Beskæftigelsesudvalget 2017-18
L 192 Bilag 6
Offentligt
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., barselsloven og forskellige andre
love (Konsekvensændringer af ydelseslovgivningen som følge af indførelse af samtidighedsferie i
ferieloven, kompensation af private arbejdsgivere ved indførelse af samtidighedsferie m.v.)
(L 192)
Af
Beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af…
Til § 1
1)
Nr. 3
og
4
udgår, og i stedet indsættes:
»3.
I
§ 75 h, stk. 7,
der bliver stk. 8, ændres »stk. 6,« til: »stk. 7,«.
[Konsekvensændring]
2)
Efter nr. 5 indsættes som nyt nummer:
»01.
§ 75 h
affattes således:
Ȥ 75 h.
Et medlem optjener ret til ferie med feriedagpenge på grundlag af perioder, hvorunder
arbejdsløshedskassen har udbetalt ydelser til medlemmet. Udbetaling af efterløn og godtgørelse efter lov om
godtgørelse og tilskud til befordring ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse giver dog
ikke ret til feriedagpenge.
Stk. 2.
Et medlem optjener endvidere ret til ferie med feriedagpenge på grundlag af perioder, for hvilke
medlemmet har fået udbetalt dagpenge i henhold til lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel, men ikke
har optjent ret til ferie med feriegodtgørelse eller løn.
Stk. 3.
Retten til feriedagpenge er betinget af, at medlemmet på ferietidspunktet
1) er i et arbejdsforhold som lønmodtager eller er ledigt,
2) ville have dagpengeret i tilfælde af ledighed og
3) har afholdt sin optjente ferie med feriegodtgørelse eller løn.
Stk. 4.
Uanset bestemmelsen i stk. 3, nr. 1, kan ledige medlemmer, der deltager i uddannelse og modtager
dagpenge efter denne lov, godtgørelse efter lov om godtgørelse og tilskud til befordring ved deltagelse i
erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse eller støtte efter lov om statens voksenuddannelsesstøtte, i stedet
for disse ydelser vælge at få udbetalt optjente feriedagpenge under uddannelsesinstitutionens ferielukning og
lignende.
Stk. 5.
Beregning af feriedagpengeretten efter stk. 1 sker således, at et medlem, der i hele ferieåret har
modtaget ydelser svarende til dagpenge ved fuld ledighed, vil optjene ret til 5 ugers ferie med feriedagpenge.
I øvrige tilfælde sker der en forholdsmæssig beregning. Ferieåret går fra den 1. september til og med den 31.
august.
Stk. 6.
Optjent ferie med feriedagpenge afholdes i løbet af ferieafholdelsesperioden, som omfatter ferieåret,
hvori retten til feriedagpenge optjenes, og de efterfølgende 4 måneder fra ferieårets udgang til kalenderårets
udgang. De optjente feriedagpenge kan kun afholdes, hvis alt optjent ferie efter ferieloven er afholdt på
ferieafholdelsestidspunktet.
L 192 - 2017-18 - Bilag 6: Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
Stk. 7.
Uanset bestemmelserne i stk. 3 og 4 har et medlem ikke ret til feriedagpenge, hvis politiet træffer
afgørelse om inddragelse af pas i medfør af § 2, stk. 1, nr. 4, i lov om pas til danske statsborgere m.v., fordi
der er grund til at antage, at den pågældende i udlandet deltager i aktiviteter, hvor dette kan indebære eller
forøge en fare for statens sikkerhed eller andre staters sikkerhed eller en væsentlig trussel mod den offentlige
orden.
Stk. 8.
Omgøres en afgørelse om inddragelse af medlemmets pas i medfør af § 2, stk. 1, nr. 4, i lov om pas
til danske statsborgere m.v., eller ophæves den under en efterfølgende domstolsprøvelse, efterbetales de
feriedagpenge, der er tilbagebetalt af medlemmet eller ikke er udbetalt, jf. stk. 7, hvis de øvrige betingelser
for udbetaling af feriedagpenge var opfyldt i perioden.
Stk. 9.
Uanset bestemmelserne i stk. 3 og 4 har et medlem ikke ret til feriedagpenge for en periode, hvor
medlemmet ved endelig dom findes at have overtrådt straffelovens § 101 a, stk. 1, § 114 c, stk. 3, §§ 114 d,
114 e eller 114 g for forhold begået i udlandet, straffelovens § 114 j, stk. 1, eller for en periode, hvor
medlemmet ved endelig dom findes at have været i udlandet i strid med et udrejseforbud fastsat efter § 2 b,
stk. 1, i lov om pas til danske statsborgere m.v.
Stk. 10.
