Skatteudvalget 2017-18
L 207 Bilag 3
Offentligt
1887748_0001.png
-- AKT 166970 -- BILAG 1 -- [ Advokat Samfundet - Høringssvar til Skatteministeriet ] --
Advokatrådet
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
1402 København K
KRONPRINSESSEGADE 28
1306 KØBENHAVN K
TLF.
33 96 97 98
DATO: 17. april 2018
SAGSNR.: 2018 - 919
ID NR.: 520120
[email protected]
Høring - over forslag til lov om ændring af fusionsskatteloven (Beskatning af
løbende indtægter ved grænseoverskridende omstruktureringer)
Ved e-mail af 23. marts 2018 har Skatteministeriet anmodet om Advokatrådets
bemærkninger til ovennævnte forslag.
Advokatrådet har ikke bemærkninger til det fremsendte høringsmateriale.
Med venlig hilsen
Torben Jensen
[email protected]
www.advokatsamfundet.dk
1
L 207 - 2017-18 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1887748_0002.png
-- AKT 166970 -- BILAG 2 -- [ Dansk Byggeri - Høring over forslag til lov om ændring af fusionsskatteloven (Beskatni… --
Andreas Bøgh Spuur ([email protected])
Til:
Fra:
Lovgivning og økonomi ([email protected])
Titel:
VS: Høring over forslag til lov om ændring af fusionsskatteloven (Beskatning af løbende indtægter ved
grænseoverskridende omstruktureringer)
Sendt:
03-04-2018 08:37:09
Fra:
Bo Sandberg [mailto:[email protected]]
Sendt:
28. marts 2018 11:32
Til:
JP-Lovgivning og Økonomi <[email protected]>
Cc:
Susanne Løndal Nielsen <[email protected]>
Emne:
SV: Høring over forslag til lov om ændring af fusionsskatteloven (Beskatning af løbende indtægter ved
grænseoverskridende omstruktureringer) (SKM: 159090)
Til SKM!
Dansk Byggeri takker for høringsmuligheden, men har ingen kommentarer til denne høring
Venlig hilsen
Bo Sandberg
Cheføkonom
Analyseafdelingen
Tlf. direkte: 72 16 01 42 · Mobil: 28 50 38 19
Vi samler byggeri, anlæg og industri
Nørre Voldgade 106 · 1358 København K
www.danskbyggeri.dk
·
Abonner på nyheder
Fra:
Andreas Bøgh Spuur [mailto:[email protected]]
Sendt:
23. marts 2018 10:52
Til:
[email protected];
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd;
[email protected]; [email protected];
infoDB; Dansk
Erhverv;
[email protected];
Danske Havne;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
Olie Gas Danmark;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]
Emne:
Høring over forslag til lov om ændring af fusionsskatteloven (Beskatning af løbende indtægter ved
grænseoverskridende omstruktureringer) (SKM: 159090)
Skatteministeriets Departement sender hermed udkast til lovforslag om beskatning af løbende indtægter ved
grænseoverskridende omstruktureringer.
Se venligst vedhæftet høringsbrev, høringsliste, Resumé og udkast til lovforslag om beskatning af løbende
indtægter ved grænseoverskridende omstruktureringer.
Skatteministeriets Departement skal anmode om at modtage eventuelle bemærkninger senest
fredag den 20.
april 2018 kl. 12.00.
Bemærkninger bedes sendt pr. e-mail til
[email protected]
under henvisning til j.nr.: 2017-2552.
Eventuelle spørgsmål vedrørende lovforslaget kan rettes til Kim Lundgaard Hansen, tlf. 72 38 88 02, e-mail
[email protected]
eller Andreas Bøgh Spuur, tlf. 72 37 64 66, e-mail
[email protected].
