Skatteudvalget 2017-18
L 173 Bilag 1
Offentligt
1861994_0001.png
Klik og vælg dato
J.nr. 2017 - 8198
.
Til Folketinget – Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne høringssvar vedrø-
rende forslag til lov om ændring af ligningsloven og forskellige andre love (Permanent
BoligJobordning, ophævelse af beskatningen af fri telefon og internet, afskaffelse af ud-
ligningsskatten og forhøjelse af beløbsgrænser for børneopsparing).
Karsten Lauritzen
/ Søren Schou
L 173 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1861994_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Advokatrådet
Advokatrådet har ikke bemærk-
ninger til lovforslaget.
BL – Danmarks almene
boliger
BL anfører, at forslaget om per-
manent BoligJobordning indebæ-
rer, at lejere af de almene boliger,
hvor forbedringsarbejdet besluttes
og udføres kollektivt, ikke har mu-
lighed for fradrag, idet størstedelen
af det vedligeholdelses- og forbed-
ringsarbejde, der udføres i almene
boliger, ikke er omfattet af den in-
dividuelle råderet. BL finder, at der
er tale om en uheldig forskelsbe-
handling og opfordrer til en lige-
stilling i forhold til almene boliger,
således at fx grøn istandsættelse,
herunder energibesparelser og til-
slutning til bredbånd udført i en
almen boligforening, tillige sikres
fremme.
Der er med lovforslaget, jf. finans-
lovsaftalen for 2018 mellem rege-
ringen (Venstre, Liberal Alliance
og Det Konservative Folkeparti)
og Dansk Folkeparti, ikke ændret
på de almindelige betingelser for at
anvende ordningen. Det indebæ-
rer, at i den udstrækning en beboer
efter lejeaftalen/vedtægterne i den
pågældende boligforening har rå-
deret i forhold til at vedligeholde
eller forbedre boligens ydre og in-
dre rammer og afholder disse ud-
gifter selv, har beboeren ret til fra-
drag efter Bolig-Jobordningen på
lige fod med personer i ejerboli-
ger/enfamiliehuse.
Såfremt foreningen afholder udgif-
ten til udvendig vedligeholdelse, vil
der ikke være en direkte sammen-
hæng mellem de afholdte udgifter
til ejendommens udvendige vedli-
geholdelse og den månedlige bo-
ligafgift, som den konkrete beboer
i etageejendommen betaler til den
udvendige vedligeholdelse. Når
den udvendige vedligeholdelse er
afholdt af foreningen, vil den en-
kelte beboer således ikke kunne
benytte fradraget.
Danmarks Evaluerings-
institut
Danmarks Evalueringsinstitut har
ikke bemærkninger til lovforslaget.
Dansk Arbejdsgiverfor-
Dansk Arbejdsgiverforening (DA)
oplyser, at lovforslaget falder uden
Side 2 af 11
L 173 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1861994_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
ening
for DA’s virkefelt, og at de derfor
ikke ønsker at afgive bemærknin-
ger.
Dansk Byggeri
Dansk Byggeri kvitterer for afskaf-
felsen af beskatningen af fri tele-
fon og støtter varmt op om den
hurtigere udfasning af udlignings-
skatten og forhøjelsen af grænser-
ne for indbetalinger til børneop-
sparingskonti.
Dansk Byggeri er endvidere til-
freds med, at BoligJobordningen
gøres permanent, men havde gerne
set et bredere håndværkerfradrag,
hvor traditionelle håndværksydel-
ser som renovering af køkken, bad
og indvendigt malerarbejde mv.
var omfattet – ligesom i 2011-15.
Dansk Byggeri finder endvidere, at
det forekommer tilfældigt, hvilket
specifikke renoveringstiltag der
med virkning fra 2018 foreslås
udeladt af BoligJobordningens po-
sitivliste. Dansk Byggeri finder, at
fradrag for udskiftning af faste be-
lægninger til permeable belægnin-
ger, energirådgivning og sikring af
yderdøre og vinduer mod over-
svømmelse samt fjernelse af as-
best, PCB og bly burde viderefø-
res. Dansk Byggeri anfører herud-
over, at fradrag for installation af
tyverialarmer virker overflødigt, da
arbejdslønnen hertil allerede i dag
typisk indgår i sikkerhedsfirmaer-
nes samlede produktpakker, og at
ressourcerne hellere skulle anven-
des på ovennævnte ydelser, der
står til at udgå.
