Retsudvalget 2017-18
L 218 Bilag 1
Offentligt
1879153_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
11. april 2018
Sikkerhedskontoret
Michael Hadberg
2018-731-0024
680166
KOMMENTERET OVERSIGT
over
høringssvar om forslag til lov om ændring af lov om ændring af straf-
feloven, retsplejeloven, lov om konkurrence- og forbrugerforhold på
telemarkedet, våbenloven, udleveringsloven samt lov om udlevering af
lovovertrædere til Finland, Island, Norge og Sverige (Ændring af revi-
sionsbestemmelse)
1. Høringen
Et udkast til forslag til lov om ændring af lov om ændring af straffeloven,
retsplejeloven, lov om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet,
våbenloven, udleveringsloven samt lov om udlevering af lovovertrædere til
Finland, Island, Norge og Sverige (Ændring af revisionsbestemmelse) har i
perioden fra den 9. februar til den 9. marts 2018 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer mv.:
Østre Landsret, Vestre Landsret, Sø- og Handelsretten, samtlige byretter,
Domstolsstyrelsen, Den Danske Dommerforening, Dommerfuldmægtigfor-
eningen, HK-Landsklubben Danmarks Domstole, Rigsadvokaten, Forenin-
gen af Offentlige Anklagere, Rigspolitiet, Politiets Efterretningstjeneste,
Politiforbundet, HK-Landsklubben for Politiet, Datatilsynet, Advokatrådet,
Bitbureauet, Campingrådet, Danske Advokater, Forbrugerrådet TÆNK,
Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Ingeniørforeningen IDA, Institut for
Menneskerettigheder, Dansk Journalistforbund, Justitia, Rådet for Digital
Sikkerhed, Retssikkerhedsfonden, Amnesty International, Retspolitisk For-
ening, DI, Dansk Erhverv, Dansk Metal, Dansk Energi, HORESTA, Bran-
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 218 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
cheforeningen Teleindustrien, Brancheorganisationen Forbruger Elektro-
nik, Dansk IT, Foreningen af Danske Internet Medier, IT-Branchen, DI Di-
gital, PROSA, SAM-DATA (HK), Business Software Alliance Danmark,
IT-Politisk Forening, KMD, CSC Danmark A/S, TDC A/S, Telenor A/S,
Telia A/S, Hi3G Denmark ApS, SE/Stofa, Lejernes LO, Andelsboligfore-
ningernes Fællesrepræsentation, Dansk Magisterforening, Danmarks Re-
stauranter og Cafeer, Danhostel og KLID.
Justitsministeriet har modtaget høringssvar fra følgende myndigheder og or-
ganisationer:
Østre Landsret, Vestre Landsret, Sø- og Handelsretten, samtlige byretter,
Advokatrådet, Dansk Energi, Dansk Erhverv, Dansk Journalistforbund,
Danske Medier, DI Digital, Domstolsstyrelsen, Institut for Menneskerettig-
heder, IT-Branchen, IT-Politisk Forening, PET, Politiforbundet, PROSA,
Retspolitisk Forening, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, og Teleindustrien.
I det følgende er gengivet hovedindholdet i høringssvarene, idet det bemær-
kes, at ikke alle høringsparternes bemærkninger og argumenter er medtaget.
Justitsministeriets kommentarer til høringssvarene er anført i
kursiv.
2. Høringssvarene
2.1. Generelt
Domstolsstyrelsen, PET, Politiforbundet, Rigsadvokaten, samtlige by-
retter, Sø- og Handelsretten, Vestre Landsret
og
Østre Landsret
har
ikke bemærkninger til udkastet til lovforslag.
Advokatrådet
og
Rigspolitiet
kan tilslutte sig forslaget om at udskyde re-
visionen af de i lovforslaget nævnte grunde.
