Udlændinge- og Integrationsudvalget 2017-18, Udlændinge- og Integrationsudvalget 2017-18, Udlændinge- og Integrationsudvalget 2017-18
L 145 Bilag 1, L 145 A Bilag 1, L 145 B Bilag 1
Offentligt
1854558_0001.png
-- AKT 331875 -- BILAG 1 -- [ høringssvar sasgsnr20176402 ] --
L 145a - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
1854558_0002.png
-- AKT 331875 -- BILAG 2 -- [ 20171031154501889 ] --
L 145a - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
1854558_0003.png
L 145a - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
1854558_0004.png
L 145a - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
1854558_0005.png
-- AKT 331875 -- BILAG 3 -- [ Høringssvar ] --
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Sendt til:
Cc:
[email protected], [email protected]
[email protected]
24. oktober 2017
Datatilsynet
Borgergade 28, 5.
1300 København K
CVR-nr. 11-88-37-29
Telefon 3319 3200
Fax 3319 3218
E-mail
[email protected]
www.datatilsynet.dk
J.nr. 2017-112-0782
Dok.nr. 448323
Sagsbehandler
Camilla Andersen
Direkte 3319 3211
Vedrørende høring over udkast til lov om ændring af udlændingeloven
(Indkvartering og forsørgelse af flygtninge og asylansøgere m.fl., og advi-
sering af kommunerne om visse afgørelser i klagesager)
Ved e-mail af 6. oktober 2017 har Udlændinge- og Integrationsministeriet
anmodet om Datatilsynets bemærkninger til ovennævnte udkast til lov.
Datatilsynet forudsætter at persondataloven
1
og regler udstedt i medfør heraf,
herunder sikkerhedsbekendtgørelsen
2
, vil blive iagttaget i forbindelse med de
behandlinger af personoplysninger, der vil ske som følge af lovforslagets be-
stemmelser.
Udkastet giver ikke umiddelbart Datatilsynet anledning til bemærkninger.
Datatilsynet skal for god ordens skyld gøre opmærksom på, at databeskyttel-
sesforordningen
3
får virkning fra 25. maj 2018, og at persondataloven samti-
dig ophæves.
Kopi af dette brev sendes til Justitsministeriets Lovafdeling til orientering.
Med venlig hilsen
Camilla Andersen
1
2
Lov nr. 429 af 31. maj 2000 om behandling af personoplysninger med senere ændringer.
Justitsministeriets bekendtgørelse nr. 528 af 15. juni 2000, som ændret ved bekendtgørelse
nr. 201 af 22. marts 2001, om sikkerhedsforanstaltninger til beskyttelse af personoplysninger,
som behandles for den offentlige forvaltning.
3
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse
af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling
af sådanne oplysninger og om ophævelse af direktiv 95/46/EF.
L 145a - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
1854558_0006.png
-- AKT 331875 -- BILAG 4 -- [ 2017, 03.11, Indkvartering og forsørgelse, Den katolske Kirke i Danmark ] --
C
ZESLAW
K
OZON
R
OMERSK
-
KATOLSK BISKOP AF KØBENHAVN
G
L
. K
ONGEVEJ
15
DK-1610 K
ØBENHAVN
V
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10,
1216 København K
3. november 2017
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Høring over udkast til lov om ændring af udlændingeloven, Indkvartering og forsørgelse af
flygtninge og asylansøgere m.fl., og advisering af kommunerne om visse afgørelser i
klagesager.
På Den katolske Kirkes vegne takker jeg for muligheden for at blive inddraget i høringen over dette udkast til
til lov om ændring af udlændingeloven.
Vi har ingen kommentarer til udkastet.
Med de venligste hilsner
+ Czeslaw Kozon
Romersk-katolsk biskop af København
TLF
(+45) 33 55 60 80 ·
FAX
(+45) 33 55 60 86 ·
E
-
MAIL
[email protected]
·
GIRO
500-1471
L 145a - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
1854558_0007.png
-- AKT 331875 -- BILAG 5 -- [ Høring.automatisk påklage.3.11 ] --
Foreningen af Udlændingeretsadvokater
FAU
_______________________________________________________
03.11.2017
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Asyl og visum
Slotsholmsgade 10
1216 København K
E-mail:
[email protected],
[email protected] og [email protected].
Høring af lovforslag om ændring af udlændingeloven,
(
Indkvartering og forsørgelse af flygtninge og asylansøgere m.fl., og advisering af
kommunerne om visse afgørelser i klagesager)
).
1. Indledning
Foreningen af Udlændingeretsadvokater FAU takker for fremsendelse af lovforslaget
til høring.
Der ses at være tale om initiativer, der først og fremmest retter sig mod syriske og
somaliske flygtninge, herunder at reducerer de omkostninger, der ses at følge af
forsøget på at gøre deres flygtningetilværelse i Danmark midlertidig.
Alle ønsker at krigene i Syrien og Somalia skal slutte, men umiddelbart virker
sikkerhedssituationen begge steder ganske uoverskuelig. Derfor virker det også
grotesk, at de danske udlændingemyndigheder er pålagt at bruger store ressourcer på
at holde flygtningen i midlertidighed og frygt for tilbagesendelse før der er varig
fred.
Når det så er sagt, så kan FAU naturligvis tilslutte sig kodificeringen af den allerede
praktiserede indkvarteringsmulighederne for mindreårige asylsøgende børn hos deres
herboende forældre.
FAU kan tillige tilslutte os den automatisk påklage i sager om inddragelse eller
afslag på forlængelse af opholdstilladelser (for især somaliske flygtninge), idet vi ser
det for retssikkerhedsmæssigt forsvarligt, at ligestille disse situationer med de
L 145a - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
1854558_0008.png
spontane asylansøger, der har fået afslag i Udlændingestyrelsen og hvor der også
sker automatisk påklage.
Der ses allerede nu at være en række ressourcekrævende effekter, hvor vi som
advokater bl.a. bliver kontakte af vores klienters bopælskommuner for at få bekræftet
om de fortsat har ret til at opholde sig i Danmark eller ej.
Det vil således også være en lettelse for os som advokater, såfremt der gives besked
til de pågældende bopælskommuner om vores klienters (processuelle-)
opholdsgrundlag.
Også forenklinger i forhold til de midlertidige forlængelser af opholdstilladelser efter
udlændingelovens § 7, stk. 3 giver administrativt ressources forbrug, hvilket kunne
løses ved at ligestille flygtningene med denne opholdstilladelse med de øvrige
flygtninge (§ 7.1 og 7.2). Det omkostningstunge system er således selvskabt, men når
det nu er tilfældet kan FAU ikke have noget indvendinger imod at man forsøger at
begrænse det værste ressourcespild.
På Foreningen af Udlændingeretsadvokaters vegne:
Jytte Lindgård
Formand
Anne Osbak
Næstformand
2 af 2
L 145a - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
1854558_0009.png
-- AKT 331875 -- BILAG 6 -- [ VS Høringssvar frá Færøernes Landsstyre Ekstern høring vedr. udkast til lovforslag o… --
UIM Udlændingeafdelingen ([email protected])
UIM ([email protected])
VS: Høringssvar frá Færøernes Landsstyre: Ekstern høring vedr. udkast til lovforslag om indkvartering og forsørgelse af
flygtninge og asylansøgere m.fl., og advisering af kommunerne om visse afgørelser i klagesager
E-mailtitel:
VS: Høringssvar frá Færøernes Landsstyre: Ekstern høring vedr. udkast til lovforslag om indkvartering og forsørgelse af
flygtninge og asylansøgere m.fl., og advisering af kommunerne om visse afgørelser i klagesager (UIBM Id: 288761)
09-10-2017 08:34:47
Sendt:
Høringsbrev.docx; Udkast til lovforslag.docx; Høringsliste.docx;
Bilag:
Til:
Fra:
Titel:
Fra:
Nella Festirstein [mailto:[email protected]]
Sendt:
6. oktober 2017 16:30
Til:
UIM Hovedpostkasse; Niels Rune Brandt
Cc:
'[email protected]'; VMR-Journal
Emne:
Høringssvar frá Færøernes Landsstyre: Ekstern høring vedr. udkast til lovforslag om indkvartering og forsørgelse af flygtninge
og asylansøgere m.fl., og advisering af kommunerne om visse afgørelser i klagesager (UIBM Id: 288761)
Til Udlændinge- og Integrationsministeriet, Asyl og Visum
Færøernes Landsstyre har fået tilsendt i høring
“Udkast til Lov om ændring af udlændingeloven (Indkvartering og forsørgelse af
flygtninge og asylansøgere m.fl., og advisering af kommunerne om visse afgørelser i klagesager)”
Ifølge lovudkastets § 3 skal loven ikke gælde direkte for Færøerne, men loven kan senere ved kongelig anordning helt eller delvist
sættes i kraft for Færøerne, såfremt færøske myndigheder anmoder herom.
Færøernes Landsstyre har taget dette til efterretning og har på nuværende tidspunkt ikke andre bemærkninger.
