelse, hvilke betalings-
aftaler der er indgået, og hvilke fejl
der efterfølgende er reguleret,
fordi det ellers bliver overordent-
ligt vanskeligt for fordringsha-
verne at spejle egne debitorkrav i
de krav, der ligger til inddrivelse,
og afstemme disse beløbsmæssigt.
DANVA bemærker desuden, at
det vil være naturligt, at der opbyg-
Der henvises til kommentaren til
Dansk Fjernvarme.
Der henvises til kommentaren til
Dansk Energi.
Der henvises til kommentaren til
Dansk Fjernvarme.
Side 12 af 31
L 226 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
1885943_0013.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
ges porteføljeoversigter, så for-
dringshaveren ikke skal slå hver
eneste sag op.
Datatilsynet
Datatilsynet understreger generelt,
at behandlingen af personoplys-
ninger
herunder ved udveksling
af oplysninger mellem modtagel-
ses- og afgørelseskommunen
skal ske under behørig iagttagelse
af persondatalovens og sikker-
hedsbekendtgørelsens regler. Da-
tatilsynet peger navnlig på person-
datalovens § 5 om god databe-
handlingsskik m.v., § 6 om almin-
delige personoplysninger, §§ 7 og 8
om følsomme personoplysninger,
§ 11 om personnumre, kapitel 8-10
om de registrerede personers ret-
tigheder, §§ 41 og 42 om datasik-
kerhed, kapitel 12 og 13 om anmel-
delse til og tilladelse/udtalelse fra
Datatilsynet samt § 10, stk. 3, og §
27, stk. 4, om tilladelse fra Datatil-
synet.
Datatilsynet har i øvrigt ikke kon-
krete bemærkninger til lovforsla-
get.
Skatteministeriet er opmærksom på
persondatalovens regler om be-
handling af personoplysninger.
DSB
DSB har ingen bemærkninger.
Erhvervsstyrelsens Team
Effektiv Regulering
(TER)
TER vurderer, at lovforslaget
medfører administrative konse-
kvenser under 4 mio. kr. årligt for
erhvervslivet, hvorfor de ikke bli-
ver kvantificeret yderligere.
FSR - Danske Revisorer
FSR
Danske Revisorer (FSR) ser
med stor skepsis på flere elementer
Som det fremgår af lovforslaget, har
regeringen og partierne bag ”Aftale
Side 13 af 31
L 226 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
1885943_0014.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
i lovforslaget. FSR synes, at lov-
forslaget umiddelbart ses at være et
forsøg på at imødegå fejl og mang-
ler i et nyt inddrivelsessystem, som
efter en grundig forberedelse og
test burde kunne håndtere de på-
gældende forhold.
FSR mener, at hovedreglen bør
være, at det er statens it-systemer,
der tilpasser sig lovgivningen, og
ikke omvendt, da den eksisterende
lovgivning er vedtaget på bag-
grund af en bred række af hensyn,
herunder retssikkerhedsmæssige
hensyn, som ikke bør tilsidesættes.
om styrkelse af den offentlige
gældsinddrivelse” fra 8. juni 2017
besluttet at skabe det nødvendige
grundlag for at få inddrivelsen på
fode igen efter suspenderingen af
det
fejlbehæftede
it-system
EFI/DMI. Aftalen er indgået på
baggrund af grundige vurderinger
af, hvad der skal til for at få et it-sy-
stem til inddrivelsen til at virke.
Et af de forhold, der er peget på, er
netop nødvendigheden af en for-
enkling af den ofte komplicerede
inddrivelseslovgivning. For at sikre,
at et nyt inddrivelsessystem virker,
er det derfor nødvendigt at gøre
reglerne mere ”it-venlige”
og der-
med mere administrerbare, såfremt
dette ikke strider imod evt. modsat-
rettede politiske ønsker. Dette sker
selvfølgelig efter nøje vurdering af
retssikkerhedsmæssige hensyn. Det
er vurderingen, at der med lov-
forslaget er fundet en passende ba-
lance mellem disse hensyn og hen-
synene til systemunderstøttelsen.
Der henvises i øvrigt til regeringens
initiativ for digitaliseringsklar lov-
givning.
Der henvises til kommentaren til
Advokatrådet.
Særligt den foreløbige forældelse,
som FSR mener bør betegnes som
en forlængelse af forældelsesfri-
sten efter fordringshaverens valg,
synes FSR er unødig, og den er be-
grundet med forhold, som det må
kunne forventes, at et helt normalt
og funktionsdygtigt inddrivelsessy-
stem skal kunne håndtere.
I forhold til den foreslåede be-
stemmelse om restanceinddrivel-
sesmyndighedens mulighed for at
Side 14 af 31
L 226 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
1885943_0015.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
suspendere inddrivelse af fordrin-
ger, hvis der er kendskab til eller
mistanke om fejl, mener FSR ikke,
at det er rimeligt, at forrentningen
af fordringen ikke suspenderes,
når det skyldes fejl hos fordrings-
haveren.
