Udlændinge- og Integrationsudvalget 2017-18
L 156 Bilag 2
Offentligt
1864885_0001.png
Notat
KOMMENTERET HØRINGSOVERSIGT
vedrørende
Forslag til lov om ændring af udlændingeloven
(Skærpede regler om udvisning af kriminelle udlændinge)
1. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslaget har i perioden fra den 12. januar 2018 til den 9. februar 2018
været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer mv.:
Advokatsamfundet, Amnesti Nu, Amnesty International, Børnerådet, Børns Vilkår, Cen-
tralorganisationernes Fællesudvalg CFU, Danes Worldwide, Danmarks Biblioteksforening,
Danmarks Rederiforening, Danmarks Rejsebureau Forening, Dansk Arbejdsgiverforening,
Dansk Flygtningehjælp, Dansk Socialrådgiverforening, Dansk Tyrkisk Islamisk Stiftelse,
Danske Advokater, Danske Regioner, Datatilsynet, Den Danske Dommerforening, Den
Danske Helsinki-Komité for Menneskerettigheder, Den Katolske Kirke i Danmark, DIGNITY
Dansk Institut Mod Tortur, Dokumentations- og Rådgivningscentret om Racediskrimina-
tion, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Fredsfonden, FinansDanmark,
Flygtningenævnet, Folkehøjskolernes Forening i Danmark, Foreningen af Offentlige Ankla-
gere, Foreningen af Udlændingeretsadvokater, Færøernes Landsstyre, HK/ Danmark, Ind-
vandrermedicinsk Klinik, Odense Universitetshospital, Indvandrerrådgivningen, Institut for
Menneskerettigheder, Kirkernes Integrationstjeneste, Kommunernes Landsforening,
Landsforeningen Adoption og Samfund, Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Landsor-
ganisation af kvindekrisecentre, Mellemfolkeligt Samvirke, Naalakkersuisut (Grønlands
Selvstyre), PRO-Vest, Præsidenten for Vestre Landsret, Præsidenten for Østre Landsret,
Red Barnet, Refugees Welcome, Retspolitisk Forening, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Røde
Kors, Rådet for Etniske Minoriteter, Samarbejdsgruppen om Børnekonventionen, Samtlige
byretter, SOS mod Racisme, Udlændingenævnet, UNHCR Regional Representation for
Northern Europe, Work-live-stay southern Denmark, Ægteskab Uden Grænser, Ældresa-
gen, Aarhus Erhverv / International Community og 3 F.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har modtaget høringssvar fra:
Advokatsamfundet, Amnesty International, Børnerådet, Danes Worldwide, Dansk Ar-
bejdsgiverforening, Datatilsynet, Den Danske Dommerforening, Den Katolske Kirke i Dan-
7. marts 2018
Familiesammenføring
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
Sagsbehandler
Niklas Velling Johansen
Tel.
Mail
Sags nr.
Akt-id
61 98 34 12
[email protected]
2017 - 15277
371676
Side
1/8
L 156 - 2017-18 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
mark, DIGNITY
Dansk Institut Mod Tortur, Foreningen af Udlændingeretsadvokater,
Flygtningenævnet, Færøernes Landsstyre, Institut for Menneskerettigheder, Kommuner-
nes Landsforening, Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Præsidenten for Vestre Lands-
ret, Præsidenten for Østre Landsret, Refugees Welcome, Retspolitisk Forening, Rigsadvo-
katen, Rigspolitiet, Rådet for Etniske Minoriteter, samtlige byretter, SOS mod Racisme,
Udlændingenævnet, Ældresagen og 3 F.
Danes Worldwide, Dansk Arbejdsgiverforening, Den Danske Dommerforening, Den Katol-
ske Kirke i Danmark, Flygtningenævnet, Færøernes Landsstyre, Kommunernes Landsfor-
ening, Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Rådet for Etni-
ske Minoriteter, samtlige byretter, Udlændingenævnet, Ældresagen og 3 F har oplyst ikke
at have bemærkninger til lovforslaget.
Nedenfor er gengivet de væsentligste punkter i de modtagne høringssvar.
Udlændinge- og Integrationsministeriets kommentarer til høringssvarene er anført i kur-
siv.
