Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
L 153 Bilag 4
Offentligt
1890419_0001.png
Folketinget
Transport- Bygnings- og Boligudvalget
Dato: 7. maj 2018
Henvendelse til Transport- Bygnings og Boligudvalget om L153
Forslag til lov om ændring af byggeloven
For at sikre en effektiv og smidig sagsbehandling har KL i sit høringssvar
til udkast til L153 peget på behovet for flere frihedsgrader for kommunal-
bestyrelserne til at tilrettelægge arbejdet og henlægge opgaver i forbin-
delse med brandsyn til de fælleskommunale beredskaber.
Der gælder som udgangspunkt ikke begrænsninger med hensyn til, hvilke
kommunale opgaver og hvilken kompetence kommunalbestyrelser kan til-
lægge til kommunale fællesskaber, herunder de fælleskommunale bered-
skaber, medmindre andet følger af lovgivningen.
KL vil gerne kvittere for, at der i forslaget foreslås indført en hjemmel, der
gør det muligt, men ikke obligatorisk, for kommunalbestyrelsen at dele-
gere nærmere definerede forvaltningsopgaver til de fælleskommunale be-
redskaber. Det er en del af den fleksibilitet, KL har efterspurgt. Men i for-
hold til det udkast, der oprindeligt var i offentlig høring, er der i stedet for
en udvidelse af de opgaver kommunerne kan henlægge sket en indsnæv-
ring.
Lovforslagets §16, stk. 6 giver i en vis udstrækning kommunerne mulig-
hed for selv at tilrettelægge arbejdet og henlægge en nærmere beskrevet
afgørelseskompetence vedrørende brandsikkerhedsmæssige forhold til
det lokale beredskab. Men der er kun tale om opgaver, hvor der er en
konkret risiko for personskade, og hvor kommunen i stk. 7 vurderer, at
den ikke selv indenfor et rimeligt tidsrum vil kunne træffe afgørelse om de
ulovlige brandsikkerhedsmæssige forhold. Stk. 7 er ny i forhold til det op-
rindelige høringsudkast. Det er KL's vurdering, at det er en yderligere ind-
snævring af mulighederne/råderummet ift. det tidligere forslag og en for
snæver opgaveafgrænsning.
Bestemmelserne i §1, stk. 1 – (§16, stk. 6 og 7) bør ændres, så kommu-
nerne også kan henlægge sager, der ikke udgør en konkret risiko for per-
sonskade og ikke er akutte. Der er tale om opgaver, som varetages af de
kommunale byggesagsbehandlere, og som en kommune kan ønske at
henlægge til de fælles kommunale beredskaber ud fra en vurdering af,
hvordan en opgave varetages bedst muligt under de lokale forhold. Alter-
nativet er en øget administrativ byrde, fordi sager skal frem og tilbage
mellem parterne flere gange, før der kan træffes afgørelse.
Sags ID: SAG-2017-07176
Dok. ID: 2521567
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1 af 2
L 153 - 2017-18 - Bilag 4: Henvendelse af 7/5-18 fra KL
1890419_0002.png
Eksempel 1
Hvis beredskabet bliver opmærksom på et brandsikkerhedsmæssigt pro-
blem, der ikke er personskadeligt og/eller ikke haster, skal beredskabet
efter brandsynsbekendtgørelsen anmelde forholdet til den kommunale
byggemyndighed, der træffer afgørelse i sagen. De skal så efterfølgende
orientere beredskabet om udfaldet af sagen med henblik på et opføl-
gende brandsyn. Alternativet er, at kommunalbestyrelsen vælger at hen-
lægge hele sagsgangen til det fælleskommunale beredskab. Sådan var
sagsgangen mange steder før oprettelsen af de kommunale fællesska-
ber, og sådan sker det stadig i de kommuner, der har eget beredskab.
Eksempel 2
Beredskabet vil ikke have mulighed for at partshøre under brandsyn.
Partshøring skal foretages skriftligt af byggemyndigheden, der ikke har
været på stedet. Eventuelle bemærkninger i forbindelse med partshørin-
gen vil formentlig skulle kommenteres af beredskabet, der har været på
stedet. Alternativet er, at kommunalbestyrelsen kan vælge at lade parts-
høringen henlægge til det kommunale beredskab.
KL skal anmode Transport-, Bygge- og Boligudvalget overveje at udvide
rummet for, hvilke opgaver kommunalbestyrelserne kan henlægge til de
fælleskommunale beredskaber, sådan at en ændring af byggeloven sikrer
fleksibilitet og effektivitet ud fra kommunalbestyrelsens vurdering af en
fremtidssikret planlægning til gavn for erhvervsliv, borgere og administra-
tion
.
Dato: 7. maj 2018
Sags ID: SAG-2017-07176
Dok. ID: 2521567
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 2 af 2
Med venlig hilsen
Jacob Bundsgaard
Kristian Wendelboe