Uagtet skyldneren ikke har betalt
fordringen, kan sådanne fejl med-
føre forsinkelser af inddrivelsen og
dermed en rentebelastning for
skyldneren. FSR mener, at det bør
være fordringshaveren, der bærer
denne risiko.
Indledningsvis skal det bemærkes,
at en skyldner når som helst kan be-
tale sin gæld og dermed undgå for-
rentning.
Herudover bemærkes, at gældspo-
ster, der suspenderes fra inddrivelse,
fortsat er under inddrivelse og der-
for fortsat skal forrentes.
Forrentningen kan dog efterføl-
gende ophæves, hvis restanceinddri-
velsesmyndigheden tilbagesender
samtlige berørte gældsposter og i
den forbindelse vurderer, at de fejl,
som mistanken vedrører, har en så-
dan karakter, at restanceinddrivel-
sesmyndigheden (RIM) efter gæl-
dende regler vil have pligt til at op-
hæve såvel dækninger på gældspo-
sterne som tilskrevne inddrivelses-
renter.
Det igangværende arbejde med at
udvikle et nyt it-system til inddri-
velse og fastlægge arbejdsprocesser
m.v. tilrettelægges naturligvis med
øje for, at sådanne fejlsituationer
skal undgås. I forhold til fordrings-
haverne vil RIM give tilstrækkelige
oplysninger til at muliggøre en iden-
tifikation af, hvilke dækninger og
rentetilskrivninger der er ophævet i
forhold til den enkelte skyldner.
FSR påpeger også, at forslaget om,
at restanceinddrivelsesmyndighe-
den ved tilbagesendelse af fordrin-
ger med fejl kan træffe beslutning
om at ophæve dækninger og ind-
drivelsesrenter på fordringen, gi-
ver risiko for fejl, idet der i sådanne
tilfælde kan opstå uklarheder med
hensyn til omfanget af dækninger
og fordeling af dækninger på for-
skellige fordringer samt risiko for
alt for store rentetilskrivninger.
FSR anser den foreslåede bestem-
melse om at give opkrævningsren-
ter fra visse fordringshaversyste-
mer status som hovedkrav for pro-
blematisk.
Renter er per definition accessori-
ske, og at gøre dem til selvstændige
hovedfordringer med egne foræl-
Som det fremgår af lovforslaget, er
der for visse opkrævningssystemer
ikke mulighed for at relatere op-
krævningsrenter og gebyrer til den
gældspost, som de vedrører, når de
sendes til inddrivelse. Systemerne er
indrettet i overensstemmelse med et
ønske om at skabe færrest mulige
Side 15 af 31
L 226 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
1885943_0016.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
delsesregler vil medføre komplek-
sitet og indebære, at renter og ge-
byrer opkræves særskilt, selv om
hovedkravet er forældet.
FSR synes umiddelbart, at begrun-
delsen for forslaget alene bæres af
it-mæssige hensyn, hvilket findes
højst betænkeligt.
I forhold til oversendelse af acces-
soriske krav uden samtidig at over-
sende hovedkrav til inddrivelse be-
mærker FSR, at det findes betæn-
keligt, hvis offentlige krav ikke op-
gøres samtidigt. FSR beder i den
forbindelse om en redegørelse for,
om det er udgangspunktet, at an-
dre myndigheder skal opgøre krav
samlet, inden de oversendes til
inddrivelse.
FSR spørger også, om det er øn-
sket at oprette et princip om ad-
skillelse af hovedkrav og accessori-
ske krav, og anfører, at der i givet
fald bør indføres en særlig oplys-
ningsforpligtelse herom.
FSR mener, at det under alle om-
stændigheder må gælde, at renter
og gebyrer bortfalder, hvis hoved-
kravet, som de udspringer af, for-
ælder. At ændre på dette, ud fra at
der er et mangelfuldt grundlag fra
fordringshaveren, er retssikker-
hedsmæssigt betænkeligt.
FSR anmoder på denne baggrund
om, at bestemmelsen genoverve-
jes.
I forhold til forslaget om, at restan-
ceinddrivelsesmyndigheden ikke
opkrævninger hos borgere og virk-
somheder, hvilket dog medfører, at
denne relation ikke kan oplyses ved
overdragelse til inddrivelse.
Det er blevet grundigt vurderet, om
det ville være muligt at tilrette syste-
merne, så relationen kan oplyses,
når disse renter og gebyrer sendes til
inddrivelse. Det vurderes imidlertid,
at det for en stor del af fordringsha-
versystemerne vil være forbundet
med væsentlige omkostninger og ri-
sici, vil tage relativ lang tid, og at det
ikke kan siges med sikkerhed, om
tilretningen kan lade sig gøre. På
baggrund heraf og for at sikre, at der
ikke må ske afskrivninger af væsent-
lige beløb som følge af tvivl om,
hvorvidt renterne og gebyrerne er
accessorisk forældede, er det fundet
nødvendigt at foreslå, at opkræv-
ningsrenter og
–gebyrer
fra disse sy-
stemer skal betragtes som selvstæn-
dige hovedfordringer ift. forældelse.
