Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18
L 184 Bilag 8
Offentligt
1897551_0001.png
Til lovforslag nr.
L 184
Folketinget 2017-18
Betænkning afgivet af Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget den 17. maj 2018
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om finansiel virksomhed, hvidvaskloven, lov
om forvaltere af alternative investeringsfonde m.v. og forskellige andre love
(Styrket indsats mod hvidvask m.v. i den finansielle sektor, indførelse af nye former for alternative investeringsfonde,
ændringer af grænsen for prospektpligt m.v.)
[af erhvervsministeren (Brian Mikkelsen)]
1. Ændringsforslag
Erhvervsministeren har stillet 22 ændringsforslag til lov-
forslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 14. marts 2018 og var til 1.
behandling den 20. marts 2018. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Erhvervs-, Vækst- og
Eksportudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og erhvervsministeren sendte den 2. februar
2018 dette udkast til udvalget, jf. ERU alm. del – bilag 105.
Den 14. marts 2018 sendte erhvervsministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
skriftlige henvendelser fra IT-Politisk Forening og Regnar
Lykou, Virum, som erhvervsministeren har kommenteret
over for udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 2 spørgsmål til erhvervsministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af EL) ind-
stiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede ændrings-
forslag.
Et
mindretal
i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til
for-
kastelse
ved. 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de
stillede ændringsforslag.
Enhedslisten bemærker, at lovforslaget er et af de såkald-
te bunkeforslag, som regeringen desværre ofte fremsætter på
det finansielle område. Enhedslisten finder, at det element,
der handler om hvidvask, er et fremskridt i forhold til gæl-
dende regler og indeholder nogle gode opstramninger og til-
tag, der skal dæmme op for noget af det misbrug, der er sket
i den finansielle sektor, og som skal give bedre muligheder
for at opdage og gribe ind over for hvidvask. Enhedslisten er
imidlertid bekymret over en række af de mange andre ele-
menter i lovforslaget. Det gælder bl.a. forslaget om at hæve
grænsen for prospektkrav og etableringen af de nye alterna-
tive investeringsfonde. Enhedslisten er endvidere i særlig
grad bekymret over det forhold, at realkreditten stadig vil
være undtaget fra de solvenskrav, som andre dele af finans-
sektoren er omfattet af. Enhedslisten mener ikke, at ministe-
ren og regeringen udtømmende har besvaret den kritik, som
er rejst fra Nationalbankens side. På den baggrund kan En-
hedslisten ikke støtte lovforslaget.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-
givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og
havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger
eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
AX021594
L 184 - 2017-18 - Bilag 8: Betænkning afgivet 17/5-18
1897551_0002.png
2
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
erhvervsministeren,
tiltrådt af
udvalget:
Til § 1
1)
I det under
nr. 30
foreslåede
§ 267, stk. 3,
udgår i
nr. 1
»værktøjet«.
[Sproglig ændring]
2)
Efter nr. 31 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 343 i, stk. 1,
ændres »§ 64, stk. 1-5« til »§ 64, stk. 1
og 2«.«
[Konsekvensrettelse på grund af den foreslåede § 1, nr. 13]
3)
Nr. 43
affattes således:
»43.
I
§ 373, stk. 1,
ændres »§ 46 b, stk. 1« til: »§ 46 b, stk.
1 og 2«, og »§ 64, stk. 5, jf. stk. 3, nr. 1 og 2« til: »§ 64, stk.
2, jf. stk. 1, nr. 3 og 4«, og efter »248 b, stk. 1,« indsættes:
»§ 313 b,«.«
[Præcisering af strafsanktionerede regler]
Til § 2
4)
Nr. 8
affattes således:
»8.
I
§ 211, stk. 2,
indsættes som
nr. 9:
»9) Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr.
2365/2015 af 25. november 2015 om gennemsigtighed
af værdipapirfinansieringstransaktioner og vedrørende
genanvendelse og regler fastsat i medfør heraf.««
[Præcisering af Finanstilsynets tilsynskompetence]
Til § 4
5)
Nr. 3
affattes således:
»3.
I
§ 4, stk. 1,
ændres »en finansiel rådgiver eller boligkre-
ditformidler« til: »en finansiel rådgiver, en investeringsråd-
giver eller en boligkreditformidler«.«
[Sproglig ændring]
Til § 5
6)
Efter nr. 7 indsættes som nye numre:
»01.
