Energi- Forsynings- og Klimaudvalget 2017-18
L 164 Bilag 5
Offentligt
1889767_0001.png
Til lovforslag nr.
L 164
Folketinget 2017-18
Betænkning afgivet af Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget den 3. maj 2018
Betænkning
over
Forslag til lov om Forsyningstilsynet
[af energi-, forsynings- og klimaministeren (Lars Christian Lilleholt)]
1. Ændringsforslag
Energi-, forsynings- og klimaministeren har stillet 3 æn‐
dringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 28. februar 2018 og var til
1. behandling den 16. marts 2018. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Energi-, Forsynings- og
Klimaudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og energi-, forsynings- og klimaministeren
sendte den 24. november 2017 dette udkast til udvalget, jf.
EFK alm. del – bilag 53. Den 28. februar 2018 sendte ener‐
gi-, forsynings- og klimaministeren de indkomne hørings‐
svar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 4 spørgsmål til energi-, forsynings-
og klimaministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af EL og
ALT) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede
ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (EL og ALT) indstiller lovforsla‐
get til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stem‐
me for de stillede ændringsforslag.
Enhedslistens medlemmer af udvalget bemærker, at i for‐
målsparagraffen for Forsyningstilsynet mangler der hensyn
til nødvendige investeringer drevet af den grønne omstilling
til langsigtet gavn for forbrugere og samfundet. Enhedslisten
ønsker ikke, at Forsyningstilsynets tilvejebringelse af data
og andre oplysninger bliver for omfattende og bebyrdende
for selskaberne, da de ekstra omkostninger vil blive direkte
overvæltet på forbrugernes omkostninger til energiforsy‐
ning. Derfor ønsker Enhedslisten at præcisere, at hjemmelen
til indhentning af data (§ 7) ikke bør gå videre, end hvad der
følger de begrænsninger og hensyn til proportionalitet, der i
forvejen er vurderet i den relevante sektorlovgivning. Det
betyder således, at de politiske bemærkninger i udvalgets
betænkning over lovforslag nr. L 93 (Forslag til lov om æn‐
dring af lov om varmeforsyning) vedrørende administrative
byrder ved indhentning af data fortsat sætter grænsen for,
hvilke data der kan indhentes.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af‐
givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og
havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger
eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
energi-, forsynings- og klimaministeren,
tiltrådt af
udval‐
get:
Til § 11
1)
I
stk. 1
ændres »§ 78, stk. 11« til: »§ 78, stk. 1«.
[Korrektion af henvisning]
Til § 15
2)
Nr. 3
affattes således:
»3.
§ 78
affattes således:
DokumentId
Journalnummer
L 164 - 2017-18 - Bilag 5: Betænkning afgivet den 3/5-18
1889767_0002.png
2
Ȥ 78.
Omkostninger, som er forbundet med Forsynings‐
tilsynets drift og opgavevaretagelse efter denne lov eller reg‐
ler udstedt i medfør af loven eller efter bestemmelser inde‐
holdt i eller udstedt i medfør af Europa-Parlamentets og Rå‐
dets forordning om betingelserne for netadgang i forbindelse
med grænseoverskridende elektricitetsudveksling eller Euro‐
pa-Parlamentets og Rådets forordning om integritet og gen‐
nemsigtighed på engrosenergimarkederne, betales af de
virksomheder, som Forsyningstilsynet fører tilsyn med efter
denne lov eller regler udstedt i medfør af loven eller efter
bestemmelser indeholdt i eller udstedt i medfør af Europa-
Parlamentets og Rådets forordning om betingelserne for net‐
adgang i forbindelse med grænseoverskridende elektricitets‐
udveksling eller Europa-Parlamentets og Rådets forordning
om integritet og gennemsigtighed på engrosenergimarkeder‐
ne, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Netvirksomhederne og elhandelsvirksomhederne
betaler halvårligt et beløb til Forsyningstilsynet til dækning
af Forsyningstilsynets omkostninger til opgaver efter §§ 4
og 37-37 b og regler udstedt i medfør heraf. Det samlede be‐
løb fastsættes til 0,2 mio. kr. Beløbet reguleres en gang år‐
ligt pr. 1. juli med den sats for det generelle pris- og lønin‐
deks, der er fastsat af Finansministeriet. Energi-, forsynings-
og klimaministeren offentliggør reguleringer hvert år, første
gang pr. 1. juli 2019. Halvdelen af det samlede beløb betales
af netvirksomhederne og opkræves hos netvirksomhederne i
forhold til den mængde elektricitet, som er transporteret
gennem netvirksomhedens net til forbrug i Danmark, på
baggrund af opgørelser over målinger af forbrug af elektrici‐
tet i det foregående kalenderår. Halvdelen af det samlede be‐
løb betales af elhandelsvirksomhederne og opkræves hos el‐
handelsvirksomhederne i forhold til den mængde elektrici‐
tet, som elhandelsvirksomhederne har leveret til forbrug i
Danmark, på baggrund af opgørelser over målinger af for‐
brug af elektricitet i det foregående kalenderår.