Side 16 af 31
L 226 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
1885943_0017.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
er forpligtet til at oplyse om for-
dringens sidste rettidige betalings-
dag, finder FSR det meget betæn-
keligt at begrænse offentlige myn-
digheders oplysningsforpligtelse
med den begrundelse, at der er for-
tolkningstvivl om det forhold, der
skal oplyses. FSR finder ikke, at en
løsning på fejlagtige oplysninger er
at fjerne oplysningsforpligtelsen.
FSR opfordrer til, at oplysnings-
forpligtelsen fastholdes.
I forhold til forslaget om forældel-
sesafbrydelse ved modtagelse af
fordringer hos restanceinddrivel-
sesmyndigheden bemærker FSR,
at forslaget ligner endnu en for-
holdsregel, der skal imødegå man-
gelfuld inddrivelsesprocedure hos
det offentlige og usikkerheder om
fortolkning af grundlæggende be-
stemmelser om forældelse.
Der bør efter FSR’s opfattelse ikke
være tvivl om fastsættelse af den
præcise forældelsesdato, og even-
tuel tvivl bør eventuelt afklares ved
lovgivningsmæssig tilpasning, såle-
des at både fordringshaveren og
restanceinddrivelsesmyndigheden
har fuld sikkerhed for, hvornår
forældelsesfristen løber fra.
FSR finder det helt uacceptabelt at
afbøde denne usikkerhed ved ind-
førelse af en bestemmelse, der re-
elt udvider forældelsesfristen i for-
hold til de almindelige regler i for-
ældelsesloven og i øvrigt medfører
vilkårlighed, i forhold til hvornår
forældelsesfristen løber fra. En
Formålet med forslaget er at sikre
en formelt korrekt begrundelse ved
lønindeholdelse og modregning.
Som det fremgår af lovforslaget,
kan gældsposter kun være under
inddrivelse, hvis sidste rettidige be-
talingsdag er overskredet. Ved at
henvise til, at en gældspost er mod-
taget til inddrivelse, sikres på dette
punkt en korrekt begrundelse, som
ikke vil foreligge, hvis sidste retti-
dige betalingsdag er forkert oplyst af
fordringshaver. Oplysningspligten
fjernes således ikke, men opfyldes i
stedet, ved at der henvises til, at
gældsposten er under inddrivelse.
Der henvises til kommentaren til
Advokatrådet.
Side 17 af 31
L 226 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
1885943_0018.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
retsbeskyttelse af skyldneren som
angivet i forældelsesloven bliver
efter FSR’s mening herved illuso-
risk, og det er i strid med grund-
læggende retssikkerhedsmæssige
principper.
Det er ifølge FSR meget betænke-
ligt at fravige de almindelige foræl-
delsesregler til fordel for det of-
fentlige, og der er en betydelig ri-
siko for, at forældelse indtræder
langt senere end efter forældelses-
lovens 3-årige forældelsesfrist.
FSR mener ikke, at usikkerhed om
fastsættelse af forældelsesdato kan
bære en sådan fravigelse af de al-
mindelige forældelsesregler.
FSR finder også, at det kan med-
føre stor vilkårlighed, at fejl og
mangler fra fordringshaveren ud-
skyder forældelsesperiodens ind-
træden til det tidspunkt, hvor op-
lysningerne er rettet eller bekræf-
tet. Fejl bør berigtiges uden unødig
forsinkelse.
På baggrund heraf finder FSR
ikke, at ændringen er proportional,
og finder, og at den bør udgå.
KL
KL finder det vigtigt, at der hur-
tigst muligt sikres en effektiv ind-
drivelse af fordringshavernes, her-
under kommunernes, restancer, og
har derfor forståelse for behovet
for forenklings- og tilpasningstil-
tag med henblik på at sikre en mere
effektiv it-understøttelse og admi-
nistration af inddrivelsesopgaven.
Skatteministeriet har noteret, at KL
har forståelse for vigtigheden af for-
enklingstiltag med henblik på at
sikre en mere effektiv it-understøt-
telse og administration af inddrivel-
sesopgaven. En effektiv og lovlig
inddrivelse er nødvendig, og det kan
ikke udelukkes, at visse tilpasninger
også vil være nødvendige hos for-
dringshaverne. Spørgsmålet om de
Side 18 af 31
L 226 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
1885943_0019.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Dette må dog ikke ske på bekost-
ning af fordringshaverne, og KL
forudsætter, at kommunerne kom-
penseres, i det omfang den kom-
mende opgaveløsning for kommu-
nerne medfører administrative og
økonomiske konsekvenser, der af-
viger fra den oprindeligt planlagte.
KL bakker op om forslaget om fo-
reløbig afbrydelse af forældelsen.
Lovforslaget indeholder ifølge KL
enkelte forslag, som skaber uklar-
hed.
KL påpeger, at det fremgår af lov-
forslaget, at fordringshaverne er
tilsluttet det nye inddrivelsessy-
stem medio 2018. KL mener dog,
at Skatteministeriet har oplyst, at
tilslutningen vil være tilendebragt
medio 2019.