Bemærkninger af generel politisk karakter samt forslag og bemærkninger, der ikke vedrø-
rer lovforslaget, indgår ikke i høringsoversigten. Udlændinge- og Integrationsministeriet
kan for en fuldstændig gennemgang af samtlige synspunkter henvise til høringssvarene,
som er sendt til Folketingets Udlændinge- og Integrationsudvalg.
2. Høringssvarene
2.1. Generelle bemærkninger
Advokatrådet
bemærker, at lovforslaget i vidt omfang ses at være en kodificering af alle-
rede gældende ret som fastslået af de danske domstole og Den Europæiske Menneskeret-
tighedsdomstols
EMD’s
fortolkning af Den Europæiske Menneskerettighedskonvention
(EMRK) artikel 8.
Amnesty International
anfører, at forslagene til ændringer i sig selv er så
små og detaljeorienterede, at det kan undre, at man har affattet et lovforslag for disse
justeringer.
Datatilsynet
bemærker, at det forudsættes, at persondataloven og regler udstedt i med-
før heraf vil blive iagttaget i forbindelse med de behandlinger af personoplysninger, der vil
ske som følge af lovforslagets bestemmelser. Datatilsynet forudsætter endvidere, at tilsy-
net bliver hørt over eventuelle bekendtgørelser, eller ændringer heraf, der skal udstedes i
medfør af lov, i det omfang disse har betydning for beskyttelse af privatlivet i forbindelse
med behandlingen af personoplysninger.
DIGNITY
Dansk Institut Mod Tortur
og
Institut for Menneskerettigheder
anbefaler, at
EMD’s
praksis gøres lettere tilgængelig for praktikere, herunder borgere, anklagere, for-
svarere og dommere, og at informationsmateriale løbende opdateres efterhånden som
praksis udvikler sig.
DIGNITY
Dansk Institut Mod Tortur
foreslår, at der tydeligt henvises
til, at lovforslaget ikke medfører en forringelse af den nuværende beskyttelse efter men-
neskerettighederne.
Side
2/8
L 156 - 2017-18 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
DIGNITY
Dansk Institut Mod Tortur, Refugees Welcome
og
SOS mod Racisme
anfører,
at lovforslaget kan føre til, at flere personer havner på
”tålt
ophold”, og anbefaler, at lov-
bemærkningerne tager stilling hertil.
Refugess Welcome
mener principielt, at udvisning
kun bør anvendes over for personer med korte ophold og uden familie eller andre stærke
bånd i Danmark.
SOS mod Racisme
anfører, at lovforslaget foreskriver, at også psykisk
syge, der er indsat i forvaring, eller som har afsonet en tidsubestemt dom til psykiatrisk
behandling, skal udvises efter endt ophold, uden at forholde sig til, at nogle psykisk syge
mennesker vil være mere farlige, hvis de ikke får deres medicin.
Den 12. oktober 2017 afgav Udvisningsarbejdsgruppen fem anbefalinger til, hvordan der i
højere grad kan ske udvisning af udlændinge, der deltager i rocker- og banderelaterede
aktiviteter og kriminalitet. Det er Udlændinge- og Integrationsministeriets vurdering, at
anbefalingerne afdækker et yderligere rum for udvisning, og at det kan anvendes generelt
over for kriminelle udlændinge. Med lovforslaget gennemføres de af arbejdsgruppens
anbefalinger, som kræver lovændringer. Det foreslås for det første, at der fastlægges ret-
ningslinjer for, under hvilke omstændigheder kriminelle udlændinge i almindelighed kan
udvises, uden at det med sikkerhed er i strid med EMRK artikel 8 om ret til respekt for pri-
vat- og familielivet. For det andet foreslås det, at ordningen med betinget udvisning tyde-
liggøres ved at indføre en egentlig advarselsordning uden prøvetid, og
som tillæg til
arbejdsgruppens anbefaling
at terminologien om, at en udvisning gøres betinget, derfor
forlades. En sådan advarsel skal i modsætning til den gældende ordning om betinget ud-
visning med en prøvetid være tidsubegrænset. Det betyder, at retsvirkningen af en advar-
sel ikke
som den nuværende ordning
er begrænset til en prøveperiode, men skal indgå i
domstolenes vurdering af, om der kan ske udvisning for et nyt strafbart forhold, uanset
hvornår der foretages rettergangsskridt ved fortsat kriminalitet. Desuden kan en sådan
advarsel
modsat den gældende ordning om betinget udvisning
tildeles alle udlændinge,
herunder EU-borgere. For det tredje foreslås det, at der i udlændingeloven indføres hjem-
mel til at meddele indrejseforbud for en kortere periode end den, der følger af de nuvæ-
rende regler, hvis et indrejseforbud for en kortere periode vil betyde, at der kan ske udvis-
ning i tilfælde, hvor dette ellers vurderes med sikkerhed at være i strid med Danmarks
internationale forpligtelser på grund af indrejseforbuddets længde.