Med venlig hilsen
L 207 - 2017-18 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1887748_0003.png
Andreas Bøgh Spuur
FM
Selskab, aktionær og erhverv
Tlf.+45 72376466
[email protected]
Skatteministeriet/Ministry of Taxation
Nicolai Eigtveds Gade 28
DK 1402 - K
�½
benhavn K
[email protected]
Webwww.skm.dk
L 207 - 2017-18 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1887748_0004.png
-- AKT 166970 -- BILAG 3 -- [ Dansk Erhverv - Høringssvar til lovforslag om ændring af fusionsskatteloven (Beskatni… --
L 207 - 2017-18 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1887748_0005.png
L 207 - 2017-18 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1887748_0006.png
L 207 - 2017-18 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1887748_0007.png
-- AKT 166970 -- BILAG 4 -- [ H071-18 ] --
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
1402 København K
20. april 2018
Ændring af fusionsskatteloven (Beskatning af
løbende indtægter ved grænseoverskridende
omstruktureringer)
Skatteministeriet har den 23. marts 2018 sendt et lovudkast til FSR
danske
revisorer med anmodning om bemærkninger.
FSR
danske revisorer har gennemgået udkastet og har følgende kommentarer:
FSR – danske
revisorer
Kronprinsessegade 8
DK - 1306 København K
Telefon +45 3393 9191
[email protected]
www.fsr.dk
CVR. 55 09 72 16
Danske Bank
Reg. 9541
Konto nr. 2500102295
H071-18
Generelle bemærkninger
Efter forslaget skal et dansk selskabs skattepligt til Danmark, når selskabet er
det indskydende selskab ved en skattefri fusion med et udenlandsk selskab, ikke
ophøre på den regnskabsmæssige/selskabsretlige fusionsdato (datoen for den i
forbindelse med fusionen udarbejdede åbningsstatus), men først på det senere
tidspunkt, hvor fusionen er vedtaget i alle de fusionerende selskaber.
Med reglen bliver koncerninterne grænseoverskridende fusioner og fusion af
uafhængige ikke-sambeskattede selskab sidestillet med koncerneksterne fusioner
i relation til delårsopgørelser. FSR har især to kritikpunkter til den foreslåede
regel.
For det første vil den foreslåede regel medføre, at det danske selskabs indkomst
dobbeltbeskattes, idet Danmark efter reglen først anser fusionen for gennemført
på vedtagelsestidspunktet, samtidig med at det pågældende udland, hvor det
modtagende selskab er hjemmehørende, anser fusionen for gennemført allerede
per den regnskabsmæssige/selskabsretlige fusionsdato. Dette var situationen i
den offentliggjorte afgørelse SKM2017.683.ØL, der ligger til grund for forslaget.
Pga. denne forskel i landenes opfattelse af, hvornår fusionen skattemæssigt har
virkning, bliver det danske selskabs indkomst i mellemperioden fra den
regnskabsmæssige/selskabsretlige fusionsdato den 1. februar til den 28. februar
beskattet i såvel Danmark som i Tyskland, hvis den foreslåede regel havde
fundet anvendelse i den førnævnte dom. Indføres den foreslåede regel, vil disse
dobbeltbeskatningssituationer nærmest opstå hver gang et dansk selskab
L 207 - 2017-18 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1887748_0008.png
fusioneres ind i et udenlandsk selskab. FSR har svært ved at se, at det er en
ønskværdig situation, men hvis reglen indføres, bør det i hvert fald ikke ske
uden, at der samtidig anvises en løsning til at lempe dobbeltbeskatningen,
herunder at det fastslås, hvilket selskab der har ret til
dobbeltbeskatningslempelsen.
FSR har noteret sig, at det fremgår af pkt. 4 i lovbemærkningerne, at
Skatteministeriet er opmærksom på, at den foreslåede regel kan medføre
dobbeltbeskatning, men at Skatteministeriet samtidig er af den overbevisning, at
når indtægterne er optjent i Danmark, da må Danmark have beskatningsretten,
og det derfor må være udlandet, der skal give dobbeltbeskatningslempelse.
Selvom Skatteministeriet anfører, at direktivet ikke indeholder regler om
virkningstidspunktet, er Skatteministeriet da sikker på, at det er i
overensstemmelse med direktivet at skabe disse dobbeltbeskatningssituationer,
uden at der anvises en løsning for de selskaber, der vil blive ramt?
