Udlændinge- og Integrationsudvalget 2017-18
L 215 Bilag 3
Offentligt
1889909_0001.png
UDVALGSSEKRETARIATET
NOTAT
OM HØRINGSSVAR PÅ L 215 (AFSKAFFELSE AF AU PAIR-ORDNINGEN)
Høringsnotat vedrørende L 215 forslag til lov om ændring af
udlændingeloven, ferieloven og lov om danskuddannelse
for voksne m.fl. (afskaffelse af au pair-ordningen)
Introduktion
Lovforslaget ophæver de dele af udlændingeloven, ferieloven og lov om
danskuddannelse for voksne m.fl., der vedrører au pair-ordningen.
Lovforslaget medfører således en afskaffelse af udlændinges adgang til at
tage ophold i Danmark som au pair-person.
Lovudkastet blev sendt i høring den 4. april 2018 med frist for at afgive
høringssvar den 2. maj 2018.
Følgende 7 høringsparter har meddelt, at de ikke har bemærkninger til
lovudkastet: Udlændingenævnet, Østre Landsret, Københavns Byret, KL,
Socialstyrelsen, Center for Frivilligt Socialt Arbejde, Vestre Landsret
Følgende 8 høringsparter har fremsat bemærkninger til lovudkastet: Au Pair
Forsikring Danmark, Caritas Danmark, SIRI, Færøernes Landsstyre, KIT, Au
Pair Network, Den katolske Kirke og FOA.
Samlet set giver Caritas Danmark udtryk for støtte til forslaget, mens Au Pair
Forsikring Danmark, ikke kan støtte forslaget. KIT, Au Pair Network, FOA, Au
Pair Network og Den Katolske Kirke foreslår forbedringer af den eksisterende
au pair ordning. SIRI foreslår præciseringer vedrørende de gældende regler
og de økonomisk og administrative konsekvenser for det offentlige.
Færøernes Landsstyre ønsker præcisering af §6.
I det følgende gennemgås væsentlige punkter og forslag i høringssvarene.
For mere detaljerede oplysninger henvises der til de fremsendte høringssvar.
Høringssvarene har især berørt:
1.
2.
3.
4.
Bemærkninger til lovforslagets forudsætninger
Forbedringsforslag til au pair-ordningen
Tekniske præciseringer
De økonomisk og administrative konsekvenser for det offentlige
3. maj 2018
Ref.: 18-000367
Morten Villumsen
Konsulent
1/5
L 215 - 2017-18 - Bilag 3: Høringsnotat
1. Bemærkninger til lovforslagets forudsætninger
Au Pair Danmark finder, at forudsætningerne for lovforslaget hviler på et
forkert grundlag. Det koster en værtsfamilie et betydeligt månedligt beløb at
have en au pair, hvorfor begrebet ”billig-hushjælp”
opfattes som misvisende.
Endvidere har au pair-personer et højere rådighedsbeløb end lærlinge,
hvorfor ”løn-dumping” ligeledes
opfattes misvisende i konteksten.
Au pair Danmark lægger vægt på, au pair-personer ofte kommer fra trænge
kår, og au pair-ordningen giver dem mulighed for at opleve den vestlige kultur
og få et nuanceret billede af verden. Derudover løser ordningen nogle af de
udfordringer, børnefamilier, hvor begge forældre arbejder meget, har i
hverdagen.
Slutteligt foreslås det, at problemer med ordningen løses ved at skærpe
straffen for overtrædelse af de gældende regler.
Forslagsstillernes bemærkninger
Det er forslagsstillernes opfattelse, at formålet ikke længere opfyldes med den
nuværende ordning. Ordningen stiller au pair-personer dårligt i forhold til
beskyttelse af arbejdstid og aflønning. Au pair er ikke lige med de familier, de
er ansat i, og uligheden øger risikoen for misbrug af arbejdskraften.
Forslagsstillerne noterer sig samtidig FOAs høringssvar, hvoraf det fremgår,
at aflønningen er på et lavere niveau end tilsvarende arbejde på sædvanlige
danske arbejds- og lønvilkår.
Endvidere finder forslagsstillerne, at ordningen i dag er konstrueret på en
sådan måde, at alle de familier, der ikke har en au pair reelt er med til at
finansiere ordningen, da der ikke er fuld brugerbetaling bl.a. på dansk
undervisning.
Endelig har der været eksempler i presse og i rapporter fra de private
lægeklinikker, som er målrettet illegale indvandrere, at mange au pair bliver
illegalt i landet.
2. Forbedringsforslag til au pair-ordningen
Caritas Danmark støtter lovforslaget. Caritas finder, at problemerne i au pair-
ordningen er store, og at en afskaffelse derfor er en naturlig følge. Caritas
forslår dog en række ændringer, hvis ordningen ikke afskaffes.
Kirkens Integrations Tjeneste (KIT) og Den Katolske Kirke støtter ikke
lovforslaget, men opfordrer til at gennemføre Caritas ændringsforslag til au
pair-ordnignen.
Caritas Danmarks syv forslag fremgår nedenfor.
2/5
L 215 - 2017-18 - Bilag 3: Høringsnotat
1889909_0003.png
1. Indførelse af en godkendelsesordning for værtsfamilier.
2. Godkendte danske organisationer skal stå for Au-pair-kontrakten og
informationsforløb for au pair og værtsfamilie.