Politiet, anklagemyndigheden og udlændingemyndighederne arbejder i øjeblikket på at
gennemføre de af arbejdsgruppens anbefalinger, som ikke kræver lovændringer. Det drejer
sig konkret om mulighederne for i videre omfang end i dag administrativt at afvise og
udvise rockere og bandemedlemmer (alene) af hensyn til den offentlige orden, samt om
udbredelse af best practice mellem de involverede myndigheder i en udvisningssag. Rigs-
advokaten har i Rigsadvokatmeddelelsen, afsnittet om udvisning ved dom, fastsat nærme-
re retningslinjer for anklagemyndighedens behandling af sager om udvisning. Afsnittet vil
blive revideret i overensstemmelse med lovforslaget og retningslinjerne heri. Rigsadvoka-
ten reviderer og opdaterer herudover løbende de forskellige hjælpeværktøjer, som kan
hjælpe og støtte anklagerne i deres forberedelse af sager om udvisning af kriminelle ud-
lændinge. Rigsadvokaten har i den forbindelse blandt andet netop revideret oversigterne
over udvisningspraksis fra henholdsvis Højesteret og EMD. Materialet er offentligt tilgæn-
geligt på Rigsadvokatens hjemmeside.
Side
3/8
L 156 - 2017-18 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
I forlængelse af lovforslaget vil Justitsministeriet foretage de nødvendige ændringer i be-
kendtgørelse nr. 881 af 4. juli 2014 om behandling af personoplysninger i Det Centrale
Kriminalregister (Kriminalregisteret) med senere ændringer. Justitsministeriet vil i den
forbindelse inddrage Datatilsynet i det omfang, det måtte være relevant.
Det bemærkes, at det fremgår af udlændingelovens § 50 a, stk. 1, at hvis udvisning er sket
ved dom, hvorved en udlænding efter reglerne i straffelovens §§ 68-70 er dømt til forvaring
eller anbringelse, træffer retten i forbindelse med en afgørelse efter straffelovens § 72 om
ændring af foranstaltningen, der indebærer udskrivning fra hospital eller forvaring, samti-
dig bestemmelse om ophævelse af udvisningen, hvis udlændingens helbredsmæssige til-
stand afgørende taler imod, at udsendelse finder sted.
Det bemærkes endvidere, at det fremgår af udlændingelovens § 49 a, at der forud for ud-
sendelse af en udlænding, som har haft opholdstilladelse efter § 7 eller § 8, stk. 1 eller 2,
og som er udvist ved dom, skal træffes afgørelse af Udlændingestyrelsen om, hvorvidt
udlændingen kan udsendes, jf. udlændingelovens § 31, medmindre udlændingen samtyk-
ker i udsendelsen. En afgørelse om, at udlændingen ikke kan udsendes, jf. § 31, skal tillige
indeholde afgørelse om meddelelse eller nægtelse af forlængelse af opholdstilladelse efter
§ 7. Det er regeringens klare holdning, at udviste udlændinge er uønskede i Danmark, og at
det forhold, at en kriminel udlænding eventuelt ikke for tiden kan udsendes af Danmark,
ikke skal have indflydelse på vurderingen af, om den pågældende kan udvises. Lovforslaget
er udformet i overensstemmelse hermed.