Lovforslaget udmønter finanslovs-
aftalen for 2018 mellem regeringen
(Venstre, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti) og
Dansk Folkeparti om videreførelse
af BoligJobordningen som en
permanent ordning. Med aftalen
tilpasses de ydelser, hvortil der
ydes fradrag. De fradragsberettige-
de ydelser fremgår af aftalens
Bilag.
En permanent BoligJobordning.
Den
konkrete udformning af ordnin-
gen, herunder de fradragsberetti-
gede ydelser er fastsat som resultat
af en politisk proces, hvor der har
været mange hensyn at tage, her-
under til finansiering. Det bemær-
kes i denne forbindelse, at de
håndværksydelser, der ikke videre-
føres som fradragsberettigede efter
ordningen, er ydelser, der først
kom med i ordningen i 2016 og
2017 i forbindelse med omlægnin-
gen til en grøn BoligJobordning i
2016 og 2017.
Side 3 af 11
L 173 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1861994_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Dansk Erhverv
Dansk Erhverv mener, det er posi-
tivt, at BoligJobordningen gøres
permanent.
Dansk Erhverv anfører dog, at
BoligJobordningen er en sekunda-
ordning i sammenligning med den
svenske ordning. Dansk Erhverv
finder, at fradragsværdien burde
forhøjes, og endvidere at man
burde have skelet til den svenske
ordning i forhold til administratio-
nen af ordningen.
Dansk Erhverv finder desuden, at
flytteydelser for private burde være
medtaget som fradragsberettiget
ydelse, sådan som det er tilfældet i
Sverige.
Der henvises til komentaren til be
bemærkningerne fra Dansk Bygge-
ri. Herudover bemærkes, at der ik-
ke er planer om at ændre Bolig-
Jobordningens administrative løs-
ning, der har fungeret uden særlige
systemmæssige eller praktiske pro-
blemer.
Lovforslaget udmønter finanslovs-
aftalen for 2018 mellem regeringen
(Venstre, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti) og
Dansk Folkeparti om en viderefø-
relse af BoligJobordningen som en
permanent ordning. Med aftalen
tilpasses de ydelser, hvortil der
ydes fradrag. De fradragsberettige-
de ydelser fremgår af aftalens
Bilag.
En permanent BoligJobordning.
Den
konkrete udformning af ordnin-
gen, herunder de fradragsberetti-
gede ydelser, er fastsat som resul-
tat af en politisk proces, hvor der
har været mange hensyn at tage,
herunder til finansiering.
Momsreglerne ændres ikke ved
dette lovforslag, og opgørelse af en
delvis momsfradragsret forudsæt-
ter derfor stadig, at der udøves et
skøn. Ophævelsen af beskatning af
fri telefon vurderes dog samlet set
at udgøre en administrativ lettelse
for erhvervslivet. Det vil fremgå af
lovforslaget, at denne lettelse vur-
deres at være begrænset. Se endvi-
dere bemærkningen til Erhvervs-
Herudover mener Dansk Erhverv,
at det er positivt at ophæve be-
skatningen af fri telefon. Dansk
Erhverv påpeger dog, at ophævel-
sen kan medføre visse praktiske
momsrelaterede udfordringer i re-
lation til virksomhedernes opgø-
relse af deres konkrete momsfra-
drag for mobiltelefoner.
Side 4 af 11
L 173 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1861994_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
styrelsen Team Effektiv Regule-
ring om de administrative konse-
kvenser for Erhvervslivet.
Dansk Industri
Dansk Industri har ikke bemærk-
ninger til lovforslaget.
Datatilsynet
Datatilsynet understreger, at gene-
relt skal behandling af personop-
lysninger ske under behørig iagtta-
gelse af persondatalovens og sik-
kerhedsbekendtgørelsens regler.
Med lovforslaget indføres ikke nye
regler om behandling af personop-
lysninger.
DTL – Danske Vogn-
mænd
DTL finder, at udgifter til flytte-
ydelser burde være fradragsberetti-
gede efter BoligJobordningen.