Nærmere regler om feriedagpenge, herunder om beregning af feriedagpengeretten,
feriedagpengenes størrelse, retten til løbende optjening af feriedagpenge, afholdelse af ferie med
feriedagpenge, lediges underretning til jobcenteret om tidspunktet for feriens afholdelse og Udbetaling
Danmarks medvirken efter stk. 2, fastsættes af beskæftigelsesministeren efter forhandling med
Beskæftigelsesrådet.««
[Teknisk ændring]
Til § 4
3)
I den under
nr. 3
forslåede affattelse af
§ 74 e, stk. 5,
ændres »ferieydelse og« til: »ferieydelse eller«.
[Sproglig korrektion]
Til § 9
4)
I
stk. 2
indsættes efter »§ 1, nr. 1, 2,«: »3«.
[Konsekvensændring]
5)
I
stk. 4
ændres »nr. 3 og 4,« til: »nr. 01,«.
[Konsekvensændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om en konsekvensændring som følge af forslaget i § 1, nr. 2, som ændret ved nærværende
ændringsforslag. Ved ændringen indsættes to nye stykker i stedet for det stykke, der foreslås ophævet. Som
følge af rykningen af de efterfølgende stykker, skal henvisningen i § 75 h, stk. 7, der bliver § 75h, stk. 8, til
stk. 6, ændres til stk. 7.
Til nr. 2
L 192 - 2017-18 - Bilag 6: Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
Af lovtekniske årsager foreslås det at nyaffatte § 75 h i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
Efter den gældende § 75 h, stk. 1, optjener et medlem ret til ferie med feriedagpenge på grundlag af
perioder, hvorunder arbejdsløshedskassen har udbetalt ydelser til medlemmet. Udbetaling af efterløn og
godtgørelse efter lov om godtgørelse og tilskud til befordring ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og
efteruddannelse giver dog ikke ret til feriedagpenge. I forslagets
stk. 1
foreslås det, at bestemmelsen
videreføres uændret.
Efter den gældende § 75 h, stk. 2, optjener et medlem også ret til ferie med feriedagpenge på grundlag af
perioder, for hvilke medlemmet har fået udbetalt dagpenge i henhold til lov om ret til orlov og dagpenge ved
barsel, men ikke har optjent ret til ferie med feriegodtgørelse eller løn. I forslagets
stk. 2
foreslås det, at
bestemmelsen videreføres uændret.
Efter den gældende § 75 h, stk. 3, er retten til feriedagpenge betinget af, at medlemmet på ferietidspunktet
1) er i et arbejdsforhold som lønmodtager eller er ledigt,
2) ville have dagpengeret i tilfælde af ledighed og
3) har afholdt sin optjente ferie med feriegodtgørelse eller løn.
I forslagets stk. 3 foreslås det, ud over at den foreslåede ændring i lovforslagets § 1, nr. 1, indarbejdes, at
bestemmelsen videreføres uændret. Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 1.
Efter den gældende § 75 h, stk. 4, kan ledige medlemmer, der deltager i uddannelse og modtager dagpenge
efter lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., godtgørelse efter lov om godtgørelse og tilskud til befordring ved
deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse eller støtte efter lov om statens
voksenuddannelsesstøtte, uanset bestemmelsen i stk. 3, nr. 1, i stedet for disse ydelser vælge at få udbetalt
optjente feriedagpenge under uddannelsesinstitutionens ferielukning og lignende. I forslagets
stk. 4
foreslås
det, at bestemmelsen videreføres uændret.
Efter den gældende § 75 h, stk. 5, vil et medlem, som i hele optjeningsåret har modtaget ydelser i form af
dagpenge, feriedagpenge eller barselsdagpenge, optjene ret til 25 dage med feriedagpenge. Hvis medlemmet
ikke har modtaget ydelser svarende til dagpenge i hele optjeningsåret, vil medlemmet modtage et antal
feriedagpenge ud fra en forholdsmæssig beregning.
Beregningen af antal dage med ret til feriedagpenge foretages efter gældende bekendtgørelse nr. 698 af 27.
maj 2015 om feriedagpenge, hvorefter A-kassen opgør, hvor stort et beløb et medlem har modtaget i form af
arbejdsløshedsdagpenge, feriedagpenge, og barselsdagpenge fra Udbetaling Danmark i optjeningsåret, der
følger kalenderåret. Bidrag til ATP regnes ikke med.
Det samlede beløb divideres herefter med den beregnede dagpengesats, der senest er brugt i optjeningsåret.
Hvis man ikke har fået udbetalt ydelser med en beregnet sats i optjeningsåret divideres beløbet med et fast
beløb, der udgør 82 pct. af dagpengenes højeste beløb efter lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. Hvis man
senest har været fuldtidsforsikret i optjeningsåret, bruges satsen for fuldtidsforsikrede. Hvis man senest har
været deltidsforsikret, bruges satsen for deltidsforsikrede.
