Skatteudvalget 2017-18
L 18
Offentligt
1813820_0001.png
7. november 2017
J.nr. 2017- 1776
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 18
Forslag til lov om ændring af lov om registrering af køretøjer, registre-
ringsafgiftsloven, brændstofforbrugsafgiftsloven, lov om vægtafgift af motorkøretøjer
m.v. og lov om afgift af naturgas og bygas m.v. (Krav om sovepladser i campingbiler, af-
giftsgrundlag for veterankøretøjer, brug af prøveskilte og prøvemærker, fastsættelse af
lovregler om registrering og afgiftsfritagelse for visse køretøjer, kørsel i uregistrerede kø-
retøjer m.v. som led i offentligt hverv, adgang for forsvaret til at registrere og afmelde
egne køretøjer og nedsættelse af afgiftssats for gas til motorbrændstof m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 5 af 6. november 2017. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Rune Lund (EL).
Karsten Lauritzen
/ Lene Skov Henningsen
L 18 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om beregning, der viser, at forslaget om at nedsætte afgiftssatsen ikke har nævneværdige miljømæssige konsekvenser, til skatteministeren
1813820_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes oversende en beregning, der viser, at forslaget om at nedsætte afgiftssat-
sen for gas til motorbrændstof ikke har nævneværdige miljømæssige konsekvenser.
Svar
Det indgår som en del af lovforslaget, at satsen for afgiftspligtig gas, der anvendes eller er
bestemt til anvendelse som motorbrændstof, justeres, så satsen fremover svarer til satsen
målt efter energiindhold for dieselolie og ren biogas til transportformål. Det foreslås såle-
des, at satsen målt i forhold til energiindholdet nedsættes fra den nuværende sats på 76,2
kr. pr. GJ i 2017-satser til 75,6 kr. pr. GJ i 2017-satser.
I forbindelse med det tværministerielle
Virkemiddelkatalog - potentialer og omkostninger for kli-
matiltag
fra 2013 blev det vurderet, at en reduktion på 10 kr. pr. GJ gas til tung transport
havde en begrænset miljømæssig effekt. Den foreslåede reduktion på 0,6 kr. pr. GJ gas til
transport vurderes således at have yderst begrænsede effekter henset til det meget be-
grænsede antal biler, der i dag anvender naturgas som brændstof.
Afgiftslettelsen kan heller ikke i sig selv formodes at tilskynde flere af aktørerne til at an-
vende naturgas til tung transport. De eksisterende relationer mellem merprisen for lastbi-
ler til naturgas og prisen for naturgas i forhold til prisen på diesel giver ikke incitament til
at anskaffe naturgasdrevne lastbiler. En mindre afgiftsreduktion vil ikke ændre disse rela-
tioner væsentligt.
Side 2 af 2