I
§ 146, nr. 1,
indsættes efter »i et konkret finansielt in-
strument,«: »og«.
02.
I
§ 146, nr. 2,
ændres »sammensætningen af et indeks,
og« til: »sammensætningen af et indeks.««
[Lovteknisk korrektion]
7)
I den under
nr. 9
foreslåede ændring af
§ 161
ændres i
indledningen
»§ 161«
til:
»§ 161, stk. 1,«.
[Præcisering]
8)
I den under
nr. 10
foreslåede ændring af
§ 170, stk. 1,
2. pkt.,
ændres »Markedsføringslovens § 20, § 22, stk. 2, §
23, stk. 1, § 27, stk. 1, § 27 a og § 28« til: »Markedsførings-
lovens § 24, § 25, stk. 2, § 28, stk. 1, § 32, stk. 1, og § 34«.
[Præcisering]
Til § 6
9)
Efter nr. 2 indsættes som nye numre:
»01.
I
§ 3, stk. 1, nr. 30,
der bliver nr. 32, ændres »nr. 18«
til: »nr. 20«.
02.
I
§ 3, stk. 1, nr. 40,
der bliver nr. 42, ændres »nr. 37« til:
»nr. 39«.«
[Lovteknisk korrektion]
10)
Nr. 50
affattes således:
»50.
§ 149, stk. 1,
affattes således:
»En afdeling i en kapitalforening, AIF-SIKAV eller AIF-
værdipapirfond kan spaltes. Forud for spaltningen skal kapi-
talforeningen, AIF-SIKAV’en eller AIF-værdipapirfonden
offentliggøre en spaltningsplan.««
[Lovteknisk korrektion]
11)
I den under
nr. 52
foreslåede ændring af
§ 150, stk. 2,
indsættes efter »eller af«: »bestyrelsen for«.
[Præcisering]
12)
I den under
nr. 57
foreslåede affattelse af
§ 154
ind-
sættes i
stk. 2
efter »eller af«: »bestyrelsen for«.
[Præcisering]
13)
I den under
nr. 58
foreslåede ændring af
§ 155, stk. 1,
2. pkt.,
ændres i indledningen
»§ 155, stk. 1, 2. pkt.«
til:
Ȥ
155, stk. 1, 5. pkt.«
[Præcisering]
14)
Efter nr. 60 indsættes som nyt nummer:
»03.
I
§ 190, stk. 1,
ændres »§ 135, stk. 1« til: »§ 135, stk.
1-3«, »§ 137, stk. 4« til: »§ 137, stk. 5«, og »§ 146, stk. 1, 2
pkt.« til: »§ 146, stk. 1, 3. pkt.««
[Lovteknisk korrektion]
15)
Efter nr. 61 indsættes som nyt nummer:
»04.
I
§ 190, stk. 4,
udgår »§186,«.«
[Lovteknisk korrektion]
Til § 7
16)
I den under
nr. 3
foreslåede
§ 29, stk. 1, nr. 8,
ændres
»gør« til: »virksomheden gør«.
[Konsekvensrettelse]
17)
Nr. 4
affattes således:
»4.
I
§ 44
indsættes som
stk. 2:
L 184 - 2017-18 - Bilag 8: Betænkning afgivet 17/5-18
1897551_0003.png
3
»Stk. 2.
Lov om forsikringsformidling, jf. lovbekendtgø-
relse nr. 1065 af 22. august 2013, ophæves.««
[Lovteknisk korrektion]
Til § 12
18)
Nr. 11
affattes således:
»11.
I
§ 135
indsættes som
stk. 4:
»Stk. 4.
Inddragelse af tilladelse i henhold til stk. 1, nr. 5,
som følge af manglende opfyldelse af kravene om egnethed
og hæderlighed, jf. § 30, stk. 1, nr. 2-5, og inddragelse i hen-
hold til stk. 2 kan af indehaveren af en udbyder af kontoo-
plysningstjenester, der er en enkeltmandsvirksomhed, for-
langes indbragt for domstolene. Anmodningen herom skal
indgives til Finanstilsynet, inden 4 uger efter at inddragelsen
af tilladelse er meddelt den pågældende. Finanstilsynet ind-
bringer sagen for domstolene inden 4 uger efter modtagelsen
af anmodning herom. Sagen anlægges i den borgerlige rets-
plejes former.««
[Lovteknisk korrektion]
Til § 20
19)
I det under
nr. 1
foreslåede
§ 13, stk. 3,
ændres »øvri-
ge fordringer i medfør af konkurslovens § 98 samt relevante
kapitalinstrumenter« til: »fordringer i medfør af konkurslo-
vens § 98 samt øvrige efterstillede forpligtelser«.