Venlig hilsen
Nella Festirstein
Afdelingschef
Lagmandens Kontor
Lovafdelingen
Tlf. +298 30 60 00
Direkte tlf. +298 55 80 76
Fra:
Cecilie Marie Larsen [mailto:[email protected]]
Sendt:
6. oktober 2017 10:10
Til:
Advokatrådet <[email protected]>; Amnesti Nu <[email protected]>; Amnesty International
<[email protected]>; Asylret <[email protected]>; Bedsteforældre for Asyl <[email protected]>;
Børnerådet <[email protected]>; Børne- og Kulturchefforeningen <[email protected]>; Børns Vilkår <[email protected]>;
Centralorganisationernes Fællesudvalg CFU <[email protected]>; Danes Worldwide <[email protected]>; Danmarks Biblioteksforening
<[email protected]>;
[email protected];
Danmarks Rejsebureau Forening <[email protected]>; Dansk Arbejdsgiverforening
<[email protected]>; Dansk Flygtningehjælp <[email protected]>; Dansk Socialrådgiverforening <[email protected]>; Danske Advokater
<[email protected]>; Datatilsynet <[email protected]>; Den Danske Dommerforening <[email protected]>;
Den Danske Helsinki-Komité for Menneskerettigheder <[email protected]>; Den Katolske Kirke i Danmark
<[email protected]>; Det Kriminalpræventive Råd <[email protected]>; DIGNITY - Dansk Institut Mod Tortur
<[email protected]>; Dokumentations- og Rådgivningscentret om Racediskrimination <[email protected]>;
Dommerfuldmægtigforeningen <[email protected]>; Domstolsstyrelsen <[email protected]>; Finansrådet
<[email protected]>; Flygtningenævnet <[email protected]>; Folkehøjskolernes Forening <[email protected]>; Advokat Jytte Lindgård -
FAU Foreningen af Udlændingeretsadvokater <[email protected]>; Fredsfonden <[email protected]>; Journalin hjá LMS
<[email protected]>; HK/Danmark <[email protected]>; Indvandrermedicinsk klinik <[email protected]>;
Indvandrerrådgivningen <[email protected]>; Institut for Menneskerettigheder <[email protected]>;
Kirkernes Integrationstjeneste <[email protected]>; KL - Kommunernes Landsforening <[email protected]>; Landsforeningen Adoption og
Samfund <[email protected]>; Landsforeningen af Forsvarsadvokater <[email protected]>; Landsorganisationen
LO <[email protected]>; Naalakkersuisut (Grønlands Selvstyre) <[email protected]>;
[email protected];
PRO-Vest <[email protected]>; Vestre
Landsret <[email protected]>; Østre Landsret <[email protected]>; Red Barnet <[email protected]>;
L 145a - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
1854558_0010.png
Refugees Welcome <[email protected]>; Retspolitisk Forening <[email protected]>; Rigspolitiet
<[email protected]>; Dansk Røde Kors <[email protected]>; Rådet for Etniske Minoriteter <[email protected]>; Børnesagens Fællesråd
<[email protected]>; Dansk Ungsoms Fællesråd <[email protected]>; Danske Handicaporganisationer <[email protected]>; DUI - Leg &
Virke <[email protected]>; Foreningen Grønlandske Børn <[email protected]>; Red Barnet Ungdom <[email protected]>;
Ungdommens Røde Kors <[email protected]>; UNICEF Danmark <[email protected]>; Københavns Byret <[email protected]>;
Retten i Esbjerg <[email protected]>; Retten i Glostrup <[email protected]>; Retten i Helsingør <[email protected]>;
Retten i Herning <[email protected]>; Retten i Hillerød <[email protected]>; Retten i Hjørring <[email protected]>; Retten
i Holbæk <[email protected]>; Retten i Holstebro <[email protected]>; Retten i Horsens <[email protected]>; Retten i
Kolding <[email protected]>; Retten i Lyngby <[email protected]>; Retten i Nykøbing Falster <[email protected]>; Retten i
Næstved <[email protected]>; Retten i Odense <[email protected]>; Retten i Randers <[email protected]>; Retten i
Roskilde <[email protected]>; Retten i Svendborg <[email protected]>; Retten i Sønderborg <[email protected]>;
Retten i Viborg <[email protected]>; Retten i Aalborg <[email protected]>; Retten i Århus <[email protected]>; Retten på
Bornholm <[email protected]>; Retten på Frederiksberg <[email protected]>; SOS mod Racisme
<[email protected]>; Statsforvaltningen <[email protected]>; Sø- og Handelsretten <[email protected]>;
Udlændingenævnet <[email protected]>; UNHCR Regional Representation for Northern Europe <[email protected]>; Work-live-stay
Southern Denmark <[email protected]>; Ægteskab Uden Grænser <[email protected]>; Erhverv Aarhus
<[email protected]>; 3F <[email protected]>; Mellemfolkeligt Samvirke <[email protected]>
Emne:
Ekstern høring vedr. udkast til lovforslag om indkvartering og forsørgelse af flygtninge og asylansøgere m.fl., og advisering af
kommunerne om visse afgørelser i klagesager (UIBM Id: 288761)
Hermed fremsendes høringsanmodning vedrørende udkast til lovforslag om indkvartering og forsørgelse af flygtninge og
asylansøgere m.fl., og advisering af kommunerne om visse afgørelser i klagesager.
Sagsnummer: 2017-6402
Med venlig hilsen
Cecilie Marie Larsen
Overassistent
Udlændingeafdelingens forkontor
Direkte telefon: +45 6198 3432
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Departementet
Slotsholmsgade 10
DK-1216 København K
Telefon:
+45 61 98 40 00
E-mail:
[email protected]
www.uim.dk
L 145a - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
1854558_0011.png
-- AKT 331875 -- BILAG 7 -- [ Høringssvar vedr. udkast til lovforslag om indkvartering og forsørgelse af flygtninge o… --
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Danmark
WILDERS PLADS 8K
1403 KØBENHAVN K
TELEFON 3269 8888
DIREKTE
[email protected]
MENNESKERET.DK
DOK. NR. 17/02124-2
[email protected]
og
[email protected]
HØRING VEDRØRENDE INDKVARTERING OG
FORSØRGELSE AF FLYGTNINGE OG ASYLANSØGERE
MED FLERE, OG ADVISERING AF KOMMUNERNE OM
VISSE AFGØRELSER I KLAGESAGER
Udlændinge- og Integrationsministeriet har ved e-mail af 6. oktober
2017 anmodet om Institut for Menneskerettigheders eventuelle
bemærkninger til udkast til lov om ændring af udlændingeloven
(Indkvartering og forsørgelse af flygtninge og asylansøgere m.fl., og
advisering af kommunerne om visse afgørelser i klagesager).
Med udkastet til lovforslaget foreslås det at ændre reglerne om
straffrihed som betingelse for asylansøgeres private indkvartering,
indkvartering i egenfinansieret bolig og adgang til arbejdsmarkedet.
Derudover foreslås det, at det i udlændingeloven indsættes, at
mindreårige asylansøgere kan blive indkvarteret hos herboende
forældre, og at herboende forældre har forsørgelsespligten for den
mindreårige. Videre foreslås det, at Udlændingestyrelsens afgørelser
om inddragelse og nægtelse af forlængelse af flygtninges
opholdstilladelse automatisk påklages til Flygtningenævnet, og at
kommunerne adviseres om afgørelser i klagesager.
Instituttet har følgende bemærkninger til udkastet:
1. INDKVARTERING AF MIN DREÅRIGE HOS HERBOEN DE
FORÆLDRE OG HERBOENDE FORÆLDR ES
FORSØRGELSESPLIGT
Som det fremgår af udkastet, har mindreårige asylansøgere efter
udlændingelovens regler ikke en lempelig adgang i stil med ægtefæller
til at blive privat indkvarteret hos sine herboende forældre. I praksis har
Udlændingestyrelsen dog ud fra en analog og formålsbestemt
fortolkning vurderet, at mindreårige kan indkvarteres ud fra samme
betingelser som ægtefæller. Med udkastet foreslås det at kodificere
denne praksis i udlændingeloven, hvilket instituttet finder positivt.
3. NOVEMBER 2017
L 145a - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
1.1.
HERBOENDE FORÆLDRES FORSØRGELSESPLI GT
Med udkastet foreslås det, at herboende forældre har
forsørgelsespligten over for deres børn, medmindre særlige grunde
foreligger. Det vil derfor som udgangspunkt være forældrene, som
dækker udgifterne til barnets underhold og nødvendige
sundhedsmæssige ydelser.
Instituttet finder det imidlertid uklart, i hvilket omfang forældrene –
hvis de har forsørgelsespligten for en mindreårig uden opholdstilladelse
– har adgang til børneydelser m.v. En manglende adgang til sådanne
ydelser risikerer at medføre, at børnene stilles i en ringere situation end
børn i asylsystemet omfattet af Udlændingestyrelsens forsørgelsespligt.
Instituttet anbefaler derfor, at det i lovforslaget redegøres for, i
hvilket omfang de herboende forældre med forsørgelsespligt over
for en mindreårig uden opholdstilladelse kan modtage
børneydelser, sociale ydelser på forsørgertakst m.v. Såfremt
herboende forældre ikke har krav på sådanne ydelser anbefales det,
at der kan gøres undtagelse fra udgangspunktet, om at forældrene
har forsørgelsespligten, grundet forældrenes økonomiske situation.
Ifølge Børnekonventions artikel 2 og 24 har børn ret til den højeste
opnåelige sundhedstilstand uden nogen form for diskrimination.
Børn uden opholdstilladelse er som udgangspunkt ikke er omfattet af
sundhedsloven, jf. dog sundhedslovens § 8 med henvisning til § 80. Så
vidt instituttet forstår udkastet, omfatter forældrenes forsørgelsespligt
også sundhedsydelser. Børnene vil derfor som udgangspunkt hverken
være omfattet af sundhedslovens almindelige regler eller
udlændingelovens § 42a. Instituttet finder det uklart, hvilke
sundhedsydelser børnene vil have krav på, og i hvilket omfang
forældrene vil skulle dække omkostningerne til sundhedsydelser uden
kompensation. Hvis forældrene pålægges en betalingsforpligtelse for
børnenes sundhedsydelser, eller der i hvert enkelt tilfælde vil skulle
tages stilling til betalingsspørgsmålet, kan det have konsekvenser for,
om børnene i praksis vil modtage de sundhedsydelser, de har behov for
og efter Børnekonventionen har krav på, og som andre børn modtager.
Instituttet anbefaler derfor, at det retlige grundlag vedrørende
børnenes ret til at modtage sundhedsydelser afklares, og at det
sikres, at disse børn har samme adgang til at modtage
sundhedsydelser som andre børn, uafhængigt af forældrenes
betalingsevne.
1.2.
RETTEN TIL AT BLIVE HØRT
Udlændingestyrelsen vil ved en ansøgning om privat indkvartering af en
mindreårig hos herboende forældre foretage en konkret vurdering af,
2/3
L 145a - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
om det er barnets bedste at blive indkvarteret hos sine herboende
forældre. I udkastets afsnit 2.3.2. fremgår det, at blandt andet
Børnekonvention artikel 3 om barnets bedste og artikel 9 om ikke af
adskille forældre og børn vil indgå i denne vurdering. Derudover
fremgår det af udkastets afsnit 2.3.1., at man ved vurderingen om
privat indkvartering vil høre den mindreåriges personlige
repræsentant/bisidder, ligesom man vil rette henvendelse til
asylcentret med henblik på at indhente en række oplysninger.
Instituttet skal i den forbindelse ligeledes fremhæve Børnekonventions
artikel 12 om retten til at blive hørt. Uanset adgangen til privat
indkvartering er baseret på en ansøgningsordning, kan der være behov
for at indhente yderligere oplysninger fra barnet.
