Udlændinge- og Integrationsudvalget 2017-18
L 196 Bilag 8
Offentligt
1896603_0001.png
Til lovforslag nr.
L 196
Folketinget 2017-18
Betænkning afgivet af Udlændinge- og Integrationsudvalget den 15. maj 2018
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af repatrieringsloven, integrationsloven, lov om
sygedagpenge og lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
(Styrkede incitamenter til at repatriere samt systematisk kommunal vejledningspligt)
[af udlændinge- og integrationsministeren (Inger Støjberg)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 3 ændringsforslag til lovforslaget. Alternati-
vets medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1
og 2 om deling af lovforslaget. Udlændinge- og integrati-
onsministeren har stillet ændringsforslag nr. 3.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 21. marts 2018 og var til 1.
behandling den 4. april 2018. Lovforslaget blev efter 1. be-
handling henvist til behandling i Udlændinge- og Integrati-
onsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og udlændinge- og integrationsministeren
sendte den 19. januar 2018 dette udkast til udvalget, jf. UUI
alm. del – bilag 66. Den 21. marts 2018 sendte udlændinge-
og integrationsministeren de indkomne høringssvar og et
notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 8 spørgsmål til udlændinge- og inte-
grationsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har be-
svaret.
3. Udtalelse fra beskæftigelsesministeren
Beskæftigelsesministeren har over for udvalget oplyst
følgende:
»Udmøntning af vejledningspligten på Beskæftigelsesmi-
nisteriets område.
Det fremgår af finanslovsaftalen for 2018, at regeringen
og Dansk Folkeparti er enige om en styrket repatrieringsind-
sats. Det fremgår videre af aftalen, at regeringen og Dansk
Folkeparti er enige om at ændre integrationsloven og den
generelle beskæftigelseslovgivning, så kommunerne forplig-
tes til en systematisk vejledning af udlændinge om mulighe-
derne for at repatriere. Den systematiske vejledning vil ske i
forbindelse med den løbende opfølgning på integrationskon-
trakten og via jobcentrene.
På Beskæftigelsesministeriets område skal vejlednings-
pligten for jobcentrene udmøntes på bekendtgørelsesniveau.
På baggrund af bemærkninger fra bl.a. KL under den eks-
terne høring af lovforslaget tilkendegav Beskæftigelsesmini-
steriet i høringsnotatet og i lovforslagets bemærkninger, at
vejledningspligten på beskæftigelsesområdet ville blive ud-
møntet således, at der skulle vejledes, når det blev vurderet
relevant i forhold til udlændingens integrations- og beskæf-
tigelsesmuligheder.
For regeringen er det imidlertid vigtigt, at alle udlændin-
ge, som er omfattet af repatrieringsloven, vejledes systema-
tisk om muligheden for repatriering.
På den baggrund kan det oplyses, at på beskæftigelses-
området vil vejledningspligten blive udmøntet som en syste-
matisk vejledningspligt, således at der vejledes ved alle
samtalerne under kontaktforløbet efter lov om en aktiv be-
skæftigelsesindsats og som led i sygedagpengeopfølgningen
efter sygedagpengeloven. Udmøntningen vil ske på bekendt-
gørelsesniveau. Dermed fastholdes det nødvendige fokus på
repatrieringsmulighederne for udlændinge.«
4. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (DF, V, LA og KF) indstiller lovfor-
slaget til
vedtagelse
med det af ministeren stillede ændrings-
forslag.
AX021570
L 196 - 2017-18 - Bilag 8: Betænkning afgivet d. 15/5-18
1896603_0002.png
2
Et
mindretal
i udvalget (S og SF) vil stemme for æn-
dringsforslag nr. 1 og 2 om deling af forslaget. Mindretallet
indstiller de under A og B nævnte lovforslag til
vedtagelse.
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget støtter lov-
forslaget. Integration er svært og lykkes ikke for alle. Nogle
føler sig, selv efter mange år i Danmark, stærkere knyttet til
deres hjemland – hvor de taler sproget, og hvor det stadig er
hjemlandets værdier og hjemlandets kultur, der gælder. Hvis
integrationen skal lykkes, har vi brug for, at dem, der bor
her, også har et reelt ønske om at leve deres liv i Danmark
og blive en del af det danske samfund.
