Skatteudvalget 2017-18
L 18 Bilag 11
Offentligt
1827658_0001.png
Til lovforslag nr.
L 18
Folketinget 2017-18
Tillægsbetænkning afgivet af Skatteudvalget den 30. november 2017
Tillægsbetænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om registrering af køretøjer,
registreringsafgiftsloven, brændstofforbrugsafgiftsloven, lov om vægtafgift af
motorkøretøjer m.v. og lov om afgift af naturgas og bygas m.v.
(Krav om sovepladser i campingbiler, afgiftsgrundlag for veterankøretøjer, brug af prøveskilte og prøvemærker, fastsættelse af
lovregler om registrering og afgiftsfritagelse for visse køretøjer, kørsel i uregistrerede køretøjer m.v. som led i offentligt hverv,
adgang for forsvaret til at registrere og afmelde egne køretøjer og nedsættelse af afgiftssats for gas til motorbrændstof m.v.)
[af skatteministeren (Karsten Lauritzen)]
1. Ændringsforslag
Alternativets og Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget har under den fornyede udvalgsbehandling stillet 1
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 4. oktober 2017 og var til
1. behandling den 12. oktober 2017. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Skatteududvalget. Ud-
valget afgav betænkning den 9. november 2017. Lovforsla-
get var til 2. behandling den 23. november 2017, hvorefter
det blev henvist til fornyet behandling i Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har, efter lovforslaget blev henvist til fornyet
udvalgsbehandling, behandlet lovforslaget i 1 møde.
Spørgsmål
Udvalget har under den fornyede behandling af lovforsla-
get stillet 8 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig besva-
relse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (S, DF, V, LA, RV og KF) indstiller
lovforslaget til
vedtagelse
i den affattelse, hvori det forelig-
ger efter 2. behandling.
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget støtter lov-
forslaget, idet det bemærkes, at lovforslaget er et skridt i den
rigtige retning i forhold til at fremme gas til transportformål.
Således bakker Socialdemokratiet op om lovforslagets for-
mål om en ligestilling af biogas med diesel for på den måde
at lette indfasningen af biogas i transportsektoren. Vi noterer
os, at der er ikke er tale om en afgiftsligestilling, når der ses
på selve transportarbejdet, men en ligestilling med hensyn
til energiindhold.
Når Socialdemokratiet ikke støtter det stillede ændrings-
forslag skyldes det, at vi ikke mener, at de samfundsøkono-
miske konsekvenser af en sænkning af afgiften til 63,5 kr.
pr. GJ er tilstrækkeligt belyst. Det er imidlertid Socialdemo-
kratiets holdning, at en nærmere undersøgelse af mulighe-
derne for at fremme gas til transportformål bør iværksættes.
Det er på sigt uhensigtsmæssigt, at afgiften på eksempelvis
biogas er højere end afgiften på diesel.
Et
mindretal
i udvalget (ALT og SF) indstiller lovforsla-
get til
vedtagelse
med det stillede ændringsforslag.
Alternativets og Socialistisk Folkepartis medlemmer på-
peger, at lovforslaget uden det stillede ændringsforslag ikke
vil sidestille biogas og diesel, hvilket havde været oplagt, da
biogas ifølge både Energistyrelsen og Energinet samfunds-
mæssigt udgør den mest optimale måde at reducere CO
2
-ud-
ledningen fra den tunge transport på. Den lille justering af
afgiftssatsen i det oprindelige forslag indregner ikke det tek-
niske faktum, at forbruget af biogas i forbindelse med trans-
port er ca. 18,9 pct. højere, jf. henvendelsen fra E. ON Dan-
mark A/S (bilag 9). Justeringen i det oprindelige forslag vil
derfor næppe øge omstillingen af den tunge transport fra
diesel til biogas. Biogas har desuden dobbelt CO
2
-effekt,
hvilket ikke bare gør biogassen CO
2
-neutral, men faktisk
CO
2
-negativ, i det omfang biogas fortrænger fossile brænd-
sler i transportsektoren (jf. Energistyrelsen).
AX020731
L 18 - 2017-18 - Bilag 11: Tillægsbetænkning afgivet den 30. november 2017
1827658_0002.png
2
Et
andet mindretal
i udvalget (EL) indstiller lovforslaget
til
forkastelse.
