Beskæftigelsesudvalget 2017-18
L 20
Offentligt
1821365_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Christian Juhl (EL)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
21. november 2017
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 27. oktober 2017 stillet følgende spørgsmål
nr. 1 (L 20), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Christian
Juhl (EL).
”Idet
henvises til 1. behandling af lovforslaget bedes ministeren redegøre for, i
hvilket omfang Danmark er på højde med de overvejelser og konklusioner, der
fremgår af den norske rapport om ”Helse, arbeidsmiljø og sikkerhet i pe-
troleumsvirksomheten” og herunder i hvilket omfang de norske erfaringer er
blevet
inddraget i den danske praksis og lovgivning. Der henvises bl.a. til
https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/helse-arbeidsmiljo-og-sikkerhet-i-
petroleumsvirksomheten/id2573172/”
Svar:
Spørgsmål nr. 1:
J.nr. 20165000611
Jeg vil gerne slå fast, at målsætningen med de danske regler på området er helt
klar; sikkerheds- og sundhedsniveauet i den danske del af Nordsøen skal være
blandt de højeste i Nordsølandene. Jeg er derfor meget optaget af, at virksomheder
arbejder fokuseret med at nedbringe de sikkerheds- og sundhedsmæssige risici så
meget, som det overhovedet er praktisk muligt.
Jeg har til brug for besvarelsen af det konkrete spørgsmål indhentet en udtalelse fra
Arbejdstilsynet, der har oplyst følgende:
Rapporten
”Helse,
arbeidsmiljø og sikkerhet i petroleumsvirksomheten” er udar-
bejdet af en arbejdsgruppe med repræsentanter for den norske offshore olie-
gasindustris parter og norske myndigheder på foranledning af det norske arbeids-
og sosialdepartement med henblik på at drøfte og vurdere tilstanden for sikkerhed
og sundhed samt udviklingen heraf i den norske offshore olie-gasindustri. Rappor-
ten blev offentliggjort den 29. september 2017.
Rapporten konkluderer, at der
på trods af en
svag, negativ udvikling i risikoni-
veauet i norsk offshoreindustri i perioden 2015 og 2016 samt alvorlige situatio-
ner som følge af sproglige misforståelser
er et højt sikkerheds- og sundhedsni-
veau i den norske offshore olie-gasindustri, og at det norske regelværk for sikker-
hed og sundhed er velfungerende.
Rapporten konkluderer videre, at det norske regelværk forudsætter en stor grad af
tillid mellem industrien, arbejdstagere og myndigheder, og at operatørerne følger
op på deres ansvar for at varetage og videreudvikle sikkerhedsniveauet. Regelvær-
ket bygger på hovedsagelig funktionsbaserede krav i kombination med brug af
L 20 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, i hvilket omfang Danmark er på højde med de overvejelser og konklusioner, der fremgår af den norske rapport om Helse, arbeidsmiljø og sikkerhet i petroleumsvirksomheten, til beskæftigelsesministeren
standarder, hvilket arbejdsgruppen finder ønskeligt, idet offshoreindustrien er i hur-
tig udvikling, og der er brug for, at industrien til enhver tid kan anvende den bedste
teknologi. Rapporten konkluderer, at industrien og myndighederne for at sikre en
effektiv drift og kontinuerlig forbedring hele tiden må stræbe efter at lære af erfa-
ringer og anvende nye viden og teknologier.
Endelig konkluderer rapporten, at kortlægningen af risikoniveauet i perioden 2006-
16 i den norske offshore olie-gasindustri udgør et vigtigt grundlag for den fælles
forståelse af og kommunikation om risikoniveauet i industrien, og at parterne i in-
dustrien fortsat bør støtte op om arbejdet med at sænke risikoniveauet.
Dansk lovgivning vedrørende sikkerhed og sundhed på offshore olie-gasområdet
er, som den norske lovgivning, i høj grad bygget op af funktionelle bestemmelser,
dvs. bestemmelser, der fastsætter hvad der skal opnås, men ikke hvordan dette op-
nås, i kombination med brug af anerkendte standarder. Reglerne skaber således
rammerne for, at virksomhederne selv kan løse sikkerheds- og sundhedsspørgsmål
og dermed sikre, at der opnås et højt sikkerheds- og sundhedsniveau. Dansk lov-
givning indeholder på samme måde krav om, at industrien løbende skal sikre for-
bedring af sikkerheds- og sundhedsniveaet, svarende til anbefalingen i rapporten.
Efter dansk lovgivning påhviler det virksomhederne at sørge for at nedbringe de
sikkerheds- og sundhedsmæssige risici så meget, som det er rimeligt praktisk mu-
ligt i overensstemmelse med den tekniske og sociale udvikling i samfundet, hvilket
svarer til, hvad der kræves efter norsk lovgivning. Den danske lovgivning er i høj
grad baseret på EU’s offshoresikkerhedsdirektiv
og tilsvarende regler som ar-
bejdsmiljølovgivningen på land.
Regeludarbejdelse, udarbejdelse af vejledninger og drøftelse af overordnede for-
hold i øvrigt af betydning for sikkerhed og sundhed offshore foregår i et trepartsfo-
rum, Offshoresikkerhedsrådet, bestående af myndighederne og arbejdsmarkedets
parter, hvilket er tilsvarende norske forhold.
Endvidere udveksles der løbende erfaringer mellem de lande, der har offshore olie-
gasindustri i Nordsøen, og således også mellem Norge og Danmark. Endelig delta-
ger Danmark i internationalt samarbejde gennem International Regulators Forum
og drager nytte af erfaringerne herfra i regelarbejdet.
Den danske regulering af sikkerhed og sundhed, læring af erfaringer og anvendelse
af ny viden og nye teknologier i offshore olie-gasindustrien vurderes således at væ-
re velfungerende og i overensstemmelse med de overvejelser og konklusioner, der
fremgår af den norske rapport.”
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
2