DTL henviser til, at flytteydelser er
omfattet af den svenske ordning
og vil kunne give gevinster i form
af bl.a. mindre sort arbejde og gør-
det-selv-arbejde.
Der henvises til kommentaren til
bemærkningerne fra Dansk Er-
hverv.
Erhvervsstyrelsens Team
Effektiv Regulering
Erhvervsstyrelsens Team Effektiv
Regulering (TER) vurderer, at lov-
forslaget medfører administrative
konsekvenser på under 4 mio. kr.
årligt for erhvervslivet. De bliver
derfor ikke kvantificeret yderligere.
TER bemærker, at Skatteministeri-
et bør sende lovforslag og be-
kendtgørelsesudkast i høring hos
TER senest 6 uger før den offent-
lige høring.
Lovforslaget er præciseret i over-
ensstemmelse hermed.
Lovforslaget er en udmøntning af
finansloven for 2018. På grund af
tidspunktet for indgåelse af finans-
lovsaftalen har det desværre ikke
været muligt at overholde fristen.
FEHA – Producentfor-
eningen for Home Ap-
pliances, Danmark
FEHA kvitterer for, at regeringen
har valgt at gøre BoligJobordnin-
gen permanent.
Side 5 af 11
L 173 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1861994_0006.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
FEHA foreslår, at lønudgifter til
service og reparation af hjemmets
elektriske udstyr omfattes af fra-
dragsret efter ordningen.
Den konkrete udformning af ord-
ningen, herunder de fradragsberet-
tigede ydelser, er fastsat som resul-
tat af en politisk proces, hvor der
har været mange hensyn at tage,
herunder til finansiering.
Finans Danmark
Finans Danmark har ikke be-
mærkninger til lovforslaget.
Finanssektorens Ar-
bejdsgiverforening
Finanssektorens Arbejdsgiverfor-
ening har ikke bemærkninger til
lovforslaget, men henviser til even-
tuelle bemærkninger fra Finans
Danmark samt Forsikring & Pen-
sion.
FSR – danske revisorer
FSR – danske revisorer har ikke
bemærkninger til lovforslaget.
FTF
FTF mener generelt ikke, at der er
behov for skattelettelser, der redu-
cerer provenuet og det økonomi-
ske råderum, men at der derimod
bør satses på forbedring af velfær-
den, så den offentlige velfærd kan
matche både demografiudviklingen
og velstandseffekten.
Regeringen mener ikke, at det ene
skal udelukke det andet. Med fi-
nanslovsaftalen for 2018 gennem-
føres både skattelettelser og mar-
kante forbedringer af danskernes
velfærd. Der er i aftalen fx også af-
sat ca. 4,7 mia. kr. i alt til bedre
sundhed og ældrepleje i perioden
2018-21.
BoligJobordningen videreføres ik-
ke af konjunkturpolitiske årsager.
Den permanente BoligJobordning
fastholder en velfungerende ord-
ning, som hjælper de travle famili-
er i hverdagen, samtidig med, at
det fortsat er attraktivt at renovere
boligen med energivenlige løsnin-
ger. Endvidere understøttes etable-
ringen af velfungerende bredbånd i
FTF finder, at BoligJobordningen
ikke bør gøres permanent i en si-
tuation, hvor branchen angiveligt
befinder sig på kapacitetsgrænsen,
og at ordningen kan risikere at pu-
ste til overophedning i bolig-
byggebranchen.
Side 6 af 11
L 173 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1861994_0007.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
alle dele af Danmark. Bolig-
Jobordningen kan også medvirke
til at nedbringe sort arbejde.
Husportalen ApS
Husportalen ApS anfører, at bort-
faldet af fradragsret for sikring af
yderdøre og vinduer mod over-
svømmelse har markant negativ
betydning for firmaer, der arbejder
med denne type klimatilpasning,
og for de borgere, der bor i områ-
der, der er truet af klimabetingede
oversvømmelser.
Der henvises til kommentaren til
bemærkningerne fra Dansk Bygge-
ri.
LLO – Lejernes
Landsorganisation
LLO anfører, at det er meget be-
sværligt for lejerne i den privateje-
de udlejningssektor at benytte Bo-
ligJobordningen, og anmoder på
den baggrund om, at ordningen
med tilskud til energiforbedring i
den ældre private udlejningssektor
videreføres. Det anføres, at støt-
temidlerne er opbrugt, og at både
udlejere og lejere var meget tilfred-
se med ordningen.
