Finansudvalget 2017-18
L 2 Bilag 8
Offentligt
1838272_0001.png
Loftskorrektioner på FL18
I forlængelse af regeringens 2025-plan
Vækst og Velstand 2025
og de indgåede re-
formaftaler i foråret 2017 om
Tryghed om boligskatten, Aftale om flere år på arbejdsmar-
kedet
mv. er der sammen med finanslovforslaget for 2018 fremsat ændringsforslag
til de gældende udgiftslofter for 2017-2020. Sammen med finanslovforslaget for
2018 er der desuden fremsat lovforslag om fastsættelse af udgiftslofter for det nye
fjerde år i 2021.
Der er efterfølgende fremsat ændringsforslag til de fremsatte lovforslag om ud-
giftslofter. Ændringsforslagene afspejler virkningerne af de konkrete initiativer i
Aftale om omlægning af bilafgifterne, Aftale om erhvervs- og iværksætterinitiativer, Aftaler om
finansloven for 2018,
mv. således at de økonomiske konsekvenser af initiativerne
afspejles i udgiftslofterne for staten i 2018-2021.
De statslige udgiftslofter for 2018-2021 på finansloven for 2018 med korrektioner
som følge af ændringsforslagene fremgår af
tabel 1.
Tabel 1
Udgiftslofter for 2018-2021 på FL18
2018-pl
Delloft for driftsudgifter på
FFL18 (mia. kr.)
Korrektioner af delloftet for
driftsudgifter (mio. kr.)
Korrektioner ifm. ÆF18
Korrektioner som følge af
Aftale om
omlægning af bilafgifterne
Korrektioner som følge af
Aftale om
erhvervs- og iværksætterinitiativer
Korrektioner som følge af
treparts-
aftale om voksen-, efter-, og vide-
reuddannelse
Delloft for driftsudgifter på FL18
(mia. kr.)
Delloft for indkomstoverførsler
på FFL18 (mia. kr.)
Korrektioner af delloftet for
indkomstoverførsler (mio. kr.)
Korrektioner ifm. ÆF18
Korrektioner som følge af
Aftale om
erhvervs- og iværksætterinitiativer
Korrektioner som følge af
treparts-
aftale om voksen-, efter-, og vide-
reuddannelse
Delloft for indkomstoverførsler
på FL18 (mia. kr.)
2018
195,7
-630
-389
13
-251
-3
195,1
2019
203,8
-200
-65
9
-138
-6
203,6
2020
207,3
-1287
-762
9
-528
-6
206,0
2021
209,1
-1272
-829
9
-445
-6
207,8
December 2017
264,4
68
65
0
3
264,4
262,3
-294
5
-305
6
262,0
259,3
-319
-21
-304
6
259,0
257,7
-323
-26
-303
6
257,4
Anm.: Der er foretaget afrundinger.
L 2 - 2017-18 - Bilag 8: Loftskorrektioner på FFL 2018, fra finansministeren
1838272_0002.png
Side 2 af 6
Korrektioner som følge af initiativer på ÆF18
Med ændringsforslagene foreslås delloftet for driftsudgifter justeret svarende til
den samlede nettovirkning af diskretionære tiltag uden for delloftet for driftsudgif-
ter. Det svarer til, at delloftet for driftsudgifter nedjusteres med samlet set 389,3
mio. kr. i 2018, 65,5 mio. kr. i 2019, 762,2 mio. kr. i 2020 og 829,4 mio. kr. i 2021 i
forhold til udgiftslofterne på finanslovforslaget for 2018.
Samtidigt opjusteres delloftet for indkomstoverførsler svarende til den samlede
virkning af diskretionære tiltag under delloftet for indkomstoverførsler. Det svarer
til, at delloftet for indkomstoverførsler opjusteres med samlet set 65,2 mio. kr. i
2018 og 5,2. kr. i 2019 samt nedjusteres med 21,0 mio. kr. i 2020 og 26,1 mio. kr. i
2021,
jf. tabel 2.