Konsekvensen af Skatteministeriets holdning må være, at Danmark skal give
dobbeltbeskatningslempelse, når udenlandske selskaber fusioneres ind i
Danmark, og der opstår dobbeltbeskatning, fordi det pågældende udland har
valgt at udsætte skattepligtsophøret til fusionen vedtagelse. Hvilken dansk regel
vil efter Skatteministeriets mening kunne udgøre hjemmel for dansk lempelse for
dobbeltbeskatning af de indtægter, som det udenlandske selskab har haft, mens
det var hjemmehørende i udlandet?
For det andet medfører reglen efter FSR’s opfattelse en uhensigtsmæssig
skævvridning af beskatningen. Det skyldes, at den foreslåede regel kun ændrer
det skattemæssige virkningstidspunkt for fusioner, hvor danske selskaber
ophører. Ved en grænseoverskridende fusion, hvor et udenlandsk selskab er det
indskydende selskab, skal den almindelige regel i SEL § 31, stk. 5, om
koncerninterne fusioner og fusioner af uafhængige ikke-sambeskattede selskaber
således lægges til grund. Efter denne skal der ikke udarbejdes delårsopgørelser i
disse situationer, og fusionerne vil derfor få virkning i Danmark per den
regnskabsmæssige/selskabsretlige fusionsdato.
Konsekvensen af denne forskel kan illustreres med udgangspunkt i den
offentliggjorte afgørelse, idet dog situationen skal vendes, således at det er det
tyske selskab, der ophører, idet dette indskydes ved fusion i det danske
søsterselskab, og det er det tyske selskab, der har renteindtægter i
Side 2
L 207 - 2017-18 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1887748_0009.png
mellemperioden mellem den regnskabsmæssige/selskabsretlige fusionsdato og
datoen for vedtagelsen af fusionen.
Når den almindelige regel om delårsopgørelser lægges til grund, må det
konstateres, at der ikke er krav om udarbejdelse af delårsopgørelser. Fusionen
vil derfor skattemæssigt i Danmark have virkning per fusionsdatoen den 1.
februar. De renteindtægter, som det tyske selskab optjener fra den 1. februar vil
dermed være skattepligtige i Danmark.
Der sker godt nok ikke dobbeltbeskatning i den sidstnævnte situation, hvis også
Tyskland anerkender, at fusionen har virkning per den 1. februar. Men er det
korrekt og rimeligt, at Danmark skal have ret til at beskatte renteindtægterne
uanset hvilket selskab, der er det indskydende, når det medfører
dobbeltbeskatning, hvis det danske selskab er det indskydende selskab?
FSR har lidt svært ved at forstå, at Danmark ikke kan forlige sig med den
balancerede situation, der ligger i, at når fusionen sker med et indskydende
dansk selskab, ja, så mister Danmark beskatningsretten i mellemperioden, men
til gengæld får Danmark beskatningsretten, når det danske selskab er det
modtagende selskab.
Skatteministeriet bør i øvrigt også være opmærksom på, hvilke konsekvenser
den foreslåede regel har, hvis der i stedet for renteindtægter er tale om
renteudgifter. Hvis der igen tages udgangspunkt i den offentliggjorte afgørelse,
hvor der således er tale om en fusion mellem et tysk og et dansk søsterselskab,
men det lægges til grund, at det danske selskab i stedet for en fordring har en
gæld til det tyske selskab, sker der følgende:
Når det danske selskab er det indskydende selskab, og selskabet har
renteudgifter til dets tyske søsterselskab, som er det modtagende selskab, så vil
den nye regel indebære, at Danmark skal give fradrag for det danske selskabs
renteudgifter i mellemperioden mellem fusionsdatoen den 1. februar og
vedtagelsesdagen den 28. februar. Dette gælder, fordi fusionen efter den nye
regel først har skattemæssigt virkning i Danmark per vedtagelsesdagen. Efter
tyske regler har fusionen imidlertid virkning per den 1. februar, dvs. at fra et
tysk synspunkt er selskaberne slået sammen i mellemperioden, hvilket må
betyde, at gældsforholdet fra en tysk synsvinkel må anses for ophørt ved
konfusion. Når der ikke består et gældsforhold, kan der heller ikke opnås
Side 3
L 207 - 2017-18 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1887748_0010.png
renteindtægter. Fra en tysk synsvinkel er der derfor ingen renteindtægter at
beskatte.