3. Et introduktionskursus for au-pairer inden for de første tre måneder
efter ankomst.
4. Au pairers opholdstilladelse skal gøres uafhængigt af værtsfamilien.
5. Au pairer skal have en øget ret til fritid ved at have to ugentlige
fridage samt én månedlig friweekend.
6. Au pair-ordningen skal være et naturligt led i ansøgerens livsforløb og
skal således målrettes unge. Det foreslås, at aldersgrænsen sættes
ned fra 30 til 25 år.
7. Forholdene for gravide au pairer skal forbedres.
FOA tilslutter sig ikke lovforslaget, men foreslår i stedet en række forbedringer
af området. FOA tilslutter sig Caritas forslag om, at opholdstilladelsen gøres til
au pairens egen jf. punkt 4 ovenfor. De øvrige bemærkninger opsummeres
kort nedenfor.
FOA fremhæver, at en forbedring af ordningen kan imødekomme problemer
med social dumping, i det au pair-reglerne er med til at sikre forholdene for
andre arbejdere, der udfører lignende opgaver, og vil således have en
afsmittende effekt.
FOA anbefaler, at husligt arbejde anerkendes som arbejde og foreslår i
forlængelse heraf, at au pairer får en arbejdstilladelse og bliver omfattet af
lønmodtagerbegrebet. FOA foreslår en au pair-personer omfattes af
overenskomst og f.eks. tilknyttes serviceassistentelevers overenskomst.
FOA anbefaler desuden, at au pairer bliver dækket af ligebehandlingsloven,
for at kunne beskytte dem mod sexchikane på lige fod med alle andre på det
danske arbejdsmarked.
Forslagsstillernes kommentarer
Forslagsstillerne er enige med Caritas’ vurdering af, at en ophævelse af
ordningen er nødvendig. Der er ikke længere tale om en kulturel udveksling,
men om arbejdskraft.
3. Tekniske præciseringer
Styrelsen for International Rekruttering og Integration (SIRI) fremlægger
forskellige tekniske præciseringer, som kort resumeres nedenfor.
Vedr. §5, stk. 2
Au pair-personer, som allerede er i Danmark hos én værtsfamilie og ønsker at
3/5
L 215 - 2017-18 - Bilag 3: Høringsnotat
1889909_0004.png
skifte værtsfamilie under deres ophold i Danmark, ikke vil have mulighed for
at skifte familie, da en sådan ansøgning ikke anses for at være en
forlængelse, men en ny førstegangsansøgning.
Forslagsstillernes vil i udvalgsarbejdet se på en mulig formulering, der
muliggør et skifte af værtsfamilie.
Vedr. almindelige bemærkninger, punkt 2, afsnit 5
SIRI præciserer, at betingelsen om, at der ikke kan gives opholdstilladelse
med henblik på au pair-ophold, hvis værtspersonen eller dennes ægtefælle
eller samlever inden for en periode på 5 år inden tidspunktet for afgørelsen er
dømt ved endelig dom for overtrædelse af udlændingelovens § 59, stk. 5, som
følge af ulovlig beskæftigelse af en udlænding, der på gerningstidspunktet var
au pair hos den domfældte, jf. udlændingelovens § 9 j, stk. 8, gælder fra
ansøgningstidspunktet.
Forslagsstillerne tager bemærkningerne til efterretning.
Vedr. almindelige bemærkninger, punkt 2, afsnit 6
SIRI præciserer, at det fremgår af udlændingelovens § 21 a, nr. 4 og nr. 5 om
karensregistrering af værtsfamilier, at værtsfamilien skal betale ind-og
hjemrejsebillet, såfremt au pair-personen rejser til og fra Danmark fra
hjemlandet eller opholdslandet, og hjemlandet eller opholdslandet ikke er et
EU/EØS-land eller Schweiz.
Forslagsstillerne tager bemærkningerne til efterretning.
4. De økonomisk og administrative konsekvenser for det offentlige
SIRI gør opmærksom på, at et fald i antallet af ansøgninger og klagesager vil
være udgiftsneutralt, da området er gebyrfinansieret. SIRI gør yderligere
opmærksom på, at det offentlige i dag samlet set har udgifter på ca. 13,3 mio.
kr. til danskundervisning til au pair i 2018, heraf finansieres ca 6,3 mio af
værtsfamilierne. De offentlige udgifter til danskundervisning på ca. 7 mio. kr. i
2018 vil således bortfalde ved en afskaffelse af au pair-ordningen.
Forslagsstillerne tager bemærkningerne til efterretning.
Oversigt over høringssvar:
1.
2.
3.
4.
5.
Au Pair Forsikring Danmark
Caritas Danmark
Udlændingenævnet
Østre Landsret
Styrelsen for International Rekruttering og Integration (SIRI)
4/5
L 215 - 2017-18 - Bilag 3: Høringsnotat
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
Københavns Byret
Færøernes Landsstyre
Au Pair Network
Kirkernes Integrations Tjeneste (KIT)
Den Katolske Kirke
FOA
KL
Socialstyrelsen
Center for Frivilligt Socialt Arbejde
15.
Vestre Landsret
5/5