[Præcisering]
Til § 23
20)
Nr. 4
affattes således:
»4.
I
§ 7 a, stk. 9, 1. pkt.,
der bliver stk. 10, 1. pkt., ændres
»Stk. 1-8« til: »Stk. 1-9«.«
[Lovteknisk ændring]
21)
Efter nr. 4 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 7 a, stk. 9, 2. pkt.,
der bliver stk. 10, 2. pkt., ændres
»stk. 1-8« til: »stk. 1-9«.«
[Lovteknisk ændring]
Til § 24
22)
Stk. 3
affattes således:
»Stk. 3.
§ 7 træder i kraft den 1. oktober 2018.«
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 17]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås i § 1, nr. 30, i det fremsatte lovforslag, at i en
koncern, hvor der indgår et realkreditinstitut, og hvor der er
fastlagt et krav til størrelsen af koncernens nedskrivningseg-
nede passiver på konsolideret niveau, jf. § 266, stk. 3, i lov
om finansiel virksomhed, kan Finanstilsynet tillade, at passi-
ver udstedt fra et realkreditinstitut i koncernen anvendes til
at opfylde kravet til de nedskrivningsegnede passiver på
konsolideret niveau, hvis tre kumulative betingelser er op-
fyldt. Den første af de tre betingelser er, at de pågældende
instrumenter i afviklingssituationen kontraktuelt skal kunne
nedskrives og konverteres uden brug af bail-inn-værktøjer.
Flere steder i lov om finansiel virksomhed og i lov om re-
strukturering og afvikling af visse finansielle virksomheder
anvendes alene begrebet bail-in. For at sikre ensartethed i
den finansielle lovgivning stilles ændringsforslag, hvorefter
»værktøjer« udgår.
Til nr. 2
Med lovforslagets § 1, nr. 13 og 14, affattes kravene til
egnethed og hæderlighed i §§ 64, stk. 1-4, i lov om finansiel
virksomhed. Det foreslås at ophæve de gældende § 64, stk.
1-4, og samle kravene til egnethed og hæderlighed i et nyt §
64, stk. 1, jf. de specielle bemærkninger til § 1, nr. 13. Be-
stemmelsen i § 64, stk. 5, i lov om finansiel virksomhed bli-
ver til § 64, stk. 2, jf. de specielle bemærkninger til § 1, nr.
14.
Som konsekvens heraf ændres henvisningen i § 343 i,
stk. 1, i lov om finansiel virksomhed fra § 64, stk. 1-5, til §
64, stk. 1 og 2.
Til nr. 3
Med ændringsforslaget indsættes § 46 b, stk. 2, i § 373,
stk. 1, i lov om finansiel virksomhed.
I lovforslagets § 1, nr. 12, indsættes § 46 b, stk. 2, i lov
om finansiel virksomhed. Herefter finder § 46 b, stk. 1, også
anvendelse for pengeinstitutter og fondsmæglerselskaber,
der rådgiver om eller er formidlere af strukturerede indlån.
Ifølge § 373, stk. 1, i lov om finansiel virksomhed straf-
fes overtrædelse af de i bestemmelsen nævnte bestemmelser
med bøde eller fængsel indtil 4 måneder, medmindre højere
straf er forskyldt efter den øvrige lovgivning.
Med lovforslagets § 1, nr. 43, foretages der ændringer i
oplistningen af bestemmelser i § 373, stk. 1, i lov om finan-
siel virksomhed. Lovforslaget indsætter dog ikke en henvis-
ning til den foreslåede § 46 b, stk. 2.
Med ændringsforslaget indsættes der i § 373, stk. 1, en
henvisning til § 46 b, stk. 2, hvorefter overtrædelse af be-
stemmelsen i § 46 b, stk. 1, jf. stk. 2, kan straffes med bøde
eller fængsel indtil 4 måneder, medmindre højere straf er
forskyldt efter den øvrige lovgivning.
Ansvarssubjektet i forhold til overtrædelse af § 46 b, stk.
1, jf. stk. 2, er det pågældende pengeinstitut eller fondsmæg-
lerselskab, der rådgiver om eller er formidlere af strukture-
rede indlån.
