Skatteudvalget 2017-18
L 18 Bilag 8
Offentligt
1817213_0001.png
Til lovforslag nr.
L 18
Folketinget 2017-18
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 9. november 2017
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om registrering af køretøjer,
registreringsafgiftsloven, brændstofforbrugsafgiftsloven, lov om vægtafgift af
motorkøretøjer m.v. og lov om afgift af naturgas og bygas m.v.
(Krav om sovepladser i campingbiler, afgiftsgrundlag for veterankøretøjer, brug af prøveskilte og prøvemærker, fastsættelse af
lovregler om registrering og afgiftsfritagelse for visse køretøjer, kørsel i uregistrerede køretøjer m.v. som led i offentligt hverv,
adgang for forsvaret til at registrere og afmelde egne køretøjer og nedsættelse af afgiftssats for gas til motorbrændstof m.v.)
[af skatteministeren (Karsten Lauritzen)]
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 2 ændringsforslag til lovfor-
slaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 4. oktober 2017 og var til
1. behandling den 12. oktober 2017. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og Skatteministeriet sendte den 30. juni 2017
dette udkast til udvalget, jf. SAU alm. del – bilag 235, folke-
tingsåret 2016-17. Den 4. oktober 2017 sendte skattemini-
steren de indkomne høringssvar og et notat herom til udval-
get.
Skriftlig henvendelse
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
1 skriftlig henvendelse fra Motorhistorisk Samråd.
Skatteministeren har over for udvalget kommenteret den
skriftlige henvendelse til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 5 spørgsmål til skatteministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af EL og
SF) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede æn-
dringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til
for-
kastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme hverken
for eller imod de stillede ændringsforslag.
Enhedslistens medlemmer af udvalget bemærker, at de
trods flere gode elementer i lovforslaget ikke ønsker at give
bedre forhold for veterankøretøjer i forhold til registrerings-
afgift, da veterankøretøjer alt andet lige må formodes at væ-
re mere forurenende end nye biler.
Et
andet mindretal
i udvalget (SF) indstiller lovforslaget
til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for
de stillede ændringsforslag.
SF’s medlemmer af udvalget påpeger, at lovforslaget ik-
ke sidestiller biogas og diesel. Biogas afgiftspålægges stadig
hårdere end diesel, når det leveres fra naturgasnettet. Biogas
har dobbelt CO
2
-effekt, som ikke bare gør biogassen CO
2
-
neutral, men faktisk CO
2
-negativ i det omfang biogas for-
trænger fossile brændsler i transportsektoren (jf. Energisty-
relsen). Ifølge Energistyrelsen og Energinet.dk er biogas
samfundsøkonomisk set den mest optimale måde at reducere
CO
2
-udledningen for den tunge transport. SF er skuffet
over, at lovforslaget ikke tager højde for dette.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret
med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til
at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i be-
tænkningen.
AX020590
L 18 - 2017-18 - Bilag 8: Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 9. november 2017
1817213_0002.png
2
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
skatteministeren,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget med und-
tagelse af EL og SF):
Til § 2
1)
Nr. 3
affattes således:
»3.
I
§ 10, stk. 4, 1. pkt.,
ændres »brugsværdi« til: »alminde-
lige pris ved salg til bruger her i landet indbefattet mervær-
diafgift, men uden afgift efter denne lov«, og efter 1. pkt.
indsættes:
»Afgiften beregnet efter 1. pkt. kan ikke overstige afgif-
ten beregnet på grundlag af 40 pct. af køretøjets nypris ind-
befattet merværdiafgift, men uden afgift efter denne lov.««
[Præcisering af reglerne om afgiftsgrundlag for veterankøre-
tøjer]
Til § 6
2)
I
stk. 3
indsættes efter »§ 5 a, stk. 2, 2. og 3. pkt.«: », i
registreringsafgiftsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1062 af 7.
september 2017,«.
[Præcisering af ikrafttrædelsesbestemmelse]
Bemærkninger
Til nr. 1
Formålet med ændringsforslaget er at sikre, at reglerne
om veterankøretøjer ikke medfører højere registreringsafgift
end de almindelige regler om brugte køretøjer.
Efter registreringsafgiftslovens § 10, stk. 1, fastsættes
den afgiftspligtige værdi af brugte køretøjer til køretøjets al-
mindelige pris indbefattet merværdiafgift, men uden regi-
streringsafgift, ved salg til bruger her i landet.
Er der tale om et veterankøretøj, dvs. et køretøj, der er
mere end 35 år gammelt, og som fremtræder som ved første
registrering, følger det af registreringsafgiftslovens § 10, stk.
4, at den afgiftspligtige værdi er køretøjets brugsværdi. Det
fremgår endvidere af § 33, stk. 1, i bekendtgørelse om regi-
streringsafgift, at den afgiftspligtige værdi af et veterankøre-
tøj ansættes til 40 pct. af nyprisen.
I praksis forstås reglerne i registreringsafgiftsloven og
den tilhørende bekendtgørelse sådan, at brugsværdien af et
veterankøretøj er 40 pct. af køretøjets nypris indbefattet
merværdiafgift, men uden registreringsafgift, hvorfor den
afgiftspligtige værdi af et veterankøretøj ansættes til 40 pct.
af nyprisen indbefattet merværdiafgift, men uden registre-
ringsafgift.