Lovforslaget viderefører Bolig-
Jobordningen som en permanent
ordning, jf. finanslovsaftalen for
2018. Ændringer af tilskudsord-
ningen for energibesparende initia-
tiver i private udlejningsejendom-
me og andre tilskudsordninger fal-
der uden for rammerne af nærvæ-
rende forslag.
Miljøorganisationen
Vedvarende Energi
Miljøorganisationen Vedvarende
Energi finder, at udgifter til energi-
rådgivning i form af BedreBolig-
rapporter og energimærkningsrap-
porter, der ikke udarbejdes til en
hushandel, også bør omfattes af
fradragsretten efter BoligJobord-
ningen, idet der henvises til, at in-
vesteringer i energibesparelser bå-
de giver beskæftigelse og reducerer
Danmarks klima- og miljøbelast-
ning. Skattefradrag for sådanne
rapporter vil i højere grad end de
aktiviteter, der efter forslaget giver
fradragsret, opfylde BoligJobord-
Der henvises til kommentaren til
bemærkningerne fra Dansk Bygge-
ri.
Side 7 af 11
L 173 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1861994_0008.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
ningens formål om jobskabelse.
Miljøorganisationen Vedvarende
Energi anfører herudover, at Boli-
gJobordningen tilgodeser husejere,
der bor i eget hus, mens lejere ge-
nerelt mister deres investering,
hvis de fraflytter lejligheden. Der
bør derfor laves en supplerende
ordning, der giver samme fordele
for lejere som for ejere til investe-
ringer i energibesparelser o.l.
Der henvises til kommentaren til
bemærkningerne fra BL – Dan-
marks Almene Boliger og LLO –
Lejerens Landsorganisation.
SEGES
SEGES finder det hensigtsmæssigt
at afskaffe beskatningen af fri tele-
fon for både arbejdstagere og selv-
stændigt erhvervsdrivende. SE-
GES påpeger, at det er en admini-
strativ lempelse for erhvervslivet.
SEGES anfører dog, at det teknisk
ikke findes nødvendigt med en
ikrafttrædelse, der ligger så langt
ude i fremtiden.
Ikrafttrædelsestidspunktet er fast-
sat ud fra en politisk prioritering.
SRF Skattefaglig For-
ening
SRF Skattefaglig Forening har ikke
bemærkninger til lovforslaget.
Tekniq
Tekniq vil gerne kvittere for rege-
ringens initiativ til at ophæve be-
skatning af fri telefon og internet,
der vil lette virksomhedernes ad-
ministrative byrder.
Tekniq anfører i relation til Bolig-
Jobordningen, at man i udgangs-
punktet er meget tilfreds med lov-
forslagets udformning og for listen
over fradragsberettigede ydelser.
Tekniq havde dog gerne set, at en
Der kan som hidtil ikke foretages
Side 8 af 11
L 173 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1861994_0009.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
permanent BoligJobordning om-
fattede tilskud til materialeudgifter,
idet materialeudgifter til fx kedler
og vedvarende energiløsninger let
løber op i 150.000 kr., og materia-
lernes andel af investeringen ofte
ligger på mellem 50 og 75 pct. af
investeringen.
Tekniq finder herudover, at repa-
ration, installation eller udskiftning
af biokedelanlæg, pillefyr, massefyr
og biobrændselskedler burde være
medtaget på listen over fradrags-
berettigede ydelser, idet der er tale
om energiløsninger, som ofte er
eneste alternativ til udskiftning af
oliefyr.
Tekniq finder endvidere, at der må
være tale om en fejl, når det er
valgt at fjerne fradragsretten for
installation af intelligent varme-,
ventilations- og lysstyring, idet den
største energibesparelse ofte ligger
gemt i en intelligent og behovssty-
ret optimering af vand, varme m.v.
fradrag for materialeudgifter.
Der kan som hidtil ikke foretages
fradrag for de nævnte ydelser. Der
henvises herudover til kommenta-
ren til bemærkningerne fra Dansk
Byggeri.
Der henvises til kommentaren til
bemærkningerne fra Dansk Bygge-
ri.
Adv.fa. Tommy V.