Tabel 2
Korrektioner af udgiftslofter som følge af initiativer på ÆF18
Mio. kr., 2018-pl
Statsligt delloft for driftsud-
gifter
Korrektioner ifm. ÆF18
Fremrykning af FGU-
skoleydelse til produktionssko-
leelever
Meroptag af politistuderende
Sorgorlov
Aftale om satspulje
Styrket skattekontrol og vej-
ledning
Skatteinitiativer
Justeret model for finansiering
af almene boliger
Transport- og investeringsiniti-
ativer
Forenkling af den økonomiske
styring af beskæftigelsesind-
satsen
Aftale om flere år på arbejds-
markedet
Statsligt delloft for ind-
komstoverførsler
Korrektioner ifm. ÆF18
Fremrykning af FGU-
skoleydelse til produktionssko-
leelever
Meroptag af politistuderende
Sorgorlov
Aftale om satspulje
Forenkling af den økonomiske
styring af beskæftigelsesind-
satsen
Aftale om flere år på arbejds-
markedet
65,2
36,7
7,2
14,6
0,2
5,4
21,4
14,4
15,9
0,2
-21,0
-
7,2
15,9
0,2
-26,1
-
-
15,9
0,2
-389,3
-22,2
-3,8
-20,2
-0,9
10,0
-339,0
20,0
-21,6
-
-11,6
-65,5
-12,9
-7,6
-22,0
-7,9
10,0
-297,0
200,0
-67,7
134,4
5,2
-762,2
-
-3,8
-22,0
-7,9
10,0
-591,5
310,0
-589,8
128,4
4,4
-829,4
-
-
-22,0
-0,9
10,0
-493,5
185,0
-634,6
122,8
3,8
2018
2019
2020
2021
-
6,5
-46,5
-
-44,3
-
-42,2
-
Virkninger uden for loft
324,1
60,0
783,2
855,5
L 2 - 2017-18 - Bilag 8: Loftskorrektioner på FFL 2018, fra finansministeren
1838272_0003.png
Side 3 af 6
Fremrykning af FGU-
skoleydelse til produktionssko-
leelever
Meroptag af politistuderende
Sorgorlov
Aftale om satspulje
Styrket skattekontrol og vej-
ledning
Skatteinitiativer
Ny model for finansiering af
almene boliger
Transport- og investeringsiniti-
ativer
Forenkling af den økonomiske
styring af beskæftigelsesind-
satsen
Aftale om flere år på arbejds-
markedet
-14,5
-3,4
5,6
0,7
-10,0
339,0
-20,0
21,6
-8,5
-6,8
6,1
7,7
-10,0
297,0
-200,0
67,7
-
-3,4
6,1
7,7
-10,0
591,5
-310,0
589,8
-
-
6,1
0,7
-10,0
493,5
-185,0
634,6
-
5,1
-88,0
-5,2
-84,1
-4,4
-80,6
-3,8
Uddybende om korrektionerne ifm. ÆF18
I forbindelse med initiativet om at hæve produktionsskoleydelsen til niveauet for
den kommende skoleydelse for ikke-forsørgere på den forberedende grundud-
dannelse nedjusteres delloftet for driftsudgifter med 22,2 mio. kr. i 2018 og 12,9
mio. kr. i 2019, svarende til merudgifterne (efter tilbageløb) som følge af initiati-
vet. Delloftet for indkomstoverførsler opjusteres med 36,7 mio. kr. i 2018 og 21,4
mio. kr. i 2019, svarende til den direkte budgetmæssige virkning.
I forbindelse med udgifter til statens uddannelsesstøtte (SU) som følge af øget
optag på Politiskolen nedjusteres delloftet for driftsudgifter med 3,8 mio. kr. i
2018, 7,6 mio. kr. i 2019 og 3,8 mio. kr. i 2020, svarende til merudgifterne efter
tilbageløb mv.. Samtidig opjusteres delloftet for indkomstoverførsler med 7,2 mio.
kr. i 2018, 14,4 mio. kr. i 2019 og 7,2 mio. kr. i 2020, svarende til den direkte bud-
getmæssige virkning.
I forbindelse med initiativet om adgang til sorgorlov på 14 uger til begge forældre
nedjusteres delloftet for driftsudgifter med 20,2 mio. kr. i 2018 og 22,0 mio. kr.
årligt i 2019-2021, svarende til merudgifterne efter tilbageløb som følge af initiati-
vet. Delloftet for indkomstoverførsler opjusteres med 14,6 mio. kr. i 2018 og 15,9
mio. kr. årligt i 2019-2021, svarende til den direkte budgetmæssige virkning.
