Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2017-18
L 160
Offentligt
1897281_0001.png
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.socialministeriet.dk
.dk
Sagsnr.
2018 - 1970
Doknr.
574012
Dato
16-05-2018
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 14. maj 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 4 ad L 160 (alm. del) til børne- og socialministeren, som hermed besva-
res.
Spørgsmål nr. 4:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 14/5-18 fra Sammenslutningen
af Rudolf Steiner Dagtilbud i Danmark, jf. L 160 - bilag 9.
Svar:
Sammenslutningen af Rudolf Steiner Dagtilbud i Danmark har rettet henvendelse til
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg vedrørende et udkast til bekendtgø-
relse om brede pædagogiske mål og indholdsbeskrivelser af seks læreplanstemaer,
som ministeriet har sendt i ekstern høring. Bekendtgørelsesudkastet er hjemlet i L160
om ændring af dagtilbudsloven og lov om folkeskolen, hvor der blandt andet foreslås
en ny lovgivningsmæssig ramme for den pædagogiske læreplan. Lovforslaget er un-
der behandling i Folketinget.
Jeg skal bemærke, at der står et bredt flertal bag lovforslaget og bekendtgørelsen,
som udmønter store dele af dagtilbudsaftalen fra 2017 ”Stærke dagtilbud”.
Aftalen og lovforslaget om den pædagogiske læreplan og den afledte bekendtgørelse
bygger på et stort udviklingsarbejde, hvor praktikere, forskere, uddannelsesfolk og
interessenter fra området gennem et år har udarbejdet konkrete forslag, som i vid
udstrækning uden ændringer derefter er omsat til lovforslag og bekendtgørelse.
Dette udviklingsarbejde, hvor alle aktører på området har bidraget, har ført til, at der
fremover er et fælles pædagogisk grundlag for dagtilbud i Danmark. Det er efter min
opfattelse centralt, at vi som samfund er tydelige om, hvad vi tilbyder vores børn, der
tilbringer en stor del af deres tid og vigtigste år i dagtilbud, og at alle dagtilbud dermed
står på det samme pædagogiske fundament. Samtidig er det vigtigt at bemærke, at
selve den konkrete udmøntning af fundamentet og temaer sker lokalt og dermed af-
hænger af de konkrete børn, forældre og personale.
Det fælles fundament hedder i lovforslaget et fælles pædagogisk grundlag for dagtil-
buddene. Med det pædagogiske grundlag bliver det for første gang beskrevet i dagtil-
budsloven, at elementer som dannelse, leg, børnefællesskaber og læringsmiljøer skal
være kendetegnende for den forståelse og tilgang, der arbejdes med i forhold til børns
trivsel og læring i alle dagtilbud i Danmark.
Som en del af L160 foreslås det også, at ministeren får bemyndigelse til på bekendt-
gørelsesniveau at fastsætte to brede pædagogiske mål og en beskrivelse for hvert
L 160 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 5: MFU spm., om daginstitutionerne med den nye bekendtgørelse om pædagogiske læringsmål og indhold i seks læreplanstemaer fortsat vil have pædagogisk metodefrihed - f.eks. til at fravælge brugen af digitale og teknologiske redskaber, til børne- og socialministeren
læreplanstema. De pædagogiske mål og læreplanstemaer skal være retningsgivende
for det pædagogiske arbejde med børns læring i dagtilbud.
Med bekendtgørelsen vil dagtilbuddene med afsæt i det pædagogiske grundlag skulle
skabe pædagogiske læringsmiljøer for børn, der inden for og på tværs af de seks læ-
replanstemaer understøtter børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse.
Det fremgår af henvendelsen fra Sammenslutningen af Rudolf Steiner Dagtilbud i
Danmark, at
de seks beskrivelser (bilagene) ”i
et vist omfang går i detaljer med hver-
dagen i dagtilbuddene og flere steder er der anvisninger, som kan betragtes som di-
rekte påbud om anvendelse af pædagogiske metoder”.
Sammenslutningen gør endvidere opmærksom på, at Rudolf Steiner skoler ikke intro-
ducerer børnene til digitale medier i de små klasser, og er af den opfattelse at der med
bekendtgørelsen er tale om et statsligt diktat om fx anvendelse af digitale medier med
risiko for at ødelægge muligheden for at drive Rudolf Steiner dagtilbud i Danmark.
Jeg kan oplyse, at de seks beskrivelser fastsætter en række forskellige temaer, som
børn skal have mulighed for at møde i det pædagogiske læringsmiljø i dagtilbuddet.
Eksempelvis fremgår det af læreplanstemaet ’Alsidig personlig udvikling’,
at:
”Læ-
ringsmiljøet skal understøtte, at børn engagerer sig i leg og aktiviteter, der inviterer
dem til at udfolde, udforske og erfare sig selv og hinanden på mange og nye måder.
Børnenes selvforståelse og handlemønstre skal også udfordres i både leg og aktivite-
ter, hvor børnenes eller de voksnes handling eller forståelser begrænser barnets egen
eller andres udvikling.”
I forhold til læreplanstemaet
’Natur, udeliv og science’,
handler science-elementet
blandt andet om, at dagtilbuddene med udgangspunkt i det pædagogiske grundlag
(børnefællesskabet, legen mv.), skal understøtte, at børnene får en begyndende for-
ståelse af hvorfor eksempelvis ting falder på jorden, vand fryser til is, nogle genstande
flyder ovenpå, andre synker, vand forsvinder ned i jorden mv. Som en del af beskri-
velsen for dette tema fremgår det,
at ”Børn
skal have mulighed for at stifte bekendt-
skab med og anvende forskellige teknologiske redskaber som eksempelvis GPS, digi-
tal vægt, webkamera mv., som giver børn mulighed for at udvikle en kreativ, produktiv
og kritisk tilgang til anvendelse af teknologierne”.
De nævnte eksempler på teknologi-
ske redskaber er alene eksempler.
Jeg vil gerne understrege, at der med læreplanstemaerne på ingen måde er tale om et
diktat i forhold til at anvende bestemte metoder. Det er således helt op til lokal beslut-
ning, hvordan det enkelte dagtilbud ønsker at arbejde med de forskellige elementer,
der fremgår af de enkelte læreplanstemaer.
Med venlig hilsen
Mai Mercado
2