Instituttet anbefaler derfor, at det af lovforslagets bemærkninger
fremgår, at den mindreårige i henhold til Børnekonventionens
artikel 12 skal høres i det omfang, det er nødvendigt for at oplyse
sagen tilstrækkeligt.
2. INDKVARTERING AF MIN DREÅRIGE HOS HERBOEN DE
ØVRIGE NÆRTSTÅENDE F AMILIEMEDLEMMER
Af udkastets afsnit 2.3.1. fremgår det, at Udlændinge- og
Integrationsministeriet ikke har fundet anledning til at ændre på
reglerne om, at mindreårige kan blive indkvarteret hos anden familie
eller venner. Mindreårige kan derfor ikke blive indkvarteret privat hos
anden nærtstående familie under mere lempelige betingelser.
Instituttet skal i den forbindelse henvise til, at barnets bedste i medfør
af Børnekonventions artikel 3, stk. 1, skal komme i første række i alle
foranstaltninger vedrørende børn.
Instituttet mener, at der i sager med mindreårige, som har nærtstående
familie, efter en konkret vurdering ligeledes bør være mulighed for
privat indkvartering efter den lempelige adgang til privat indkvartering.
Instituttet anbefaler derfor, at den lempelige adgang til privat
indkvartering ligeledes efter en konkret vurdering kan omfatte
indkvartering hos den mindreåriges øvrige nærtstående
familiemedlemmer.
Der henvises til ministeriets sagsnr. 2017-6402.
Med venlig hilsen
Lucienne Josephine Lokjær Jørgensen
JURIDISK RÅDGIVER
3/3
L 145a - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
1854558_0014.png
-- AKT 331875 -- BILAG 8 -- [ VS Høring over lovforslag om ændring af udlændingeloven (Indkvartering og forsørge… --
UIM Udlændingeafdelingen ([email protected])
UIM ([email protected])
VS: Høring over lovforslag om ændring af udlændingeloven (Indkvartering og forsørgelse af flygtninge og asylansøgere m.fl., og
advisering af kommunerne om visse afgørelser i klagesager)
Sendt:
31-10-2017 14:38:33
Til:
Fra:
Titel:
Fra:
Sara Glahder Lindberg [mailto:[email protected]]
Sendt:
31. oktober 2017 09:28
Til:
UIM Hovedpostkasse; Niels Rune Brandt
Cc:
Henrik Thomassen
Emne:
Høring over lovforslag om ændring af udlændingeloven (Indkvartering og forsørgelse af flygtninge og asylansøgere m.fl., og
advisering af kommunerne om visse afgørelser i klagesager)
Til rette vedkommende
KL har modtaget høring vedr. udkast til lovforslag om indkvartering og forsørgelse af flygtninge og asylansøgere m.fl., og advisering
af kommunerne om visse afgørelser i klagesager med høringsfrist den 3. november.
KL har ikke bemærkninger til lovforslaget.
Med venlig hilsen
Sara Glahder Lindberg
Chefkonsulent
Center for Vækst og Beskæftigelse
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København
D
+45 3370 3149
E
[email protected]
T
+45 3370 3370
W
kl.dk
L 145a - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
1854558_0015.png
-- AKT 331875 -- BILAG 9 -- [ VS Ekstern høring vedr. udkast til lovforslag om indkvartering og forsørgelse af flygtni… --
UIM Udlændingeafdelingen ([email protected])
UIM ([email protected])
VS: Ekstern høring vedr. udkast til lovforslag om indkvartering og forsørgelse af flygtninge og asylansøgere m.fl., og
advisering af kommunerne om visse afgørelser i klagesager
E-mailtitel:
VS: Ekstern høring vedr. udkast til lovforslag om indkvartering og forsørgelse af flygtninge og asylansøgere m.fl., og
advisering af kommunerne om visse afgørelser i klagesager (UIBM Id: 288761)
03-11-2017 11:24:38
Sendt:
Høringsbrev.docx; Udkast til lovforslag.docx; Høringsliste.docx;
Bilag:
Til:
Fra:
Titel:
Fra:
Betina Høireby [mailto:[email protected]]
Sendt:
3. november 2017 11:07
Til:
UIM Hovedpostkasse; Niels Rune Brandt
Cc:
Erik Nielsen
Emne:
Ekstern høring vedr. udkast til lovforslag om indkvartering og forsørgelse af flygtninge og asylansøgere m.fl., og advisering af
kommunerne om visse afgørelser i klagesager (UIBM Id: 288761)
LO har ingen bemærkninger til den udsendte høring.
Med venlig hilsen
Betina Høireby
Sekretær / Arbejdsmarked & Uddannelse
Direkte tlf.: 3524 6136
Mail:
[email protected]
LO • Landsorganisationen i Danmark
Islands Brygge 32D, 2300 København S. •
www.lo.dk
Fra:
Cecilie Marie Larsen [mailto:[email protected]]
Sendt:
6. oktober 2017 11:10
Til:
Advokatrådet <[email protected]>; Amnesti Nu <[email protected]>; Amnesty International
<[email protected]>; Asylret <[email protected]>; Bedsteforældre for Asyl <[email protected]>;
Børnerådet <[email protected]>; Børne- og Kulturchefforeningen <[email protected]>; Børns Vilkår <[email protected]>;
Centralorganisationernes Fællesudvalg CFU <[email protected]>; Danes Worldwide <[email protected]>; Danmarks Biblioteksforening
<[email protected]>;
[email protected];
Danmarks Rejsebureau Forening <[email protected]>; Dansk Arbejdsgiverforening
<[email protected]>; Dansk Flygtningehjælp <[email protected]>; Dansk Socialrådgiverforening <[email protected]>; Danske Advokater
<[email protected]>; Datatilsynet <[email protected]>; Den Danske Dommerforening <[email protected]>;
Den Danske Helsinki-Komité for Menneskerettigheder <[email protected]>; Den Katolske Kirke i Danmark
<[email protected]>; Det Kriminalpræventive Råd <[email protected]>; DIGNITY - Dansk Institut Mod Tortur
<[email protected]>; Dokumentations- og Rådgivningscentret om Racediskrimination <[email protected]>;
Dommerfuldmægtigforeningen <[email protected]>; Domstolsstyrelsen <[email protected]>; Finansrådet
<[email protected]>; Flygtningenævnet <[email protected]>; Folkehøjskolernes Forening <[email protected]>; Advokat Jytte Lindgård -
FAU Foreningen af Udlændingeretsadvokater <[email protected]>; Fredsfonden <[email protected]>; Færøernes Landsstyre
<[email protected]>; HK/Danmark <[email protected]>; Indvandrermedicinsk klinik <[email protected]>; Indvandrerrådgivningen
<[email protected]>; Institut for Menneskerettigheder <[email protected]>; Kirkernes
Integrationstjeneste <[email protected]>; KL - Kommunernes Landsforening <[email protected]>; Landsforeningen Adoption og Samfund
<[email protected]>; Landsforeningen af Forsvarsadvokater <[email protected]>; LO Hovedpostkasse <[email protected]>;
Naalakkersuisut (Grønlands Selvstyre) <[email protected]>;
[email protected];
PRO-Vest <[email protected]>; Vestre Landsret
<[email protected]>; Østre Landsret <[email protected]>; Red Barnet <[email protected]>; Refugees
Welcome <[email protected]>; Retspolitisk Forening <[email protected]>; Rigspolitiet <[email protected]>; Dansk
Røde Kors <[email protected]>; Rådet for Etniske Minoriteter <[email protected]>; Børnesagens Fællesråd <[email protected]>; Dansk
Ungsoms Fællesråd <[email protected]>; Danske Handicaporganisationer <[email protected]>; DUI - Leg & Virke <[email protected]>;
Foreningen Grønlandske Børn <[email protected]>; Red Barnet Ungdom <[email protected]>; Ungdommens Røde
Kors <[email protected]>; UNICEF Danmark <[email protected]>; Københavns Byret <[email protected]>; Retten i Esbjerg
<[email protected]>; Retten i Glostrup <[email protected]>; Retten i Helsingør <[email protected]>; Retten i Herning
<[email protected]>; Retten i Hillerød <[email protected]>; Retten i Hjørring <[email protected]>; Retten i Holbæk
<[email protected]>; Retten i Holstebro <[email protected]>; Retten i Horsens <[email protected]>; Retten i Kolding
<[email protected]>; Retten i Lyngby <[email protected]>; Retten i Nykøbing Falster <[email protected]>; Retten i
Næstved <[email protected]>; Retten i Odense <[email protected]>; Retten i Randers <[email protected]>; Retten i
Roskilde <[email protected]>; Retten i Svendborg <[email protected]>; Retten i Sønderborg <[email protected]>;
Retten i Viborg <[email protected]>; Retten i Aalborg <[email protected]>; Retten i Århus <[email protected]>; Retten på
Bornholm <[email protected]>; Retten på Frederiksberg <[email protected]>; SOS mod Racisme
L 145a - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
1854558_0016.png
<[email protected]>; Statsforvaltningen <[email protected]>; Sø- og Handelsretten <[email protected]>;
Udlændingenævnet <[email protected]>; UNHCR Regional Representation for Northern Europe <[email protected]>; Work-live-stay
Southern Denmark <[email protected]>; Ægteskab Uden Grænser <[email protected]>; Erhverv Aarhus
<[email protected]>; 3F <[email protected]>; Mellemfolkeligt Samvirke <[email protected]>
Emne:
Ekstern høring vedr. udkast til lovforslag om indkvartering og forsørgelse af flygtninge og asylansøgere m.fl., og advisering af
kommunerne om visse afgørelser i klagesager (UIBM Id: 288761)
Hermed fremsendes høringsanmodning vedrørende udkast til lovforslag om indkvartering og forsørgelse af flygtninge og
asylansøgere m.fl., og advisering af kommunerne om visse afgørelser i klagesager.
Sagsnummer: 2017-6402
Med venlig hilsen
Cecilie Marie Larsen
Overassistent
Udlændingeafdelingens forkontor
Direkte telefon: +45 6198 3432
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Departementet
Slotsholmsgade 10
DK-1216 København K
Telefon:
+45 61 98 40 00
E-mail:
[email protected]
www.uim.dk
L 145a - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
1854558_0017.png
-- AKT 331875 -- BILAG 10 -- [ Høringssvar Indkvartering og klageprocedure_nov17 ] --
Høringssvar fra foreningen
Refugees Welcome
vedr.:
Lov om ændring af udlændingeloven:
Indkvartering, arbejde og klageprocedure
Høringsfrist 03.11.2017
------------------------------
Refugees Welcome takker for muligheden for at komme med vores bemærkninger til lovforslaget.