Mindretallet vil stemme imod det stillede æn-
dringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for tillægsbetænkningens afgivelse ikke repræ-
senteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalel-
ser i tillægsbetænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i tillægsbetænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(ALT og SF):
Til § 5
1)
Nr. 1
affattes således:
»1.
I
§ 1, stk. 3, 1. pkt.,
ændres »297,6« til: »251,4«.«
[Ændring af afgiftssatsen for biogas til transportformål]
Bemærkninger
Til nr. 1
Et af formålene med lovforslaget er afgiftsmæssigt at si-
destille biogas med diesel for på den måde at lette indfasnin-
gen af biogas i den tunge transport og derved udfase fossil
diesel. Men i forslaget er der blot justeret på afgiften, så den
modsvarer dieselafgiften og er baseret på energiindholdet.
Inden for transportområdet er der imidlertid tradition for at
sammenholde selve transportarbejdet og regne alt om til ki-
lometer, og der har biogas den ulempe, at forbruget er rela-
tivt højere end for diesel.
Skal lovforslaget sikre en lige konkurrence mellem diesel
og biogas på transportområdet, bør afgiftssatsen derfor sæn-
kes til 63,5 kr. pr. GJ, svarende til 251,4 øre pr. Nm3 biogas.
Dermed tages der højde for det øgede energiforbrug i gaskø-
retøjer, som ifølge Energistyrelsen er 18,9 pct. højere end i
dieseldrevne køretøjer (Energistyrelsen 2016). Denne af-
giftssats svarer til dieselafgiften, når man tager højde for det
faktiske energiforbrug i køretøjerne, så afgiftssatserne lige-
stilles i forhold til transportarbejde.
Dennis Flydtkjær (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Kim Christiansen (DF) Jan Rytkjær Callesen (DF) Mikkel Dencker (DF)
René Christensen (DF) Louise Schack Elholm (V) Jan E. Jørgensen (V) Preben Bang Henriksen (V) Jacob Jensen (V)
Torsten Schack Pedersen (V) Mads Fuglede (V) Joachim B. Olsen (LA)
nfmd.
May-Britt Kattrup (LA)
Anders Johansson (KF) Per Husted (S) Malte Larsen (S) Daniel Toft Jakobsen (S) Jesper Petersen (S) Mattias Tesfaye (S)
Peter Hummelgaard Thomsen (S)
fmd.
Claus Larsen-Jensen (S) Rune Lund (EL) Pelle Dragsted (EL) Josephine Fock (ALT)
René Gade (ALT) Andreas Steenberg (RV) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Jacob Mark (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
 8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
1
1
1
1
L 18 - 2017-18 - Bilag 11: Tillægsbetænkning afgivet den 30. november 2017
1827658_0003.png
3
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 18
Bilagsnr.
8
9
10
Titel
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 9. november 2017
Henvendelse af 23/11-17 fra E. ON Danmark A/S
1. udkast til tillægsbetænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 18
Spm.nr.
6
Titel
Spm. om, hvor stor afgiftsbyrden er pr. 1.000 km kørt for en rutebus
på henholdsvis diesel og biogas leveret fra naturgasnettet, til skattemi-
nisteren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvor stor CO
2
-udledningen er pr. 1.000 km kørt for en rute-
bus på henholdsvis diesel og biogas leveret fra naturgasnettet, til skat-
teministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvor store de globale vugge til grav-klimaemissioner er (be-
regnet i CO
2
-ækvivalenter pr. 1.000 kørte km i en rutebus) for hen-
holdsvis fossil diesel, biodiesel lavet på palmeolie, biodiesel lavet på
rapsolie og biogas, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvilke provenumæssige effekter der forventes at være ved at
erstatte den nuværende mængde af importerede biobrændsler med
danskproduceret biogas, til skatteministeren, og ministerens svar her-
Spm. om, hvad de provenumæssige effekter forventes at blive ved at
opfylde iblandingskravet på 0,9 pct. avancerede biobrændstoffer i
2020 ved henholdsvis biogas, bioethanol og biodiesel inklusive even-
tuelle grænsehandelseffekter, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om, hvad regeringen agter at gøre for at udnytte den dobbelte
CO
2
-gevinst, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvad den provenumæssige virkning på de offentlige finan-
ser vil være af en sænkelse af afgiftssatsen på biogas til transportfor-
mål til 63 kr. pr. GJ, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelsen af 23/11-17 fra E. ON Danmark
A/S, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
7
8
9
10
11
12
13