KL finder det bl.a. uklart, hvilke
krav der er omfattet af forslaget
om foreløbig afbrydelse af foræl-
delsen, f.eks. hvorvidt kommunale
krav, som SKAT tilbagesender, vil
være omfattet af den foreløbige af-
brydelse, når kommunerne gen-
indsender dem, efter at fejlene er
blevet rettet.
KL finder det også uklart, hvorvidt
forslaget om ændrede regler for
inddrivelsen af de fortrinsberetti-
gede krav ligeledes vil omfatte
kommunale pantefogeders praksis
med at inddrive disse, da de har
opgaven, indtil SKAT igen kan
overtage den i 2021.
administrative konsekvenser drøf-
tes med KL, når det fornødne over-
blik er etableret i forventeligt 2019,
og som led i de sædvanlige procedu-
rer for forhandling af kommuner-
nes økonomi.
Tilslutningen af fordringshaverne
forventes tilendebragt i løbet af
2019. Lovforslaget er justeret på
dette punkt.
Det fremgår af lovforslaget, at den
foreløbige afbrydelse af forældelsen
fastholdes, selv om fordringen tilba-
gesendes til fordringshaveren. Lov-
forslaget er siden høringen blevet
ændret, således at en fordring, der
genindsendes, fastholder den fore-
løbige afbrydelse, der blev opnået
ved fordringens første modtagelse.
Der sker dermed ikke nogen ny fo-
reløbig afbrydelse ved en genind-
sendelse.
De foreslåede regler om lempelse af
kravene til forkyndelse af udlægs-
forretninger omfatter alene restan-
Side 19 af 31
L 226 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
1885943_0020.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Endelig finder KL, at lovforslaget
bør skrives i et klarere og enklere
sprog for at undgå uklarhed for så-
vel administrationen som borgere.
ceinddrivelsesmyndighedens
ud-
lægsforretninger. Kommunerne an-
ses ikke at have de samme proble-
mer med uklarheder om kravets
grundlag m.v., idet de også selv står
for opkrævningen.
Der er tale om et kompliceret lov-
forslag på et kompliceret lovområ-
det. Visse dele af forslaget kan der-
for være vanskelige at forstå, selv
om lovforslaget er forsøgt affattet,
så indholdet er så letlæseligt som
muligt.
En række foreslåede ændringer vil
ifølge KL stille fordringshaverne
ringere.
Forslaget om at muliggøre, at pen-
sionsindbetalinger skal kunne fra-
trækkes ved betalingsevnevurde-
ringen, indebærer en lavere beta-
lingsevne og dermed en længere
inddrivelsesperiode.
Forslaget om reguleringen af nega-
tive korrektioner af lønindehol-
delse indebærer, at SKAT kan
hente beløbet hos kommunen,
uanset hvor mange år der er gået.
Med henvisning til at op- og ned-
skrivninger af indbetalinger tidli-
gere har vist sig som en tung og
manuel
administrationsopgave,
vurderer KL, at forslaget hos
SKAT kan medføre en forenkling,
der opnås på bekostning af for-
dringshaverne, og at forslaget der-
for kan føre til øget sagsbehand-
ling i kommunerne. Der bør derfor
i det mindste foretages en regule-
ring af, hvor længe en sådan regu-
lering kan foretages.
Til forslaget om datakvalitet, hvor-
efter SKAT kan tilbagesende for-
dringer til fordringshaverne, be-
mærker KL, at det er afgørende, at
Som det fremgår af lovforslaget, er
forslaget nødvendigt for at sikre en
automatiseret betalingsevnebereg-
ning og for at undgå unødigt res-
sourceforbrug på at afdække, hvor-
vidt en pensionsindbetaling sker
som led i en obligatorisk ordning.
Arbejdsgiveres krav på at få tilbage-
betalt et for højt indeholdt beløb
omfattes af forældelseslovens reg-
ler. Et sådant krav vil således som
udgangspunkt forældes 3 år efter
den fejlagtige indbetaling til SKAT.
Inddrivelsen vil derfor som hoved-
regel alene kunne blive ramt af en
negativ korrektion i en periode på 3
år fra tidspunktet for lønindeholdel-
sen. Tilsvarende vil et tilbagebeta-
lingskrav mod en fordringshaver
være omfattet af forældelseslovens
almindelige frist på 3 år.
Side 20 af 31
L 226 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
1885943_0021.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
der sker en løbende kontrol af og
opfølgning på, hvor mange krav og
hvilke typer af krav SKAT sender
retur til fordringshaverne, så evt.
fejl hurtigere afklares.
Som følge af at der venter kommu-
nerne en omfattende oprydnings-
opgave vedrørende fejlbehæftede
krav, er det vigtigt, at forslaget om
foreløbig afbrydelse omfatter krav,
uanset om de ligger hos SKAT el-
ler øvrige fordringshavere.
Endelig anmoder KL om, at lov-
forslaget sendes i økonomisk hø-
ring, da lovforslaget forventes at få
økonomiske konsekvenser og ad-
ministrative konsekvenser for
kommunerne.