I denne situation vil den nye regel således give det danske selskab et
rentefradrag i den danske indkomstopgørelse, der ikke modsvares af en
beskatning af renteindtægterne i det modtagende selskabs hjemland. Det kan
næppe være en ønskværdig situation set fra Skatteministeriets side.
Uden den foreslåede regel ville situationen være mere ligetil, idet det danske
selskab ikke ville have fradrag for renteudgifter i mellemperioden i Danmark, da
fusionen blev tillagt skattemæssig virkning per fusionsdatoen den 1. februar.
Fusionen ville ligeledes blive tillagt virkning per den 1. februar i Tyskland med
den følge, at gældsforholdet må anses for ophørt per denne dato som følge af
konfusion, hvorved der ikke ville være renteindtægter at beskatte eller
renteudgifter at fradrage. Fusionen er dermed neutral i begge lande.
Er det omvendt det tyske selskab, der har en gæld til det danske selskab, og er
det det tyske selskab, som indskydes ved fusion i det danske selskab, da har
fusionen skattemæssigt virkning per fusionsdatoen den 1. februar i såvel
Danmark som Tyskland. Dermed vil situationen være neutral, da gældsforholdet
for begge landes vedkommende må anses for ophørt ved konfusion per den 1.
februar. Men denne situation skyldes jo netop også, at situationen ikke omfattes
af den foreslåede regel.
Også i den situation, hvor et dansk indskydende selskab eksempelvis udbetaler
udbytte i mellemperioden til en aktionær, hvorpå der består kildeskattepligt, kan
der opstå dobbeltbeskatning. Når fusionen først har virkning per
vedtagelsesdagen i Danmark, vil Danmark påberåbe sig ret til at kildebeskatte
udbyttet. Det samme vil det pågældende udland, hvor det modtagende selskab
er hjemmehørende, når dette land
ligesom Tyskland
lægger til grund, at
fusionen har virkning per fusionsdatoen, således at udbyttet skal anses for
udloddet fra det udenlandske selskab. Hvordan lempes der for en sådan
dobbeltbeskatning?
Den foreslåede regel synes derfor dels at føre til en urimelig dobbeltbeskatning,
der ikke kan løses med de eksisterende danske regler eller
dobbeltbeskatningsoverenskomster, og dels medvirker reglen selv til at skabe
”utilsigtede muligheder” for at reducere
den danske beskatning med
Side 4
L 207 - 2017-18 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1887748_0011.png
rentefradrag, der ikke modsvares af en beskatning af renteindtægterne. På det
grundlag forekommer det meget uhensigtsmæssigt at indføre reglen.
Side 5
Skattepligtige omstruktureringer
Det nævnes i forarbejderne, at der ved skattepligtig fusion efter SEL § 8 A ikke
er mulighed for tilbagevirkende kraft, når aktiver og passiver udgår af dansk
beskatning. Det er FSR ikke enig i. Af SEL § 8 A, stk. 2, fremgår, at fusionen kan
tillægges tilbagevirkende kraft, og at det kun er i de tilfælde, hvor fusionen
omfattes af SEL § 31, stk. 5, dvs. tilfælde, hvor der er pligt til at udarbejde
delårsopgørelser, fordi der sker et ophør af koncernforbindelse, jf. SEL § 31 C, at
fusionen ikke kan få tilbagevirkende kraft til den selskabsretlige fusionsdato.
Eftersom den offentliggjort landsretsafgørelse netop fastslog, at det forhold, at
det danske selskab udgår af dansk skattepligt, ikke kan sidestilles med et
koncernophør, og at reglen om delårsopgørelser i SEL § 31, stk. 5, derfor ikke er
aktuel, må konklusionen være, at en skattepligtig fusion mellem
koncernselskaber netop godt kan foregå med tilbagevirkende kraft til den
regnskabsmæssige/selskabsretlige fusionsdato
også når det danske selskab
udgår af dansk skattepligt.
Tilsvarende må en skattepligtig grænseoverskridende fusion af et uafhængigt
ikke-sambeskattet selskab kunne ske med tilbagevirkende kraft efter SEL § 8 A,
stk. 2, til den regnskabsmæssige/selskabsretlige fusionsdato.
