Beskæftigelsesudvalget 2017-18
L 21
Offentligt
1829129_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Bent Bøgsted
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
5. december 2017
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 28. november 2017 stillet følgende spørgsmål
nr. 5 (L 21), som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 5:
”Vil
ministeren kommentere henvendelse af 28. november 2017 fra Foreningen
Rejsearbejdere.dk, jf. L 21
bilag 7.
Svar:
Foreningen Rejsearbejdere peger i deres henvendelse på en række udfordringer,
særligt i byggeriet.
Generelt vil jeg gerne fremhæve, at jeg er meget opmærksom på, at bygge- og
anlægsområdet har særlige udfordringer, fx at de ansatte i bygge- og
anlægsbranchen
sammenlignet med andre brancher
har en høj risiko for at
komme til skade og en høj risiko for at blive fysisk overbelastede. Som jeg
tidligere har orienteret Beskæftigelsesudvalget om, gennemføres der derfor for
tiden et forsøg med en ny tilsynsmetode inden for bygge- og anlægsområdet.
I henvendelsen peger Foreningen Rejsearbejdere på, at mange ikke tør anmelde en
virksomhed eller en ejer på grund af frygt for repressalier.
Jeg kan oplyse, at alle kan klage til Arbejdstilsynet, hvis der er mistanke om, at en
virksomhed overtræder arbejdsmiljøreglerne. Dette uanset om klager er ansat i det
firma, klagen vedrører, eller om der klages som privatperson.
Klager har ret til at være anonym over for Arbejdstilsynet, og oplysninger om
klager vil altid blive behandlet anonymt i forbindelse med Arbejdstilsynets
tilsynsbesøg og den videre sagsbehandling. Det gælder også, hvis arbejdsgiver
spørger Arbejdstilsynet, om der har været henvendelser fra medarbejdere.
En klage over dårlige arbejdsmiljøforhold medfører ikke automatisk et tilsynsbesøg
fra Arbejdstilsynet, da det afhænger af en konkret vurdering ved hver enkelt
henvendelse. Arbejdstilsynet vil dog som udgangspunkt altid komme på besøg,
hvis Arbejdstilsynet vurderer, at der er akut fare. Det er i øvrigt ikke nyt
og altså
ikke en følge af Arbejdstilsynets ressourcesituation
at tilsynet tager konkret
stilling til hver enkelt klage. Det skyldes et ønske om at bruge Arbejdstilsynets
ressourcer mest effektivt.
J.nr. 20165000961
L 21 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om kommentar til henvendelse af 28/11-17 fra Foreningen Rejsearbejdere.dk, til beskæftigelsesministeren
Hvis en virksomhedsejer alligevel identificerer en klager, fx fordi vedkommende
tager fotos, eller fordi vedkommende står frem i medier, og dette fører til trusler
og/eller vold som følge af anmeldelsen, bør vedkommende henvende sig til politiet.
Foreningen Rejsearbejdere peger på eksempler på farligt arbejde på byggepladser,
som har grøn smiley, og nævner en virksomhed, der har fået en grøn smiley, men
hvor der efterfølgende sker en dødsulykke. Det er en meget ulykkelig situation, når
der sker en alvorlig arbejdsulykke, og det kan desværre også ske på virksomheder,
som har en grøn smiley. Det er virksomhedens ansvar at sikre, at arbejdsmiljøet er i
orden. Det er et arbejde, der foregår løbende. Den grønne smiley er herimod et
udtryk for et øjebliksbillede, der afspejler det konkrete tidspunkt, hvor
Arbejdstilsynet har ført tilsyn på virksomheden.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
2