KL har herudover fremsendt et
skema med en række tekniske be-
mærkninger til lovforslaget.
Ved mistanke eller kendskab om fejl
i data vil restanceinddrivelsesmyn-
digheden (RIM) inden en evt. tilba-
gesendelse af gældsposter være i di-
alog med fordringshaverne, med
henblik på at fordringshaverne hur-
tigt kan afklare og rette fejl. RIM vil
give tilstrækkelige oplysninger til
fordringshaverne om, hvilke gælds-
poster der omfattes af suspensionen
og evt. tilbagesendes, hvis for-
dringshaverne ikke identificerer og
tilbagekalder de fejlbehæftede
gældsposter.
Se den første kommentar ovenfor.
KL’s anmodning
noteres, og Skatte-
ministeriet vil på den baggrund fo-
retage en økonomisk høring i inde-
værende DUT-sæson.
De tekniske bemærkninger til lov-
forslaget vil blive afklaret i dialog
med SKATs fordringshaverkontor.
Landsorganisationen i
Danmark
Landsorganisationen i Danmark
(LO) oplyser, at LO-forbundene i
praksis oplever, at kommunerne
også sender omtvistede krav til
inddrivelse, og LO finder det pro-
Den rejste problemstilling er ikke en
del af nærværende lovforslag. Det
bemærkes i øvrigt, at indsigelser
vedrørende en fordrings eksistens
skal afklares af fordringshaver, jf. §
2, stk. 2, 2. pkt., i lov om inddrivelse
Side 21 af 31
L 226 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
1885943_0022.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
blematisk, at lønmodtagerne såle-
des er henvist til den klageadgang,
der er i §§ 17 og 18 i lov om ind-
drivelse af gæld til det offentlige
vedrørende Landsskatteretten og
fogedretten.
I forhold til forslaget om ophæ-
velse af forsøgsordningen med ef-
tergivelse af gæld til det offentlige
for socialt udsatte grupper finder
LO det problematisk, at man ram-
mer de socialt udsatte, hvis mulig-
hed for eftergivelse af gæld i forve-
jen er restriktiv, fordi der kræves
en stabil og afklaret erhvervsmæs-
sig situation.
LO foreslår, at man i stedet for at
ophæve forsøgsordningen lemper
betingelserne, så også personer,
der modtager ressourceforløbs-
ydelse, vil kunne anses at have af-
klarede forhold og dermed kan be-
nytte ordningen. Denne vil der-
med også blive mere i tråd med
hensigten om at hjælpe socialt ud-
satte.
af gæld til det offentlige. Der er som
udgangspunkt ikke noget til hinder
for, at en fordringshaver sender et
sådant krav til inddrivelse.
Som det fremgår af lovforslaget, er
baggrunden for forslaget om ophæ-
velse af forsøgsordningen med ef-
tergivelse af gæld til det offentlige
for socialt udsatte grupper, at for-
søgsordningen i løbet af de hidtidige
11 år kun har været anvendt i meget
begrænset omfang i forhold til det
forventede. Hertil kommer, at ord-
ningen er meget vanskelig at it-un-
derstøtte, og at der allerede findes
andre regler i inddrivelseslovgivnin-
gen, der kan tilgodese de samme
hensyn til de socialt udsatte grup-
per, som var tiltænkt med den eksi-
sterende forsøgsordning.
En ophævelse af forsøgsordningen
vurderes ikke at være betænkelig,
fordi der fortsat vil være en bestem-
melse
§ 13, stk. 6, i lov om inddri-
velse af gæld til det offentlige
der
giver mulighed for eftergivelse af
gæld til det offentlige, når sociale el-
ler andre forhold i særlig grad taler
for eftergivelse. Denne regel vil
kunne tilgodese de samme hensyn
til de socialt udsatte grupper, som
det var tiltænkt med den eksiste-
rende forsøgsordning. Eksempelvis
nævnes det i forarbejderne til § 13,
stk. 6, bl.a., at eftergivelse efter be-
stemmelsen vil kunne ske, hvis det
vurderes, at gælden til det offentlige
er en varig barriere for, at skyldner
kan opnå varig tilknytning til ar-
bejdsmarkedet.
Side 22 af 31
L 226 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
1885943_0023.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
I øvrigt skal det bemærkes, at for-
søgsordningen ikke er en ”ren” ef-
tergivelsesordning for socialt ud-
satte. For at kunne få eftergivet sin
gæld efter ordningen er det en be-
tingelse, at den pågældende person
overgår fra en overførselsydelse til
fast beskæftigelse og holder sig i be-
skæftigelse i en periode på 4 år.
I Skatteministeriets regi iværksættes
der nu som nævnt i lovforslaget et
analysearbejde med henblik på fast-
læggelse af en fremtidig strategi for
eftergivelse og afskrivning af gæld til
det offentlige. Der vil i den forbin-
delse også blive set på, om de nuvæ-
rende regler bedre kan målrettes de
socialt udsatte grupper ud fra rele-
vante kriterier, og herunder hvor-
dan eventuelle nye regler i givet fald
vil kunne it-understøttes.
