Udenrigsudvalget 2017-18
L 179
Offentligt
1874189_0001.png
Udenrigsministeriet
Folketingets Udenrigsudvalg
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
E-mail: [email protected]
http://www.um.dk
Bilag
Sag/ID Nr.
Enhed
Dato
2015-10859
BBB
28. marts 2018
URU
svar på spørgsmål 3 (L179) stillet den 27. marts 2018 til
udenrigsministeren.
Spørgsmål
Ministeren bedes yde teknisk bistand til formulering af et ændringsforslag
gående ud på, at Danmarks konsulære bistand til de borgere, der hverken
er danske, nordiske eller EU-borgere (dvs. udlændinge med fast bopæl i
Danmark) alene gives til bistand vedrørende repatriering.
Svar
Spørgsmålet forstås på den måde, at spørgeren ønsker, at udlændinge med
fast bopæl i Danmark fremover ikke ydes konsulær bistand fra
udenrigstjenesten. Hjælp til repatriering til udlændinge, der ønsker at
vende permanent tilbage til sit hjemland eller tidligere oprindelsesland er
ikke konsulær bistand og er dermed ikke omfattet af det foreliggende
lovforslag.
Et ændringsforslag, som vil indebære, at der ikke ydes konsulær bistand til
udlændinge med fast bopæl i Danmark, vurderes af Udlændinge- og
Integrationsministeriet at være i strid med Danmarks internationale
forpligtelser i forhold til at yde konsulær bistand til flygtninge og statsløse.
Det skyldes, at Danmark i medfør af artikel 25 i flygtningekonventionen
af 28. juli 1951 samt statsløsekonventionen af 28. september 1954 og
statsløsekonventionen af 30. august 1961 er forpligtet til at yde bl.a.
konsulær bistand til flygtninge i henhold til konventionen, dvs. til
udlændinge med opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 1, eller
§ 8, stk. 1 (konventionsflygtning), samt til statsløse med fast bopæl i
Danmark.
Følgende fremgår således af artikel 25, stk. 1, i flygtningekonventionen:
L 179 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm., om teknisk bistand til formulering af et ændringsforslag gående ud på, at Danmarks konsulære bistand til de borgere, der hverken er danske, nordiske eller EU-borgere (dvs. udlændinge med fast bopæl i Danmark) alene gives til bistand vedrørende repatriering, til udenrigsministeren
2
”I
tilfælde, hvor en flygtnings udøvelse af en ret normalt ville kræve
bistand fra en fremmed stats myndigheder, til hvilke han ikke kan rette
henvendelse, skal de kontraherende stater, indenfor hvis område han er
bosat, drage omsorg for, at denne bistand ydes ham af deres egne
myndigheder eller af en international myndighed”.
En tilsvarende artikel 25 (1) findes i konventionen af 28. september 1954
om statsløse personers retsstilling.
Da hverken en flygtning eller en statsløs kan forvente at modtage bistand
fra sit oprindelsesland, påhviler det derfor Danmark at yde vedkommende
bistand, herunder konsulær bistand.
Jeg kan ikke støtte et sådan ændringsforslag.
Et ændringsforslag som ønsket kan udformes således:
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af lov om udenrigstjenesten
Til § 1
1)
I
nr. 2
slettes ”udlændinge med fast bopæl i Danmark,”.
Bemærkninger
Til nr. 1
Det følger af lov om udenrigstjenesten § 1, stk. 3, at udenrigstjenesten yder
bistand til danske statsborgere.
Ændringsforslaget præciserer, at udenrigstjenesten ud over bistand til danske
statsborgere også yder konsulær bistand til ikkerepræsenterede nordiske
statsborgere og ikkerepræsenterede unionsborgere i tredjelande, men ikke til
udlændinge med fast bopæl i Danmark.
Det bemærkes, at konsekvenserne af den foreslåede bestemmelse vurderes
ikke at være i overensstemmelse med Danmarks internationale forpligtelser.
Det skyldes, at Danmark i medfør af artikel 25 i flygtningekonventionen af
28. juli 1951 samt statsløsekonventionen af 28. september 1954 og
L 179 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm., om teknisk bistand til formulering af et ændringsforslag gående ud på, at Danmarks konsulære bistand til de borgere, der hverken er danske, nordiske eller EU-borgere (dvs. udlændinge med fast bopæl i Danmark) alene gives til bistand vedrørende repatriering, til udenrigsministeren
3
statsløsekonventionen af 30. august 1961, er forpligtet til at yde bl.a. konsulær
bistand til flygtninge i henhold til konventionen, samt til statsløse med fast
bopæl i Danmark.
Følgende fremgår således af artikel 25, stk. 1, i flygtningekonventionen:
”I
tilfælde, hvor en flygtnings udøvelse af en ret normalt ville kræve bistand
fra en fremmed stats myndigheder, til hvilke han ikke kan rette henvendelse,
skal de kontraherende stater, indenfor hvis område han er bosat, drage omsorg
for, at denne bistand ydes ham af deres egne myndigheder eller af en
international myndighed”.
En tilsvarende artikel 25 (1) findes i konventionen af 28. september 1954 om
statsløse personers retsstilling.
Da hverken en flygtning eller en statsløs kan forvente at modtage bistand fra
sit oprindelsesland, påhviler det derfor Danmark at yde vedkommende
bistand, herunder konsulær bistand.
Med venlig hilsen
Anders Samuelsen