2.2. Retningslinjer for EMRK artikel 8-vurderingen i sager om udvisning af kriminelle
udlændinge
Advokatrådet
finder, at de i lovforslaget nævnte kategorier og bemærkningerne til, hvor-
når udvisning i almindelig bør ske, er udtryk for en meget forenklet opfattelse af retsprak-
sis fra EMD. Det er vanskeligt at fastsætte udgangspunkter for, hvornår udvisning i almin-
delighed bør ske, da ingen sager ligner hinanden, og da sagerne kan variere betydeligt for
så vidt angår kriminalitetens karakter og udlændingens tilknytning til henholdsvis Danmark
og det land, hvor vedkommende er statsborger. Vurderingen af, hvorvidt udvisning er
foreneligt med EMRK artikel 8, bør som hidtil kunne foretages frit af domstolene baseret
på den enkelte sags faktiske omstændigheder og retspraksis fra bl.a. EMD.
DIGNITY
Dansk Institut Mod Tortur
og
Institut for Menneskerettigheder
mener, at
gennemgangen af praksis i retningslinjerne bør være mere omfattende.
DIGNITY
Dansk Institut Mod Tortur
foreslår, at det præciseres, hvornår retningslinjerne
kan fraviges i konkrete sager. Instituttet finder det betænkeligt, at regeringen ønsker at
fastsætte regler for udvisning af kriminelle udlændinge uanset, at en sådan fastlæggelse i
lovbemærkningerne indebærer en risiko for, at domstolene ved prøvelsen af en konkret
sag vil kunne nå frem til, at det ikke efter EMRK er muligt at udvise den pågældende.
Institut for Menneskerettigheder
finder det positivt, at udkastet opstiller retningslinjer,
som indeholder en respekt for domstolenes rolle og Danmarks internationale forpligtelser.
Det anbefales, at retningslinjerne suppleres med nærmere beskrivelser af anvendelsen af
Side
4/8
L 156 - 2017-18 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
retningslinjerne over for udvisningspraksis uden for retningslinjernes anvendelsesområde,
samt at der tilføjes retningslinjer for udvisning af EU-borgere.
Landsforeningen af Forsvarsadvokater
anfører, at lovforslaget tilsigter en bestemt for-
tolkning af domstolspraksis, som løftes til lovniveau. Det er landsforeningens opfattelse, at
fremgangsmåden er i strid med princippet i grundlovens § 3.
Retspolitisk Forening
finder, at sigtet med lovforslaget er meget vidtgående, idet det
tilsiger, at myndigheder og domstole skal udvise kriminelle i et omfang, der kun afgrænses
af EMRK artikel 8’s helt sikre i i u si dhold, og at forslaget å ses so udtryk for e
manglende tillid eller kritisk holdning til
EMD’s
virke og beslutninger i udvisningssager.
Med lovforslaget foreslås det som noget nyt, at de danske domstoles anvendelse af ud-
lændingelovens § 26, stk. 2, fremover tager udgangspunkt i retningslinjer, der er fastsat af
lovgiver i lovbemærkningerne til bestemmelsen. Retningslinjerne tager sigte på de krimina-
litetsformer, som EMD ser med alvor på, og er udformet med udgangspunkt i den straf,
som udlændingen idømmes i den konkrete sag, hvor der skal tages stilling til udvisnings-
spørgsmålet. Retningslinjerne skal navnlig ses i sammenhæng med, at der i den nyeste
praksis fra EMD i proportionalitetsafvejningen synes at blive lagt større vægt end tidligere
på kriminalitetens art og grovhed eller den pågældendes kriminelle løbebane over for hen-
synet til udlændingen og dennes familie. De opstillede retningslinjer vil ikke ændre på, at
retten ved afgørelsen af, om udvisning med sikkerhed vil være i strid med EMRK artikel 8 i
den konkrete sag skal foretage en samlet og konkret vurdering. Retningslinjerne vil derfor
skulle fraviges, hvis de vil føre til en udvisning, som med sikkerhed er i strid med Danmarks
internationale forpligtelser. Da EMRK artikel 8 i alle tilfælde indebærer en afvejning, er der
en risiko for, at de danske domstole og EMD i forbindelse med prøvelse af en konkret sag
om en kriminel udlænding, som i overensstemmelse med retningslinjerne ellers vil skulle
udvises, vil kunne nå frem til, at det ikke efter EMRK artikel 8 er muligt at udvise den på-
gældende efter en samlet og konkret vurdering af de relevante omstændigheder.