Rådet for Socialt Udsatte
Rådet for Socialt Udsatte (Rådet)
er opmærksomme på, at SKAT har
en stor opgave med at få ryddet op
på inddrivelsesområdet.
Rådet påpeger, at det er afgørende,
at oprydningsarbejdet ikke rammer
socialt skævt.
Rådet konstaterer, at forsøgsord-
ningen med eftergivelse af gæld til
det offentlige for socialt udsatte
grupper, der kommer i varig be-
skæftigelse, har for ringe effekt.
Meget få personer opfylder kriteri-
erne, og for få bliver vejledt fyl-
destgørende om deres muligheder.
Rådet ser dog ingen grund til, at re-
geringen ophæver ordningen, uden
Der henvises til kommentaren til
LO.
Side 23 af 31
L 226 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
1885943_0024.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
at der er sat en anden ordning i ste-
det, idet behovet for at få lettet
gældsbyrden for socialt udsatte
grupper med ubetalelig gæld er
stort.
Rådet er enig i, at reglen i § 13, stk.
6, i lov om inddrivelse af gæld til
det offentlige om eftergivelse af
gæld til det offentlige, når sociale
eller andre forhold i særlig grad ta-
ler for det, potentielt kan være god,
men reglen kendes af meget få og
finder, så vidt vides, også meget
lidt anvendelse, jf. rapporten
”Gæld, gældsrådgivning
og gælds-
sanering for socialt udsatte” fra
2014. Rådet savner viden om,
hvorfor denne regel ikke bliver
brugt mere, herunder om, hvorfor
så få socialt udsatte bliver vejledt
om deres muligheder.
Rådet anbefaler, at den nuværende
forsøgsordning bevares, indtil en
anden ordning kan sættes i stedet.
Rådet anbefaler endvidere, at det
skrives ind i lovens bemærkninger,
at regeringen vil iværksætte en uvil-
dig analyse, som skal munde ud i
anbefalinger til enten en ny for-
bedret ordning eller til, hvordan de
eksisterende regler, bl.a. § 13, stk.
6, kan komme langt flere socialt
udsatte til gavn, herunder i forhold
til bedre vejledning om muligheder
samt mere realistiske kriterier for
eftergivelse.
Ifølge Rådet bør analysen gennem-
føres inden udgangen af 2018, og
relevante aktører bør inddrages.
Side 24 af 31
L 226 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
1885943_0025.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
SEGES
SEGES ser positivt på, at der med
lovforslaget sker en sikring af
grundlaget for en sikker og effektiv
inddrivelse af gæld til det offent-
lige, og ser positivt på, at det præ-
ciseres, at restanceinddrivelses-
myndigheden forpligtes til at over-
holde officialmaksimen.
SEGES anfører, at der ikke bør
ske forrentning af fordringer, som
er suspenderet fra inddrivelse
grundet mangelfulde data leveret
fra fordringshaverne. Suspensio-
nen gør, at inddrivelsesforløbet
forlænges, hvorved renter påløber
over en længere periode end nød-
vendigt, hvis alle oplysninger
havde været til stede ved oversen-
delse af fordringen til restanceind-
drivelsesmyndigheden. Renter bør
alene påløbe i suspensionsperio-
den, hvis det kan tilskrives skyld-
ners forhold, at ikke alle oplysnin-
ger var til stede på tidspunktet for
oversendelse af fordringen til ind-
drivelsesmyndigheden.
SEGES finder, at det bør være
muligt at fastsætte objektive krite-
rier for, hvornår fejl i datagrundla-
get kan tilskrives skyldner, og
hvornår fejlen kan tilskrives for-
dringshaver.
Der henvises til kommentaren til
FSR
Danske Revisorer.
Den Sociale Retshjælps
Fond
Den Sociale Retshjælps Fond
(DSRF) er overordnet set enig i, at
den nuværende forsøgsordning
med eftergivelse af gæld til det of-
fentlige for socialt udsatte grupper
langtfra er optimal. Ifølge DSRF er
Der henvises til kommentaren til
LO.
Side 25 af 31
L 226 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
1885943_0026.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
den reelle mulighed for eftergi-
velse af gæld begrænset af betingel-
sen om en stabil og afklaret er-
hvervsmæssig situation, hvilket i
praksis udelukker personer, der
modtager ydelser som f.eks. dag-
penge og kontanthjælp.
DSRF støtter derfor op om, at der
skal udformes nye og bedre regler
for eftergivelse af gæld, som i langt
højere grad målrettes socialt ud-
satte. DSRF fraråder stærkt, at
man ophæver forsøgsordningen,
førend der foreligger et alternativ.
Denne opfordring sker i tråd med
LO og Rådet for Social Udsatte.
DSRF stiller sig ikke tilfreds med
skatteministerens udtalelse om, at
man må leve med, at der er en pe-
riode, hvor denne mulighed for ef-
tergivelse af gæld ikke gør sig gæl-
dende. DSRF bemærker, at man
efterlader en gruppe stærkt udsatte
borgere uden mulighed for eftergi-
velse af gæld, indtil man har fundet
en ny løsning.