Justering af asylansøgeres indkvartering og adgang til arbejdsmarkedet
Stramning: straffrihed som forudsætning for privat indkvartering.
Igen har denne regering et meget snævert fokus på nogle få flygtninge og indvandreres negative
opførsel, som ikke kan være det helt store problem. Der er i forvejen en lang række krav, som skal
opfyldes før man får tilladelse til privat indkvartering, og det er ikke ret mange, der kommer
gennem dette nåleøje. Ud af disse er der så åbenbart en enkelt mentalt retarderet eller
behandlingsdømt person, som regeringen vil bruge en masse energi på at ramme med dette
forslag. Efter vores mening helt ude af proportioner.
Justering: Børn indkvarteres hos forældre.
En meget fornuftig og længe savnet justering af loven, som vil give børn samme mulighed for at bo
privat hos deres forældre, hvis disse allerede har opholdstilladelse i landet. Børnene vil således
opnå samme mulighed som ægtefæller allerede har haft hidtil. Praksis for disse børn har været
helt urimelig og reelt udtryk for omsorgssvigt, idet de har skullet vente 6 mdr før de måtte flytte
hjem til deres forældre.
Forsørgelsen af barnet overgår naturligt fra Udlændingestyrelsen til forældrene, men her savner
man desværre som konsekvens heraf, at børnene fik fuld og reel adgang til sundhedsydelser og til
børnecheck, på lige fod med danske børn. Vi går ud fra, at hvis den pågældende forælder
modtager integrationsydelse, vil denne ydelse blive opjusteret som forsørger, også selvom barnet
endnu ikke har opnået opholdstilladelse. I modsat fald står barnet reelt helt uden forsørgelse, idet
integrationsydelse i praksis ikke engang kan holde en enlig person i live, når huslejen er betalt (se
beregninger her: http://refugees.dk/fokus/2017/januar/kan-man-overleve-paa-integrationsydelse/)
Automatisk indbringelse af klager vedr. inddragelse og nægtelse af forlængelse
Denne ændring af praksis bifalder vi, da den både sikrer, at alle får udnyttet deres klageadgang
(ikke alle er i dag klar over, hvordan man klager), og at der ikke opstår det "hul" omkring
forsørgelse og bopæl, som mange står i netop nu – og som både kommuner og styrelse har svært
ved at finde rundt i, til stor gene for især de børn, der berøres. Det er en helt unødig belastning af
både statens ressourcer og den enkelte familie at blive flyttet i asylcenter og derefter tilbage til
kommunen, hvis klagesagen omgøres.
Den automatiske klageadgang bør udvides til også at gælde forlængelser efter §9b og
udvisningsdomme. Vi har et tidligere eksempel på en familie, som ikke fik forlænget deres
humanitære opholdstilladelse og derved mistede ydelser fra kommunen. Private venner måtte
betale deres husleje i to mdr. indtll beslutningen blev omgjort, og de fik opholdstilladelsen igen.
Netop nu har vi et andet eksempel med en flygtning, som i 2015 fik asyl efter §7,1 og i år blev
udvist i forbindelse med en betinget dom på 40 dages hæfte. Praksis tilsiger, at han ikke skal på
Tålt ophold men have annulleret udvisningen og have sin opholdstilladelse tilbage, men ikke desto
L 145a - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
1854558_0018.png
mindre har han nu været indkvarteret mange måneder i Kærshovedgård og er udskrevet fra sin
kommune, hvor han naturligvis har måttet opsige sin lejlighed, opbevare sine ting hos en ven, og
har fået et langt afbræk i sprogskole og praktik.
Kodificering af praksis for forlængelse af §7,3-ophold:
Dette har vi ingen indvendinger imod, virker meget fornuftigt rent administrativt – når man nu kun
giver 1-årige opholdstilladelser, hvilket vi er meget imod.
Advisering af kommuner om udfald af klager
Ligesom den automatiske klageindbringelse anser vi dette punkt for en forbedring, hvor man vil
kunne undgå, at en familie falder ned i et "hul" når kommunen fx kun informeres om styrelsens
inddragelse, men ikke om nævnets omgørelse.
Med venlig hilsen
Refugees Welcome
c/o Trampolinhuset
Thoravej 7, 2400 Kbh NV
www.refugeeswelcome.dk
[email protected]
L 145a - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
1854558_0019.png
-- AKT 331875 -- BILAG 11 -- [ RPF høringssvar - indkvartering af flygtninge og asylansøgre - okt17 ] --
RETSPOLITISK FORENING
www.retspolitik.dk
HØRINGSSVAR
Høring over udkast til lov om ændring af udlændingeloven (Indkvartering og forsørgelse af
flygtninge og asylansøgere m.fl., og advisering af kommunerne om visse afgørelser i klagesager)
med svarfrist den 3. n
november 2017
Svar til:
[email protected]
og
[email protected]
Sagsnummer: 2017-6402 – UIBM Id: 288761
2017
Det væsentlige element i lovforslaget e en stramning af reglerne for privat indkvartering,
er
indkvart
indkvartering i egenfinansieret bolig og adgang til arbejdsmarkedet for asylansøgere, der afventer
behandling af deres asylsag, og for dem, der allerede er meddelt opholdstilladelse som flygtninge. De
gældende regler opstiller en række betingelser for at få en sådan tilladelse, herunder at den
pågældende udlænding ikke er idømt betinget eller ubetinget fængselsstraf for et strafbart forhold
begået her i landet. Denne betingelse foreslås i lovforslaget udvidet til også at omfatte tilfælde, hvor
den pågældende bliver idømt anden strafferetlig retsfølge end fængsel, hvilket indebærer eller giver
ågældende
mulighed for frihedsberøvelse for en lovovertrædelse, der ville have medført en betinget eller
ubetinget frihedsstraf. Lovovertrædere, der er idømt dom til behandling med mulighed for
behandling
hospitalsindlæggelse, dom til anbringelse på hospital mv., og dom til anbringelse og forvaring
afskæres efter forslaget fra adgangen til privat indkvartering m.v. Denne gruppe omfatter bl.a.
personer, der er utilregnelige på grund af sindsygdom eller tilsvarende tilstande og personer, der er
af
mentalt retarderede.
Efter Retspolitisk Forenings opfattelse er der en så afgørende forskel på de egentligt kriminelle og de
mentalt afvigende, at det ikke er velbegrundet at lade gruppen af men
mentalt afvigere generelt blive
afskåret fra privat indkvartering, indkvartering i egenfinansieret bolig og adgang til arbejdsmarkedet.
Spørgsmålet bør derfor undergives en konkret vurdering i den enkelte sag.
konkr
København, den 31. oktober 2017
Bjørn Elmquist
Formand
Noe Munck
bestyrelsesmedlem
L 145a - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
1854558_0020.png
-- AKT 331875 -- BILAG 12 -- [ Høringssvar_Indkvartering og forsørgelse af flygtninge og asylansøgere ] --
Røde Kors
Rosenørns Allé 31
1970 Frederiksberg C
Tlf. 3543 2244
[email protected]
CVR-nr.: 18 88 78 86
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Sendt pr. mail til
[email protected]
og
[email protected]
Ministeriets sagsnr. 2017-6402
3. november 2017
Høringssvar til lovforslag om indkvartering og forsørgelse af flygtninge og asylan-
søgere m.fl. og advisering af kommunerne om visse afgørelser i klagesager
Udlændinge- og Integrationsministeriet har ved mail af 6. oktober 2017 sendt udkast til
forslag til lov om ændring af udlændingeloven i høring. Ministeriet har anmodet om at mod-
tage eventuelle bemærkninger til lovforslaget senest den 3. november 2017.
Røde Kors takker for muligheden for at afgive høringssvar til lovforslaget. Nedenfor følger
Røde Kors’ bemærkninger til konkrete dele af lovforslaget.
Justering af asylansøgeres indkvartering og adgang til arbejdsmarkedet
Kodificering af praksis for privat indkvartering hos herboende forældre
Røde Kors er enig i, at det er hensigtsmæssigt, at det fremgår klart af loven, at børn kan
ansøge om indkvartering hos deres herboende forældre uden videre. Det er positivt, at lov-
bemærkningerne foreskriver, at der i de enkelte tilfælde vil blive foretaget en konkret vur-
dering af hensynet til barnets tarv, samt at hensynet til barnets tarv også i ganske særlige
tilfælde vil kunne bevirke en dispensation fra udelukkelsesgrundene i udlændingelovens §
42 l, stk. 2, således at en mindreårig vil kunne indkvarteres hos sine forældre til trods for
f.eks. en betinget frihedsstraf. Ligeledes er det positivt, at en mindreårig asylansøger med
barn får samme mulighed som andre mindreårige for at blive indkvarteret hos herboende
forældre og således få støtte og omsorg fra sit familiemæssige netværk, hvis den mindre-
årige ønsker at bo hos sine egne forældre.
Røde Kors anbefaler, at der også ændres i adgangen til at blive indkvarteret hos anden fa-
milie og venner, idet det kan være i barnets interesse at bo hos andre herboende nærtstå-
ende familiemedlemmer, hvis forældrene ikke er i Danmark.
Justering af Udlændingestyrelsens forsørgelsespligt for mindreårige udlændinge
Den foreslåede ændring af udlændingelovens § 42 a, stk. 3, nr. 2 vil medføre, at Udlæn-
dingestyrelsens forsørgelsespligt – også for asylsøgende børn – som hovedregel ophører,
hvis barnet har herboende forældre.
Gør en forskel
RødeKors.dk
1
L 145a - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
1854558_0021.png
Røde Kors anerkender, at forældre har hovedansvaret for - efter evne og økonomisk for-
måen - at sikre de levevilkår, der er nødvendige for barnets udvikling. Det følger af artikel
27 i FN’s Børnekonvention, som også fastslår statens pligt til at bistå forældrene med at
gennemføre denne ret og yde den nødvendige materielle bistand. Derfor er Røde Kors me-
get positiv overfor at
Udlændingestyrelsens forsørgelsespligt kan genindtræde, hvis der foreligger
særlige grunde.
Inddragelse og forlængelse af flygtninges opholdstilladelser
Røde Kors finder det grundlæggende positivt, at ordningen vedrørende automatisk indbrin-
gelse til Flygtningenævnet af afgørelser i spontane asylsager udvides til afgørelser om ind-
dragelse og nægtelse af forlængelse af flygtninges opholdstilladelser.