Med
Aftale om udmøntning af satspuljen for 2018
er der gennemført to initiativer, der
har betydning for de gældende udgiftslofter: Indførelse af et socialt frikort, Per-
manentgørelse af livstruede syges ret til sygedagpenge
Delloft for driftsudgifter nedjusteres på den baggrund med 0,9 mio. kr. i 2018, 7,9
mio. kr. årligt i 2019-2020 og 0,9 mio. kr. i 2021, svarende til nettovirkningen
uden for delloftet af initiativerne. Delloftet for indkomstoverførsler opjusteres
med 0,2 mio. kr. årligt i 2018-2021.
L 2 - 2017-18 - Bilag 8: Loftskorrektioner på FFL 2018, fra finansministeren
1838272_0004.png
Side 4 af 6
Som led i
Aftale om styrket kontrol og vejledning
forhøjes dag-til-dag renten og rests-
kattetillægget. Forhøjelsen ligger ud over de aftalte justeringer i
Aftale om erhvervs- og
iværksætterinitiativer.
Delloftet for driftsudgifter opjusteres på den baggrund med
10 mio. kr. årligt i 2018-2021, svarende til det opgjorte strukturelle provenu.
Som led i
Aftale om finansloven for 2018
gennemføres en række skatteinitiativer:
Udligningsskatten afskaffes fra 2018, Beskatning af fri telefon og internet ophæves
fra og med indkomståret 2020, Boligjobordningen videreføres som en permanent
ordning.
Delloft for driftsudgifter nedjusteres på den baggrund med 339 mio. kr. i 2018,
297 mio. kr. i 2019, 591,5 mio. kr. i 2020 og 493,5 mio. kr. i 2021, svarende til
nettovirkningen uden for delloftet af initiativerne, inklusive finansieringsbidraget
fra Reserven til Jobreform fase II i 2020-21.
I forbindelse med forslag til finanslov for 2018 blev der præsenteret en ny model
for finansiering af almene boliger. Provenuet fra modellen blev afspejlet i de frem-
satte lovforslag om udgiftslofter, jf.
forslag til lov om ændring af lov om fastsættelse af
udgiftslofter for stat, kommuner og regioner af 3. oktober 2017.
I forbindelse med finansloven for 2018 er modellen for finansiering af almene
boliger justeret efter dialog med den finansielle sektor. Delloftet for driftsudgifter
opjusteres på den baggrund med 20 mio. kr. i 2018, 200 mio. kr. i 2019, 310 mio.
kr. i 2020 og 185 mio. kr. i 2021, svarende til merprovenuet i forhold til den tidli-
gere model.
Der er på finansloven for 2018 indbudgetteret en række transport- og investe-
ringsinitiativer, herunder udvidelsen af motorvejen på Vestfyn og takstnedsættel-
sen på Storebælt, en række investeringer i jernbanen, en pulje til støjbekæmpelse
langs eksisterende statsveje, en pulje til mindre initiativer på transportområdet,
forøgelse af investeringsrammerne for institutioner på Uddannelses- og Forsk-
ningsministeriets og Undervisningsministeriet område samt en række øvrige min-
dre initiativer, jf.
Aftale om udmøntning af midler i puljen til bedre og billigere kollektiv tra-
fik.
Delloftet for drift nedjusteres i den forbindelse med 21,6 mio. kr. i 2018, 67,7
mio. kr. i 2019, 589,8 mio. kr. i 2020 og 634,6 mio. kr. i 2021, svarende til netto-
virkningen af initiativerne uden for loft.
I forbindelse med initiativet om forenkling af den økonomiske styring af beskæfti-
gelsesindsatsen,
jf. Aftale om erhvervs- og iværksætterinitiativer,
opjusteres delloftet for
drift med 134,4 mio. kr. i 2019, 128,4 mio. kr. i 2020 og 122,8 mio. kr. i 2021, sva-
rende til nettovirkningen af initiativet uden for delloftet. Delloftet for indkomst-
overførsler nedjusteres med 88,1 mio. kr. i 2019, 84,3 mio. kr. i 2020 og 80,8 mio.
kr. i 2021, svarende til den direkte budgetmæssige virkning.
Aftale om flere år på arbejdsmarkedet
blev afspejlet i de fremsatte lovforslag om ud-
giftslofter, jf.
forslag til lov om ændring af lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommu-
L 2 - 2017-18 - Bilag 8: Loftskorrektioner på FFL 2018, fra finansministeren
1838272_0005.png
Side 5 af 6
ner og regioner af 3. oktober 2017.