Christiansen
Advokatfirmaet henviser til lov-
forslagets almindelige bemærknin-
ger, pkt. 2.4.2.1., sidste afsnit,
hvoraf fremgår, at øvrige regler i
bekendtgørelse nr. 1059 af 17/11
2011 om børneopsparingskonti
fremover vil blive fastsat i en ny
bekendtgørelse, og at det ikke er
hensigten i den forbindelse at æn-
dre gældende regler. De beskrevne
regler rejser imidlertid bl.a.
spørgsmålet om hjemmelsgrundla-
get for pensionsinstituttets råden
over den umyndiges, lovligt - ved
gave - erhvervede midler ved tilba-
Reglen i den gældende bekendtgø-
relse om, at pensionsinstituttet til-
bagebetaler overskydende midler
ved overskridelse af beløbsgrænser
for de sammenlagte konti under ét,
blev indsat i den gældende be-
kendtgørelse i 2011. Reglen har ik-
ke hidtil givet anledning til kritik
eller anledning til spørgsmål om
hjemmelsgrundlaget.
Det er imidlertid nu anført i lov-
forslagets bemærkninger, at det er
hensigten at ændre reglerne på det-
te punkt i den nye bekendtgørelse
Side 9 af 11
L 173 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1861994_0010.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
gebetaling til en indskyder.
Videre rejser reglerne spørgsmålet
om, hvordan pensionsinstituttet
udpeger en ”rette modtager” for et
tilbagebetalingsbeløb, herunder
eksempelvis om tilbagebetalingen
skal omfatte det senest indbetalte
beløb eller skal foretages for-
holdsmæssigt, og hvem beløbet
skal tilbagebetales til.
om børneopsparingskonti. Det vil
indebære, at overskydende beløb
efter sammenlægningen af to eller
flere børneopsparingskonti skal
indsættes på en almindelig konto
lydende på barnets navn i det pen-
sionsinstitut, hvor børneopspa-
ringskontoen videreføres. At over-
skydende beløb indsættes på en
almindelig konto tilhørende barnet
må anses for at være i bedst over-
ensstemmelse med indskydernes
intentioner med oprettelse af en
børneopsparingskonto for barnet
og samtidig medføre en enklere
administration.
Ældre Sagen
Ældre Sagen foreslår, at der til en-
lige pensionister gives et dobbelt
fradrag efter BoligJobordningen,
idet en enlig pensionist ofte har
samme udgifter som et par i for-
bindelse med boligen, men ofte
har en lavere indkomst end et par.
Ældre Sagen henviser til, at der i
den svenske ”BoligJobordning”
gives dobbelt fradrag for service-
udgifter til personer over 65 år og
opfordrer til, at eventuelle admini-
strative problemer forbundet her-
med løses.
Som led i finanslovsaftalen for
2018 videreføres BoligJobordnin-
gen som en permanent ordning.
Det følger af aftalen, at der fra
2018 gives mulighed for et fradrag
på 6.000 kr. pr. person for service-
ydelser og fradrag for håndværks-
ydelser på 12.000 kr. pr. person.
Beløbsgrænserne vil fremover bli-
ve reguleret på samme måde som
en række øvrige beløbsgrænser i
skattelovgivningen.
Det er ikke fundet hensigtsmæssigt
at have forskellige fradragsgrænser
for serviceydelser for forskellige
persongrupper, ligesom den fore-
slåede særregel for enlige pensioni-
ster ville medføre administrative
udfordringer, der ikke er tilstede i
dag, hvor fradraget er let at admi-
nistrere ud fra den enkelte skatte-
pligtiges cpr-nummer.
Med lovforslaget ophæves udlig-
ningsskatten. Regeringen har ikke
Herudover hilser Ældre Sagen af-
skaffelsen af udligningsskatten
Side 10 af 11
L 173 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1861994_0011.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
velkommen. Ældre Sagen advarer
dog mod at indføre en lignende
beskatning i fremtiden, fx som
konsekvens af eventuelle nye pen-
sionsfradrag til løsning af sam-
spilsproblemet.
Ældre Sagen har ikke bemærknin-
ger til den foreslåede forhøjelse af
beløbsgrænserne for indskud på
børneopsparing.
planer om at indføre en lignende
beskatning i fremtiden.
Side 11 af 11