Røde Kors er ikke enig i antagelsen om, at flygtninge bevidst udnytter den manglende kla-
gefrist til forlængelse af ophold i Danmark, men den automatiske påklage vil sikre en to-
instans prøvelse i alle sager. Det er retssikkerhedsmæssigt betryggende, idet der er tale
om personer, der tidligere har været i risiko for forfølgelse i hjemlandet, og derfor er det
vigtigt at få prøvet sagen også af en uafhængig instans.
Herudover taler generelle samfundsøkonomiske hensyn og ikke mindst hensynet til den en-
kelte flygtning til fordel for en effektivisering af asylsagsbehandlingen. Røde Kors finder det
således meget positivt, at den enkelte flygtning – der kan have boet i Danmark i mange år
– kan opretholde sin almindelig hverdag under klagesagsbehandlingen.
Kodificering af praksis for forlængelse af opholdstilladelser meddelt efter udlæn-
dingelovens § 7, stk. 3
Røde Kors finder det positivt, at den gældende praksis, hvorefter Udlændingestyrelsen af
egen drift meddeler forlængelse af en opholdstilladelse meddelt efter udlændingelovens §
7, stk. 3. Det sikrer klarhed over proceduren og er en fornuftig tilgang.
Røde Kors finder det ligeledes fornuftigt, at ordningen vedrørende orientering af de pågæl-
dende om væsentlige ændringer i asylmyndighedernes vurdering af forholdene i hjemlan-
det, der kan have betydning for muligheden for forlængelse af opholdstilladelsen, ikke vide-
reføres. En sådan meddelelse skaber unødvendig usikkerhed hos flygtningen.
Advisering af kommunerne om visse afgørelser i klagesager
Røde Kors har ikke bemærkninger til forslaget om automatisk advisering af kommunerne
om udfaldet i de pågældende klagesager, der angår proceduremæssige forhold.
Med venlig hilsen
Anders Ladekarl
Generalsekretær
RødeKors.dk
2
L 145a - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
1854558_0022.png
-- AKT 331875 -- BILAG 13 -- [ HøringssvarIndkvarteringasyl ] --
Til Udlændinge- og Integrationsministeriet
HØRINGSSVAR
Dato:
Kontor:
Sagsbeh.:
13. oktober 2017
Sekretariatet
MNS
Høringssvar over udkast til lov om ændring af udlændingeloven ((Indkvartering og forsørgelse af flygtninge
og asylansøgere m.fl., og advisering af kommunerne om visse afgørelser i klagesager))
Hermed fremsender Rådet for Etniske Minoriteter svar på ovenstående høring.
Rådet for Etniske Minoriteter har ingen bemærkninger til det fremsendte udkast.
Med venlig hilsen
Yasar Cakmak
Formand for Rådet for Etniske Minoriteter
Sekretariatet for Rådet for Etniske Minoriteter
Strandgade 25C
1401 København K
Telefon: 72 14 28 32
Mail:
[email protected]
Web: www.rem.dk
L 145a - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
1854558_0023.png
-- AKT 331875 -- BILAG 14 -- [ Scannet på en multifunktionel Xerox-maskine001 ] --
Københavns Byret
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Præsidenten
Domhuset,
Nytorv 25
1450 København K.
Tlf. 99 68 70 15
CVR2I 659509
administration.kbh( domstol.dk
J.
nr. 9099.2017.81
Den
23. oktober 2017
Ved en mail af 6. oktober 2017 har Udlændinge- og Integrationsministeriet anmodet om even
tuelle bemærkninger til høring over udkast til lov om ændring af udlændingeloven (Indkvarte
ring og forsørgelse af flygtninge og asylansøgere m.fl., og advisering af kommunerne om visse
afgørelser i klagesager).
Jeg skal i den anledning på byretspræsidenternes vegne oplyse, at udkastet ikke giver byret
terne anledning til at fremkomme med bemærkninger.
Der henvises til J.nr. 2017-6402.
ft
Med venlig hilsen
7/)
/f
Søren Axelsen
L 145a - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
1854558_0024.png
-- AKT 331875 -- BILAG 15 -- [ SOSmodRacisme_hoeringssvar_indkvartering ] --
SOS mod Racisme
Nørre Allé 7, 2200 Kbh. N.
[email protected]
www.sosmodracisme.dk
Til:
[email protected]; [email protected];
3. november 2017
Høringssvar fra SOS mod Racisme på:
Udkast til lov om ændring af udlændingeloven (Indkvartering og forsørgelse af flygtninge og asylansøgere
m.fl., og advisering af kommunerne om visse afgørelser i klagesager)
SOS mod Racisme takker for at få det ovennævnte lovudkast sendt i høring.
De ændrede lovtekster er nummereret med 1 – 7 i lovudkastets side 1-2, og SOS mod Racisme vil
kommentere under disse punkter.
1., 6. og 7.
Disse tre punkter er her behandlet først, da de alle omhandler ophævelse eller afslag på
forlængelse af opholdstilladelse, og punkt 6 og punkt 7 desuden problemer om indkvartering, og om
hvem der betaler for opholdsudgifter i tiden derefter.
Ad punkt 1.
Punkt 1 omhandler personer med midlertidig flygtningestatus efter Udlændingelovens §
7,3.
SOS mod Racisme er enige i, at det er en god idé at Udlændingestyrelsens afvisninger af forlængelser
af opholdstilladelser efter § 7,3 automatisk påklages til Flygtningenævnet, når afgørelsen er taget,
efter at flygtningen er gjort bekendt med afgørelsen. Det må dog være en forudsætning, at der
samtidig indføres klageadgang, og at flygtningen får at vide at han/hun kan klage og indsende
supplerende oplysninger til Flygtningenævnet inden for en tidsfrist på 3 måneder. Samtidig bør der
gives fri advokatbistand hertil. Advokaten vil både kunne indbringe oplysninger om generelle
sikkerhedsforhold i det land, som flygtningen har statsborgerskab i, og ansøge om genoptagelse af
asylsagen efter §7,1 eller § 7,2, idet der kan være fremkommet nye oplysninger eller ny
dokumentation siden sagen blev afgjort. Hvis flygtningen først ved ophævelse eller ved afvisning af
forlængelse af opholdstilladelsen oplyser, at han/hun har været udsat for tortur, skal flygtningen
have mulighed for at få foretaget en lægeundersøgelse herfor, idet der så kan være et individuelt
grundlag for asyl.
Flygtningen kan ved ankomsten til Danmark have været så traumatiseret, at han/hun ikke har magtet
at fortælle om udsættelse for tortur, eller han/hun har måske ikke haft tillid nok til det danske
asylsystem dengang.
Således vil Danmark også kunne undgå at skulle finde og hjemkalde en torturoverlever, der allerede er
blevet udsendt til hjemlandet og evt. ny tortur, som det tidligere har været tilfældet.
Ad punkt 6 og 7.
I bemærkningerne til lovforslaget pointeres hvilke forudsætninger der normalt kan
ligge til grund for at midlertidige opholdstilladelser kan ophæves.
L 145a - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
Ophævelse af opholdstilladelser for somaliere er omtalt i lovforslaget. Udlændingestyrelsens vurdering
af, at forholdene i Somalia var så fredelige, at flygtningene kunne hjemsendes til landet, byggede på at
Flygtningenævnet havde afvist forlængelse i 5 sager, de to sidste i efteråret 2016. Men i al den tid,
Udlændingestyrelsen har gennemgået somaliersager, er volden eskaleret i Somalia!
Selv om den Somaliske regering officielt har magten i Mogadishu og nogle andre store byer, har al-
Shabaab i realiteten magten i byerne om natten – eller de kan i hvert fald operere i byerne nogenlunde
frit om natten. De kan fx trænge ind og dræbe personer, der er mistænkt for spionage, eller som er
deserteret fra eller har nægtet at lade sig indrullere eller gifte sig med soldater i al-Shabaab. Det
beskrives i rapporten fra Udlændingestyrelsens, Udlændingeministeriets og Dansk Flygtningehjælps
Somalia-rapport, der udelukkende bygger på interviews i Kenya, da det var for risikabelt for
delegationen, der skulle undersøge forholdene, at opholde sig i Somalia. Af interviews i rapporten
fremgår, at al-Shabaab, skønt stærkest i landområderne, kraftigt har infiltreret storbyerne, og at de
overvåger trafikken til storbyerne og også ruten mellem lufthavnen og selve Mogadishu, hvilket gør det
farligt at komme til Mogadishu.
Som det er nævnt i det aktuelle lovforslag, har flere somaliere og sammenførte familiemedlemmer til
dem allerede fået ophævet deres opholdstilladelse. Nogle er allerede udsendt til Somalia på et forkert
grundlag. Efter SOS mod Racismes opfattelse kan tilbagesendelse til Somalia være refoulement og
dermed en overtrædelse af den europæiske menneskerettighedskonvention (EMRK) artikel 3,
Flygtningekonventionen, og Konventionen mod Tortur.
I sådanne tilfælde er det derfor vigtigt, at flygtningene har tid til at indsamle dokumentation om de
generelle forhold i landet, således at de kan fremføre deres sager både over for Flygtningenævnet og
for UNHCR hvor igennem FN i det mindste midlertidigt kan anmode Danmark om at stoppe en
udsendelse, til spørgsmålet om refoulement er undersøgt tilbunds. Sagerne vil tillige i nogle tilfælde
kunne indbringes for internationale organer, herunder Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol,
FN’s Menneskerettighedsråd og I-CAT.
Udlændingestyrelsen har i marts 2017 sammen med Udlændingeministeriet og Dansk Flygtningehjælp
udgivet en rapport om Somalia:
South and Central Somalia Security Situation, al-Shabaab Presence, and
Target Groups - Report based on interviews in Nairobi, Kenya, 3 to 10 December 2017.
Det var for farligt
for rapportørerne at opholde sig i Somalia pga. manglende sikkerhed, bl.a. beskrives det i rapporten
som farligt at befinde sig på ruten mellem lufthavnen og Mogadishu, som overvåges nøje af al-Shabaab.
Rapporten indeholder mange advarsler om krigshandlinger og tilfældig vold og vold mod civile. Først i
rapporten er indeholdt en disclaimer, der siger, at den ikke er konklusiv i forhold til bestemmelse af
flygtningestatus eller asyl.
