Udlændinge- og Integrationsudvalget 2017-18
L 225 Bilag 7
Offentligt
1903026_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K.
Præcisering vedr. grønlændere og færingers adgang til danskuddannelse samt
anmodning om optag af tekstbidrag i betænkning, jf. lovforslag L 225
I forbindelse med Folketingets behandling af lovforslag L 225 om ændring af lov
om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl. (Indførelse af deltagerbetaling
for danskuddannelse til udenlandske arbejdstagere, studerende m.v.) har Udlæn-
dinge- og Integrationsudvalget tilsluttet sig en udtalelse fra Grønlandsudvalget
om, at lovforslaget ikke må ændre på, at grønlændere og færinger fortsat skal
have muligheder for at få danskuddannelse, ligesom udvalget finder det væsent-
ligt, at grønlændere og færinger med dette lovforslag ikke sidestilles med udlæn-
dinge.
Udlændinge- og Integrationsministeriet vil på den baggrund gerne præcisere, at
grønlændere og færinger i den gældende lov om danskuddannelse til voksne ud-
lændinge m.fl. er sidestillet med øvrige grupper af danske statsborgere, der kan
tilbydes danskundervisning i henhold til loven. Øvrige grupper af danske statsbor-
gere er personer, der på grund af langvarigt ophold i udlandet ikke behersker det
danske sprog i et sådant omfang, at de kan fungere i det danske samfund, herun-
der personer, der er født af danske forældre med bopæl i udlandet.
Lovforslaget om indførelse af deltagerbetaling for danskuddannelse til udenland-
ske arbejdstagere, studerende m.v. ændrer ikke ved, at grønlændere og færinger
fortsat skal sidestilles med øvrige grupper af danske statsborgere, der kan tilbydes
danskundervisning i henhold til lov om danskuddannelse til voksne udlændinge
m.fl.
Formålet med lovforslaget er ikke at sidestille grønlændere og færinger med ud-
lændinge, men derimod at indføre delvis deltagerbetaling for selvforsørgende
kursister. I den forbindelse skal de grupper af danske statsborgere, der har adgang
til danskundervisning i henhold til lov om danskuddannelse til voksne udlændinge
m.fl., opkræves deltagerbetaling på lige fod med selvforsørgede kursister blandt
udenlandske arbejdstagere, studerende m.v.
Jeg skal samtidig anmode Folketingets Udlændinge- og Integrationsudvalg om, at
følgende tilkendegivelse fra regeringen om vigtigheden af gode danskmuligheder
for gruppen af grønlændere, færinger mv. samt beskrivelse af et nyt initiativ mål-
29. maj 2018
Integrationskontor
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2018 - 9235
438738
Side
1/2
L 225 - 2017-18 - Bilag 7: Bidrag til betænkning, fra udlændinge- og integrationsministeren
rettet hjælp til socialt udsatte grønlændere med særlige behov og utilstrækkelige
danskkundskaber optages i betænkningen om lovforslag nr. L 225 om ændring af
lov om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl. (Indførelse af deltagerbeta-
ling for danskuddannelse til udenlandske arbejdstagere, studerende m.v.):
”Regeri ge lægger afgøre de vægt på, at grø læ dere,
færinger og øvrige dan-
ske statsborgere, der af særlige grunde ikke har tilstrækkelige forudsætninger for
at klare sig, har gode muligheder for at deltage i understøttende aktiviteter, der
samlet set kan forbedre deres parathed til læring, undervisning og sprogtilegnelse.
Regeringen hæfter sig derfor ved, at der - udover muligheden for at deltage i
danskundervisning efter lov om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl. ved
betaling af et begrænset deltagergebyr på 2.000 kr. - er mulighed for at tilbyde en
koordineret og helhedsorienteret indsats, der kan fremme målgruppens motivati-
on for og parathed til læring, undervisning og sprogtilegnelse. Videre kan kommu-
nerne altid give tilbud om gratis danskundervisning som led i en beskæftigelsesret-
tet indsats, når dansk vurderes at være en barriere for deltagelse på arbejdsmar-
kedet.
For yderligere at understøtte, at alle grønlændere med særlige behov får mulighed
for at deltage i læring- og undervisningsforberedende tilbud, vil regeringen etable-
re en pulje under Undervisningsministeriet på 2,5 mio. kr. i perioden 2018-2020.
Puljen er særligt målrettet grønlændere bosiddende i Danmark, der er socialt ud-
satte, har særlige behov og har utilstrækkelige danskkundskaber i forhold til at
understøtte en forbedring af deres situation. Kommunerne kan gennem puljen
søge midler til at dække udgifter til understøttende aktiviteter, der kan forbedre
målgruppens parathed til læring, undervisning og sprogtilegnelse, samt aktivite-
ter, der kan identificere udfordringer af læringsmæssig og social karakter.
Etablering af puljen, der skal evalueres inden udgangen af 2020, skal ske i samar-
bejde med det grønlandske selvstyre med det formål at sikre, at alle i målgruppen
får de bedst ulige adga g til releva te tilbud og i dsatser.”
Med venlig hilsen
Inger Støjberg
Side
2/2