Stk. 3.
Forsyningstilsynet fastsætter regler om betaling og
opkrævning af beløb til dækning af omkostningerne efter
stk. 1 og 2, jf. dog stk. 4. Afgørelser truffet i henhold til reg‐
ler fastsat i medfør af 1. pkt. kan ikke påklages til anden ad‐
ministrativ myndighed.
Stk. 4.
Energi-, forsynings- og klimaministeren fastsætter
regler om betaling og opkrævning af beløb til dækning af
Forsyningstilsynets omkostninger i forbindelse med Forsy‐
ningstilsynets opgaver efter loven eller regler udstedt i med‐
før af loven angående netvirksomhedernes opgaver vedrø‐
rende energibesparelser.
Stk. 5.
Energi-, forsynings- og klimaministeren fastsætter
regler om Forsyningstilsynets behandling af klager og om,
hvorvidt klager over Forsyningstilsynets afgørelser kan til‐
lægges opsættende virkning. Energi-, forsynings- og klima‐
ministeren kan endvidere fastsætte regler om frister for kla‐
ge til Forsyningstilsynet.
Stk. 6.
Energi-, forsynings- og klimaministeren fastsætter
nærmere regler for, hvilke opgaver Forsyningstilsynet skal
varetage, herunder overvågningsopgaver for at sikre velfun‐
gerende konkurrencebaserede elmarkeder og opgaver vedrø‐
rende samarbejdet med andre landes energireguleringsmyn‐
digheder, herunder på regionalt plan og EU-plan, og regler
om Forsyningstilsynets opgaver efter Europa-Parlamentets
og Rådets forordning om betingelserne for netadgang i for‐
bindelse med grænseoverskridende elektricitetsudveksling.
Stk. 7.
Energi-, forsynings- og klimaministeren kan fast‐
sætte regler om, at Forsyningstilsynet skal varetage opgaver,
som er henlagt til ministeren.««
[Nyaffattelse]
3)
Nr. 4-7
udgår.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 2]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er alene tale om en lovteknisk konsekvensrettelse
som følge af ændringsforslag nr. 2. Ændringen indebærer
derfor ingen materielle ændringer. Med ændringsforslaget
sikres korrekt paragrafhenvisning.
Til nr. 2
Ændringsforslaget er af lovteknisk karakter og indebærer
ingen materielle ændringer i forhold til gældende ret. Be‐
stemmelsen affattes på ny, da de bestemmelser i § 78, som
videreføres, nyordnes. Forslaget har således til formål at sik‐
re lovteknisk korrekthed og klarhed ved at placere de enkel‐
te stykker korrekt indbyrdes, mens de gældende § 78, stk.
1-6, 9 og 10 ophæves.
Bestemmelserne i elforsyningslovens § 78, stk. 1-6, inde‐
holder bestemmelser om det nuværende Energitilsyns orga‐
nisation, kompetence, opgaver og sekretariat. Bestemmel‐
serne i elforsyningslovens § 78, stk. 9 og 10, vedrører Ener‐
gitilsynets forretningsorden og forholdet mellem Energitil‐
synet og sekretariatets formand.