“The report at hand does not include any policy recommendations or
analysis. The information in the report does not necessarily reflect the opinion of the Danish
Immigration Service or the Danish Refugee Council. Furthermore, this report is not conclusive as to the
determination or merit of any particular claim to refugee status or asylum. Terminology used should not
be regarded as indicative of a particular legal position.”
Udenrigsministeriet vurderer på sin hjemmeside i dag sikkerhedssituationen i landet således:
”Der er en meget stor risiko for terrorangreb i Mogadishu og en stor risiko for terrorangreb i resten af
Somalia, herunder mod turister og andre rejsende.
Udenrigsministeriet fraråder alle rejser til Somalia, og opfordrer danskere til at forlade landet som følge
af krigshandlinger, manglende intern sikkerhed, kampe, selvmordsbomber, omfattende kriminalitet og
betydelig risiko for terrorhandlinger mod vestlige organisationer. Sikkerhedssituationen er alvorligst i
den sydlige og centrale del af Somalia og i Puntland.
Der er stor risiko for bortførelser af vesterlændinge i hele Somalia. Risikoen er væsentlig forhøjet i
Mogadishu, herunder på steder hvor der er mange udlændinge, samt i grænselandet.
L 145a - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
1854558_0026.png
Somalia har længe været et land uden et fungerende regeringsapparat, hvor forskellige fraktioner i de
interne konflikter opererer som lokale myndigheder uden respekt for menneskeliv, lov og orden.
Der er omfattende problemer med landminer i Somalia, og man kan ikke forvente, at der er opsat
advarsel herom. ”
Flere somaliere, som har fået ophævet deres opholdstilladelse, er faktisk blevet tilbagesendt til
Somalia, samtidig med, at volden er eskaleret siden 2016 og især i 2017. Senest har der d. 14. oktober
2017 været et stort terrorangreb i et vejkryds tæt på regeringshovedkvarteret i Mogadishu med over
300 dræbte.
Det er både flere voldelige begivenheder, flere døde i kampe mellem militante og mere dødsvold mod
civile. I en nylig publikation om væbnede konflikter i Afrika, hvor der særligt er fokus på Somalia,
ACLED, er det anslået, at antal dødsfald pga. volden nu er steget til 400 – 500 dødsfald om måneden. I
afsnittet om Somalia står, at det fortsat er det land i Afrika i 2017, der er mest hærget af væbnede
konflikter:
”Somalia continues to be the most conflict-affected country in Africa in 2017 with 1,537 organized
violent events. By comparison, South Sudan is the second most violent state, with 686 organized violent
events thus far this year. Somalia has also incurred the most reported fatalities thus far this year (3,287
reported fatalities). While battles continue to result in the most reported fatalities (56% of all reported
fatalities this year), the proportion of reported fatalities stemming from battles has decreased in recent
years. But reported fatalities stemming from both remote violence as well as violence against civilians
have both increased during this time – with Al Shabaab being the primary perpetrator of both of these
types of violence. The lethality of violence (number of reported fatalities per conflict event) against
civilians has been on the rise since”
ACLED, Armed Conflict Location & Event Data Project: REAL-TIME ANALYSIS OF AFRICAN POLITICAL
VIOLENCE, SEPTEMBER 2017
http://www.fln.dk/~/media/FLN/Materiale/Baggrundsmateriale/2017/10/06/10/46/soma595.ashx
)
Ud over konflikter mellem al-Shabaab og Somalias egne regeringsstyrker, Amisions styrker under Den
Afrikanske Union og etiopiske styrker, pågår en række andre væbnede konflikter, bl.a. mellem Islamisk
Stat i Puntland, og USA, som netop har indledt luftbombardementer. Desuden foregår der voldelige
konflikter mellem forskellige klaner, og nogle forretningsfolk har egne militser, der også kan være
involveret i voldelige begivenheder.
Kort efter omtalen af, hvor mange somalieres sager Udlændingestyrelsen har gennemgået i efteråret
2016, og i hvor mange tilfælde en opholdstilladelse er blevet ophævet, står der i lovforslagets
bemærkninger (side 23 – 24):
”Spørgsmålet om forlængelse af opholdstilladelse vil endvidere skulle afgøres under inddragelse af
relevant praksis fra Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol. I tilfælde, hvor de generelle forhold i
sig selv har begrundet beskyttelsen, skal der meddeles afslag på forlængelse, hvis situationen i det
pågældende land eller område har udviklet sig på en sådan måde, at der ikke længere er grund til at
antage, at enhver vil være i reel risiko for at blive udsat for overgreb i strid med Den Europæiske
Menneskerettighedskonventions artikel 3 alene som følge af den blotte tilstedeværelse i landet. Ved
vurderingen heraf vil der bl.a. kunne lægges vægt på en ændring af den væbnede konflikt, der
begrundede beskyttelsen,
herunder militære eller geografiske ændringer eller et fald i antallet af civile
ofre.
Udviklingen i det pågældende land eller område vil kunne føre til afslag på forlængelse, selvom
situationen fortsat er alvorlig, skrøbelig og uforudsigelig”.
Men der har jo netop været tale om en stigning i antallet af døde, og en stigende andel af dræbte civile
i konflikterne i Somalia. Og vedrørende de militære eller geografiske ændringer, har det fx været
L 145a - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
nødvendigt at flytte internt fordrevne til andre lejre, de etiopiske styrker har måttet trække sig fra
nogle byer, og IS har indtaget en by ved kysten, hvor USA nu er begyndt et luftangreb med bomber.
Det er uforståeligt, at Udlændingestyrelsen i så høj grad har benægtet den farlige situation i landet,
hvor volden på civile er eskaleret i samme periode, og at den har truffet så mange forkerte afgørelser!
Det giver mindelser om Tamilsagen! Vi har i Tamilsagen set et idylnotat, der så bort fra virkeligheden i
Sri Lanka. Under den tidligere socialdemokratisk-radikale regering har vi set en Eritrea-rapport fra
Udlændingestyrelsen, hvor en af de interviewede og de to embedsmænd, der havde gennemført
undersøgelsen trak sig, da de ikke kunne stå inde for den, fordi deres udsagn var blevet mistolket i
rapporten og rapporten ikke gav et reelt billede af virkeligheden i Eritrea. Måske skulle man hellere
bygge på internationale, uvildige rapporter, fx fra FN og fra menneskerettighedsorganisationer?
SOS mod Racisme mener desuden:
Det er i forbindelse med vurderingerne af de generelle
sikkerhedsforhold i landet meget beklageligt, at Flygtningenævnet ikke mere kan benytte sig af
ekspertisen fra ansatte i Udenrigsministeriet og fra eksperter indstillet af Dansk Flygtningehjælp. Det
var de to medlemmer af de tidligere nævn, som havde bedst mulighed for at sætte sig ind i forholdene i
de enkelte lande. Vi ønsker desuden, at Flygtningenævnet reelt ville være et uvildigt domstolslignende
råd, eller en domstol med tilknytning af eksperter, der reelt var uvildige og ikke ansat i et ministerium.
Når Flygtningenævnet kan finde, at forholdene generelt er blevet sikre, selv hvor det modsiges af
realiteterne,
kan
det skyldes manglende viden om forholdene,
eller
at de af nævnets repræsentanter,
der er ansat i Udlændingeministeriet, er loyale over for deres arbejdsgiver, som ønsker flest mulig
flygtninge hjemsendt.
Vi mener at Udlændingestyrelsen bør give de berørte somaliere deres opholdstilladelse tilbage
straks, og stoppe for alle udsendelser til Somalia, der ikke er helt frivillige, pga. de voldsomme
konflikter og den manglende sikkerhed i Somalia.
Ved ophævelser efter punkt 6 og 7 indbringes sagen automatisk for Flygtningenævnet. Vi vil ligeledes
her foreslå, at flygtningen samtidig får at vide at han/hun kan klage og indsende supplerende
oplysninger til Flygtningenævnet om asylmotiv og tilknytningen til Danmark og om særligt
belastende forhold ved en hjemsendelse inden for en tidsfrist på 3 måneder. Der bør gives fri
advokatbistand hertil. Det ville så også medføre, at en flygtning med beskyttelsesstatus efter §7,2
kan ansøge om genoptagelse af asylsagen efter §7,1. Hvis Udlændingestyrelsen eller
Flygtningenævnet ikke tidligere har sørget for, at flygtningen har fået en lægeundersøgelse ved
påstået tortur, må dette også gennemføres inden sagen kommer for Flygtningenævnet, idet det
potentielt vil kunne føre til et individuelt grundlag for asyl.
Et eksempel er omtalt i en kronik i Politiken, 27. februar 2017. En 33-årig mand, med ophold i Danmark
i 8 år, som fik ophold efter §7,2, dvs. efter de generelle forhold i landet. Han havde en dødsdom fra en
klan hængende over sig i Somalia, og burde måske have haft konventionsstatus efter § 7,1.
Vedrørende flygtninge, der har fået ophævet eller ikke fået forlænget deres opholdstilladelser af
Udlændingestyrelsen:
Ved indbringelse for Flygtningenævnet bør opholdstilladelsen automatisk forlænges til der foreligger
en endelig afgørelse fra Flygtningenævnet, og de berørte bør bevare deres normale dagligdag og
forsørgelsesgrundlag indtil da.
L 145a - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
2.
Vi kan ikke se, hvorfor udlændinge, der er dømt en betinget eller en ubetinget straf eller anden
strafferetlig retsfølge, der indebærer mulighed for frihedsberøvelse for en lovovertrædelse her i landet,
ikke skulle have mulighed for at flytte i egen bolig eller få et lønnet arbejde.
SOS mod Racisme opfordrer til, at forslaget ikke fremsættes, eller at det forkastes.
3., 4. og 5. SOS mod Racisme er enige i, at en mindreårig skal have lov at bo sammen med sine
forældre, med mindre det er til skade for barnets tarv. Desuden at en forælder har krav på at bo
sammen med sit barn, hvis forælderen kommer hertil som familiesammenført – med mindre det er
imod barnets tarv. Og at en mindreårig med eget barn frivilligt skal have lov at bo sammen med sine
forældre og sit barn – eller evt. ægtefællens forældre og barn – hvis han/hun ønsker det, med mindre
det er imod barnets tarv.
Hvad angår forsørgelsespligt i punkt 3 og 4, mener vi det er rigtigt, at det er forældrene, der
principielt skal forsørge barnet. Omvendt mener vi også, at Danmark har pligt til at ernære de børn,
hvis forældre ikke selv kan forsørge det. Vi har flere gange skrevet imod Integrationsydelsen som
udgør ca. halvdelen af den normale kontanthjælp, og som ligger under den tidligere
fattigdomsgrænse. Hvis forældre, der forsørges på integrationsydelse, skal have et eller flere børn
mere boende, skal de selvfølgelig kompenseres med en højere integrationsydelse, samt det fulde
beløb af ”børnechecken”.