Det betyder, at et pengeinstitut eller fondsmæglerselskab,
der rådgiver om eller er formidler af strukturerede indlån,
kan straffes med bøde, hvis instituttet eller selskabet modta-
ger og beholder gebyrer, provisioner eller andre penge- og
naturalieydelser, der betales af tredjemand eller en person,
som handler på tredjemands vegne, i forbindelse med leve-
ringen af den pågældende tjenesteydelse til instituttets eller
selskabets kunder.
1. pkt. gælder ikke naturalieydelser af mindre værdi, som
kan øge kvaliteten af den tjenesteydelse, der leveres til kun-
den, og som ikke kan forhindre det pågældende institut eller
L 184 - 2017-18 - Bilag 8: Betænkning afgivet 17/5-18
1897551_0004.png
4
selskab i at overholde sin pligt til at handle i kundens bedste
interesse. Sådanne naturalieydelser skal oplyses tydeligt til
kunden.
Til nr. 4
Ifølge § 211, stk. 2, i lov om kapitalmarkeder påser Fi-
nanstilsynet overholdelsen af en række love, forordninger og
direktiver eller regler fastsat i medfør heraf.
Med lovforslagets § 2, nr. 8, indsættes et nyt nummer i §
211, stk. 2, hvorefter Finanstilsynets påser overholdelsen af
Europa-Parlamentets
og
Rådets
forordning
nr.
2365/2015/EU af 25. november 2015 om gennemsigtighed
af værdipapirfinansieringstransaktioner og vedrørende gen-
anvendelse.
Med ændringsforslaget indsættes »og regler fastsat i
medfør heraf«.
Finanstilsynet vil herefter også kunne påse overholdelsen
af regler fastsat i medfør af Europa-Parlamentets og Rådets
forordning nr. 2365/2015/EU af 25. november 2015 om gen-
nemsigtighed af værdipapirfinansieringstransaktioner og
vedrørende genanvendelse.
Til nr. 5
Der er tale om en sproglig rettelse.
§ 4, stk. 1, i lov om finansielle rådgivere, investeringsråd-
givere og boligkreditformidlere lyder »Et medlem af besty-
relsen eller direktionen hos en finansiel rådgiver eller bolig-
kreditformidler skal have fyldestgørende erfaring til at udø-
ve sit hverv eller varetage sin stilling i den pågældende virk-
somhed.«
Med lovforslagets § 4, nr. 3, omfattes investeringsrådgi-
vere af bestemmelsen i § 4, stk. 1. Med ændringsforslaget
indsættes »en« foran boligkreditformidler. Hermed sikres, at
opremsningen af personer omfattet af bestemmelsen bliver
sprogligt korrekt.
Til nr. 6
Der er tale om en lovteknisk ændring.
Med lovforslagets § 5, nr. 8, ophæves lovens § 146, nr. 3.
Af lovtekniske grunde foreslås det som en konsekvens her-
af, at § 146, nr. 1, afsluttes med », og« i stedet for et kom-
ma, og at § 146, nr. 2, afsluttes med et punktum i stedet for
», og«.
Til nr. 7
Det er tale om en præcisering.
Til nr. 8
Ved § 46 i lov om markedsføring, jf. lov nr. 426 af 3. maj
2017, blev § 170, stk. 1, 2. pkt., i lov om investeringsfor-
eninger ændret.
I lovforslagets § 5, nr. 10, er der henvist til § 170, stk. 1,
2. pkt., i lov om investeringsforeninger, som det så ud inden
ændringer i lov nr. 426, af 3. maj 2017.
Med ændringsforslaget foretages alene en ændring, såle-
des at den tekst, der ændres i, afspejler den faktiske lovtekst.
Til nr. 9
Der er tale om en lovteknisk ændring.
Der er i lovens § 3, stk. 1, nr. 30, en henvisning til stk. 1,
nr. 18. Som følge af at der i lovforslaget foreslås at indsætte
to nye numre som nr. 12 og 13, skal denne henvisning æn-
dres til nr. 20.
Der er i lovens § 3, stk. 1, nr. 40, en henvisning til stk. 1,
nr. 37. Som følge af at der i lovforslaget foreslås at indsætte
to nye numre som nr. 12 og 13, skal denne henvisning æn-
dres til nr. 39.
Til nr. 10
Der er tale om en lovteknisk korrektion.