Socialdemokratiet vil derfor give de udlændinge, der ikke
har fundet sig til rette i Danmark og ikke længere ønsker at
være en del af det danske samfund, bedre muligheder for at
rejse hjem. Flygtninge eller familiesammenførte, der frivil-
ligt ønsker at vende tilbage til deres hjemland, skal ikke bli-
ve i Danmark af økonomiske grunde. De skal tværtimod ha-
ve et tilbud om hjælp til at starte på en frisk og blive reinte-
grerede i deres hjemlande.
I dag har personer med dobbelt statsborgerskab ikke mu-
lighed for at repatriere. Socialdemokratiet har på den bag-
grund foreslået, at også personer med dobbelt statsborger-
skab skal have mulighed for at give afkald på deres danske
statsborgerskab og repatriere. Socialdemokratiet noterer sig
med tilfredshed, at regeringen har taget positivt imod forsla-
get og nu vil igangsætte en nærmere undersøgelse af de rele-
vante juridiske og administrative spørgsmål med henblik på
udarbejdelse af et lovforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (EL og ALT) vil stemme
for ændringsforslag nr. 1 og 2 om deling af lovforslaget.
Mindretallet indstiller det under A nævnte lovforslag til
ved-
tagelse.
Mindretallet indstiller det under B nævnte lovfor-
slag til
forkastelse
ved 3. behandling.
Et
tredje mindretal
i udvalget (RV) vil stemme for æn-
dringsforslag nr. 1 og 2 om deling af lovforslaget. Mindre-
tallet vil ved 3. behandling stemme hverken for eller imod
de under A og B nævnte lovforslag.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-
givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og
havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger
eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
5. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(ALT), tiltrådt af et
mindretal
(S, EL, RV og
SF):
a
Ændringsforslag om deling af lovforslaget
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler
og indhold:
A.
»Forslag til lov om ændring af repatrieringsloven, lov om
sygedagpenge og lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
(Styrkede incitamenter til at repatriere)« omfattende §§ 1 og
3-5.
B.
»Forslag til lov om ændring af integrationsloven (Syste-
matisk kommunal vejledningspligt)« omfattende § 2 og § 5,
stk. 1 og 2.
[Forslag om deling af lovforslaget]
b
Ændringsforslag til det under B nævnte lovforslag
Til § 5
2)
I
§ 5, stk. 2,
udgår », dog jf. stk. 3«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]
Af
udlændinge- og integrationsministeren,
tiltrådt af et
fler-
tal
(DF, V, LA og KF):
c
Ændringsforslag til det udelte lovforslag
Til § 2
3)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 17 a, stk. 3,
indsættes som
2. pkt.:
»Kommunalbestyrelsen kan endvidere fravige kravet efter
stk. 1, hvis en udlænding deltager i praktik eller uddannel-
sesforløb eller i rekognosceringsrejser til hjemlandet eller
det tidligere opholdsland, med henblik på senere at træffe
beslutning om repatriering.««
[Mulighed for at fravige kravet om maksimalt 6 uger mel-
lem hvert virksomhedsrettet tilbud for udlændinge, der del-
tager i praktik eller uddannelsesforløb eller i rekognosce-
ringsrejser]
Bemærkninger
Til nr. 1 og 2
Med ændringsforslagene udskilles den tvungne systema-
tiske vejledningspligt i et separat forslag. Det er ikke hen-
sigtsmæssigt, at vejledning om repatriering indgår i alle
samtaler med den pågældende. Det skaber en unaturlig og
bureaukratisk situation, hvilket bl.a. er fremhævet af KL i
deres høringssvar.
Til nr. 3
Efter integrationsloven mødes alle flygtninge og familie-
sammenførte som jobparate, og de skal senest 1 måned efter
overgangen til en kommune tilbydes et virksomhedsrettet
tilbud og dernæst en kontinuerlig virksomhedsrettet indsats.
Efter 3 måneder gennemføres en egentlig visitation af den
enkelte udlænding som enten jobparat eller aktivitetsparat.
For jobparate må der højst være 6 uger mellem hvert virk-
somhedsrettet tilbud.
Det indebærer, at der kan opstå tvivl om muligheden for
at tilbyde en jobparat udlænding at deltage i praktik eller ud-
L 196 - 2017-18 - Bilag 8: Betænkning afgivet d. 15/5-18
1896603_0003.png
3
dannelsesforløb eller i rekognosceringsrejser til hjemlandet
eller det tidligere opholdsland med henblik på senere at
træffe beslutning om repatriering, idet praktik eller uddan-
nelsesforløb eller rekognosceringsrejser til hjemlandet ty-
pisk har en varighed på ca. 8 uger. Det er muligt at tilbyde
praktik eller uddannelsesforløb eller rekognosceringsrejser
med en kortere varighed, men for at give kommunerne mu-
ligheden for at planlægge ensartede forløb for aktivitetspara-
te og jobparate udlændinge foreslås det at give kommunerne
en øget fleksibilitet i forbindelse med tilbud til udlændinge
om at deltage i praktik eller uddannelsesforløb eller i rekog-
nosceringsrejser.