Advokatrådet
finder, at revisionen af logningsreglerne omhandler så prin-
cipielle spørgsmål både af juridisk og politifaglig karakter, at det er afgø-
rende, at der inden et lovforslag fremsættes for Folketinget, nedsættes et
bredt sammensat lovforberedende udvalg bestående af sagkyndige og re-
præsentanter for de involverede aktører, som kan levere et gennemarbejdet
lovforslag, hvor der er taget hensyn til alle aspekter i sagen.
Dansk Energi, Dansk Erhverv, DI Digital, IT-Branchen
og
Teleindu-
strien
har i et fælles høringssvar udtrykt forståelse for, at revisionen af de
2
L 218 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
danske logningsregler, som vedrører opsamling og lagring af data, udsæt-
tes, til arbejdet i EU-regi er tilendebragt. Høringsparterne henviser til, at det
er vigtigt, at man ikke fra dansk side går enegang i EU, og er derfor enige i,
at de nye logningsregler skal udformes i fællesskab med de øvrige EU-land
og EU-Kommissionen. Høringsparterne påpeger endvidere, at de finder det
meget væsentligt, at teleselskaberne i lighed med tidligere involveres i drøf-
telser om, hvordan logning i praksis kan gennemføres, og at der sikres en
løsning, der er proportional og respekterer Tele2/Watson-dommens indhold.
Høringsparterne opfordrer endelig Justitsministeriet til at fremsætte lovfor-
slag om revision af logningsreglerne hurtigst muligt i den kommende folke-
tingssamling.
Danske Medier
anfører, at foreningen har forståelse for, at Justitsministe-
riet ønsker at afvente EU-Kommissionens retningslinjer, men beklager dog
samtidig, at der endnu en gang lægges op til at udskyde af den længe ven-
tede revision af logningsreglerne. Foreningen udtrykker samtidig sin for-
modning for, at Justitsministeriet prioriterer revisionen af logningsreglerne
højt.
IT-Politisk Forening
finder det meget utilfredsstillende, at revisionen af
logningsreglerne nu udskydes endnu en gang, selvom der er gået over et år
siden Tele2-dommen, idet staten herved opretholder en masseovervågning,
som udgør en krænkelse af borgernes grundlæggende rettigheder til privat-
liv, beskyttelse af personlige oplysninger og ytringsfrihed. Foreningen fin-
der det stærkt undergravende for retsstaten, at en ulovlig masseovervågning
af borgerne, som private virksomheder pålægges at udføre for staten, ikke
bringes til ophør.
PROSA
kan ikke anbefale en lovændring, som inebærer, at en evaluering
af loven udskydes, men vil i stedet anbefale, at logningen afskaffes, da den
er i strid med EU’s Charter om de grundlæggende rettigheder. Man kan så
herefter evaluere hele lovkomplekset omkring terrorisme mv. Vælger man
at udskyde evalueringen, så anbefaler PROSA, at man snarest indsamler
data til støtte for evalueringen.
Justitsministeriet har noteret de anførte synspunkter, der vil blive inddraget
i forbindelse med arbejdet med den kommende revision af logningsreglerne.
2.2. Adgang til loggede oplysninger
3
L 218 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
Dansk Energi, Dansk Erhverv, DI Digital, IT-Branchen
og
Teleindu-
strien
påpeger i deres fælles høringssvar, at Tele2-dommen efter deres op-
fattelse også har den konsekvens, at det skal sikres, at loggede data alene
kan anvendes til bekæmpelse af grov kriminalitet og terror. Høringsparterne
anfører i den forbindelse, at EU-domstolen med dommen gav en klar ud-
melding om, at myndigheders adgang til kommunikationsdata skal begræn-
ses til bekæmpelse af grov kriminalitet. Det er høringsparternes opfattelse,
at der ikke på samme måde som vedrørende selve logningspligten er grund
til at udsætte revisionen af reglerne. Høringsparterne opfordrer på den bag-
grund regeringen til hurtigst muligt at sikre, at de danske regler ændres, så
loggede data fra teleselskaber alene kan anvendes i sager, der vedrører grov
kriminalitet og terror. Høringsparterne mener endvidere, at loggede data
ikke bør kunne udleveres efter retsplejelovens regler til brug i civile sager
om f.eks. advokaters udsendelse af bødebreve til personer, der mistænkes
for at have set film fra ulovlige filmtjenester på nettet. Der henvises i den
forbindelse til en domspraksis, som er kæret til landsretten.