Den foreslåede regel kommer jo ind som en tilføjelse i FUL § 5, stk. 4, hvilket
ikke får indflydelse på reglerne om delårsopgørelse i SEL § 31, stk. 5. Den nye
regel vil således kun have virkning for skattefrie fusioner, mens det
skattemæssige virkningstidspunkt for skattepligtige fusioner fortsat er
delårsopgørelsesreglen i SEL § 31, stk. 5, der ikke er relevant, når fusionen sker
koncerninternt.
Uafhængigt af, om en koncernintern fusion sker skattefrit eller skattepligtigt, er
det således efter de nugældende regler muligt at tillægge fusionen
skattemæssigt tilbagevirkende kraft til den selskabsretlige fusionsdato. Når det
er tilfældet, forekommer det misvisende at inddrage et argument vedrørende
skattepligtige fusioner til fordel for, at det er rimeligt at indføre foreslåede regel
medførende begrænsninger vedrørende fusionsdatoen for grænseoverskridende
skattefrie fusioner.
L 207 - 2017-18 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1887748_0012.png
I forhold til, om muligheden i SEL § 8 A, stk. 2, for tilbagevirkende kraft ved
skattepligtige fusioner kan anvendes, når aktiver og passiver udgår af dansk
beskatning, er FSR opmærksom på, at det synes at fremgå af afsnit C.D.5.1 i
Den juridiske vejledning, at SKAT finder, at dette ikke er muligt
hvilket som
nævnt også fremgår af forarbejderne til den foreslåede regel.
I det nævnte afsnit i Den juridiske vejledning forekommer opfattelsen at være
begrundet i, at der i lovbemærkningerne til lov nr. 285 af 12. maj 1999 er
henvist til, at bestemmelsen i SEL § 8 A omfatter fusioner, der gennemføres i
overensstemmelse med aktieselskabslovens kapitel 15. Aktieselskabsloven er jo
imidlertid ophævet og erstattet af Selskabsloven (hvor grænseoverskridende
fusioner er reguleret i kapitel 16).
Som nævnt ovenfor er FSR ikke enig i, at SEL § 8 A, stk. 2, ikke kan anvendes,
når aktiver og passiver udgår af dansk beskatning, og der efter FSRs opfattelse
ikke i ordlyden af SEL § 8 A, stk. 2, hjemmel til et synspunkt om dette.
Side 6
Undtagelsen til den foreslåede regel
Det fremgår af 3. pkt. i det foreslåede stk. 4 til § 5 i fusionsskatteloven, at reglen
om, at fusionen først har skattemæssig virkning per vedtagelsesdagen, når det
er et dansk selskab, der ophører ved fusion med et udenlandsk selskab, ikke
gælder, når:
1. Det modtagende udenlandske selskab indgår i international
sambeskatning efter SEL § 31 A ”både før og efter” fusionens vedtagelse,
og
2. Den internationale sambeskatning, jf. SEL § 31 A, omfatter det
ophørende danske selskab frem til fusionens vedtagelse.
Helt overordnet kan FSR ikke se nødvendigheden af det andet led i
undtagelsesbestemmelsen, jf. pkt. 2 ovenfor. Når det modtagende udenlandske
selskab indgår i den internationale sambeskatning frem til fusionen er vedtaget,
synes den danske beskatning af indtægter sikret i såvel det indskydende som det
modtagende selskab frem til fusionens vedtagelse. Hvorfor skal det så yderligere
være en betingelse, at det indskydende danske selskab indgår i den
internationale sambeskatning frem til fusionens vedtagelse, jf. det andet led i
bestemmelsen?
L 207 - 2017-18 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1887748_0013.png
Som det ses af eksemplerne nedenfor synes andet led i
undtagelsesbestemmelsen, jf. pkt. 2, nemlig at gøre det meget svært
hvis ikke
umuligt
at anvende den foreslåede undtagelsesbestemmelse.
Eksempel 1: Hvis det ophørende danske selskab eksempelvis er et selskab, der
er koncernforbundet med det udenlandske modtagende selskab, vil Danmark
næppe gå glip af nogen beskatning af den løbende indkomst, når selskaberne
indgår i en international sambeskatning, jf. SEL § 31 A, frem til fusionens
vedtagelse.