Da de foreslåede ændringer vedrører begge punktummer
i § 149, stk. 1, er det mere korrekt at foreslå en ny affattelse
af § 149, stk. 1.
Forslaget indebærer således ikke nogen indholdsmæssig
ændring.
Til nr. 11
Der er tale om en sproglig præcisering, der skal gøre det
klart, at det er bestyrelsen for fondens forvalter, der er kom-
petent til at træffe beslutning om modtagelse af en del af en
anden afdelings aktiver og forpligtelser som led i en spalt-
ning.
Til nr. 12
Der er tale om en sproglig præcisering, der skal gøre det
klart, at det er bestyrelsen for fondens forvalter, der er kom-
petent til at træffe beslutning om modtagelse af en anden af-
deling som led i en overflytning.
Til nr. 13
Der er tale om en præcisering af, at ændringsforslaget ve-
drører § 155, stk. 1, 5. pkt., og ikke 2. pkt., som det fejlag-
tigt er angivet i lovforslaget.
Til nr. 14
Der er tale om en lovteknisk konsekvensrettelse, idet den
gældende straffebestemmelse i § 190, stk. 1, strafbelægger §
135, stk. 1, § 137, stk. 4, og § 146, stk. 1, 2 pkt. Som følge
af ændringer i de pågældende bestemmelser rykkes de straf-
belagte forhold til § 135, stk. 1-3, § 137, stk. 5, og § 146,
stk. 1, 3. pkt.
Det foreslås derfor at konsekvensrette de pågældende
henvisninger.
Til nr. 15
Bestemmelsen i forvaltningslovens § 32 b regulerer det
samme område som den nuværende bestemmelse i lov om
forvaltere af alternative investeringsfonde § 186. Det er der-
for besluttet at ophæve bestemmelsen i lov om forvaltere af
alternative investeringsfonde.
Med lovforslagets § 6, nr. 59, ophæves bestemmelsen i §
185, stk. 3, i lov om forvaltere af alternative investerings-
fonde. Ophævelsen skal ses, i lyset af at der i lovforslagets §
6, nr. 60, indsættes en tilsvarende bestemmelse i lovens §
186.
Det følger af § 190, stk. 4, at der i forskrifter udstedt i
medfør af bl.a. § 186 kan fastsættes straf af bøde eller fæng-
L 184 - 2017-18 - Bilag 8: Betænkning afgivet 17/5-18
1897551_0005.png
5
sel indtil 4 måneder for overtrædelse af bestemmelser i reg-
lerne.
Idet bestemmelsen i § 186 ikke længere indeholder en be-
myndigelse til at udstede forskrifter, udgår henvisningen
hertil.
Til nr. 16
Det foreslås i lovforslagets § 7, nr. 3, at indsætte et nyt
nummer i § 29, stk. 1, i lov nr. 41 af 22. januar 2018 om for-
sikringsformidling, således at Finanstilsynet kan inddrage
tilladelsen for en forsikringsformidler eller en genforsik-
ringsformidler, hvis virksomheden gør sig skyldig i grove
eller gentagne overtrædelser af hvidvaskloven.
Med ændringen indsættes »virksomheden« i det foreslåe-
de nummer, således at sætningen kan læses i forlængelse af
bestemmelsens indledning.
Der er alene tale om en sproglig rettelse.
Til nr. 17
Det foreslås i § 7, nr. 4, i det fremsatte lovforslag, at er-
hvervsministeren kan ophæve lov om forsikringsformidling,
jf. lovbekendtgørelse nr. 1065 af 22. august 2013.
Med ændringsforslaget foreslås § 7, nr. 4, ændret, således
at lov om forsikringsformidling, jf. lovbekendtgørelse nr.
1065 af 22. august 2013, ophæves.
Ændringen skyldes vedtagelsen af Kommissionens for-
slag om udsættelse af ikrafttrædelsesdatoen for gennemfø-
relsen af Europa-Parlamentets og Rådets Direktiv (EU)
2016/97 af 20. januar 2016 om forsikringsdistribution (for-
sikringsdistributionsdirektivet) til den 1. oktober 2018. Der
er dermed ikke længere usikkerhed om ikrafttrædelsesda-
toen for lov nr. 41 af 22. januar 2018 om forsikringsformid-
ling, der nødvendiggør, at erhvervsministeren fastsætter
tidspunktet for ophævelsen af den nugældende lov om for-
sikringsformidling.