IT-Politisk Forening
gør opmærksom på, at Tele2-dommen tillige har en
række konsekvenser for adgangen til loggede data. Foreningen henviser
bl.a. til, at EU-Domstolen i dommen udtalte, at den nationale lovgivning
skal sikre, at de kompetente nationale myndigheder kun har adgang til log-
gede oplysninger i sager om grov kriminalitet, samt at der skal ske under-
retning af de berørte personer. For så vidt angår masteoplysninger og abon-
nementsoplysninger for en tildelt dynamisk IP-adresse, sikrer editionsreg-
lerne i retsplejelovens § 804 efter foreningens opfattelse ikke, at politiet kun
har adgang til loggede oplysninger i sager om grov kriminalitet, ligesom
editionsreglerne heller ikke sikrer, at der sker underretning af de berørte per-
soner. Foreningen anbefaler, at Justitsministeriet i forbindelse med fremsæt-
telsen af lovforslaget redegør nærmere for de foreløbige overvejelser om
spørgsmålet. Foreningen anbefaler endvidere, at en revision af reglerne om
adgang til loggede data foretages i indeværende folketingsår. Hvis dette ikke
er muligt, anbefaler foreningen, at en etapevis revision påbegyndes i inde-
værende folketingsår. Herudover gør foreningen opmærksom på, at forenin-
gen er bekendt med, at der sker udlevering af oplysninger om tildeling af
dynamiske IP-adresser (abonnementsoplysninger) i civile sager efter edi-
tionsreglerne i retsplejelovens § 299 med henblik på at rette erstatningskrav
for ophavsretlige krænkelser mod privatpersoner. Uden logningsreglerne
ville udbyderne formentlig ikke være i besiddelse af disse oplysninger. Det
er IT-Politisk forenings opfattelse, at udlevering af de pågældende oplys-
ninger ikke er i overensstemmelse med den udtømmende opregning af for-
mål i e-databeskyttelsesdirektivets artikel 15, stk. 1.
4
L 218 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
Som det fremgår af lovforslagets pkt. 3, er det efter Justitsministeriets op-
fattelse afgørende, at udformningen af nye logningsregler sker på et fuldt
oplyst grundlag, og at udlægningen af Tele2-dommens konsekvenser sker i
fællesskab med de øvrige EU-lande og EU-Kommissionen. Den fælles pro-
ces er vigtig for at sikre, at de nye regler holdes inden for EU-rettens ram-
mer, og at politiet og PET samtidig har de redskaber, der skal til for at be-
kæmpe alvorlig kriminalitet. Desuden vil en fælles tilgang i EU være med
til at sikre, at telebranchen ikke pålægges unødige byrder.
Som led i den fælles proces i EU foretages en samlet vurdering af konse-
kvenserne af Tele2-dommen, og der ses således bredt på reglerne om log-
ning og mulige løsningsmodeller, herunder både i forhold til indsamling af
oplysninger – logning – og i forhold til adgangen til disse oplysninger.
På den baggrund er det efter Justitsministeriets opfattelse mest hensigts-
mæssigt, at reglerne om logning og adgangen til loggede oplysninger ses i
deres helhed, og at der foretages en samlet revision af logningsreglerne, når
arbejdet i EU er afsluttet og EU-Kommissionens retningslinjer foreligger.
