Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
L 206 Bilag 7
Offentligt
1902047_0001.png
Til lovforslag nr.
L 206
Folketinget 2017-18
Ændringsforslag stillet den 28. maj 2018
Ændringsforslag
til 3. behandling af
Forslag til lov om ændring af lov om almene boliger m.v.
(Finansiering af almene boliger med lån ydet på grundlag af statsgaranterede obligationer)
[af transport-, bygnings- og boligministeren (Ole Birk Olesen)]
Af
Roger Courage Matthisen
(ALT):
Til § 1
1)
Nr. 7
udgår.
[Forslaget om statens opkrævning af differensrente hos
Landsbyggefonden udgår, så Landsbyggefondens sparede
beløb som følge af statsgaranterede lån bliver i Landsbygge-
fonden]
2)
Nr. 10
udgår.
[Konsekvensrettelse som følge af ændringsforslag nr. 1]
3)
Nr. 19
affattes således:
»19.
I
§ 173, stk. 2, 1. pkt.,
indsættes efter »og statslige ga-
rantier«: », herunder garanti- og aflønningsprovision og
statsgaranti for visse obligationer udstedt i forbindelse med
finansiering af almene boliger«.«
[Konsekvensrettelse som følge af ændringsforslag nr. 1]
Bemærkninger
Til nr. 1
Landsbyggefonden kan efter almenboliglovens § 91 give
tilsagn om ydelsesstøtte til lån til finansiering af opretning,
udbedring, vedligeholdelse, forbedring m.v. Efter almenbo-
liglovens § 98 a, stk. 5, kan fonden give tilsagn om ydelses-
støtte til lån til frikøb af tilbagekøbsklausul for kommunen.
Lovforslagets bestemmelser om at anvende lån med 100
pct.s statsgaranti til at finansiere renoveringsarbejder og fri-
køb af tilbagekøbsklausuler vil som udgangspunkt indebære
besparelser for Landsbyggefonden på udgifter til ydelses-
støtte. De lavere udgifter til ydelsesstøtte for fonden opstår,
fordi der anvendes lån, hvor der stilles en statsgaranti på 100
pct. Af lovforslaget fremgår, at denne besparelse skal tilfal-
de staten som en differensrentebetaling.
I lovforslagets § 1, nr. 7, foreslås således i et nyt § 94 a i
almenboligloven, at staten opkræver en differensrente hos
Landsbyggefonden af lån med statsgaranti. Differensrenten
udgør forskellen mellem renten på lån med og uden statsga-
ranti på 100 pct.
Med ændringsforslaget udgår lovforslagets § 1, nr. 7. Det
indebærer, at Landsbyggefondens besparelser som følge af
lavere udgifter til ydelsesstøtte ikke tilfalder staten, men be-
vares i Landsbyggefonden. Ændringsforslaget må endvidere
antages at medføre administrative lempelser for det offentli-
ge, da det ikke længere vil være nødvendigt at administrere
et system med beregning og opkrævning af differensrenter.
Ændringsforslaget berører ikke statens provenu ved lov-
forslaget som følge af statens sparede udgifter til ydelses-
støtte til statsstøttede realkreditlån, idet renten på de statsga-
ranterede lån vil være lavere end renten på de nuværende ik-
kestatsgaranterede lån.
Til nr. 2
I lovforslagets § 1, nr. 10, foreslås ved en ændring af al-
menboliglovens § 102, stk. 1, 1. pkt., at transport-, byg-
nings- og boligministeren fastsætter nærmere regler om be-
regning og opkrævning af differensrente efter § 94 a.
Det foreslås, at lovforslagets § 1, nr. 10, udgår som en
konsekvens af ændringsforslag nr. 1, hvor lovforslagets § 1,
nr. 7, om mulighed for at opkræve differensrente hos Lands-
byggefonden efter et nyt § 94 a, udgår.
Til nr. 3
I lovforslagets § 1, nr. 19, foreslås ved en ændring af al-
menboliglovens § 173, stk. 2, 1. pkt., at Udbetaling Dan-
mark bl.a. skal varetage den efterfølgende administration af
differensrente.
Det foreslås, at lovforslagets § 1, nr. 19, ændres som en
konsekvens af ændringsforslag nr. 1, hvor lovforslagets § 1,
AX021713
L 206 - 2017-18 - Bilag 7: Ændringsforslag til 3. behandling
1902047_0002.png
2
nr. 7, om mulighed for at opkræve differensrente hos Lands-
byggefonden efter et nyt § 94 a, udgår.