Enkelte elementer i aftalen forventes nu først at
træde i kraft d. 1. juli 2018, og ikke som oprindeligt forudsat d. 1. januar 2018.
Dertil er fordelingen af udgifterne under det statslige delloft for drift/uden for
loft justeres marginalt på finansloven for 2018. Delloftet for drift nedjusteres på
den baggrund med 11,6 mio. kr. i 2018 og opjusteres med 5,2 mio. kr. i 2019, 4,4
mio. kr. i 2020 og 3,8 mio. kr. i 2021.
Korrektioner som følge af Aftale om omlægning af bilafgifterne
Med
Aftale om omlægning af bilafgifterne
gennemføres en række ændringer af bilafgif-
terne. Aftalen finansieres delvist af de afsatte reserver fra JobReformens Fase I og
til JobReform fase II uden for det statslige delloft for driftsudgifter, og fra 2020
delvist af indtægter fra periodebaserede vejafgifter for person og varebiler.
Delloftet for driftsudgifter opjusteres med 12,9 mio. kr. i 2018, 8,7 mio. kr. årligt i
2019-2020 og 8,6 mio. kr. i 2021, svarende til de administrative merudgifter i for-
bindelse med aftalen,
jf. tabel 3.
Tabel 3
Korrektioner af udgiftslofter som følge af Aftale om omlægning af bilafgifterne
Mio. kr., 2018-pl
Statsligt delloft for driftsudgifter
Virkninger uden for loft
2018
12,9
-12,9
2019
8,7
-8,7
2020
8,7
-8,7
2021
8,6
-8,6
Korrektioner som følge af Aftale om erhvervs- og iværksætterinitiativer
Med
Aftale om erhvervs- og iværksætterinitiativer
gennemføres en række initiativer med
virkning for de gældende udgiftslofter, herunder initiativer på skatte- og afgiftssi-
den.
I den forbindelse nedjusteres delloftet for driftsudgifter med 250,5 mio. kr. i 2018,
138,2 mio. kr. i 2019, 528,0 mio. kr. i 2020 og 445,3 mio. kr. i 2021, svarende til
nettovirkningen af initiativerne uden for loft,
jf. tabel 4.
Delloftet for indkomstoverførsler nedjusteres med 304,6 mio. kr. i 2019, 303,9
mio. kr. i 2020 og 302,5 mio. kr. i 2021, svarende til de direkte budgetmæssige
virkninger under loftet af finansieringsinitiativet om forenkling af den økonomiske
styring af beskæftigelsesindsatsen.
Tabel 4
Korrektioner af udgiftslofter som følge af Aftale om erhvervs- og iværksætterinitiativer
Mio. kr., 2018-pl
Statsligt delloft for driftsudgifter
Statsligt delloft for indkomst-
overførsler
Virkninger uden for loft
2018
-250,5
-
250,5
2019
-138,2
-304,6
442,8
2020
-528,0
-303,9
831,9
2021
-445,3
-302,5
747,8
L 2 - 2017-18 - Bilag 8: Loftskorrektioner på FFL 2018, fra finansministeren
1838272_0006.png
Side 6 af 6
Korrektioner som følge af Trepartsaftale om voksen-, efter-, og
videreuddannelse
Med
Trepartsaftale om voksen-, efter-, og videreuddannelse
forhøjes Statens voksenuddan-
nelsesstøtte (SVU) fra 80 pct. til 100 pct. af den maksimale dagpengesats. Dellof-
tet for driftsudgifter nedjusteres i den forbindelse med 2,7 mio. kr. i 2018, 5,5 mio.
kr. i 2019 og 5,6 mio. kr. årligt i 2020-2021. Delloftet for indkomstoverførsler
opjusteret tilsvarende med 2,7 mio. kr. i 2018, 5,5 mio. kr. i 2019 og 5,6 mio. kr.
årligt i 2020-2021,
jf. tabel 5.
Tabel 5
Korrektioner af udgiftslofter som følge af Trepartsaftale om voksen-, efter-, og videreuddannelse
Mio. kr., 2018-pl
Statsligt delloft for driftsudgifter
Statsligt delloft for indkomst-
overførsler
2018
-2,7
2,7
2019
-5,5
5,5
2020
-5,6
5,6
2021
-5,6
5,6