For så vidt angår spørgsmålet om adgang til loggede oplysninger i civile
sager bemærkes – som også henvist til af Dansk Energi, Dansk Erhverv, DI
Digital, IT-Branchen og Teleindustrien – at Østre Landsret i øjeblikket be-
handler en sag, som vedrører spørgsmålet om adgang til visse loggede op-
lysninger i medfør af reglerne om edition i den civile retspleje. Justitsmini-
steriet finder det derfor mest hensigtsmæssigt at afvente afgørelsen af denne
sag, før dette spørgsmål overvejes nærmere.
2.3. Ophævelse af de gældende logningsregler
Dansk Journalistforbund
anfører, at da dommen i Tele2-sagen fra decem-
ber 2016 har slået fast, at de eksisterende danske logningsregler ganske gi-
vet ikke er i overensstemmelse med EU-retten, er det ikke acceptabelt, at
man udskyder en revision af loven endnu en gang. Forbundet finder, at der
i det mindste bør tages nogle midlertidige konsekvenser af dommen.
Institut for Menneskerettigheder
anerkender, at det som udgangspunkt
kunne have været fornuftigt at afvente EU-Kommissionens retningslinjer,
hvis det ikke havde været for det faktum, at de danske logningsregler er klart
i strid med EU’s grundlæggende rettigheder. En udskydelse af revisionen af
logningsreglerne sker derfor ifølge instituttet på bekostning af borgernes ret
5
L 218 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
til privatliv og databeskyttelse. Instituttet påpeger, at en opretholdelse af
logningsreglerne pålægger telebranchen at registrere oplysninger i strid med
EU-retten og bære omkostningerne ved logning. Endelig gør instituttet op-
mærksom på, at selvom der er tvivl om, hvordan de nye logningsregler skal
udformes, er der ingen tvivl om, at de nuværende regler strider mod EU-ret-
ten, og derfor er ulovlige. Instituttet finder på den baggrund, at det er på tide,
at Danmark efterlever EU-Domstolens dom, og ophæver de gældende log-
ningsregler.
IT-Politisk Forening
anbefaler, at der i lovforslaget lægges op til at træffe
en definitiv beslutning om, at logningsbekendtgørelsen i den nuværende
form ophæves med virkning fra den 1. juli 2019. Dette vil give Justitsmini-
steriet 16 måneder til at udarbejde bestemmelser om en målrettet lognings-
ordning, som respekterer grundlæggende rettigheder, og samtidig lægge
pres på Justitsministeriet.
PROSA
anfører, at EU-Domstolen har fastslået, at logningsdirektivet ikke
var i overensstemmelse med EU’s Charter om de grundlæggende rettighe-
der, og at den nuværende praksis derfor er ulovlig. PROSA mener derfor, at
logningen skal stoppes straks, men eventuelt kan genoptages i en mindre
indgribende form efter revisionen.
Retspolitisk Forening
ser med bekymring på forslaget om at udskyde revi-
sionen af logningsreglerne. Foreningen henviser bl.a. til, at den frist, som
følger af Højesterets dom fra januar 2017, med lovforslaget vil blive forlæn-
get med op til 1�½-2 år. Foreningen er derudover helt uforstående overfor, at
den danske logningsbekendtgørelse fortsat er gældende. Foreningen finder
det uantageligt, at retsbeskyttelsen af danske borgere mod masseovervåg-
ning efter en klar dom kan trække ud i årevis og muligvis helt frem til 2019
på grund af drøftelser med EU-Kommissionen og andre EU-medlemsstater.
Foreningen foreslår, at de ulovlige bestemmelser i logningsbekendtgørelsen
ophæves, og revisionen af retsplejelovens § 786, stk. 4, gennemføres i over-
ensstemmelse med domsresultatet, idet skaden herved vil være begrænset.
Foreningen henviser til, at det næppe vil være en større opgave at tilrette
hjemmelsbestemmelsen i retsplejeloven, hvis EU-Kommissionens overvej-
elser om retningslinjer skulle pege på nye fortolkninger af Tele2-dommen.