Da det nuværende Energitilsyn bestående af et særligt
sagkyndigt udvalg med dette lovforslag foreslås nedlagt og
erstattet med en enstrenget organisation, der ledes af en di‐
rektør, må bestemmelserne i elforsyningslovens § 78, stk.
1-6, 9 og 10, som konsekvens heraf ophæves.
Forslaget medfører således ingen materielle ændringer,
og der henvises til bemærkninger til de eksisterende regler,
som videreføres med forslaget.
For så vidt angår det foreslåede stk. 6, som er en videre‐
førelse af det gældende stk. 7, foretages der dog en mindre
sproglig justering af ordlyden, så den passer med den nye
organisering af tilsynet. Efter den gældende bestemmelse
kan energi-, forsynings- og klimaministeren fastsætte nær‐
mere regler om, hvilke opgaver Energitilsynet kan varetage.
Med flytningen af den institutionelle ramme for tilsynet er
de mere tværgående opgaver for tilsynet flyttet til lov om
Forsyningstilsynet. Bestemmelsens ordlyd ændres således,
at ministeren fremover kan fastsætte regler om, hvilke opga‐
ver Forsyningstilsynet skal varetage i medfør af elforsy‐
ningsloven.
Det er ikke hensigten i øvrigt at ændre på, hvilke opgaver
ministeren kan fastsætte at Forsyningstilsynet skal varetage.
Den omfatter således fortsat også opgaver, som tilsynet skal
varetage i henhold til eldirektivet.
L 164 - 2017-18 - Bilag 5: Betænkning afgivet den 3/5-18
1889767_0003.png
3
Til nr. 3
Ændringsforslaget er af lovteknisk karakter. Der er alene
tale om en konsekvensrettelse som følge af ændringsforslag
nr. 2, hvor § 78 nyaffattes.
Mikkel Dencker (DF) Dorthe Ullemose (DF) Ib Poulsen (DF) Pia Adelsteen (DF) Jan Rytkjær Callesen (DF)
Claus Kvist Hansen (DF) Thomas Danielsen (V)
fmd.
Jacob Jensen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V)
Torsten Schack Pedersen (V) Marcus Knuth (V) Carl Holst (V) Carsten Bach (LA) Villum Christensen (LA)
Orla Østerby (KF) Bjarne Laustsen (S) Per Husted (S) Jens Joel (S) Peter Hummelgaard Thomsen (S)
Lea Wermelin (S)
nfmd.
Karin Gaardsted (S) Søren Egge Rasmussen (EL) Øjvind Vilsholm (EL) Rasmus Nordqvist (ALT)
Christian Poll (ALT) Andreas Steenberg (RV) Ida Auken (RV) Pia Olsen Dyhr (SF) Trine Torp (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Nunatta Qitornai (NQ)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
7
6
1
1
1
1
L 164 - 2017-18 - Bilag 5: Betænkning afgivet den 3/5-18
1889767_0004.png
4
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 164
Bilagsnr. Titel
1
Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministe‐
ren
2
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
3
Ændringsforslag fra energi-, forsynings- og klimaministeren
4
1. udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 164
Spm.nr.
1
Titel
Spm. om sikring af, at Forsyningstilsynet i sit arbejde indgår i dialog
med og får inddraget input fra de betydende interessenter, til energi-,
forsynings- og klimaministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorvidt Forsyningstilsynet skal tvinge lavere priser igen‐
nem i dag, hvis regningen ender hos fremtidige generationer, til ener‐
gi-, forsynings- og klimaministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvem der skal betale for udflytningen af det nuværende
Energitilsyn (kommende Forsyningstilsyn) til Frederiksværk, til ener‐
gi-, forsynings- og klimaministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om afklaring af forholdet til gældende sektorregulering, til ener‐
gi-, forsynings- og klimaministeren, og ministerens svar herpå
2
3
4