Konkret foreslås det, at kommunerne får mulighed for at
fravige kravet om, at der for en jobparat udlænding maksi-
malt må være 6 uger mellem hvert virksomhedsrettet tilbud i
form af virksomhedspraktik eller ansættelse med løntilskud
efter integrationslovens §§ 23 b og 23 c, hvis en udlænding
deltager i praktik eller uddannelsesforløb eller i rekognosce-
ringsrejser til hjemlandet eller det tidligere opholdsland med
henblik på senere at træffe beslutning om repatriering.
Martin Henriksen (DF)
fmd.
Peter Skaarup (DF) Christian Langballe (DF) Marie Krarup (DF) Peter Kofod Poulsen (DF)
Pernille Bendixen (DF) Marcus Knuth (V) Britt Bager (V) Preben Bang Henriksen (V) Martin Geertsen (V)
Erling Bonnesen (V) Jan E. Jørgensen (V) Laura Lindahl (LA) Villum Christensen (LA) Naser Khader (KF)
Dan Jørgensen (S) Kaare Dybvad (S) Thomas Jensen (S) Karen J. Klint (S) Astrid Krag (S)
nfmd.
Mattias Tesfaye (S)
Jette Gottlieb (EL) Nikolaj Villumsen (EL) Carolina Magdalene Maier (ALT) Josephine Fock (ALT)
Marlene Borst Hansen (RV) Sofie Carsten Nielsen (RV) Jacob Mark (SF) Holger K. Nielsen (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Nunatta Qitornai (NQ)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
7
6
1
1
1
1
L 196 - 2017-18 - Bilag 8: Betænkning afgivet d. 15/5-18
1896603_0004.png
4
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 196
Bilagsnr. Titel
1
Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministe-
ren
2
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
3
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
4
Kopi af UUI alm. del – svar på spm. 508
5
Udtalelse fra beskæftigelsesministeren om styrkede incitamenter til at
repatriere og systematisk kommunal vejledningspligt, fra udlændinge-
og integrationsministeren.
6
Ændringsforslag, fra udlændinge- og integrationsministeren
7
1. udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 196
Spm.nr.
1
Titel
Spm. om teknisk bistand til at udarbejde et ændringsforslag, der sik-
rer, at personer med dobbelt statsborgerskab, der frasiger sig deres
danske statsborgerskab, får mulighed for at kunne benytte repatrie-
ringsordningen, til udlændinge- og integrationsministeren, og ministe-
rens svar herpå
Spm. om, hvor mange ikkevestlige indvandrere der er repatrieret,
siden repatrieringsordningerne blev indført og frem til i dag, til udlæn-
dinge- og integrationsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om et skøn over de økonomiske konsekvenser af at give pensio-
nister mulighed for at tage deres brøkpension med til hjemlandet, til
udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvilke fordele og ulemper ministeren ser i at give mulighed
for livslang sundhedsforsikring i hjemlandet til udlændinge, der øn-
sker at repatriere, til udlændinge- og integrationsministeren, og mini-
sterens svar herpå
Spm. om teknisk bistand til at udarbejde et ændringsforslag med tilhø-
rende bemærkninger om deling af lovforslaget m.v., til udlændinge-
og integrationsministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren er enig med Kommunernes Landsforening i, at
spørgsmålet om repatriering ikke bør rejses i alle samtaler med flygt-
ninge, til udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar
herpå
Spm., om ministeren vil redegøre for, hvordan pligten »til som led i
integrationsprogrammet at vejlede udlændingen om mulighederne for
repatriering« skal forstås, til udlændinge- og integrationsministeren,
og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren er enig med Institut for Menneskerettigheder i, at
man skal rådgive om alle rettigheder og muligheder, når man vejleder
om repatriering, til udlændinge- og integrationsministeren, og ministe-
rens svar herpå
2
3
4
5
6
7
8
L 196 - 2017-18 - Bilag 8: Betænkning afgivet d. 15/5-18
1896603_0005.png
5