Det er Udlændinge- og Integrationsministeriets vurdering, at retningslinjerne og gennem-
gangen af retspraksis i lovforslaget giver et fuldt oplyst og tilstrækkeligt grundlag for dom-
stolenes vurdering af udvisningsspørgsmålet i konkrete sager.
Det er ikke i strid med princippet om magtfordeling i grundlovens § 3, at lovgivningsmag-
ten (Folketinget og regeringen i forening) fastsætter generelle retningslinjer for, hvornår
kriminelle udlændinge i almindelighed kan udvises, uden at det med sikkerhed er i strid
med EMRK artikel 8. Det bemærkes i øvrigt, at domstolene uanset retningslinjerne i hver
enkelt sag vil skulle foretage en konkret vurdering af, om udvisning med sikkerhed vil være
i strid med Danmarks internationale forpligtelser.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3 og 2.4 i lovforslagets almindelige bemærkninger samt til
bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 4.
2.3. Ny advarselsordning til tydeliggørelse af ordningen om betinget udvisning
Side
5/8
L 156 - 2017-18 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
Advokatrådet
og
Amnesty International
anfører, at udvisningsreglerne i praksis allerede
anvendes på den foreslåede måde.
Foreningen af Udlændingeretsadvokater
finder det betænkeligt og uacceptabelt, hvis
lovforslaget betyder, at en advarsel skal tillægges en sådan betydning, at den kan tilside-
sætte eller omgå proportionalitetsafvejningen og dermed åbne op for flere udvisninger.
Det anføres endvidere, at der med forslaget, der modsat den gældende ordning også om-
fatter EU-borgere, vil være en fare for, at man overtræder de principper, som efter EU-
reglerne gælder for begrænsning af retten til fri bevægelighed. Foreningen bifalder, at en
advarsel tildeles ved domsafsigelse, og at dommeren skal vejlede om betydningen heraf.
Institut for Menneskerettigheder
forstår forslaget sådan, at ikke kun tidligere domme om
betinget udvisning, men også tidligere påstande om udvisning, der ikke førte til dom,
fremover skal anses som en advarsel, der skal tillægges selvstændig vægt, og finder, at
dette kan medføre en vis skærpelse af udvisningspraksis med tilbagevirkende kraft.
Landsforeningen af Forsvarsadvokater
er betænkelig ved en tidsubegrænset advarsels-
ordning og henstiller, at der indsættes en tidsmæssig begrænsning af en advarsel. Det
anføres, at det må betegnes som et fundamentalt retssikkerhedsprincip, at den domfæld-
te forstår og kan overskue konsekvenserne af sin dom, og at dansk ret helt overvejende er
præget af tidsbegrænsning vedrørende sanktioners gentagelsesvirkning.
Retspolitisk For-
ening
anfører, at der er tale om en markant skærpelse, da en advarsel efter forslaget har
længevarende/permanent virkning, mens en betinget udvisning i dag bortfalder efter en
tidsbestemt periode.
Præsidenten for Østre Landsret
og
Præsidenten for Vestre Landsret
finder, at forholdet
mellem udlændingelovens § 26, stk. 2, og udlændingelovens § 26 b bør klargøres i be-
mærkningerne.
Med lovforslaget foreslås det, at ordningen med betinget udvisning tydeliggøres ved at
indføre en egentlig advarselsordning uden prøvetid. Af samme grund forlades terminologi-
en om, at en udvisning er betinget. Med forslaget tydeliggøres det således, at det skal
indgå som et skærpende element i afvejningen af, om udvisning fortsat med sikkerhed vil
være i strid med Danmarks internationale forpligtelser, at en udlænding tidligere er tildelt
en advarsel om, at fortsat kriminalitet kan føre til udvisning, og at udvisning efter om-
stændighederne kan anses for særlig påkrævet på grund af, at den pågældende udlænding
er tildelt en sådan advarsel. Dette gælder, uanset hvornår et nyt strafbart forhold måtte
blive begået. Dette er en betydelig skærpelse i forhold til prøvetiden på 2 år i dag. Det er
dog samtidig klart, at den vægt, der kan lægges på en advarsel, falder med tiden. Tildeles
udlændingen en advarsel, foreslås det, at retten i forbindelse med dommens afsigelse skal
vejlede udlændingen om betydningen heraf.