Foreningen bemærker herudover, at PETs og politiets brug af de ulovligt
lagrede oplysninger vil være brug af ulovligt indsamlede oplysninger uan-
set, at bevisførelsen ved de danske domstole er fri. Foreningen finder denne
tilstand uværdig for en retsstat, og opfordrer på den baggrund til, at lovfor-
6
L 218 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
slaget ændres, således at revisionen af retsplejelovens § 786, stk. 4, gennem-
føres i indeværende folketingssamling.
Som anført i lovforslaget, fremgår det bl.a. af pkt. 3 i de almindelige be-
mærkninger til lovforslag nr. L 191, der lå til grund for lov nr. 673 af 8. juni
2017, at Justitsministeriet var ved at udrede, hvordan de danske lognings-
regler kunne tilpasses i lyset af Tele2-sagen, at et centralt element i den ud-
redning var en dialog med de andre EU-lande, og at EU-Kommissionen
havde tilkendegivet at ville udarbejde retningslinjer for, hvordan medlems-
staterne kunne fastsætte nationale logningsregler i lyset af dommen i Tele2-
sagen. I den foreliggende situation har sagen vist sig at være for komplice-
ret til, at arbejdet i EU om konsekvenserne af Tele2-sagen på nuværende
tidspunkt har kunnet afsluttes, og EU-Kommissionen har således ikke kun-
net udstede de forudsatte retningslinjer om logning. Ifølge den seneste til-
kendegivelse fra Kommissionen vil retningslinjerne foreligge i løbet af
2018.
Det fremgår af lovforslagets pkt. 3, at det efter Justitsministeriets opfattelse
er afgørende, at udformningen af nye logningsregler sker på et fuldt oplyst
grundlag, og at udlægningen af Tele2-dommens konsekvenser sker i fælles-
skab med de øvrige EU-lande og EU-Kommissionen. Den fælles proces er
vigtig for at sikre, at de nye regler holdes inden for EU-rettens rammer, og
at politiet og PET samtidig har de redskaber, der skal til for at bekæmpe al-
vorlig kriminalitet. Desuden vil en fælles tilgang i EU være med til at sikre,
at telebranchen ikke pålægges unødige byrder.
Som videre anført i lovforslaget, er der ikke nogen bestemt EU-retlig frist
for, hvor hurtigt medlemsstaterne skal tage højde for en dom fra EU-Dom-
stolen. Efter EU-Domstolens praksis skal medlemsstaterne blot hurtigst mu-
ligt iværksætte foranstaltninger til opfyldelse af en dom.
Efter Justitsministeriets opfattelse foreligger der ikke på nuværende tids-
punkt et fyldestgørende grundlag for gennemførelsen af en revision af log-
ningsreglerne i Danmark.
Højesteret har i en dom af 19. januar 2017 i en sag om opfølgning på en
dom fra EU-Domstolen om ret til erstatningsferie ved sygdom fundet, at det
var velbegrundet, at de danske myndigheder brugte et års tid på at udrede
dommens nærmere konsekvenser og tilvejebringe et fyldestgørende beslut-
ningsgrundlag, herunder ved at undersøge opfølgningen i andre lande på
dommen. Først efter at der var udarbejdet et fyldestgørende beslutnings-
7
L 218 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
grundlag, der pegede på, at der skulle foretages en ifølge Højesteret afgræn-
set og relativ enkel ændring af ferieloven, var de danske myndigheder for-
pligtet til at fremsætte et lovforslag om at ændre ferieloven hurtigst muligt.
Det bemærkes, at EU-Kommissionen er orienteret om, at Danmark opret-
holder de gældende logningsregler indtil videre, hvilket ikke har givet EU-
Kommissionen anledning til bemærkninger.
Regeringen vil hurtigst muligt fremsætte et lovforslag for Folketinget om til-
pasning af de gældende danske logningsregler.
8