Alligevel synes situationen ikke omfattet af undtagelsesbestemmelsen i 3. pkt.
Første led i undtagelsesreglen, jf. pkt. 1, kan opfyldes, idet kravet alene er, at
det modtagende selskab indgår i en international sambeskatning, jf. SEL § 31 A,
og forbliver sambeskattet indtil fusionens vedtagelse. Efter andet led er
undtagelsen imidlertid også betinget af, at det indskydende danske
koncernselskab er omfattet af international sambeskatning frem til fusionens
vedtagelse. Hvorvidt det er tilfældet, afhænger imidlertid af, om fusionen efter
danske regler tillægges skattemæssig virkning per den
regnskabsmæssige/selskabsretlige fusionsdato eller først per dagen for fusionens
vedtagelse, og dette vides jo ikke, før det vides, om andet led i
undtagelsesbestemmelsen er opfyldt. Andet led i undtagelsesbestemmelsen
bevirker således, at situationen er cirkulær, og at reglen derfor bliver
meningsløs. Konklusionen må derfor være, at undtagelsesbestemmelsen ikke kan
anvendes.
I tilfælde af at Skatteministeriet vil opretholde betingelserne i undtagelsesreglen,
vil FSR gerne have oplyst, om det er muligt at opretholde en international
sambeskatning efter SEL § 31 A, hvis der efter en fusion ikke længere eksisterer
danske skattepligtige selskaber (fordi det eneste danske koncernselskab er
ophørt ved fusionen med det udenlandske modtagende selskab)?
Eksempel 2: Er det ophørende danske selskab ikke et koncernselskab, men et
uafhængigt ikke-sambeskattet selskab, vil en fusion efter de nuværende regler
have virkning per den regnskabsmæssige/selskabsretlige fusionsdato, men med
den foreslåede regel, vil fusionen først skulle tillægges virkning per fusionens
vedtagelse. Spørgsmålet er så, om fusionen kan omfattes af undtagelsesreglen,
således at den alligevel får virkning per den regnskabsmæssige/selskabsretlige
fusionsdato. Efter første led i undtagelsesbestemmelsen, jf. pkt. 1, er det en
betingelse, at det udenlandske modtagende selskab indgår i en international
Side 7
L 207 - 2017-18 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1887748_0014.png
sambeskatning, jf. SEL § 31 A. Denne betingelse kan opfyldes. Undtagelsen er
imidlertid også betinget af, at det indskydende danske selskab indgår i den
internationale sambeskatning med det modtagende selskab. Denne betingelse
kan jo ikke opfyldes, når det ophørende danske selskab er et uafhængigt
selskab, idet der jo netop ikke består den koncernforbindelse med det
modtagende udenlandske selskab, der er nødvendig for at etablere international
sambeskatning. Konklusionen er således, at undtagelsesreglen ikke kan
anvendes.
Set ud fra de to eksempler har FSR således ganske svært ved at se formålet med
andet led i undtagelsesbestemmelsen. FSR skal derfor bede Skatteministeriet om
at genoverveje nødvendigheden af andet led i undtagelsesbestemmelsen, og hvis
Skatteministeriet vil fastholde andet led, skal FSR anmode ministeriet om, at der
angives uddybende eksempler i lovbemærkningerne.
Side 8
EU-retten
Det angives i bemærkningerne, at den foreslåede regel muligvis vil udgøre en
restriktion i den frie etableringsret, fordi den specifikt regulerer
grænseoverskridende fusioner. Det nævnes dog også, at en sådan restriktion kan
begrundes i hensynet til en afbalanceret fordeling af beskatningskompetencen
mellem medlemsstaterne. Den retstilling, som den nye regel skaber, kan efter
FSR’s opfattelse næppe kaldes ”afbalanceret”, når Danmark fastholder
beskatningsretten frem til vedtagelsen, når det er et dansk selskab, der er det
indskydende, men samtidig også påbegynder beskatningen af et udenlandsk
indskydende selskab allerede fra den regnskabsmæssige/selskabsretlige
fusionsdato.
FSR
danske revisorer står gerne til rådighed for en uddybning af høringssvaret.
Med venlig hilsen
Bjarne Gimsing
Formand for skatteudvalget
Mette Bøgh Larsen
Skattechef