Den foreslåede bestemmelse i § 2, stk. 3, medfører, at en dom om betinget udvisning på
grund af en lovovertrædelse begået før lovens ikrafttræden inden for prøvetiden for den
betingede udvisning har samme virkning som en advarsel. Udlændinge- og Integrationsmi-
nisteriet bemærker hertil, at der ikke med lovforslaget er tilsigtet nogen ændringer i dom-
Side
6/8
L 156 - 2017-18 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
stolenes vurdering af betydningen af en tidligere påstand om udvisning eller tidligere dom
om betinget udvisning, hvor prøvetiden er udløbet.
Det er Udlændinge- og Integrationsministeriets vurdering, at den foreslåede ændring af
udvisningsreglerne er i overensstemmelse med EU-retten. Det bemærkes i den forbindelse,
at ministeriet i lyset af høringssvarene fra præsidenterne for Østre og Vestre Landsret
under afsnit 9 i de almindelige bemærkninger har præciseret forholdet mellem udlændin-
gelovens § 26, stk. 2, og udlændingelovens § 26 b.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.3, 3.4 og 9 i lovforslagets almindelige bemærkninger, samt til
bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 1-3, og § 2, stk. 3.
2.4 Varigheden af indrejseforbud
Advokatrådet
anfører, at indrejseforbud af kort varighed efter omstændighederne vil
kunne udgøre en krænkelse af Danmarks internationale forpligtelser, herunder Børnekon-
ventionen, og bemærker, at Danmark er underlagt andre internationale forpligtelser end
EMRK artikel 8, og at udvisning, herunder varigheden af et indrejseforbud, tillige skal være
i overensstemmelse med disse internationale forpligtelser.
Foreningen af Udlændingeretsadvokater
finder det bekymrende, at lovændringen i prak-
sis betyder, at der kan ske flere udvisninger, og bemærker, at forslaget har til formål at
omgå Danmarks internationale forpligtelser i henhold til den proportionalitetsvurdering,
so do stole e skal foretage. Fore i ge fi der, at love ka ko
e til at ”ra
e for
bredt”, idet udlæ dinge,
der kun har begået mindre alvorlig kriminalitet, og som ikke har
nogen kriminel løbebane, vil kunne udvises, hvilket kan have uforholdsmæssigt store kon-
sekvenser for familien.
Med lovforslaget foreslås det, at der fremover kan meddeles indrejseforbud af kortere
varighed end fastsat i udlændingelovens § 32, stk. 2 og 3, hvis det betyder, at der dermed
kan ske udvisning i en sag, hvor dette ellers med sikkerhed ville være i strid med Danmarks
internationale forpligtelser. Hvis et indrejseforbud af kortere varighed vil betyde, at der
kan ske udvisning, hvor dette ellers med sikkerhed er i strid med Danmarks internationale
forpligtelser, vil varigheden af indrejseforbuddet i alle tilfælde skulle afkortes, så der i vi-
dest muligt omfang udvises, når dette ikke med sikkerhed er i strid med Danmarks interna-
tionale forpligtelser. Det helt klare udgangspunkt vil fortsat være, at indrejseforbuddets
varighed fastsættes automatisk på baggrund af den idømte frihedsstraf. Det er således
alene i tilfælde, hvor varigheden af et indrejseforbud vil have selvstændig og afgørende
betydning for, om udvisning med sikkerhed vil være i strid med Danmarks internationale
forpligtelser, at der kan meddeles indrejseforbud af kortere varighed.
Det forudsættes, at den foreslåede bestemmelse i lovforslaget administreres i overens-
stemmelse med Danmarks internationale forpligtelser.
Der henvises i øvrigt til pkt. 4.3 og 4.4 i lovforslagets almindelige bemærkninger samt til
bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 5.
Side
7/8
L 156 - 2017-18 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
3. Lovforslaget
Der er foretaget en række mindre lovtekniske ændringer og mindre redaktionelle justerin-
ger og ændringer, herunder en præcisering i afsnit 9 i de almindelige bemærkninger ved-
rørende forholdet mellem udlændingelovens § 26, stk. 2, og udlændingelovens § 26 b, i
forhold til det udkast til lovforslag, der blev sendt i høring.
Side
8/8