Forslaget indebærer således ikke nogen indholdsmæssig
ændring.
Til nr. 18
Der er tale om en lovteknisk korrektion.
I lovforslagets § 12, nr. 9, indsættes et nyt stk. 2 i § 135 i
lov om betalinger. Stk. 2 bliver herefter stk. 3.
Med lovforslagets § 12, nr. 11, indsættes et stk. 3 i § 135.
Idet stk. 2 som følge af ændringen i lovforslagets § 12, nr. 9,
er blevet nr. 3, skal lovforslagets § 12, nr. 11, rettelig ind-
sætte et nyt stk. 4.
Til nr. 19
Der er tale om en præcisering.
Med ændringen udgår ordet øvrige af bestemmelsen. Æn-
dringen foretages, for at placeringen i prioritetsordenen af
den nye kategori af gældsforpligtelser præciseres i forhold
til fordringer i medfør af konkurslovens § 98, da den nye ka-
tegori af gældsforpligtelser ikke er en fordring omfattet af
konkurslovens § 98, men foranstillet sådanne fordringer i
prioritetsordenen.
Endvidere ændres begrebet relevante kapitalinstrumenter
til øvrige efterstillede forpligtigelser. Hermed præciseres, at
den nye kategori af gældsforpligtelser er foranstillet både re-
levante kapitalinstrumenter og øvrige efterstillede forpligtel-
ser. Denne præcisering foretages for at undgå tvivl om prio-
ritetsordenen ved konkurs.
Til nr. 20
Der er tale om en lovteknisk ændring af lovforslagets §
23, nr. 4.
Med ændringen sikres det, at ordlyden af kreditaftalelo-
vens § 7 b, stk. 9, 1. pkt., der bliver stk. 10, 1. pkt., afspejles
korrekt i lovforslaget.
Forslaget indebærer således ikke nogen indholdsmæssig
ændring.
Til nr. 21
Der er tale om en lovteknisk ændring.
Med ændringen indsættes et nyt nummer i lovforslagets §
23, nr. 5, hvorved det sikres, at ordlyden af kreditaftalelo-
vens § 7 b, stk. 9, 2. pkt., der bliver stk. 10, 2. pkt., afspejles
korrekt i lovforslaget.
Forslaget indebærer således ikke nogen indholdsmæssig
ændring.
Til nr. 22
Der er tale om en korrektion af ikrafttrædelsesbestem-
melsen som følge af den foreslåede ændring i ændringsfor-
slag nr. 17. Der henvises til bemærkningerne til ændrings-
forslag nr. 17.
Hans Kristian Skibby (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Jan Rytkjær Callesen (DF) Per Nørhave (DF) Tilde Bork (DF)
Dorthe Ullemose (DF) Torsten Schack Pedersen (V) Preben Bang Henriksen (V) Carl Holst (V) Hans Christian Schmidt (V)
Erling Bonnesen (V) Jane Heitmann (V) Villum Christensen (LA) Joachim B. Olsen (LA)
nfmd.
Anders Johansson (KF)
Erik Christensen (S) Karin Gaardsted (S) Peter Hummelgaard Thomsen (S) Kaare Dybvad (S) Morten Bødskov (S)
fmd.
Kasper Roug (S) Thomas Jensen (S) Henrik Sass Larsen (S) Pelle Dragsted (EL) Henning Hyllested (EL)
Rasmus Nordqvist (ALT) Ida Auken (RV) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Karsten Hønge (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
L 184 - 2017-18 - Bilag 8: Betænkning afgivet 17/5-18
1897551_0006.png
6
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Nunatta Qitornai (NQ)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
7
6
1
1
1
1
L 184 - 2017-18 - Bilag 8: Betænkning afgivet 17/5-18
1897551_0007.png
7
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 184
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
6
7
Titel
Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Henvendelse af 3/4-18 fra Regnar Lykou, Virum
Henvendelse af 6/4-18 fra IT-Politisk Forening
Meddelelse om udskydelse af betænkningsafgivelse
Ændringsforslag, fra erhvervsministeren
1. udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 184
Spm.nr.
1
2
3
Titel
Spm. tilbagetaget
Spm. om kommentar til henvendelsen af 3/4-18 fra Regnar Lykou, Vi-
rum, til erhvervsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelsen af 6/4-18 fra IT-Politisk Fore-
ning, til erhvervsministeren, og ministerens svar herpå