A-kassen ganger resultatet af beregningen med en omregningsfaktor, som fastsættes af Styrelsen for
Arbejdsmarked og Rekruttering. Omregningsfaktoren tager højde for ATP bidaget.
Det fremgår videre af bekendtgørelsen, at et medlem ikke kan overføre sin ret til feriedagpenge fra ét
ferieår til et andet.
Efter den nye ferielov der træder i kraft den 1. september 2020, optjener lønmodtagere fortsat feriedage for
hver måneds ansættelse, men afholdelsesperioden (det nuværende ferieår) er sammenfaldende med
optjeningsperioden. Der optjenes fortsat 25 dages ferie ved ansættelse gennem hele optjeningsperioden der
efter den nye ferielov, er fra den 1. september frem til den 31. august det efterfølgende år.
Perioden hvor lønmodtageren kan afholde ferien er udvidet med 4 måneder så ferien kan afholdes fra 1.
september frem til udgangen af det efterfølgende kalenderår.
L 192 - 2017-18 - Bilag 6: Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
Det foreslås, at gældende lovs
§ 75h, stk. 1- 4,
videreføres uændret.
Det foreslås i
§ 75 h, stk. 5,
at beregning af feriedagpengeretten sker således, at et medlem, der i hele
ferieåret har modtaget ydelser svarende til dagpenge ved fuld ledighed, vil optjene ret til 5 ugers ferie med
feriedagpenge. I øvrige tilfælde sker der en forholdsmæssig beregning. Ferieåret går fra den 1. september til
og med den 31. august.
Dette svarer til gældende regler i § 75 h, stk. 5, dog således, at ferieåret følger ferieåret i den nye ferielov,
og at retten til feriedagpenge optjenes med 2,08 dages betalt ferie for hver måneds ansættelse. Dette svarer til
5 ugers ferie om året.
Det foreslås videre i
§ 75, stk. 6,
at optjent ferie med feriedagpenge afholdes i løbet af
ferieafholdelsesperioden, som omfatter ferieåret, hvori retten til feriedagpenge optjenes, og de efterfølgende
4 måneder fra ferieårets udgang til kalenderårets udgang. De optjente feriedagpenge kan kun afholdes, hvis
alt optjent ferie efter ferieloven er afholdt på ferieafholdelsestidspunktet.
Det svarer til perioden med ret til at holde feriedagpenge følger ferieafholdelsesperioden i den nye ferielov.
Det foreslås i
stk. 7,
at et medlem, uanset bestemmelserne i stk. 3 og 4, ikke har ret til feriedagpenge, hvis
politiet træffer afgørelse om inddragelse af pas i medfør af § 2, stk. 1, nr. 4, i lov om pas til danske
statsborgere m.v., fordi der er grund til at antage, at den pågældende i udlandet deltager i aktiviteter, hvor
dette kan indebære eller forøge en fare for statens sikkerhed eller andre staters sikkerhed eller en væsentlig
trussel mod den offentlige orden. Dette svarer til den gældende § 75 h, stk. 6, som således videreføres
uændret.
Det foreslås i
stk. 8,
at hvis en afgørelse om inddragelse af medlemmets pas i medfør af § 2, stk. 1, nr. 4, i
lov om pas til danske statsborgere m.v., omgøres eller ophæves den under en efterfølgende
domstolsprøvelse, efterbetales de feriedagpenge, der er tilbagebetalt af medlemmet eller ikke er udbetalt, jf.
stk. 7, hvis de øvrige betingelser for udbetaling af feriedagpenge var opfyldt i perioden. Dette svarer til den
gældende § 75 h, stk. 7, som således videreføres uændret.
Det foreslås i stk.
9,
at et medlem, uanset bestemmelserne i stk. 3 og 4, ikke har ret til feriedagpenge for en
periode, hvor medlemmet ved endelig dom findes at have overtrådt straffelovens § 101 a, stk. 1, § 114 c, stk.
3, §§ 114 d, 114 e eller 114 g for forhold begået i udlandet, straffelovens § 114 j, stk. 1, eller for en periode,
hvor medlemmet ved endelig dom findes at have været i udlandet i strid med et udrejseforbud fastsat efter §
2 b, stk. 1, i lov om pas til danske statsborgere m.v. Dette svarer til den gældende § 75 h, stk. 8, som således
videreføres uændret.
Efter den gældende § 75 h, stk. 9, kan beskæftigelsesministeren efter forhandling med Beskæftigelsesrådet
fastsætte nærmere regler om feriedagpenge, herunder om beregning af feriedagpengeretten,
feriedagpengenes størrelse, lediges underretning til jobcenteret om tidspunkt for feriens afholdelse og
kommunernes medvirken efter stk. 2.