DSRFs egen erfaring fra Den So-
ciale Retshjælp samt international
og national forskning indikerer, at
personlig gæld har signifikant ind-
flydelse på andre områder som bo-
lig, uddannelse, job, misbrug osv.
DSRF ser hellere, at man i stedet
som foreslået i LOs høringssvar
indtil videre lemper betingelserne i
forsøgsordningen, således at per-
soner i ressourceforløb får mulig-
hed for at anvende ordningen.
Side 26 af 31
L 226 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
1885943_0027.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
DSRF stiller endvidere sine kom-
petencer til rådighed i relation til
de fremadrettede bestræbelser på
at finde en alternativ ordning for
eftergivelse af gæld til det offent-
lige for socialt udsatte personer.
SRF Skattefaglig For-
enings Skatteudvalg
SRF Skattefaglig Forenings Skatte-
udvalg har ingen bemærkninger.
Udbetaling Danmark
Udbetaling Danmark går ud fra, at
den suspension af inddrivelsen,
der foreslås indført som en mulig-
hed, også kan ophæves, hvis det vi-
ser sig, at ingen fordringer har væ-
ret omfattet af en datafejl, og der
derfor ikke sker tilbagekaldelse af
fordringer efter endt undersøgelse.
Udbetaling Danmark henstiller til,
at det overvejes, hvordan uenighed
mellem restanceinddrivelsesmyn-
digheden og fordringshaver om
rigtigheden af data skal håndteres.
Det kan bekræftes, at suspensionen
også vil blive ophævet i denne situ-
ation.
Formålet med forslaget er at sikre,
at inddrivelsen sker på et lovligt
grundlag på baggrund af korrekte
oplysninger om fordringerne. En
eventuel uenighed mellem restance-
inddrivelsesmyndigheden (RIM) og
fordringshaveren om fejl eller mis-
tanke om fejl i data vil blive håndte-
ret i en dialog mellem RIM og for-
dringshaveren. Der vurderes ikke at
være behov for at opstille formelle
regler for løsningen af eventuel
uenighed om rigtigheden af data.
RIM udsender dagligt oplysninger
til fordringshaverne om betalinger
og ophævelse af dækninger på de
enkelte gældsposter, der er sendt til
inddrivelse. På baggrund af disse
oplysninger kan fordringshaveren
opdatere sit debitorregnskab, så for-
dringshaveren kan se, hvilke bor-
gere der har betalt deres gæld, og
Udbetaling Danmark anfører, at
det ved automatiseret modregning
over for fordringshaver er af væ-
sentlig betydning, at fordringsha-
verne automatisk informeres på
cpr-nr.-niveau om dette, når det
sker. Dette er vigtigt, af hensyn til
at Udbetaling Danmark kan se,
hvilke borgere der har betalt deres
Side 27 af 31
L 226 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
1885943_0028.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
gæld, og hvilke gældsposter der
ikke længere er dækket.
Udbetaling Danmark bemærker, at
det ikke er helt korrekt, når det af
lovforslagets bemærkninger frem-
går, at afgørelser om afdragsvis be-
taling eller henstand ikke kan ind-
bringes for højere administrativ
myndighed.
Udbetaling Danmark går ud fra, at
hjemlen til at kræve lønindeholdte
beløb tilbage fra fordringshavere
ikke skal anvendes over for private
fordringshavere (f.eks. bidragsbe-
rettigede). Udbetaling Danmark
oplyser, at de i dag som udgangs-
punkt ikke kræver lønindeholdte
beløb tilbage fra bidragsberetti-
gede.
hvilke gældsposter der ikke længere
er dækket.
I lovforslagets bemærkninger henvi-
ses alene til den generelle regel i § 2
i lov om inddrivelse af gæld til det
offentlige. Det er korrekt, at der på
Udbetaling Danmarks område fin-
des særlige klageregler.
Det kan bekræftes, at det efter lov-
forslaget ikke er hensigten at kræve
lønindeholdte beløb tilbage fra pri-
vate fordringshavere (f.eks. bidrags-
berettigede). Det skal bemærkes, at
RIM alene har relation til Udbeta-
ling Danmark, som forestår op-
krævningen på vegne af den private
fordringshaver og derfor selv har
opgaven med at afregne over for
den private fordringshaver.
Der henvises til kommentaren til
Dansk Energi.
Udbetaling Danmark anfører, at
det er af afgørende betydning, at
Udbetaling Danmark rettidigt får
oplysning på cpr-nr.-niveau om
beløb, som tilbagekaldes som følge
af nedsættelse af et lønindeholdt
beløb.
Udbetaling Danmark anfører, at
det af bemærkningerne til lov-
forslaget fremgår, at Udbetaling
Danmark posterer tilbagebetalte ej
forskudsvist udlagte bidrag på en
mellemregningskonto, som udlig-
nes, i takt med at beløbene inddri-
ves på ny. Udbetaling Danmark
anfører, at den beskrevne praksis
ikke kan honoreres.