Ad pkt. 5: Når det gælder en teenagedatter, som selv er blevet mor, og som vil flytte hjem til sine
forældre (eller svigerforældre) med sit barn og sin mand, mener vi, at hvis denne nye, unge familie
ikke kan klare sig selv, må personerne i den også være berettiget til forsørgelse fra det offentlige.
SOS mod Racisme mener i øvrigt også, at ældre familiemedlemmer, fx en voksen flygtnings mor eller
far eller forældre, uanset om der er plads til det efter den kommunale flygtningekvote, og uanset
Dublinforordningen bør have mulighed for at bo sammen med deres barn/børn og familie i Danmark,
hvis begge parter ønsker det, med forsørgelse fra det offentlige, hvis de ældre familiemedlemmer
ikke er økonomisk selvforsørgende.
For SOS mod Racisme,
Anne Nielsen,
Næstformand
L 145a - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
1854558_0029.png
-- AKT 331875 -- BILAG 16 -- [ ¤¤Ekstern høring vedr. udkast til lovforslag om indkvartering og forsørgelse af flygtni… --
[email protected] (UIM Hovedpostkasse), [email protected] (Niels Rune Brandt)
[email protected] (Helle Haxgart), [email protected] (Henrik Grunnet ),
[email protected] (Jakob Næsager )
Fra:
Direktion ([email protected])
Titel:
¤¤Ekstern høring vedr. udkast til lovforslag om indkvartering og forsørgelse af flygtninge og asylansøgere m.fl., og advisering af
kommunerne om visse afgørelser i klagesager (UIBM Id: 288761)
Bilag:
Untitled Attachment;
Til:
Cc:
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Under henvisning til mail af 6. oktober 2017 (Sagsnr. 2017-6402) om høring over udkast til lov om ændring af udlændingeloven (Indkvartering og
forsørgelse af flygtninge og asylansøgere m.fl., og advisering af kommunerne om visse afgørelser i klagesager) skal det meddeles, at
Statsforvaltningen ikke har bemærkninger til høringen.
Med venlig hilsen
Rikke Hinrichsen
direktionsassistent
Statsforvaltningen
Storetorv 10
6200 Aabenraa
Telefon: 72 56 70 00
Direkte telefon: 72 56 79 77
Mail:
[email protected]
Web:
www.statsforvaltningen.dk
Fra:
Cecilie Marie Larsen [mailto:[email protected]]
Sendt:
6. oktober 2017 11:10
Emne:
Ekstern høring vedr. udkast til lovforslag om indkvartering og forsørgelse af flygtninge og asylansøgere m.fl., og advisering af
kommunerne om visse afgørelser i klagesager (UIBM Id: 288761)
Hermed fremsendes høringsanmodning vedrørende udkast til lovforslag om indkvartering og forsørgelse af flygtninge og
asylansøgere m.fl., og advisering af kommunerne om visse afgørelser i klagesager.
Sagsnummer: 2017-6402
Med venlig hilsen
Cecilie Marie Larsen
Overassistent
Udlændingeafdelingens forkontor
Direkte telefon: +45 6198 3432
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Departementet
Slotsholmsgade 10
DK-1216 København K
Telefon:
+45 61 98 40 00
E-mail:
[email protected]
www.uim.dk
L 145a - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
1854558_0030.png
-- AKT 331875 -- BILAG 17 -- [ VS Ekstern høring vedr. udkast til lovforslag om indkvartering og forsørgelse af flygtn… --
UIM Udlændingeafdelingen ([email protected])
UIM ([email protected])
VS: Ekstern høring vedr. udkast til lovforslag om indkvartering og forsørgelse af flygtninge og asylansøgere m.fl., og
advisering af kommunerne om visse afgørelser i klagesager
E-mailtitel:
VS: Ekstern høring vedr. udkast til lovforslag om indkvartering og forsørgelse af flygtninge og asylansøgere m.fl., og
advisering af kommunerne om visse afgørelser i klagesager (UIBM Id: 288761)
11-10-2017 09:36:09
Sendt:
Høringsbrev.docx; Udkast til lovforslag.docx; Høringsliste.docx;
Bilag:
Til:
Fra:
Titel:
Fra:
Thomas Finne Andersen [mailto:[email protected]]
Sendt:
11. oktober 2017 09:35
Til:
UIM Hovedpostkasse; Niels Rune Brandt
Emne:
VS: Ekstern høring vedr. udkast til lovforslag om indkvartering og forsørgelse af flygtninge og asylansøgere m.fl., og advisering
af kommunerne om visse afgørelser i klagesager (UIBM Id: 288761)
Sø- og Handelsretten har ingen bemærkninger.
Med venlig hilsen
Thomas Finne Andersen
Konstitueret juridisk chef
Direkte: + 45 99 68 47 13
[email protected]
Sø- og Handelsretten
Amaliegade 35, 2. sal
1256 København K.
Tlf.: 99 68 46 20
www.shret.dk
Fra:
´[email protected]´
Sendt:
9. oktober 2017 08:58
Til:
Thomas Finne Andersen <[email protected]>
Emne:
VS: Ekstern høring vedr. udkast til lovforslag om indkvartering og forsørgelse af flygtninge og asylansøgere m.fl., og
advisering af kommunerne om visse afgørelser i klagesager (UIBM Id: 288761)
Fra:
Cecilie Marie Larsen [mailto:[email protected]]
Sendt:
6. oktober 2017 11:10
Til:
Advokatrådet <[email protected]>; Amnesti Nu <[email protected]>; Amnesty International
<[email protected]>; Asylret <[email protected]>; Bedsteforældre for Asyl <[email protected]>;
Børnerådet <[email protected]>; Børne- og Kulturchefforeningen <[email protected]>; Børns Vilkår <[email protected]>;
Centralorganisationernes Fællesudvalg CFU <[email protected]>; Danes Worldwide <[email protected]>; Danmarks Biblioteksforening
<[email protected]>;
[email protected];
Danmarks Rejsebureau Forening <[email protected]>; Dansk Arbejdsgiverforening
<[email protected]>; Dansk Flygtningehjælp <[email protected]>; Dansk Socialrådgiverforening <[email protected]>; Danske Advokater
<[email protected]>; Datatilsynet <[email protected]>; Den Danske Dommerforening <[email protected]>;
Den Danske Helsinki-Komité for Menneskerettigheder <[email protected]>; Den Katolske Kirke i Danmark
<[email protected]>; Det Kriminalpræventive Råd <[email protected]>; DIGNITY - Dansk Institut Mod Tortur
<[email protected]>; Dokumentations- og Rådgivningscentret om Racediskrimination <[email protected]>;
Dommerfuldmægtigforeningen <[email protected]>; ´Domstolsstyrelsen´ <[email protected]>; Finansrådet
<[email protected]>; Flygtningenævnet <[email protected]>; Folkehøjskolernes Forening <[email protected]>; Advokat Jytte Lindgård -
FAU Foreningen af Udlændingeretsadvokater <[email protected]>; Fredsfonden <[email protected]>; Færøernes Landsstyre
<[email protected]>; HK/Danmark <[email protected]>; Indvandrermedicinsk klinik <[email protected]>; Indvandrerrådgivningen
<[email protected]>; Institut for Menneskerettigheder <[email protected]>; Kirkernes
Integrationstjeneste <[email protected]>; KL - Kommunernes Landsforening <[email protected]>; Landsforeningen Adoption og Samfund
<[email protected]>; Landsforeningen af Forsvarsadvokater <[email protected]>; Landsorganisationen LO
<[email protected]>; Naalakkersuisut (Grønlands Selvstyre) <[email protected]>;
[email protected];
PRO-Vest <[email protected]>;
´[email protected]´ <[email protected]>; ´[email protected]´ <[email protected]>; Red
Barnet <[email protected]>; Refugees Welcome <[email protected]>; Retspolitisk Forening
<[email protected]>; Rigspolitiet <[email protected]>; Dansk Røde Kors <[email protected]>; Rådet for Etniske Minoriteter
<[email protected]>; Børnesagens Fællesråd <[email protected]>; Dansk Ungsoms Fællesråd <[email protected]>; Danske
Handicaporganisationer <[email protected]>; DUI - Leg & Virke <[email protected]>; Foreningen Grønlandske Børn <[email protected]>; Red
L 145a - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
1854558_0031.png
Barnet Ungdom <[email protected]>; Ungdommens Røde Kors <[email protected]>; UNICEF Danmark
<[email protected]>; ´Københavns Byret´ <[email protected]>; ´Retten i Esbjerg´ <[email protected]>; ´Retten i Glostrup´
<[email protected]>; ´Retten i Helsingør´ <[email protected]>; ´Retten i Herning´ <[email protected]>; ´Retten i Hillerød
´ <[email protected]>; ´Retten i Hjørring´ <[email protected]>; ´Retten i Holbæk´ <[email protected]>; ´Retten i Holstebro
´ <[email protected]>; ´Retten i Horsens´ <[email protected]>; ´Retten i Kolding´ <[email protected]>; ´Retten i Lyngby´
<[email protected]>; ´Retten i Nykøbing´ <[email protected]>; ´Retten i Næstved´ <[email protected]>; ´Retten i Odense
´ <[email protected]>; ´Retten i Randers´ <[email protected]>; ´Retten i Roskilde´ <[email protected]>; ´Retten i
Svendborg´ <[email protected]>; ´Retten i Sønderborg´ <[email protected]>; ´Retten i Viborg´ <[email protected]>;
´Retten i Aalborg´ <[email protected]>; ´Retten i Aarhus´ <[email protected]>; ´Retten på Bornholm´
<[email protected]>; ´Retten på Frederiksberg´ <[email protected]>; SOS mod Racisme <[email protected]>;
Statsforvaltningen <[email protected]>; ´[email protected]´ <[email protected]>; Udlændingenævnet <[email protected]>; UNHCR
Regional Representation for Northern Europe <[email protected]>; Work-live-stay Southern Denmark <[email protected]>;
Ægteskab Uden Grænser <[email protected]>; Erhverv Aarhus <[email protected]>; 3F
<[email protected]>; Mellemfolkeligt Samvirke <[email protected]>
Emne:
Ekstern høring vedr. udkast til lovforslag om indkvartering og forsørgelse af flygtninge og asylansøgere m.fl., og advisering af
kommunerne om visse afgørelser i klagesager (UIBM Id: 288761)
Hermed fremsendes høringsanmodning vedrørende udkast til lovforslag om indkvartering og forsørgelse af flygtninge og
asylansøgere m.fl., og advisering af kommunerne om visse afgørelser i klagesager.