Bemyndigelsen er udmøntet i bekendtgørelse nr. 698 af 27. maj 2015 om feriedagpenge.
I bekendtgørelsen er der fastsat nærmere regler om betingelserne for ret til feriedagpenge, herunder at
medlemmet skal være enten ledig eller lønmodtager, og i tilfælde af ledighed stå til rådighed for
arbejdsmarkedet. Inden ferien skal medlemmet opholde sig i Danmark.
Under ferien skal medlemmet være dagpengeberettiget, men skal dog ikke stå til rådighed for
arbejdsmarkedet.
Et ledigt medlem skal være tilmeldt som arbejdsøgende i jobcenteret før ferien begynder, og skal give a-
kassen besked om ferien senest på førstedag for at have ret til feriedagpenge.
Feriedagpenge optjenes i kalenderåret forud for ferieåret. Ferieåret er perioden 1. maj til 30. april. Der
optjenes kun ret til feriedagpenge under medlemskab af en dansk a-kasse, og der optjenes ret til
feriedagpenge af dagpenge, feriedagpenge eller barselsdagpenge. Ved optjeningsåret udløb opgør a-kassen
L 192 - 2017-18 - Bilag 6: Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
antallet af dage med ret til feriedagpenge Har et medlem i hele ferieåret modtaget ydelser svarende til
dagpenge ved fuld ledighed, vil medlemmet optjene ret til 5 ugers ferie med feriedagpenge.
Har medlemmet fået udbetalt ydelser med en beregnet sats i perioden fra optjeningsårets begyndelse og
frem til ferien udbetales feriedagpenge med et tilsvarende beløb. Medlemmer, der ikke har fået udbetalt
dagpenge med en beregnet sats får udbetalt feriedagpenge med et beløb der svarer til 82 pct. af højeste
dagpenge.
Har en person ret til betalt ferie efter ferieloven skal man som udgangspunkt holde denne ferie, før man
kan få feriedagpenge. Personer der samlet set har optjent mere end 25 dages ferie med feriepenge vil dog
kunne få udbetalt feriedagpenge, når man har afholdt 25 dages ferie fratrukket antallet af dage med ret til
feriedagpenge.
Der er endvidere fastsat regler om meddelelse, ansøgning og udbetaling af feriedagpenge.
Efter den nye ferielov, der træder i kraft den 1. september 2020, optjener lønmodtager fortsat feriedage for
hver måneds ansættelse, men afholdelsesperioden (det nuværende ferieår) er sammenfaldende med
optjeningsperioden. Der optjenes fortsat 25 dages ferie ved ansættelse gennem hele optjeningsperioden der
efter den nye ferielov, der er fra 1. september frem til 31. august det efterfølgende år.
Det foreslås i
stk. 10,
at bemyndigelsesbestemmelsen udvides, så beskæftigelsesministeren efter
forhandling med Beskæftigelsesrådet endvidere fastsætter nærmere regler om retten til løbende optjening og
afholdelse af ferie med feriedagpenge. Det foreslås herunder, at der vil blive fastsat nærmere regler om
fradrag for optjente feriedage med betalt ferie og feriedagpenge på ferieafholdelsestidspunktet, afrundingen
og benyttelsen af registre til opgørelsen af feriedagpenge.
Det foreslås videre, at der fastsættes nærmere regler om afholdelse af ferie og feriedagpenge i perioden
mellem de sidste fire måneder af ferieafholdelsesperioden af et år, og de første fire måneder af
ferieafholdelsesperioden i det efterfølgende år. Med hjemmel i lovens § 75 h, stk. 9, som bliver til stk. 10, vil
der blive fastsat regler om at alt optjent betalt ferie på ferieafholdelsestidspunktet, for både første ferieår og
det efterfølgende ferieår, skal afholdes, før det vil være muligt at afholde feriedagpenge fra første ferieår i
den periode, hvor de to ferieafholdelsesperioder overlapper.
Det betyder, at de administrativt fastsatte regler om feriedagpenge tilpasses den nye ferielov med
samtidighedsferie.
Til nr. 3
Der er tale om en sproglig præcisering af opregningen i den foreslåede affattelse af § 74 e, stk. 5, i lov om
aktiv socialpolitik.
Til nr. 4
Der er tale om en konsekvensændring som følge af ændringsforslagene i nr. 1 og 2. Ændringsforslaget i nr.
1 skal træde i kraft den 1. januar 2019.
Til nr. 5
Der er tale om en konsekvensændring som følge af ændringsforslagene i nr. 2. Ændringsforslaget i nr. 2
skal træde i kraft den 1. september 2020.