Udbetaling Danmark anfører, at
det er af væsentlig betydning, at
Lovbemærkningerne er tilrettet som
følge heraf.
Der henvises til kommentaren til
Dansk Energi.
Side 28 af 31
L 226 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
1885943_0029.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
oplysninger om en gennemført au-
tomatisk modregning er tilgænge-
lige senest samtidig med modreg-
ningen, da fordringshaveren ellers
ikke har mulighed for at oplyse de
berørte borgere om, hvem der fak-
tisk har betalt deres gæld ved ind-
drivelse, og hvilke gældsposter der
ikke længere er dækket.
Udbetaling Danmark anfører end-
videre, at såfremt restanceinddri-
velsesmyndigheden holdt en mel-
lemregningskonto til brug for situ-
ationen i eget regi og i øvrigt selv
kommunikerede med den berørte
bidragspligtige, vil Udbetaling
Danmark formentligt kunne
undgå at opdatere berørte borge-
res sager, idet der kunne tages et
generelt forbehold for ”genopli-
vede” krav hos restanceinddrivel-
sesmyndigheden.
Udbetaling Danmark anfører, at
det medfører en administrativ
meropgave for Udbetaling Dan-
mark, når restanceinddrivelses-
myndigheden kræver beløb retur,
som allerede er brugt til dækning af
privatretlige krav.
Det ligger uden for nærværende lov-
forslags rammer at overføre en så
stor administrativ opgave fra Udbe-
taling Danmark til RIM.
Antallet af beløb, som vil blive kræ-
vet retur af RIM grundet negative
korrektioner til indeholdte beløb,
søges begrænset, ved at nedsættel-
serne fragår i A-skatten forud for
lønindeholdte beløb, jf. kildeskatte-
bekendtgørelsens § 11, stk. 2.
Udbetaling Danmark forstår lov-
forslaget således, at det er restan-
ceinddrivelsesmyndigheden, der
forestår kommunikationen og
træffer eventuelle afgørelser over-
for skyldner, når skyldners gæld
forøges på grund af nedsættelse af
tidligere lønindeholdte beløb.
Udbetaling Danmark bemærker, at
restanceinddrivelsesmyndigheden
Det kan bekræftes, at RIM varetager
kontakten med skyldnerne om ned-
sættelser af tidligere lønindeholdte
beløb, der indebærer en ophævelse
af tidligere dækning af gæld eller
genopkrævning af tidligere udbe-
talte beløb.
Side 29 af 31
L 226 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
1885943_0030.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
løbende har foretaget modregnin-
ger i de tilgodehavender, der til-
kommer Udbetaling Danmark el-
ler de bidragsmodtagere, som Ud-
betaling Danmark opkræver på
vegne af. Udbetaling Danmark har
været i dialog igennem 1 �½ år med
restanceinddrivelsesmyndigheden
med henblik på en afklaring af
hjemmelsgrundlaget herfor.
Udbetaling Danmark finder, at
forslaget om oplysningspligt om
udenlandsk adresse for skyldnere
med gæld under inddrivelse er
uhensigtsmæssigt, fordi bestem-
melsen kun gælder for borgere,
som har gæld under inddrivelse, og
ikke for borgere, som har gæld, der
er under opkrævning hos offent-
lige fordringshavere. Offentlige
fordringshavere har udfordringer
ved manglende kendskab til borge-
rens adresse i udlandet i forbin-
delse med opkrævning af fordrin-
ger. Hvis en fordringshaver ikke
har mulighed for at gennemføre et
opkrævningsforløb, f.eks. grundet
manglende kendskab til borgerens
adresse, kan fordringen ikke sen-
des til inddrivelse.
Udbetaling Danmark bemærker
yderligere, at det vil være hensigts-
mæssigt, hvis pligten til at oplyse
om udenlandsk adresse udvides til
at gælde borgere, der modtager of-
fentlige ydelser, og som er fraflyt-
tet Danmark
uanset om bor-
gerne har gæld til det offentlige.
Dette skyldes, at kendskab til ydel-
sesmodtagerens opholdsland kan
have betydning for udbetalingen af
ydelsen.
Det bemærkes hertil, at hvis der er
sket uretmæssig betaling til Udbeta-
ling Danmark, vil beløbet skulle til-
bagebetales. Dette kan ske ved
modregning, hvis de almindelige
modregningsbetingelser er opfyldt.
Den foreslåede bestemmelse er
målrettet borgere med gæld under
inddrivelse. RIM har ikke viden om
borgeres gæld under opkrævning el-
ler om, hvilke borgere der modtager
offentlige ydelser. RIM kan således
ikke varetage sådanne hensyn. Den
foreslåede ændring af bestemmel-
sen kan derfor ikke tiltrædes.
Der henvises til ovenstående besva-
relse om udvidelse af samme be-
stemmelse.
Side 30 af 31
L 226 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
1885943_0031.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Ældre Sagen
Ældre Sagen har ingen bemærk-
ninger.
Side 31 af 31