Sagsnummer: 2017-6402
Med venlig hilsen
Cecilie Marie Larsen
Overassistent
Udlændingeafdelingens forkontor
Direkte telefon: +45 6198 3432
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Departementet
Slotsholmsgade 10
DK-1216 København K
Telefon:
+45 61 98 40 00
E-mail:
[email protected]
www.uim.dk
L 145a - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
1854558_0032.png
-- AKT 331875 -- BILAG 18 -- [ Scannet fra UDLN-ADLG-MF-007 ] --
L 145a - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
1854558_0033.png
-- AKT 331875 -- BILAG 19 -- [ 40A-VL-089-17 ] --
L 145a - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
1854558_0034.png
-- AKT 331875 -- BILAG 20 -- [ Scanned from a Xerox Multifunction Printer ] --
Østre Landsret
Præsidenten
:
40U1?fl1
O17
mit:
sdy
Udlændinge- og Integrationsministedet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Sendt pr. mail til: uimøuim.dk og nrbuim.dk
Udlændinge- og Integrationsministeriet har ved brev af 6. oktober 2017 (Sagsnr. 2017-6402)
anmodet om eventuelle bemærkninger til hedng over udkast til lov om ændring
af
udlændinge-
loven ((Indkvartering og forsørgelse af flygtninge og asylansogere mfl., og advisering afkom
muneme om visse afgørelser i klagesager)).
I den anledning skal jeg meddele, at landsretten ikke ønsker at udtale sig om udkastet.
Med venlig hilsen
Bent Car1W
orsbo
Bredgade 59, 1260 Knben)wvn K.
Tlf. 9968 6200
Hjemmcsidw www,oesirclandsret.dk
L 145a - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
1854558_0035.png
-- AKT 331875 -- BILAG 21 -- [ VS Høringssvar Ekstern høring vedr. udkast til lovforslag om indkvartering og forsørg… --
UIM Udlændingeafdelingen ([email protected])
UIM ([email protected])
VS: Høringssvar: Ekstern høring vedr. udkast til lovforslag om indkvartering og forsørgelse af flygtninge og asylansøgere
m.fl., og advisering af kommunerne om visse afgørelser i klagesager
E-mailtitel:
VS: Høringssvar: Ekstern høring vedr. udkast til lovforslag om indkvartering og forsørgelse af flygtninge og asylansøgere
m.fl., og advisering af kommunerne om visse afgørelser i klagesager (UIBM Id: 288761)
02-11-2017 16:00:30
Sendt:
Høringsbrev.docx; Udkast til lovforslag.docx; Høringsliste.docx;
Bilag:
Til:
Fra:
Titel:
Fra:
Dorte Salomon Fredborg, AUI - Arbejdsmarked, uddannelse og integration [mailto:[email protected]]
Sendt:
2. november 2017 08:52
Til:
UIM Hovedpostkasse; Niels Rune Brandt
Cc:
Anthony Sylvester, AUI - Arbejdsmarked, uddannelse og integration; Clara Bredsdorff Bendtsen, AUI - Arbejdsmarked, Uddannelse
og In; Claus Eskesen, AUI - Arbejdsmarked, uddannelse og integration; Dorte Salomon Fredborg, AUI - Arbejdsmarked, uddannelse og
integration; Julie Heidi Sørensen, AUI - Arbejdsmarked, Uddannelse og Integration; Kaj Andersen, AUI - Arbejdsmarked, uddannelse
og integration; Karin Petersen, Socialpolitisk Sekretariat; Lars Preisler, A-kassen; Michael Kristiansen, A-kassen; Michael Rask Pedersen,
Formandssekretariatet; Nadja Lundholm Olsen, Formandssekretariatet; Nini Borreby Jeppesen, Formandssekretariatet; Pia Schreiber
Pedersen, Socialpolitisk Sekretariat; Susanne Fast Jensen, Formandssekretariatet; Susanne Refslund Andresen, A-kassen; Torben
Bechsgaard, Formandssekretariatet; Vivi Nør Jacobsen, Formandssekretariatet
Emne:
Høringssvar: Ekstern høring vedr. udkast til lovforslag om indkvartering og forsørgelse af flygtninge og asylansøgere m.fl., og
advisering af kommunerne om visse afgørelser i klagesager (UIBM Id: 288761)
3F har ingen bemærkninger til ovennævnte høring (UIBM Id: 288761).
Venlig hilsen
Dorte Salomon Fredborg
Sekretær
AUI - Arbejdsmarkeds-, Uddannelses- og Integrationspolitisk enhed,
Ligestilling og Mangfoldighed
_____________________
Kampmannsgade 4
1790 København V
Tlf.: 8892 1097
Fra:
Cecilie Marie Larsen [mailto:[email protected]]
Sendt:
6. oktober 2017 11:10
Til:
Advokatrådet <[email protected]>; Amnesti Nu <[email protected]>; Amnesty International
<[email protected]>; Asylret <[email protected]>; Bedsteforældre for Asyl <[email protected]>;
Børnerådet <[email protected]>; Børne- og Kulturchefforeningen <[email protected]>; Børns Vilkår <[email protected]>;
Centralorganisationernes Fællesudvalg CFU <[email protected]>; Danes Worldwide <[email protected]>; Danmarks Biblioteksforening
<[email protected]>;
[email protected];
Danmarks Rejsebureau Forening <[email protected]>; Dansk Arbejdsgiverforening
<[email protected]>; Dansk Flygtningehjælp <[email protected]>; Dansk Socialrådgiverforening <[email protected]>; Danske Advokater
<[email protected]>; Datatilsynet <[email protected]>; Den Danske Dommerforening <[email protected]>;
Den Danske Helsinki-Komité for Menneskerettigheder <[email protected]>; Den Katolske Kirke i Danmark
<[email protected]>; Det Kriminalpræventive Råd <[email protected]>; DIGNITY - Dansk Institut Mod Tortur
<[email protected]>; Dokumentations- og Rådgivningscentret om Racediskrimination <[email protected]>;
Dommerfuldmægtigforeningen <[email protected]>; Domstolsstyrelsen <[email protected]>; Finansrådet
<[email protected]>; Flygtningenævnet <[email protected]>; Folkehøjskolernes Forening <[email protected]>; Advokat Jytte Lindgård -
FAU Foreningen af Udlændingeretsadvokater <[email protected]>; Fredsfonden <[email protected]>; Færøernes Landsstyre
<[email protected]>; HK/Danmark <[email protected]>; Indvandrermedicinsk klinik <[email protected]>; Indvandrerrådgivningen
<[email protected]>; Institut for Menneskerettigheder <[email protected]>; Kirkernes
Integrationstjeneste <[email protected]>; KL - Kommunernes Landsforening <[email protected]>; Landsforeningen Adoption og Samfund
<[email protected]>; Landsforeningen af Forsvarsadvokater <[email protected]>; Landsorganisationen LO
<[email protected]>; Naalakkersuisut (Grønlands Selvstyre) <[email protected]>;
[email protected];
PRO-Vest <[email protected]>; Vestre
Landsret <[email protected]>; Østre Landsret <[email protected]>; Red Barnet <[email protected]>;
Refugees Welcome <[email protected]>; Retspolitisk Forening <[email protected]>; Rigspolitiet
<[email protected]>; Dansk Røde Kors <[email protected]>; Rådet for Etniske Minoriteter <[email protected]>; Børnesagens Fællesråd
L 145a - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
1854558_0036.png
<[email protected]>; Dansk Ungsoms Fællesråd <[email protected]>; Danske Handicaporganisationer <[email protected]>; DUI - Leg &
Virke <[email protected]>; Foreningen Grønlandske Børn <[email protected]>; Red Barnet Ungdom <[email protected]>;
Ungdommens Røde Kors <[email protected]>; UNICEF Danmark <[email protected]>; Københavns Byret <[email protected]>;
Retten i Esbjerg <[email protected]>; Retten i Glostrup <[email protected]>; Retten i Helsingør <[email protected]>;
Retten i Herning <[email protected]>; Retten i Hillerød <[email protected]>; Retten i Hjørring <[email protected]>; Retten
i Holbæk <[email protected]>; Retten i Holstebro <[email protected]>; Retten i Horsens <[email protected]>; Retten i
Kolding <[email protected]>; Retten i Lyngby <[email protected]>; Retten i Nykøbing Falster <[email protected]>; Retten i
Næstved <[email protected]>; Retten i Odense <[email protected]>; Retten i Randers <[email protected]>; Retten i
Roskilde <[email protected]>; Retten i Svendborg <[email protected]>; Retten i Sønderborg <[email protected]>;
Retten i Viborg <[email protected]>; Retten i Aalborg <[email protected]>; Retten i Århus <[email protected]>; Retten på
Bornholm <[email protected]>; Retten på Frederiksberg <[email protected]>; SOS mod Racisme
<[email protected]>; Statsforvaltningen <[email protected]>; Sø- og Handelsretten <[email protected]>;
Udlændingenævnet <[email protected]>; UNHCR Regional Representation for Northern Europe <[email protected]>; Work-live-stay
Southern Denmark <[email protected]>; Ægteskab Uden Grænser <[email protected]>; Erhverv Aarhus
<[email protected]>; Høringshenvendelser <[email protected]>; Mellemfolkeligt Samvirke <[email protected]>
Emne:
Ekstern høring vedr. udkast til lovforslag om indkvartering og forsørgelse af flygtninge og asylansøgere m.fl., og advisering af
kommunerne om visse afgørelser i klagesager (UIBM Id: 288761)
Hermed fremsendes høringsanmodning vedrørende udkast til lovforslag om indkvartering og forsørgelse af flygtninge og
asylansøgere m.fl., og advisering af kommunerne om visse afgørelser i klagesager.
Sagsnummer: 2017-6402
Med venlig hilsen
Cecilie Marie Larsen
Overassistent
Udlændingeafdelingens forkontor
Direkte telefon: +45 6198 3432
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Departementet
Slotsholmsgade 10
DK-1216 København K
Telefon:
+45 61 98 40 00
E-mail:
[email protected]
www.uim.dk