Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2017-18
L 163
Offentligt
1887719_0001.png
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2017 - 202
Doknr.
530692
Dato
30-04-2018
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 19. april 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 1 (L 163) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Susanne Eilersen (DF).
Spørgsmål nr. 1:
”Hvilke
konsekvenser vil lovforslaget få for eksempelvis en fraskilt forælder (forælder
A), der har delt forældremyndighed over et barn med en anden forælder (forælder B),
hvis denne anden forælder (forælder B) er flyttet sammen med en person, som lever
under udvidet adressebeskyttelse, således at barnet og forælder B også bliver omfattet
af særlig adressebeskyttelse? Hvilke rettigheder har i sådanne tilfælde forælder A, som
ikke underlagt særlig adressebeskyttelse, i forhold til samvær med barnet, partshøring
osv.?”
Svar:
Lovforslaget har som udgangspunkt ikke konsekvenser for forælder A i det i spørgsmå-
let opstillede eksempel for så vidt angår retten til samvær med barnet og retten til
partshøring.
Ved lovforslagets § 1, nr. 4, er det dog fastsat, at i visse nærmere bestemte tilfælde,
hvor der anmeldes flytning for et barn, må barnets anmeldte tilflytningsadresse og -
kommune ikke oplyses til den ikke medflyttende forælder under sagens behandling,
herunder i den endelige afgørelse.
Det drejer sig bl.a. om tilfælde svarende til det i spørgsmålet opstillede eksempel, hvor
barnet undergives særlig adressebeskyttelse efter den foreslåede bestemmelse i § 6,
stk. 8, 3. pkt., fordi barnet har eller får samme bopæl som barnets forælder, der er
undergivet særlig adressebeskyttelse som ægtefælle eller samlever til en hovedperson
omfattet af den foreslåede bestemmelse i § 6, stk. 6.
I forhold til det i spørgsmålet opstillede eksempel vil forælder A således bevare retten
til partshøring, men forælder A vil ikke i forbindelse med en partshøring som følge af
en indgivet flytteanmeldelse for barnet, hvorved barnet undergives særlig adressebe-
skyttelse efter den foreslåede bestemmelse i § 6, stk. 8, 3. pkt., få oplyst barnets tilflyt-
ningsadresse og kommune. Det bemærkes herved, at retten til partshøring kun gælder,
hvis forælder A forud for flytningen boede sammen med barnet.
Dette svarer til den gældende ordning for særlig adressebeskyttelse og er endvidere
allerede gældende, såfremt der samtidig med anmeldelsen af en flytning, der er omfat-
tet af CPR-lovens § 13, stk. 2, anmodes om almindelig navne- og adressebeskyttelse, jf.
CPR-lovens § 28, på barnets tilflytningsadresse.
Det skal til slut understreges, at den omstændighed, at barnet undergives særlig adres-
sebeskyttelse som nævnt i det i spørgsmålet opstillede eksempel ikke i sig selv, inde-
bærer, at forælder A mister retten til samvær.
L 163 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, hvilke konsekvenser lovforslaget vil få for eksempelvis en fraskilt forælder (forælder A), der har delt forældremyndighed over et barn med en anden forælder (forælder B), hvis denne anden forælder (forælder B) er flyttet sammen med en person, som lever under udvidet adressebeskyttelse, således at barnet og forælder B også bliver omfattet af særlig adressebeskyttelse, til økonomi- og indenrigsministeren
1887719_0002.png
Med venlig hilsen
Simon Emil Ammitzbøll-Bille
2