Ved beregningen af registreringsafgiften for sædvanlige
brugte køretøjer reduceres alle komponenter – f.eks. skala-
knæk og tillæg for dårlig brændstoføkonomi – efter køretø-
jets konkrete værditab. Det er derimod ikke tilfældet for ve-
terankøretøjer, hvor beregningskomponenterne ikke reduce-
res efter værditab.
Såfremt den afgiftspligtige værdi af et veterankøretøj –
som det foreslås med lovforslagets § 2, nr. 3 – fastsættes til
køretøjets almindelige pris fastsat efter salg til bruger her i
landet indbefattet merværdiafgift, men uden registreringsaf-
gift, dog maksimalt 40 pct. af køretøjets nypris indbefattet
merværdiafgift, men uden registreringsafgift, vil veterankø-
retøjsejeren derfor ikke nødvendigvis betale den laveste af-
gift, da beregningskomponenterne for registreringsafgiften
reduceres efter køretøjets værditab, hvis afgiftsgrundlaget
fastsættes til den almindelige pris, hvorimod dette ikke er
tilfældet, hvis afgiftsgrundlaget fastsættes til 40 pct. af ny-
prisen.
Således er det efter den foreslåede formulering i lovfor-
slaget muligt, at veterankøretøjsejeren betaler registrerings-
afgift af det laveste af to mulige afgiftsgrundlag, selv om
ejeren ikke nødvendigvis ender med at betale den laveste re-
gistreringsafgift.
Fastsættelsen af den afgiftspligtige værdi for veterankø-
retøjer bør derfor formuleres, så det i alle tilfælde sikres, at
reglerne om veterankøretøjer ikke medfører højere registre-
ringsafgift end de almindelige regler om brugte køretøjer,
som det er hensigten med lovforslaget.
Det foreslås derfor at indsætte i registreringsafgiftslovens
§ 10, stk. 4, at den afgiftspligtige værdi af et veterankøretøj,
dvs. et køretøj, der er mere end 35 år gammelt, og som
fremtræder som ved første registrering, fastsættes til køretø-
jets almindelige pris ved salg til bruger her i landet indbefat-
tet merværdiafgift, men uden afgift efter denne lov. Afgiften
beregnet efter 1. pkt. kan ikke overstige afgiften beregnet på
grundlag af 40 pct. af køretøjets nypris indbefattet mervær-
diafgift, men uden afgift efter denne lov. Det sikres herved,
at reglerne om veterankøretøjer ikke medfører højere regi-
streringsafgift end de almindelige regler om brugte køretø-
jer.
Til nr. 2
Med § 6, stk. 3, foreslås det, at lovens § 2, nr. 2, også har
virkning for køretøjer afgiftsberigtiget efter reglerne i § 5 a,
stk. 2, 2. og 3. pkt., før den 1. januar 2018, uanset at der på
registreringstidspunktet var krav om fire egentlige soveplad-
ser.
Det foreslås, at det præciseres, at § 5 a, stk. 2, 2. og 3.
pkt., henviser til registreringsafgiftsloven.
Dennis Flydtkjær (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Kim Christiansen (DF) Jan Rytkjær Callesen (DF) Mikkel Dencker (DF)
René Christensen (DF) Louise Schack Elholm (V) Jan E. Jørgensen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Jacob Jensen (V)
Torsten Schack Pedersen (V) Mads Fuglede (V) Joachim B. Olsen (LA)
nfmd.
May-Britt Kattrup (LA)
L 18 - 2017-18 - Bilag 8: Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 9. november 2017
1817213_0003.png
3
Anders Johansson (KF) Per Husted (S) Malte Larsen (S) Daniel Toft Jakobsen (S) Jesper Petersen (S) Mattias Tesfaye (S)
Peter Hummelgaard Thomsen (S)
fmd.
Claus Larsen-Jensen (S) Rune Lund (EL) Pelle Dragsted (EL) Josephine Fock (ALT)
René Gade (ALT) Andreas Steenberg (RV) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Jacob Mark (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
 8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
1
1
1
1
L 18 - 2017-18 - Bilag 8: Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 9. november 2017
1817213_0004.png
4
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 18
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
6
7
Titel
Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Henvendelse af 18/10-17 fra Motorhistorisk Samråd
Fastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
1. udkast til betænkning
Ændringsforslag, fra skatteministeren
2. udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 18
Spm.nr.
1
Titel
Spm., om ministeren vil yde teknisk bistand til et ændringsforslag om
at fritage biogas fra CO
2
-afgift, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelsen af 18/10-17 fra Motorhistorisk
Samråd, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om en afgiftsligestilling mellem dieselolie og biogas til trans-
portformål målt pr. kilometer kørt vil medføre en afgiftssats på 63 kr.
pr. GJ, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om redegørelse for det forventede mindreprovenu forbundet
med at nedsætte afgiftsgrundlaget, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om en beregning, der viser, at forslaget om at nedsætte afgifts-
satsen ikke har nævneværdige miljømæssige konsekvenser, til skatte-
ministeren , og ministerens svar herpå
2
3
4
5